ساکولنت گاستر هاورتیا

ساکولنت گاسترهاورتیا

ساکولنت گاسترهاورتیا: شاید نام این ساکولنت را خیلی کم شنیده باشید ولی این گیاه زیبا در برخی کشورها طرفداران زیادی دارد. گاسترهاورتیا ساکولنتی است هیبرید شده که از دو گونه گاستریا و هاورتیا به وجود آمده است. دارای برگ‌های کوتاه و گوشتی همانند هاورتیاها می‌باشد ولی رنگ برگ‌ها به رنگ برگ‌های گیاه گاستریا است. منشأ این گیاه گلخانه بوده و تقریباً در طبیعت وجود ندارد.

زمانی که گل‌های هاورتیا را با گل‌های گاستریا گرده افشانی کنیم، حاصل کار ممکن است گیاه هیبرید شده گاسترهاورتیا باشد. نام علمی این گیاه Gasterhaworthia است. گاسترهاورتیا معمولاً در بهار گل می‌دهد. دارای گل‌های لوله شکل کوچکی به رنگ سفید یا زرد مایل به صورتی می‌باشد.

نگهداری از ساکولنت گاسترهاورتیا:
به دلیل مقاومت بالا گاسترهاورتیا نگهداری از آن آسان است.

خاک: برای این گیاه مانند سایر ساکولنت ها از خاک با زهکشی بالا استفاده کنید تا آب اضافی در خاک باقی نماند. رطوبت بالای خاک می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه ساکولنت ها شود. خاک با ترکیب ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت مناسب این گیاه می‌باشد.

آبیاری:
به آبیاری منظم نیاز دارد حتماً بین دو آبیاری اجازه داده شود تا خاک کاملاً خشک شود. در بهار و تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد. البته در اوایل پاییز نیز ممکن است این گیاه در حال رشد باشد.

تکثیر:
از طریق بذرهای به دست آمده از گرده افشانی گیاه گاستریا و هاورتیا و همچنین از طریق پاجوش قابل تکثیر می‌باشد. همچنین می‌توان از طریق قلمه برگ نیز به آسانی این گیاه را پرورش داد.

نور:
به نور ملایمی احتیاج دارد و به راحتی در محیط خانه و در پشت پنجره نیز قابل نگهداری می‌باشد.

کوددهی:
گاسترهاورتیا گیاهی است کم رشد که در فصل رشد برای تسریع رشد می‌توان از کودهای مخصوص کاکتوس استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص کاکتوس و ساکولنت ها اینجا کلیک کنید.

طریقه گرده افشانی گل‌های هاورتیا و گاستریا:
گل‌های هاورتیا معمولا از روز دوم یا سوم دارای گرده هستند، که پرچم در قسمت پایینی گل می‌باشد پس باید از قلم‌موهای باریک برای گرده افشانی هاورتیا و گاستریا استفاده شود. با استفاده از قلم‌مو باریک گرده‌های گل‌های هاورتیا را به گل گاستریا و بلعکس انجام دهید.

نویسنده: اعتمادی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “ساکولنت گاستر هاورتیا

  1. فاطمه گفته:

    سلام یه تعداد از ساکولنت هام و هم چنین کراسولا خرفه مبتلا به شپشک آرد آلود شدن برای از بین بردن شپشک چی بزنم بهشون ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابتدا گیاهان الوده رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید تهویه محیط رو بالا ببرید ،تمام قسمتهای الوده رو با کمک قلمو آغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد با یک سم حشره کش مثل دلتامترین یا هرنوع حشره کشی که بتونید با اب مخلوط کنید گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته ابیارو سمپاشی کنید، در این دوهفته گیاهان رو تحت نظر داشته باشید ومورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.