معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا

معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا

معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا: می‌خواهم شما عزیزان را با ترجمه و جمع آوری این مطلب با کاکتوس ناواجوا یا با نام علمی پدیو کاکتوس پبلسیانوس Pediocactus Peeblesianus و Navajoa peeblesiana یک کاکتوس بسیار پر طرفدار و خاص که تقریباً میشه گفت خاص‌ترین و زیباترین گونه پدیو کاکتوس‌ها است آشنا کنم.
کاکتوس کلاسیکی است که بدنه غده‌ای شکل دارد و رنگ بدنه آن سبز تیره تا آبی است. این کاکتوس دارای تیغ‌های بزرگ و زیبای سفید رنگ و خاکستری رنگ می‌باشد که بر زیبایی این گونه می‌افزاید. زیستگاه این گونه ایالت متحده آمریکا آریزونای شمالی در ارتفاعات ۱۵۵۵ تا ۱۷۲۰ متر از سطح دریا است. این گونه در سنگلاخ‌ها و رودخانه‌های قدیمی ماسه زار زندگی می‌کند و دلیل این نیز متخلخل بودن خاک آن مناطق می‌باشد. متأسفانه سازمان محیط زیست ایالات متحده این گونه را در لیست گیاهان در حال نابودی و انقراض قرار داده است و دلیل نابودی این گیاه نیز خشکسالی‌ها پی در پی و نبود غذا برای حیواناتی مثل خرگوش و جوندگان و برداشت سنگ زارهای کف رودخانه‌های قدیمی برای استفاده‌های ساختمانی باعث نابودی زیستگاه این گیاه و در نتیجه نابودی خود گیاه شده است.

گل کاکتوس ناواجوا
گل کاکتوس ناواجوا

گونه ناواجوا در شرایط مناسب می‌تواند تا ارتفاع ۷٫۵ سانتی متر رشد کند و کاکتوسی تقریباً کروی شکل می‌باشد. این گونه در صورت رسیدن به سن بلوغ و داشتن شرایط مناسب در طول تابستان تا اوایل بهار گل می‌دهد، رنگ گل‌های این گونه زرد روشن است که در طول روز شکوفا می‌شوند و اغلب گل‌های این کاکتوس بزرگ‌تر از ساقه خود کاکتوس هستند. برای بذر گیری باید گرده افشانی شود و اگر گرده افشانی موفق باشد میوه‌های قرمز مایل به قهوه‌ای رنگ تشکیل می‌شود که پس از رسیدن کپسول بذرها برداشت می‌شود که رنگ بذرها قهوه‌ای تیره مایل به سیاه رنگ می‌باشند. در زیستگاه این گونه بذرهای ریخته شده بر زمین ۸۰ تا ۸۵ درصد جوانه زنی دارند.

این گیاه بسیار آفتاب دوست است و هرچه نور بیشتری دریافت کند خارهای متراکم‌تر و زیباتری خواهد داشت اما این گونه نمی‌تواند دمای کمتر از ۷٫۲ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

خاک ناواجوا باید متخلخل باشد و آبیاری مثل اکثر کاکتوس‌ها منظم باشد.

کاکتوس ناواجوا پیوندی
کاکتوس ناواجوا پیوندی

 

کاکتوس ناواجوا دفرمه
کاکتوس ناواجوا دفرمه

 

کاکتوس ناواجوا
کاکتوس ناواجوا

نویسنده: فاکاکتوس (آقای میریحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری کاکتوس ناواجوا

دیدگاه‌ها بسته شده است.