مشخصات گلخانه مناسب برای کاکتوس ویژگی گلخانه مخصوص کاکتوس

مشخصات گلخانه مناسب برای کاکتوس

مشخصات گلخانه مناسب برای کاکتوس: از آن جایی که خیلی‌ها علاقه به کاکتوس‌ها و گل و گیاه‌های زینتی دارند و این علاقه به یک گلدان محدود نمی‌شود و اکثراً به مرور زمان تعداد کاکتوس‌های خود را بیشتر می‌کنند خیلی از آنها برای مراقبت بیشتر و بر طرف کردن نیازهای گلدان‌های خود اقدام به ساخت گلخانه می‌کنند امروز ما می‌خواهیم ویژگی‌های یک گلخانه واقعی را به شما بگوییم.

اکثراً فکر می‌کنند اگر با استفاده از یک چارچوب و چند متر پلاستیک یک فضای بسته ایجاد کنند گلخانه درست کرده‌اند ولی کاملاً اشتباه است، گلخانه فضایی است که بتوان بر روی نور و دما و رطوبت آن کنترل داشت و انقدر ارتفاع و اندازه داشته باشد که عمل چرخش هوا و میعان درآن اتفاق بیفتد و گیاه بدون هیچ آسیبی بتواند در آن رشد کند.

 

خوب برویم سراغ گلخانه اول از همه این نکته را توجه کنید که گلخانه‌های کاکتوس‌ها از گل و گیاه‌های زینتی جدا هستند و نمی‌توان برای هر دو آنها در یک محیط شرایط رشد کامل به وجود آورد و نگهداری آن ها با هم می‌تواند در گلخانه‌های خانگی باعث اختلال در رشد یکی از آنها شود.

 

۱- چارچوب گلخانه:
برای چارچوب گلخانه می‌توان از لوله‌های ضد زنگ مانند لوله آب یا گالوانیزه استفاده کرد. در صورت استفاده از لوله‌های فلزی که امکان زنگ زدن دارند باید با رنگ‌های ضد زنگ پوشش داده شوند. همچنین می‌توان از لوله های pvc یا چوب نیز استفاده کرد. سازه‌های چوبی نیز باید در برابر پوسیدگی و خوردگی محافظت شودند.

گلخانه کاکتوس
۲- بستر گلخانه:
بستر گلخانه باید خاکی یا سنگی باشد بستر گلخانه‌هایی که از موزاییک یا ایزوگام هستند گرما را در خود نگه داشته و باعث افزایش دمای گلخانه می‌شوند.

۳- پوشش محافظ:
برای پوشش گلخانه می‌توان از نایلون‌های مخصوص که یو وی دار هستند و در برابر آفتاب مقاوم هستند استفاده کرد، همچنین می‌توان از ورق‌های پلی کربنات یا شیشه استفاده کرد. برای محافظت از گیاهان در زیر آفتاب تند تابستان حتماً از شید گلخانه (توری مخصوص گلخانه) استفاده کنید تا سطح گیاهان در مجاورت با آفتاب نسوزد.

۴- سیستم گرمایشی:
استفاده از بخاری‌های گازی یا برقی همچنین هیتر ها برای تولید گرما در زمستان در استان‌هایی که سرما زیاد دارند بسیار اجباری خواهد بود.

مشخصات گلخانه مناسب برای کاکتوس
۵- سیستم تهویه:
برای خنک کردن گلخانه و همچنین جریان داشتن هوا در گلخانه از فن و پنجره استفاده کنید. کاکتوس‌ها برای سلامت به هوای تازه نیاز دارند.

۶- طبقات و سکوها:
حتماً در گلخانه خود از میز یا طبقه و سکو برای نگه داری گیاهان خود استفاده کنید سعی کنید گیاهان خود را بر روی زمین نگذارید تا از جانوران موذی در امان باشند.

۷- سیستم هدایت خودکار:
حتماً در گلخانه هایی که دمای آن‌ها در طول روز تغییر می‌کند از سیستم هدایت خودکار که شامل یک دما سنج و سیستم تهویه و گرمایش است استفاده کنید با وصل کردن وسایل تهویه و گرمایشی به سیستم هدایت خودکار در صورت گرم یا سرد شدن گلخانه در دمایی که شما تعیین می‌کنید خودکار سیستم‌ها روشن شده و شروع به متعادل کردن دما می‌کنند.

