معرفی کاکتوس آستریاس کیکو

معرفی آستریاس کیکو

معرفی آستریاس کیکو: یکی از واریته های با ارزش و زیبای خانواده آستروفیتوم آستریاس ها بی شک واریته کیکو می‌باشد. دارای انواع گونه های مختلف می‌باشد. نام لاتین این گونه از استریاس Astrophytum asterias cv. Kikko می‌باشد.

زیستگاه طبیعی: دارای منشأ گلخانه‌ای است و در طبیعت یافت نمی‌شود.
توضیحات: این واریته یکی از ارقام کمیاب ژاپنی با رشد لبه‌ها دندانه‌های برجسته بر روی سطح آن است، که شکاف‌های زیبایی بین این برجستگی‌ها قرار دارد گه ظاهر هندسی منظم و دید بسیار نافذی به آن می‌دهد گیاه دارای یک طراحی هندسی منظم است که در هنگام مشاهده از بالا این گیاهان شبیه لاک پشت است و از این جهت کلمه ژاپنی Kitsu-kow به معنی «پوسته لاک پشت» بر روی آن قرار گرفته است، اما در اولین گل دهی گل سرخ رنگ یا زرد آن شباهت بسیاری با بعضی از واریته های Gymocalyciums دارد.

معمولاً در جوانه‌های جوان شکل زیبایی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که گونه استریاس معمولی هستند، اما با بزرگ شدن گیاه شکل کاملی به خود می‌گیرند به طور کلی برای کامل شدن شکل زیبای این واریته و گل دهی ان ۳-۷ سال زمان لازم است که هر چه سایز آن بزرگ‌تر شود شکل گیاه نیز زیباتر می‌شود.

شکل ظاهری: کروی گرد با بدنه سبز تیره و معمولاً بدون تن جوش که می‌تواند حتی به اندازه توپ فوتبال هم بزرگ شود ولی معمولاً در گلخانه‌ها سایزهای بزرگ بین ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر بیشتر قطر ندارند. این واریته بدون تیغ است و بر روی آرئول های آن پوشش پنبه مانند ریزی وجود دارد.

گلدهی: همانند سایر واریته ها استریاس گل‌های زرد رنگی دارد و البته در بعضی از موارد گل قرمز رنگ هم دارد. در فصل بهار و تابستان با گرم شدن هوا شروع به گلدهی می‌کند.

نگهداری: در گلخانه کشت آن زیاد دشوار نیست، اگرچه کاملاً آرام رشد می‌کند. گیاهان به یک خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارند. به نور کامل و زیادی احتیاج دارد. بین هر آبیاری نیز اجازه داده شود خاک ان کاملاً خشک شود، اگر آب و هوای خوب و نور کافی به این گیاه داده شود. گیاهان یک رشد سالم و آرام دارد و به راحتی قابل نگهداری است. فقط از آن‌ها نسبت به یخ زدگی مراقبت شود.

تکثیر: از طریق بذر به راحتی قابل تکثیر است بهترین بستر برای کشت بذر مخلوطی از پیت ماس و شن شسته شده ریز است و حتماً بعد از کشت دما بین ۲۵ الی ۳۰ درجه باشد و رطوبت محل کشت بالای ۶۰ درصد باشد به یاد داشته باشید که جوانه‌ها پس از سبز شدن نیاز به نور کامل و فیلتر شده دارند و پس از بزرگ شدن اگر گیاهان باز هم به صورت باریک رشد کند حتماً باید هرس ریشه انجام گیرد. این واریته نسبت به قارچ ریشه بسیار حساس است و به سرعت دچار گندیدگی خواهد شد لذا هنگام آبیاری در هر چند ماه مقدار کمی قارچ‌کش در آب افزوده و سپس اقدام به آبیاری کنید. از جمله راه حل‌های مشکل نگهداری این واریته پیوند دادن آن بر روی پایه‌های مختلف است که علاوه بر تسریع در رشد و گل دهی نگهداری آن را نیز آسان‌تر می‌سازد. بذرهای سبز شده پس از حدوداً یک هفته به راحتی قابل پیوند بر روی پایه پرسیکا هستند. برای خرید بذر آستریاس کیکو اینجا کلیک کنید.

استریاس کیکو

آستریاس کیکو

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “معرفی کاکتوس آستریاس کیکو

    • کارشناس 2 گفته:

      در این مورد اطلاع دقیقی ندارم،احتمالش هست که جهش ژنتیکی باشه که در گیاهان هیبرید بیشتر رخ میده.

  1. Shaahin0059 گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    جایی مطلبی خوندم که میگفت گل آستریاس کیکو گرده نداره
    توی عکس اولی هم که شما گذاشتید انگار گرده نداره
    برا تلقیح باید چیکار کرد این مدل گل رو؟
    اگه گرده نداره کاکتوس های دیگه ای هم هستن که اینجوری باشن گرده نداشته باشن؟
    ممنون از لطف شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گرده نباشه که بذر تولید نمیشه. همه ی گلها دو قسمت کلاله وپرچم که گرده ها رو تشکیل میده دارند، مگر اینکه گیاه از دو گیاه نرو ماده تشکیل شده باشه، که گرده ها روی یک گیاه وکلاله روی یک گیاه دیگر باشه، مثل افوربیا اوبسا یا.. استریاسها جفت پایه هستند، ولی روی هر گل قسمت نروماده وجود داره فقط برای گرد افشانی به دو گیاه پایه نیاز هست.

  2. El-nino گفته:

    با پیوند روی پرسکیا و پایه های دیگه سن گلدهی به چند سال کاهش پیدا میکنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط برای رشد ایدال باشه دوالی سه سال گیاه برای گلدهی جلو میفته. برای مثال اگر سن گلدهی کاکتوسی شش سال باشه روی پایه در سن ۳_۴ سالگی به گل میشینه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.