روش‌ های مقاوم سازی پرسیکا

روش‌های مقاوم سازی پرسیکا

روش‌های مقاوم سازی پرسیکا : مدت زمان زیادی است که برای پیوندهای بذرهای تازه سبز شده کاکتوس‌ها از پایه پرسیکا استفاده می‌شود و این پایه رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد ولی در زمینه پیوند پرسیکا اشتباهات بسیاری نیز وجود دارد. به باور عده زیادی از مردم پایه پرسیکا یک پایه یک ساله برای پیوند است و فقط می‌توان پیوندک را برای مدت کوتاهی روی آن نگه داشت و در کمتر از یک سال پیوندک را از روی پرسیکا برداشته و بر روی پایه‌های دیگر پیوند می‌دهند که این موضوع اشتباه است. پایه پرسیکا نیز همانند سایر پایه‌های میرتلو و نقره‌ای و تریکو می‌تواند به عنوان یک پایه چند ساله و حتی دائمی مورد استفاده قرار گیرد به شرطی که پایه پرسیکا مقاوم سازی شود.

پایه پرسیکا از آن جایی که پایه چندان قطوری نیست و ممکن است زیر پیوندک خم شود و یا در صورت سنگین شدن پیوندک زیر پیوندک خالی شود بنابراین باید آن را مقاوم ساخت.

روش‌های مقاوم سازی پرسیکاروش‌های مقاوم سازی پرسیکا:
۱-رشد مستقیم در آفتاب
۲-ارتفاع بالای ۳۰ سانت
۳-ریشه زیاد
۴- استفاده از قیم

۱- رشد مستقیم زیر آفتاب: 
پرسیکا پایه بسیار مقاومی هست که می‌توان به راحتی زیر افتاب مستقیم رشد کند. پرسیکا رشد کرده زیر افتاب مستقیم اندکی از پرسیکا گلخانه‌ای ضخیم‌تر است و فاصله برگ‌ها کمتر است و دارای تیغ‌های بلندتری هست و زودتر آوند چوبی شکل به وجود میاید.

۲-ارتفاع بالای ۳۰ سانت:
برخلاف باور عموم هرچه پایه پرسیکا بلندتر باشد رشد بیشتری به پیوندک خواهد داد و مقاوم‌تر است و بهتر است برای پیوند پرسیکا از پایه‌های بلندتر استفاده کنیم. البته هر چقدر بلندتر انتخاب شود احتمال خم شدن نیز بیشتر خواهد شد.

۳- ریشه زیاد: 
ریشه زیاد در پرسیکا باعث افزایش تن جوش دهی پیوندک می‌شود و مقاومت پرسیکا را نیز بالا می‌برد. با تهیه خاک مناسب و استفاده از کود میتوان به ریشه سازی بیشتر این گیاه کمک کرد.

۴-استفاده از قیم: 
پایه پرسیکا را برای این که خم نشود و فشار کمتری بر روی آن باشد و همچنین در صورت وزش باد یا برخورد با آن به راحتی خم نشود از قیم برای مقاوم سازی آن استفاده می‌کنیم.

نکته: استفاده از چهار روش توصیه شده تأثیر زیادی بر مقاومت پرسیکا دارد وما در گلخانه‌های خود به این صورت پرسیکا را پیوند می‌دهیم:
ابتدا اقدام به کشت پرسیکا زیر نور مستقیم آفتاب به صورت کشت باغچه‌ای می‌کنیم پس از بلند شدن و مرتفع شدن پایه‌ها به آرامی پایه‌ها را از داخل خاک باغچه خارج می‌کنیم و در گلدان می‌کاریم و به گلخانه منتقل می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا اندکی رشد کرده و سپس بر روی قسمت رشد کرده در گلخانه پیوند می‌دهیم و پس از یک سال نیز چون پیوندک بزرگ شده است برای مقاومت بیشتر پرسیکا از قیم استفاده می‌کنیم.

پایه پرسیکا پایه بسیار مقاومی است و می‌توان پیوندک را تا چند کیلو گرم هم تحمل کند فقط باید مقاوم شود تا بهترین نتیجه را در بر داشته باشد.

روش‌های مقاوم سازی پرسیکا

روش‌های مقاوم سازی پرسیکا

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

12 دیدگاه برای “روش‌ های مقاوم سازی پرسیکا

  1. امید کریم زاده گفته:

    سلام برای پیوند رو پرسیکا اشکالی نداره تمام برگ ها رو جدا کنم ؟ چون متاسفانه پرسیکاهایی رو که سفارش دادم درست بسته بندی نکردن و بیشتر برگاش شل شده

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر تازه تهیه کردید بهتر هست یک هفته صبر کنید تو شوک جابجایی برطرف بشه بعد پیوند بزنید چون احتمالش هست که پیوند رو پس بزنند.

      • امید کریم زاده گفته:

        و یه سوال دیگه اینکه الان فصل پیوند هست ؟ مشکلی نیست من پیوند بزنم ؟

        • کارشناس 1 گفته:

          الان فصل پیوند زدن نیست ولی اگر پرسیکاهاتون رشد دارند میتونید پیوند بزنید،اگر عجله ندارید بهتر هست صبر کنید واواخر اردیبهشت ماه پیوند بزنید.

  2. Ali گفته:

    سلام من چند تا پرسیکا داشتم ولی نمی دونم چرا بعضیاشون از پایین بعضیاشون زرد رنگ و شل میشنو بعضیاشونم کلا با اینکه سبزنه ولی شاخشون شل میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست ریشه های گیاه رو برسی کنید، ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب ویا وجود افت داخل خاک باعث این مشکل میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      میتونید از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید،ومقدار ترکیبی پیت ماس رو بیشتر از اندازه برای مثال ۳۰ درصد ترکیب کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.