همه چیز در مورد گل اسپاتی فیلوم

گل اسپاتی فیلوم

نام علمی: Spathiphyllum wallisii
اسپاتی فیلوم یکی از ۴۰ گونه‌ی همیشه سبز منطقه‌ی گرمسیری می‌باشد. این گل در ایران با نام‌های گل چمچه ای، سوسن صلح شناخته می‌شود. این گل به دلیل اینکه در زیستگاه‌های طبیعی خود در زیر سایه‌ی درختان بزرگ‌تر از خود می‌باشد و نور کمی دریافت می‌کند به این شرایط سازگاری پیدا کرده است.

رشد این گیاه بین ۲۰ سانتی متر تا ۱٫۸ متر می‌باشد و دارای گونه‌های متفاوتی همچون اسپاتی فیلوم، مونا لوا، ابلق، سنسیشن می‌باشد. این گل زیبا دارای برگ‌های سبز تیره براق و نیزه‌ای شکل است و گل‌های استوانه‌ای سفید رنگ دارد. اسپاتی فیلوم علاوه بر زیبایی که به منازل شما می‌دهد قابلیت تصفیه‌ی هوای آلوده را دارد (می‌تواند فرمالدئید، بنزن، متیل، تولوین، استون و مونوکسید کربن هوا را توصیه کند.)

تماس شیره‌ی این گیاه با دست باعث حساسیت می‌شود. دست‌ها را پس از تماس با این گیاه شستشو دهید.

همه چیز در مورد گل اسپاتی فیلوم

شرایط نگهداری گل اسپاتی فیلوم :
نور: نور مناسب برای این گیاه نور متوسط و غیر مستقیم است. ولی به این نکته توجه داشته باشد در شرایط نور کم ضعیف می‌شود و در نور زیاد برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شود.

دما: زیست بوم اصلی این گیاه در مناطق گرمسیری است پس این گیاه به دمای پایین حساس است. دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد‌ است و کمترین دمایی که می‌تواند تحمل کند ۱۳ درجه است.

آبیاری: این گیاه خاک مرطوب را می‌پسندد اما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک به اندازه ۱ سانتی متر بالای گلدان خشک شود سپس آبیاری کنید زیرا به قارچ بسیار حساس است. هرگز اجازه ندهید خاک آن کامل خشک شود.

رطوبت: به دلیل اینکه این گیاه بومی مناطق گرمسیری و استوایی است رطوبت بالا نیاز دارد و به هوای خشک حساس است، یک روز در میان برای گیاه خود غبار پاشی انجام دهید. در زیرگلدانی آن سنگ ریزه بریزید و آن را با آب پر کنید. (در تابستان‌ها در صورتی که هوا خیلی گرم بود هر روز غبار پاشی را انجام دهید).

خاک: خاک مناسب برای این گیاه خاکی سبک با زهکشی بالا است (۶۰ درصد پیت ماس و ۴۰ درصد پرلیت و یا همچنین از ترکیب ۳۰ درصد پیت ماس + ۳۰ درصد کوکوپیت و ۴۰ درصد پرلیت نیز می‌تواند استفاده کرد). خاک این گل باید غنی و کمی اسیدی باشد.

تکثیر: برای تکثیر این گل پاجوش‌هایی که در کنار ساقه‌های بزرگ در آمده‌اند را جدا کنید و در گلدانی با خاک سبک بکارید. این کار در زمستان یا بلافاصله پس از گلدهی انجام می‌شود. با کاشت بذر هم می‌توان این گل را تکثیر کرد. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه بهار و تابستان می‌باشد.

تغذیه: اسپاتی فیلوم به دلیل گلدهی به تغذیه بالایی نیاز دارد. هر ماه گیاه خود را با کود کریستالون قرمز و یا کود ترکیبی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تغذیه کنید.

اسپاتی فیلوم جای محدود برای ریشه را می‌پسندد. زمانی که ریشه‌های گیاه از کف گلدان خارج شد آنگاه تعویض گلدان را انجام دهید و گلدان جدید نباید خیلی بزرگ باشد.

