چند نکته مهم در مورد تعویض گلدان کاکتوس‌ ها

تعویض گلدان یکی از اصول نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌باشد که در زمان مناسب باید انجام شود. در این مقاله به چند نکته مهم در مورد تعویض گلدان کاکتوس‌ها می‌پردازیم.

۱- فصل تعویض گلدان:
بهترین زمان برای تعویض گلدان اواخر زمستان و بهار است. ولی در سایر زمان هم می‌توان تعویض گلدان انجام داد به شرط آن که ریشه گیاه فعال باشد و آبیاری باعث گندیدگی گیاه نشود. چون در زمان تعویض گلدان ریشه‌ها آسیب می‌بینند گیاه احتیاج دارد تا خود را بازسازی کند و فصول سرد که گیاه رشد ندارد باعث خرابی بیشتر ریشه می‌شود.

۲- زمان تعویض گلدان:
وقتی ریشه‌های گیاه تمام حجم خاک گلدان را اشباح کردند زمان تعویض گلدان است در کاکتوس‌هایی که به صورت گرد رشد می‌کنند هنگامی که گیاه به لبه گلدان رسید زمان تعویض گلدان است. و در کاکتوس‌های ستونی با توجه به حجم ریشه گیاه اقدام به تعویض گلدان می‌کنیم.

۳- انتخاب گلدان مناسب:
انتخاب گلدان مناسب از نکات مهم تعویض گلدان است کاکتوس‌ها نباید در گلدان‌های بزرگ کاشته شوند و زمان تعویض گلدان یک سایز اندازه گلدان بزرگ‌تر شود گلدان انتخاب شده باید دارای زهکش مناسب باشد و بهتر است از گلدان‌های سفالی لعاب دار استفاده نشود زیرا آب را در خود نگه می‌دارند و باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شوند.

خاک مناسب: خاک مناسب را با توجه به نیاز گیاه انتخاب کنید برای خانواده اپونتیا ها و آگاوها خاک سنگین‌تر و برای ساکولنت ها خاک سبک‌تر استفاده شود.

چند نکته مهم در مورد تعویض گلدان کاکتوس‌ها

۴- ریشه شویی:
معمولاً عمل ریشه شویی در کاکتوس‌هایی انجام می‌شود که خاک قبلی انها ضعیف بوده و باعث کاهش رشد گیاه شده است در این موارد ریشه‌های گیاه را با دقت در آب شسته و سپس با محلول قارچ کش درصد پایین اسپری می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت دو روز کاکتوس‌ها در محیط سایه و با دمای متعادل استراحت کنند سپس اقدام به کاشت آن ها میکینم.

۵- هرس ریشه:
از جمله کارهایی که می‌توان در هنگام تعویض گلدان انجام داد هرس کردن ریشه‌های گیاه است هر چند این روش مخالفین و موافقین زیادی دارد و هر کدام برای انجام دادن یا ندادن آن دلایل خاص خود را دارند ما این عمل را پیشنهاد نمی کنیم ولی به توضیح آن می‌پردازیم هرس ریشه به منظور تحریک ریشه‌های ذره بینی گیاه برای رشد بیشتر انجام می‌شود که به این صورت که ریشه های بلند گیاه در هنگام تعویض گلدان کوتاه می‌شود تا گیاه مجبور به تولید ریشه‌های فرعی شود و گفته می‌شود در رشد و شکل گیری گیاه نقش مهمی دارد.

۶- کودها و هرمون های ریشه:
پس از هر بار تعویض گلدان شوک جدی به گیاه وارد می‌شود و گیاه احتیاج دارد دوباره خود را بازسازی کند به این منظور برای تسریع در عمل بازسازی ریشه‌ها اول می‌توان از هورمون ریشه زایی و دوم می‌توان از کودها پتاس بالا استفاده کرد. البته توجه داشته باشید بلافاصله بعد از تعویض گلدان کودهی انجام نشود.

۷- آبیاری پس از تعویض گلدان:
بهتر است پس از تعویض گلدان آبیاری را به چند روز بعد موکول کرد تا کاکتوس بتواند ریشه تازه تولید کند و قدرت جذب آب را داشته باشد در غیر این صورت خیس ماند خاک می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

نکته آخر:
کاکتوس گیاه بسیار کم توقع بوده و می‌تواند در گلدان بسیار کوچک مدت زمان بسیاری تحمل کند ولی ما برای این که اختلالی در رشد گیاه ایجاد نشود و به گیاه آسیب نرسد اقدام به تعویض به موقع گلدان کاکتوس‌ها می‌کنیم.