۸- مخزن آبیاری:
برای آبیاری گیاهان توصیه می‌شود از یک مخزن برای ذخیره کوتاه مدت آب استفاده کنید که هم باعث کمتر شدن میزان کلر در آب می‌شود و هم می‌توان کودها و سموم را در آب محلول کرد و سپس به گیاهان داد. مخزن های پلاستیکی به علت راحت بودن در تمیز کردن و همچنین عدم زنگ زدن مناسب این کار می باشند.

۹- رطوبت ساز:
در گلخانه‌ها برای رشد بهتر گیاهان باید مقداری رطوبت وجود داشته باشد که بیشتر در مناطق خشک انجام می‌شود توصیه می‌شود اگر گلخانه شما کوچک است حتماً چند سطل آب و اگر گلخانه بزرگ است از حوض‌های کوچک برای تأمین رطوبت گلخانه استفاده کنید. بخصوص برای گلخانه‌هایی که در آن بذر کاکتوس کاشت می‌کنید. البته بهتر است در فصل سرد که کاکتوس‌ها خواب هستند رطوبت به حداقل برسد.

امیدواریم با رعایت نکات بالا لذت داشتن گلخانه را در منزل داشته باشید.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

28 دیدگاه برای “مشخصات گلخانه مناسب برای کاکتوس ویژگی گلخانه مخصوص کاکتوس

  1. نوید گفته:

    با سلام
    من میخوام خارج گلخونه یه سازه گلخونه مانند با ارتفاع ۱.۵ بسازم
    به نظرتون بجای استفاده از شید میتونم از نایلون یو وی سبز استفاده کنم ؟

  2. محمد گفته:

    سلام روز خوش
    از شید چند درصد برای گلخانه ی کاکتوس استفاده کنیم و پلاستیک یو وی ۳ یا ۵ برای گلخانه استفاده کنیم ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بستگی به شدت نور داره، اگر شدت نور متوسط باشه شید ۵۰ درصد اگر شدت نور خیلی زیاد باشه شید۸۰ درصد، پلاستیک هم بستگی به منطقه ای که گلخانه هست داره، شدت باد یا نور اگر زیاد هست ۵درصد یا بالای ۵درصد بهتر هست استفاده بشه، ولی اگر شدت نور کم هست همون ۳درصد هم کافی خواهد بود.

  3. نیما گفته:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید امکانش هست که در یک استخر کوچک حدود ۵*۵ یک‌گلخانه برای کامتوس ایجاد کرد؟ اگر امکانش هست چه وسایلی باید استفاده کرد؟با ۴ ملیون امکانش هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر نور کافی دریافت کنه وتهویه مناسب باشه بله میشه در مورد، قیمتها میتونید روی مرور گرتون قیمت تمام لوازمی رو که نیاز هست رو سرچ کنید.

  4. حمید رضا گفته:

    سلام یه بهار خواب داریم از سه طرف دیوار بلند ساختمانها مانع رسیدن نور مستقیم خورشید میشن اما از سمت غرب و از بالا آفتاب مستقیم ظهر قدری از نور خورشید بهره منده میشه اونجا یه گلخانه کوچک برا کاکتوس درست کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر در تابستان نور گیری خوبی داره بله میتونید به یک گلخانه کاکتوس تبدیلش کنید.

  5. Ho3ein گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    یه سوال راجع به نگهداری پایه میرتلو و پایه نقره ای تو گلخانه داشتم
    برای اینکه پایه ها با شرایت ایده آل و خوب رشد کنند
    میزان نور دریافتی چقدر باید باشه؟
    منظورم از پایه نقره ای یا میرتلو
    خوده پایه هست
    منظورم گیاه پیوندی روی میرتلو یا نقره ای نیست
    میزان نور دریافتی و دما چه مقدار مناسب هست؟
    و اینکه آیا شید لازم هست یا نه
    کلا پایه توی چه شرایط نور و دمایی بهتر و مناسب تر و سریع تر رشد میکنه؟

    بیرون از گلخانه نور مستقیم
    توی گلخانه بدون شید
    توی گلخانه با شید ۶۵ درصد
    توی گلخانه با شید ۴۰ درصد
    کدومش رو شما پیشنهاد میدید؟

    من ساکن گلستان هستم و رطوبت تقریبا ۵۰ درصد
    و دمای هوا در حال حاظر بین ۲۵ الی ۳۵ متغیر هست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پایه ها هم جزو کاکتوسها هستند وشرایط نگهداریشون مثل سایر کاکتوسهاست، بهتر هست داخل گلخانه با نور فیلتر شده نگهداری بشن روزانه ۸الی۱۲ ساعت نور کافی دریافت کننداز خاک غنی ومناسبی برخوردار باشن تا رشد ایدالی داشته باشند اگر شدت نور زیاد هست از شید استفاده کنید درصد شید بستگی به شدت نور داره. ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد. دما همین اندازه خوب هست.