آفات و بیماری‌ها:
علت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: چند علت می‌تواند باعث این مشکل شود، یکی از دلایل آن ممکن است آبدهی بیش از حد و یا نور آفتاب مستقیم باشد (آبیاری را کاهش دهید و مکان گلدان را عوض کنید). یکی دیگر از علت‌های آن می‌تواند کمبود رطوبت باشد و یا آبیاری با آبی که املاح بالایی دارد.

لک‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها و نوک لوله شده به سمت بالا: کود دهی زیاد باعث این مشکل می‌شود. (کوددهی را کاهش دهید و برای شستشوی رسوبات ته نشین شده بر روی ریشه خاک را آبیاری کنید به صورتی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود).

دلیل زرد شدن برگ‌های پایین گل اسپاتی فیلوم: دلیل این مشکل آبیاری زیاد می‌باشد. آب اضافه اگر از گلدان خارج نشود باعث بی حال و زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

این مشکل در صورت سرد شدن هوا و یا خشک شدن خاک هم قابل مشاهده است.

علت سیاه شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد و سرمای هوا عامل سیاه شدن برگ‌ها است. (بیماری‌های قارچی عامل اصلی این مشکل هستند).

دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم: نداشتن نور، تغذیه نشدن مناسب گیاه، باعث می‌شود تمایلی به گل دادن نداشته باشد. اسپاتی فیلوم زمانی که بالغ می‌شود اگر چند سال تقسیم نشود گلدهی آن نیز متوقف می‌شود (در فصل بهار آن را تقسیم کنید زیرا باعث بهتر گل دادن آن می‌شود.)

علت چروک و خشک شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: کم بودن رطوبت محیط اطراف اسپاتی فیلوم باعث خشک شدن برگ‌هایش می‌شود. در صورتی که رطوبت هوای اطراف کم بود و برگ‌های گیاه شما دچار این مشکل شد روزی دو مرتبه برگ‌های آن را با آب اسپری کنید.

دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد، کم بودن رطوبت، نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ‌های این گیاه می‌شود.
اگر رطوبت هوا کم باشد کنه قرمز به قسمت پایینی برگ‌های این گیاه حمله می‌کند اسپری آب حداقل هفته‌ای یکبار ضروری است.

انواع واریته های اسپاتی فیلوم:
دومینو (domino): یک واریته با رشد متوسط است و به صورت بوته‌ای رشد می‌کند.

واریته ی Mauna Loa: این واریته می‌تواند تا ۶۰ سانتی متر رشد کند و تمام سال گل دهد و رنگ گل‌های آن از سفید به سبز تغییر می‌کند و چند ماه گل‌های آن عمر می‌کند.

گل اسپاتی فیلوم

نویسنده: نسرین رحیمی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

134 دیدگاه برای “همه چیز در مورد گل اسپاتی فیلوم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تغییر یا تعویض داشته؟ گیاه کنار لوازم گرمایشی هست؟دمای محیط نگهداری چند درجه هست؟

        • کارشناس 1 گفته:

          برگهای زرد شده رو جدا کنید وبوته ای که برگهاش زرد شده بررسی کنید احتمالا ریشه ی گیاه پوسیده شده اگر پوسیدگی دارند تمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید ودقت کنید که در جزیره زیر گلدانی کف گلدان با اب در تماس نباشه.

  1. علی گفته:

    سلام. وقت بخیر
    نوک برگهای گل اسپاتی فیلومی که دارم سیاه میشه حتی برگهای جوون. نور غیر مستقیم و جزیره داره و هر موقع برگهاش یه کم بیحال شد آب بهش میدم. آب رو هم میذارم چند روز در دمای محیطش بمونه. علت سیاهی نوک برگها چی میتونه باشه؟
    https://s4.uupload.ir/files/20211203_124700_9qp.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ،اب حاوی فلوراید هم باعث این مشکل میشه اگر فقط برگهای قدیمی این مشکل رو دارند تا حدودی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده وازبین میرند حتما رطوبت محیط رو افزایش بدید، گیاه اگر با لوازم گرمایشی فاصله کمی داره فاصله رو بیشتر کنید.