چند نکته مهم در مورد تعویض گلدان کاکتوس‌ها

نویسنده:hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

37 دیدگاه برای “چند نکته مهم در مورد تعویض گلدان کاکتوس‌ ها

  1. زهرا مقدم گفته:

    سلام‌.این ساکولنت‌ها و کاکتوس‌هارو این ماه خریدم و از انتهای گلدون‌ها ریشه بیرون زده.(لطفا اگر مورد مشکوکی تو ظاهرشون هست بگید که در جهت رفعش اقدام کنم)سوالم اینه که موقع تعویض گلدون اون ریشه‌هایی که بیرون هستند رو باید قطع کنم یا همینجوری بکارم؟
    https://s6.uupload.ir/files/20220429_181636_ieal.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/20220429_181853_ilwf.jpg
    و اینکه میتونم قبل از تعویض گلدون از دیزودین به عنوان قارچ‌کش برای آبیاری استفاده کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهانتون سالم ودر حال رشد هستند، میتونید گلدانها رو یک سایز بزرگتر کنید موقع خارج کردن از گلدان اون ریشه ها اسیب خواهند دید بهتر هست کات کنید بعد گیاه رو از گلدان خارج کنید، دیزودین یا دیازینون سم حشره کش هست، از قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم میتونید استفاده کنید، برای تعویض گلدانها بهتر هست یک روز قبل خاک گیاهان رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وبعد از ۲۴ ساعت اقدام به تعویض بکنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در نظر قبلی براتون نوشتم که چطوری جدا کنید بعد از جدا کردن اگر ریشه داشتند داخل خاک وگلدان جداگانه بکارید اگر ریشه ندارند چند روز استراحت بدید تا قسمت جدا شده خشک بشه بعد بکارید.

  2. محمد حسینخانی گفته:

    سلام خسته نباشید من ۴ تا از کاکتوس هام داخل خاک باغچه بودند الان متوجه شدم خاک مخصوص کاکتوس المانی که خودتون پیشنهاد کردید خریدم . الان یک هفته است گلدان هارو ابیاری نکردم منتظر بودم خشک بشا خاکشون تا بتونم عوض کنم . ولی الان زدید بعد تعویض خاک ابیاری نکنم تا یک هفته . چون این ۱ هفته جلوی نور افتاب بوده که با ۲ لایه پارچه توری فیلتر کردم نور افتاب . الان ۱ هفته دیگه هم داخل سایه بذارم مشکلی براش پیش نمیاد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،بعد از تعویض خاک وگلدان بهتر هست در محیط خنک وسایه نگهداری کنید نه مشکلی بوجودنمیاد اولین ابیاری رو هم بهتر هست با محلول قارچ کش انجام بدید.

  3. علی گفته:

    سلام،خداقوت،موقع تعویض گلدان مقداری از ریشه از کاکتوس جدا شد،مشکلی بوجود میاره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درور مشکلی بوجود نمیاد فقط تا یک هفته ابیاری نکنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو ترمیم کنه خاک هم باید کاملا خشک باشه ومرطوب نباشه در غیر این صورت حتما با محلول قارچ کش خاک رو ابیاری کنید.

  4. Ilia گفته:

    سلام من تقریبا ۳ ساله یک کاکتوس دارم ولی تازگیا قسمت پایینش قرمز رنگ شده میخواستم بدونم چطورش شده؟ و چیکار باید بکنم تا خوب بشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • Ilia گفته:

        در حیاط نگهداریش میکنم قبلا قرمز رنگ تر بود گلدونش رو عوض کردم و جایی قرارش دادم که کمتر نور مستقیم خورشید بهش بخوره ولی هنوزم قسمتیش قرمز رنگ هست ممنون میشم راهنمایی کنین.

        • کارشناس 1 گفته:

          ترکیب خاک گیاهتون مناسب نیست بهتر هست خاکش رو عوض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید، تغییر رنگش بدلیل نور میتونه باشه، به ارامی با انتهای یک مداد بررسی کنید اگر قسمتهایی که تغییر رنگ دادن نرم نیستند وسفت هستند مشکلی نیست.

          • Ilia گفته:

            ممنون بابت راهنماییتون. این کاکتوسم هم در حیاط است و نور مستقیم خورشید بهش میخوره چند وقته پایینش سفت و سفید شده اگه در این موردم راهنماییم کنید ممنون میشم.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، تغییر رنگ قسمتهای پایینی گیاه در اثر کهولت سن گیاه هست ومشکلی نیست میتونید روی سطح خاک مقداری خاک بریزید تا اون قسمتها داخل خاک بمونند. برای اینکه گیاه شفافیت داشته باشه وکدر نشه بهتر هست نور رو فیلتر کنید نور مستقیم باعث کدر شدن رنگ کاکتوسها میشه.