  6. Shaahin0059 گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و میزان تابش بیشتر نور خورشید
    از همین شید های سبز رنگ که توی بازار هست استفاده کنیم خوبه؟

    گلخانه من مخصوص پرورش کاکتوسِ
    به فضای ۴۰ متر مربع
    و گیاه آپارتمانی ندارم
    و میزان نور دریافتی تقریبا از زمان طلوع آفتاب صبح
    تا ساعت ۵…۶ غروب آفتاب میخوره
    و ساکن گلستان هستم
    منطقه رطوبتی
    ممنون میشم راهنمایی کنید??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،اگر شدت نور زیاد هست بله میتونید از شید برای فیلتر کردن نور استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، یکی از این هدایتهای خودکار (اسمارت بین smart been)هست، اسمارت بین: سیستم هوشمند برای نگهداری از گلخانه هاست. این سیستم میتواند تمامی داده های محیط گلخانه مانند دما، رطوبت، میزان منوکسید هوا، نور محیط و فشار هوا و موارد دیگر را از طریق اینترنت برای کشاورز ارسال میکند، همچنین از دیگر قابلیت های این سیستم جلوگیری از خرابی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، مدیریت سیستم های آبیاری و سم پاشی، کنترل روشنایی گلخانه، همچنین امکان تشخیص نشت گاز های آلاینده در گلخانه را دارد. میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی مرور گرتون سرچ کنید.

  7. جلال الدین فلاحتی گفته:

    باعرض سلام وتشکر،واقعا اطلاعات خوب وآموزنده ای در اختیار عموم گذاشتید، من درموردکاکتوس چیززیادی نمیدونم وواسم واقعامفیدبودممنونم،من توی حیاط خلوتم که۱۵متر میشه به مساحت۱متر در۳مترش رو گلخونه زدم،باچوب چهارتراش وسقف ایرانیت ودیواره نایلون معمولی بکاربردم،من توهمین فضای کم،پرتقال،نارنگی،لیموترش۳نوع ،کامکوات،یوکا،آلورا،بلوط وبسیاری گیاهان زینتی پرورش میدم والبته نوعا شرایط نگهداری خیلی هاش باهم سازگارنیست ولی از مرکباتم بار خوب وباورنکردنی بدست آوردم،خوبه تجارب رو به اشتراک گذاشت،شماره من۰۹۱**** و۰۹۱۲****،اگر کمکی از دستم بربیاد درخدمت دوستان هستم،من بابت خنک نگهداشتن ورطوبت از دستگاه مه پاش سرد استفاده میکنم.که طرز ساختش رو ازاینترنت برداشتم،باآرزوی موفقیت همه دوستان

  8. Afra گفته:

    سلام
    آیا گاز منوکسید (در فضای گلخانه ، نداشتن لوله دودکش) برای کاکتوسها مضر میباشد؟
    لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که حضور CO با غلظت کمتر از ppm 100 در مدت تماس ۱-۳ هفته هیچگونه اثر مخربی بر روی گیاهان ندارد. و غلظت COبه ندرت حتی در کوتاه مدت در محیط به این مقدار می رسد.
      منوکسیدکربن اثر مخربی بر روی مواد نیز ندارد.ولی بهتر هست که در گلخونه برای لوازم گرمایشی لوله دود کش نصب بکنید برای خودتون مضر هست.

  9. Afra گفته:

    سلام
    ضمن تشکر از مقاله خوب ، جامع و کاملتون
    از دوستان کسی هست قیمت حدودی یک رول نایلون عرض ۱۰ یا ۱۲ رو بدونه ، یا قیمت حدودی یک متر مربع نایلون رو؟ یا سایت یا فروشگاهی که بتونم قیمت بگیرم
    ممنون

  10. ابوالفضل گفته:

    سلام نوع چوب مناسب برای استفاده در گلخانه چی هست؟ مثلا روسی جواب میده؟

  11. مهران گفته:

    سلام
    ببخشید دما و رطوبت چند باشه عالیه؟بهترین روش برای خنک کردن و گرم کردن در گلخانه های کوچک مثلا ۵۰ متری چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. دما ورطوبت باید با رشد کاکتوسها مطابقت داشته باشه که با تغییر فصلها متفاوت هست. استفاده از فن وپنجره ولوازم سرمایشی در تابستان ولوازم گرمایشی در زمستان.

دیدگاه‌ها بسته شده است.