  2. swrina13 گفته:

    سلام خسته نباشید
    اسپاتی فیلوم من چند وقته بعضی از برگهاش سیاه شده و حاشیه هاشونم زرد شده سه روز یه بار آبیاری می‌کنم و نور غیر مستقیم هم می‌گیره البته اینم بگم دمای اتاق هم پایینه که خودم احتمال می‌دم دلیلش این باشه دو روز یه بار هم غبار پاشی می‌کنم
    گفتم شاید بیماری قارچی باشه با قارچکش مانکوزب هم آبیاری و غبار پاشی کردم
    به نظر شما مشکلش چیه؟

  3. Soleimany گفته:

    سلام وقتتون بخیر باشه من گیاه اسپانی فلیومم رو تقریبا دوهفته پیش خریداری کردم و تا سه روز اول همه چیز خوب بود چلی بعد از سه روز شروع به پژمرده شدن کرد و هم آبیاری و نور خوبی داشته تقریباً هروز و بعضی مواقع یک روز درمیان آبپاشی انجام دادم و روی بعضی از برگ هایش هم سوراخ ایجاد شده. میدونید علتش چی هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهایا ریزش برگها ویا پژمرده شدن عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو کامل ابیاری کنید وچند روزی کاور کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه میتونید برای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی هم استفاده کنید یا روی برگها روزانه مه پاشی کنید.

  4. SRU گفته:

    سلام
    من یه گل اسپاتی فیلوم دارم که نوک برگهاش زرد شده و رو به سیاهی رفته و نرمم هست
    دو روز در هفته آبیاری و غبار پاشی میکنم و واسه نور هم پشت پنجره هست و نور غیر مسقیم داره
    یک ماه پیش هم کود دادم.
    خاکش رو هم بررسی کردم مشکلی نداشت و ریشه هاش سالم بود
    به نظرتون مشکل از کجاست
    البته اینم بگم که یه سری لکه های سفید مانند رو خاکش هست که شبیه نمکه زیاد مطمئن نیستم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری نامنظم، اب داری املاح زیاد، ابیاری با اب سرد، کمبود رطوبت محیط یا دمای زیاد باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید. ابیاری رو سعی کنید زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید. احتمالا ابی که برای ابیاری استفاده میکنید املاحش زیاد هست میتونید برای ابیاری از اب بدون املاح ومانده ویا اب دستگاه تصفیه برای ابیاری استفاده کنید. سعی کنید اب همدمای محیط باشه.

  5. Yasmn گفته:

    سلام وقتتون بخیر گل اسپاتی فیلوم من قهوه ای شده و برگهاش زرد شدن هفته ای یکبار هم ابدهی داره اگه میشه راهنمایی کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. عباس گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما من حدودا یک سال سال پیش یک گیاه اسپاتی فیلیوم خریدم تو این یک سال همچی خوب بود گیاه رشد خوبی داشت گل هم میداد تا اینکه دو هفته پیش تصمیم گرفتم تکثیرش کنم از طریق جدا کردن ریشه بعد تکثیر الان برگها گیاه تو همه ای گلدان ها یکی یکی زرد میشن شرایط همه چی مثل قبله خاک و طریقه ای تکثیرم درست انجام دادم نمیدونم مشکل کجاس ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاهان رو در محیط نیمه سایه وخنک نگهداری کنید ویک بار با محلول هیومیک اسید ابیاری کنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشند بهبود پیدا میکنند برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید. بعد از شروع به رشد به محیط قبلی انتقال بدید.

  7. شرمین گفته:

    سلام،خسته نباشید،گل اسپاتیم دیگه گل نمیده?فک کنم قهر کرده،حدود ۲هفته مسافرت بودم آب نداشت،برگشتم خیلی پژمرده شده بود،الان سرحال شده ولی دیگه از اون موقع گل نمیده،چیکار کنم بازم گل بده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو باید ایدال کنید،هر زمان سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید وگیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید برای گلدهی باید نور کافی هم دریافت کنه.