  5. نیوشا گفته:

    سلام ببخشید من چن روز پیش خاک کاکتوسم ر عوض کردم ولی نمیدونستم ک نباید در جا تو خاک بذارم. ابیاری نکردم فقط ریشه ش ر از خاک قبلی تمیز کردم و توی خاک جدید قرار دادم.. و توی سایه س.. ینی میمیره! ؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر ریشه داشت مشکلی بوجود نمیاد یک هفته بعد از تعویض خاک ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید ،استراحت دادن بیشتر برای قلمه ها انجام میشه که قسمت بریده شده پینه ببنده که قلمه قارچی نشه.

  6. امیرضا گفته:

    باسلام می خواستم بپرسم که بهترین نوع کود کاکتوس چی ؟بعد یک نوع دیگه هم دارم برگ هایش داره میریزه چکارکنم براش؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید مثل npk3،۱۱،۳۸ در مورد ریزش برگ گیاهتون شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. AMIR گفته:

    سلام من دیروز خاک استروفیتوم هامو عوض کردم و اینکه در دمای بالای ۲۵ درجه نگهداریشون می کنم مشکلی که پیش نمیاد؟
    با تشکر

  8. N_A گفته:

    سلام وقت بخیر
    خاک کاکتوسای من مناسب نیستن(مخلوط خاک کاکتوس و خاک باغچه کمی کود وشن) یک مرتبه چندوقت پیش تعویض کردم ولی اون خاک هم مناسب نیست خاک مناسب تهیه کردم بنظرتون الان ک وسطای آبان ماه هست تعویض کنم مشکلی پیش نمیاد یا که صبرکنم اسفند انجامش بدم؟ضمن اینکه لکه های سفیدی اپونتیاهام زده ک میخوام سم بهشون بزنم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، الان زمان مناسبی برای تعویض خاک کاکتوسها نیست بهتر هست صبر کنید واواسط اسفند ماه اقدام کنید، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. احسان گفته:

    با سلام و ممنون از سایت و مقاله های خیلی خوبتون
    من تابحال فقط یکبار گلدان تعویض کردم و همون یکبار به اشتباه انجام دادم و کاکتوس اپونتیام چروک شد. دراین مقاله خیلی خوبتون متوجه شدم که اگر ریشه کاکتوس پوسیدگی داشت کل گیاه را با محلول قارچ کش به مدت یک دقیقه شستشو بدم و بعد گیاه را در محیط خنک و نیمه سایه (بدون کشت در خاک) به مدت ۲۴ ساعت قرار بدم و بعد در خاک جدید بکارم و بعد از یک هفته هم اولین آبیاری در خاک جدید رو انجام بدم.درغیر این صورت اگر ریشه گیاه سالم بود و گیاه رشد داشت، ۲۴ ساعت قبل خاک را با محلول قارچ کش آبیاری کنم تا خاک هم نرم شود سپس بلافاصله کاکتوس را به گلدان جدید منتقل میکنیم.ببخشید خلاصه رو مجدد بازگو کردم ممکن هست برای بقیه افراد هم مفید باشد؛ آیا این مقاله را درست بازگو کردم؟ و آیا این شیوه تعویض گلدان درصورت پوسیدگی ریشه، برای بقیه گیاهها هم صادق هست؟ و اینکه چرا گیاهی با پوسیدگی ریشه که ریشه های سالم هم دارد را یک روز “بدون کشت درخاک” درمحیط سایه و خنک نگهداری میکنیم ولی گیاه با ریشه کاملا سالم را بلافاصله به گلدان جدید منتقل میکنیم؟ ریشه درهرصورت درهوای آزاد خشک نمیشود؟
    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله، این روش مختص کاکتوسهاست برای سایر گیاهان اپارتمانی نمیشه این روش رو انجام داد، به این دلیل در فضای بدون خاک نگهداری میشه که قسمتهای اسیب دیده ویا جدا شده پینه ببنده ویا گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو ترمیم کنه تا بعد از کاشت گیاه دچار بیماری قارچی نشه چون گیاهان گوشتی وکاکتوسها به بیماری قارچی حساس هستند وزودتر از سایر گیاهان به این نوع بیماری مبتلا میشند.