  8. Zahra.sh گفته:

    سلام وقت بخیر حدود ۵متهی هست ک اسپاتی رو خریدم خیلی خوب بود تا اینکه دیروز متوجه شدم زیر برگهاش لکه هاس سیاه به وجود اومده و بعد از چند روز برگها زرد میشن میخواستم بودنم این لک های خال خالی از چیه و درمانش چیه؟اینم بگم من هم ماهی یه بار کود میدم و از لحاظ رطوبت هم گیاه رو مرطوب نگه داشم حتی گیاه گل هم داره

  9. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    چندتا گیاه اسپاتی فیلوم رو از ریزوم اصلی جدا کردم و در گلدانهای جدا کاشتم و تا الان کاور کردم و جاشون هم ثابت؛ ولی بعد از گذشت ۲هفته همچنان ساقه هاشون افتاده و باریک و کمی خشک شدند ولی همچنان سبز هستن؛ ممکن هست فرآیند تقویت ریشه از این بیشتر طول بکشه یا گیاه داره خشک میشه؟
    http://uupload.ir/files/hntp_20200719_190749.jpg
    http://uupload.ir/files/fnsz_20200719_190900.jpg

    گیاه اصلی هم تا وقتی کاور داره برگهاش سرحال هستن ولی هم کاورو که برمیدارم سریع پژمرده و برگهاش آویزون میشه(جزیره زیرگلدونی هم داره)
    http://uupload.ir/files/hntp_20200719_190749.jpg
    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، زمان مناسبی رو برای جدا کردن انتخاب نکردید، الان زمان مناسبی برای این کار نیست چون هوا خیلی گرمه وریشه ها زمان میبره تا قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند، عکس دوم فکر کنم از بین رفته چون تا انتهای ساقه زرد شده، ولی برای اطمینان کامل میتونید در محیط خنکی وسایه نگهداری کنید ،کاور رو کمی بزرگتر بردارید تا با برگها تماس نداشته باشه. دو هفته هم به همین صورت نگهداری کنید ،هوا خنکتر بشه شروع به رشد میکنند.

  10. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    ۵تا گیاه جدا از گیاه مادر اسپاتی فیلوم که ریشه داشتند جدا کردم، گیاه مادر سریع خوب شد و برگهاش به حالت اول برگشت ولی بچه هاش همشون برگهاش افتادن؛ با اینکه همشونو کاور هم کردم نور متوسط و باد کولر غیرمستقیم وهوای خنک دارند ولی یکیشون دیگه کلا از ساقه کج شده(خاک:۳۰%کوکوپیت،۳۰%پیت ماس،۲۰%شن عربی،۲۰%پرلیت)، ممنون میشم راهنمائی بفرمائید:
    http://uupload.ir/files/twet_20200710_132957.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنیدو جابجا نکنید، ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید که خاک کامل خیس بشه بعد کاور کنید،برای مدتی جاشون ثابت باشه بهبود پیدا میکنند، در مجاورت باد کولر نباشند گیاه تا حد امکان نباید جابجایی داشته باشه تا ریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند.

  11. معصومه گفته:

    سلام خسته نباشید
    من اسپاتی فیلومم قبلا گل داشت اما با اینکه کود گلدهی میدم و کود سه بیست استفاده میکنم و سعی کردم این‌کودا تداخل نداشته باشن و
    آبیاری هر هفته دوبار ، غبار پاشی ، نور هم مناسبه ، نمیدونم چرا گل نمیده ، نوک برگاش هم سوخته
    http://uupload.ir/files/qvq_img_۲۰۲۰۰۶۲۹_۱۶۱۱۳۹.jpg

    http://uupload.ir/files/99fs_img_۲۰۲۰۰۶۲۹_۱۶۱۱۴۸.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر بتازگی تقسیم بوته شده باشه ویا خاک یا گلدان گیاه عوض شده باشه گلدهی به تعویق میفته، همینطور کمبود نور وکمبود عناصر موجود درخاک باعث به تاخیر افتادن گلدهی این نوع گیاه میشه، ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،موقع تشنگی برگهای گیاه اویزان میشن که باید بلافاصله ابیاری کنید، زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید از اب بدون املاح وهمدمای محیط برای ابیاری استفاده کنید کوددهی رو ماهی یک بار انجام بدید وگیاه رو در محیطی که نور متوسط داره نگهداری کنید.

  12. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    یک روز بعد از خریداری گل اسپاتی فیلوم، بخاطر آفت های خیلی زیاد (که بعدا متوجه شدم) مجبور شدم بخاطر جلوگیری از بیشتر شدن و سرایت به دیگر گلدان ها(کوچکی محیط) از سم کنفیدور استفاده کنم(یک سی سی در یک لیتر). آفت هایی مثل شپشک، هزارپا، آبدزدک، حشره، عنکبوت، کنه و حلزون داشت که کم کم به روی خاک اومدند. این سم برای شپشک و هزارپا خوب عمل کرد ولی بقیه موجودات خاک مثلا عنکبوت و حلزون های زیاد همچنان بعد از ۳روز روی خاک مانور میدن. میتونم واسه نوبت دوم سم هفته بعد به جای کنفیدور از سوین استفاده کنم؟ و اگر فاصله سمپاشی کمتر از یک هفته بشه برای گیاه ضرر دارد؟ و اینکه میخوام به جای عوض کردن خاک(بخاطر منتقل شدن آفات به خاک جدید) از سمپاشی استفاده کنم بهتر است؟
    خیلی ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، یعنی این همه افت داخل یک گلدان بود؟ حتما موقع خرید از مکانهای معتبر خرید کنید، بله میتونید استفاده کنید مشکلی نیست فاصله مصرف سمها کمتر از یک هفته نباشه، حلزونها رو باید با دست جمع کنید سم زیاد اثر نمیکنه.

      • احسان گفته:

        بله متاسفانه، این بهترین گلفروشی بازار بود ولی گلدونش یه جای بی نور و هوا بود. حلزونها خیلی ریز و زیاد هستن و حتی باچشم به سختی دیده میشن که روی خاک حرکت میکنن. اگر بعداز نوبت دوم سم، خاک رو عوض کنم حلزونها هم ممکن هست منتقل بشن؟
        با تشکر

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، میتونید به صورت کامل خاک رو تعویض کنید واز خاک جدید ی که ضدعفونی شده استفاده کنید،برای اینکه خاک کامل جدا بشه بهتر هست ریشه های گیاه رو هم با محلول قارچ کش شستشو بدید وبصورت ریشه شسته داخل خاک جدید بکارید که از هر نوع افت وبیماری عاری باشه. خاک قبلی رو هم دور بریزید احتمالش هست که تخم حشرات داخل خاک باقی بمونند.

  13. اسفندیار گفته:

    سلام خسته نباشید
    من تقریبا ۱ ماهه که گل اسپاتی رو خریدم اولش یک گل داشت الانم همون یک گل رو داره اوایل چندتا از برگ هاش زرد شد کوتاه کردم و جاشو تغییر دادم ولی الان نه گلی داده و برگهاش حس میکنم داره زرد میشه یک رنگ سبز روشنه و برگ های جدید کوچیکه اب هم ۳ روز درمیون میدم و هر روز صبح زود غبار پاشی میکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  14. مرتضی گفته:

    سلام ممنونم از پاسخ گوییتون ،علت شل افتادن برگا چیه ،خیلی وقته اینجوری شل افتادن‌و صاف واینمیستن ،و اینکه وسط برگاش سوراخ میشه علتش چیه ؟؟ از تکثیرایی ک از این گل کردم برگاش خراب شده بودن و پیازشو ریشش خوب مونده منم برگاشو کندم تا ریشه قوی بشه ب نظرتون میگیره؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بیحال شدن گیاه دلیلش تعویض خاک،دمای زیاد، کمبود رطوبت محیط ویابیماریهای قارچی میتونه باشه این موترد روبررسی وایدال کنید،از برگهایی که سوراخ شدن عکس واضح بغرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،اگر قلمه چشمه جوانه زنی روی ساقه داشته باشه ریشه دار شده وجوانه میزنه از قلمه هم عکس واضح بفرستید.