      • احسان گفته:

        سلام مجدد و خسته نباشید
        بعد از یک هفته کاکتوسم رو به محیط نیمه سایه منتقل و خاک جدیدش(بعدیک هفته) رو آبیاری تا مقداری که کمی آب از گلدان خارج بشه انجام دادم ولی از صبح هنوز خاکش خیس هست و خشک نشده و احساس میکنم آب جذب نمیشه و شاید تا ۲-۳ روز آینده هم جذب نشه، واسه گیاه مجددا مشکل ایجاد نمیکنه؟
        http://uupload.ir/files/zhw1_20200622_001440.jpg

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، چون گیاه در محیط خنک ونیمه سایه بوده به همین دلیل خاکش هنوز مرطوب هست، ولی حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  10. علی گفته:

    با عرض سلام و وقت بخیر.
    من چند روز پیش تو همین جا یه سوال راجع به بهترین زمان تعویض خاک کاکتوسها داشتم، که لطف کردید و بنده رو راهنمایی کردید. یه سوال دیگه هم داشتم و ممنون میشم که تو این مورد هم کمکم کنید.
    من اکثرا عادت دارم وقتی که میخوام گلدون کاکتوسهام رو عوض کنم، یکی دو روز قبلش با محلول قارج کش کاکتوس رو آبیاری میکنم تا خاک نرم بشه و بعد از تعویض گلدون، تا چند روز آبیاری انجام نمیدم. سوالم اینه با توجه به این نکته که الان کاکتوسها دارن از خواب زمستانی بیدار میشن و به صورت کامل فعال نیستن، آیا بهتره قبل از تعویض گلدون با محلول قارچ کش آبیاری کنم یا نه؟
    ببخشید تو این مورد وسواس هستم و مزاحمتون میشم. چون اولین بارمه که بعد سپری شدن خواب زمستانی کاکتوسها میخوام گلدونها رو تعویض کنم.
    با تشکر.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، روش اصولی تعویض گلدانها همین روش هست، گیاهانی رو که می خواهید خاک یا گلدانشون رو تعویض کنیدبا محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعداقدام به تعویض کنید بعد از کاشت داخل گلدان جدید بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ویک هفته بعد ابیاری رو شروع کنید.

  11. علی گفته:

    خیلی ممنون بابت راهنمایی تون. اونجوری که بنده از توضیحاتتون متوجه شدم هم قبل از بیدار شدن کاکتوس میشه خاک رو عوض کرد و هم بعدش. منتها بهترین حالت اینه که بعدش باشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما، الان که به فصل رشد نزدیک میشیم وشروع بیدار شدن انواع گیاهان از خواب زمستانی هست بهتر هست تعویض خاک یا گلدان انجام بشه،برای مثال یک ماه پیش زمان مناسبی برای این کار نبود. پاییز وزمستان زمان مناسبی برای این کار نیست. اواسط اسفند تا اواخر شهریور.

  12. علی گفته:

    با عرض سلام و وقت بخیر. مقاله بسیار مفید و جامعی بود. یه سوال راجع به زمان تعویض خاک (البته نه الزاما تعویض گلدان) کاکتوسها داشتم.
    الان که دیگه کم کم دمای هوا در اکثر ساعات روز داره بالاتر از ۱۰ درجه میشه و احتمالا کاکتوسها از خواب زمستانی بیدار میشن، میخواستم بدونم که خاک کاکتوس رو باید قبل از بیدار شدن کاکتوسها عوض کرد یا گذاشت بعد اینکه بیدار شدن. اگه بهتره قبل از بیدار شدن عوض کرد، اینجوری ریشه های کاکتوس اگه آسیب ببینن و با توجه به اینکه کاکتوس فعلا فعالیتی نداره امکان از بین رفتنش وجود نداره؟
    شاید یه جایی از سایت خوبتون یه مقاله راجع به این موضوع باشه که من ندیدم، ولی جسارتا اگه ممکن باشه یه مقاله هم در این باره بذارید و یا بنده رو راهنمایی کنید بسیار ممنون میشم.
    ببخشید طولانی شد. با تشکر.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، الان بهترین زمان برای تعویض خاک وگلدان انواع گیاهان هست،تعویض خاک وگلدان باعث شوک به گیاه میشه واگر هنوز خواب باشه باعث بیدار شدن گیاه میشه، وباعث شروع به رشد گیاه میشه،کلا زمانی که گیاه در حال رشد باشه بهتر هست تعویض خاک وگلدان انجام بشه. از الان تا اواخر شهریور ماه میشه خاک وگلدان گیاهان رو تعویض کرد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.