  15. مرتضی گفته:

    سلام خسته نباشید ،گل اسپاتی فیلوم من نوک برگاش و وسط برگاش سوخته ،وسط برگای جدیدشم سوارخ شده ۱۵زوره گلدونشو عوض کردم ازاون موقع هیچکدوم ازگلا رشد نکردن و باز هم نشدن ،برگای جدید هم که هنوز باز نشده نوکشون سوخته ،یکی در میان اب بهش میدم و هرروز غبار پاشی میشه نورشم ملایمه دما هم مناسبه نه گرمه نه سرد http://uupload.ir/files/nmbz_15892871176531053101405356559806.jpg اینم عکسش لطفا راهنماییم کنید
    خاکشم کوکوپیت و کمپوست و پرلیته ،حتی اوناییم که تکثیر کردم خراب شدن ،لطفا خاک مناسب بهم معرفی کنید بیشتر تکثیرام از هرنوع گلی خراب میشن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده، برای کاهش شوک وارده بهتر هست گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید ،یک هفته بعد به محیط گرنور وفیلتر شده انتقال بدید ترکیب خاک روی مقاله نوشته شده که مجدد براتون کپی میکنم، خاک مناسب برای این گیاه خاکی سبک با زهکشی بالا است (۶۰ درصد پیت ماس و ۴۰ درصد پرلیت و یا همچنین از ترکیب ۳۰ درصد پیت ماس + ۳۰ درصد کوکپیت و ۴۰ درصد پرلیت نیز می‌تواند استفاده کرد). خاک این گل باید غنی و کمی اسیدی باشد.برای قلمه گیری تمام لوازمی رو که برای برش وکاشت و.. استفاده میکنید باید ضدعفونی شده باشن تا مشکلی بوجود نیاد.

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از توجه شما،بله از هردو کود میتونید برای گیاهان اپارتمانی استفاده کنید،سمت راستی کود هربان هست،هر چهار ماه یک بار در زمان رشد گیاه میتونید استفاده کنید به این صورت که هر ۴ ماه یکبار قبل از ابیاری خاک سطحی را نرم و به ازای هر ۵ سانتی متر از قطر گلدان
      یک قاشق مرباخوری از کود ارگانیک هربان را به صورت یکسان روی خاک ریخته و با خاک سطحی مخلوط و سپس آبیاری نمایید.
      آبیاری به میزان معمول انجام شود و بهتر است دو الی ۳ مرحله به گونه ای باشد که اب از کف گلدان خارج نشود، سمت چپ کود کامل هست ماهی یک بار یک گرم در یک لیتر اب میتونید در زمان رشد گیاه استفاده کنید ،دقت کنید که مصرف کودها باهم تداخل نداشته باشند ویا همزمان استفاده نشن.

  16. بهنام گفته:

    سلام و خسته نباشید این اسپاتی رو کادو اوردن واسم ،دو روز اول کامل سرحال بود با سه چهارتا گل و هیچ برگ زرد ،ولی همین که گلدانش رو عوض کردم از فرداش گلها همگی خشک شد جز یک گل که سفید نیست و سبز شده و ی گل که خیلی کوچیکه برگهای کوچک پایینی هم زرد میشن و بعد خشک میشن لطفأ کمکم کنید با تشکر
    http://uupload.ir/files/ayjh_img_۲۰۲۰۰۵۱۱_۱۹۰۵۲۱.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگها وگلها عکس العمل نشون میده، برای برطرف کردن تنش وارده، گیاه رو بمدت یک هفته در جای ثابت وخنک ونیمه سایه نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو افزایش بدید وبرگهای زرد رو جدا نکنید،بعد از اینکه کامل خشک شد جدا کنید،یک هفته بعد به محیط اصلی انتقال بدید بمرور زمان با محیط جدید ادبته بشه بهبود پیدا میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.