کاکتوس‌ های دفرمه

کاکتوس‌های دفرمه

کاکتوس‌های دفرمه: از جمله کاکتوس‌های محبوب و پرطرفدار و زیبا، کاکتوسهای دفرمه هستند، شکل دفرمه در تمام واریته های کاکتوس وجود دارد.

دفرمه شدن یا دگرریختی یا کریستات در کاکتوس ها یک اختلال ژنتیکی است که باعث تغییر ساختار یکنواخت گیاه شده و شکل طبیعی کاکتوس را عوض کرده و به شکل تاج مانند و پیچ در پیچ تغییر می‌دهد ساختار دفرمه بودن معمولاً از بذر به وجود می‌آید، یعنی یک بذر سبز شده از همان ابتدا شکل دفرمه به خود دارد، ولی در موارد معدودی یک کاکتوس پس از مدت زمان کم یا زیاد دچار اختلال در رشد شده و شکل ظاهری آن تغییر می‌یابد این اختلال می‌تواند در همان سال اول رشد مشخص شود و یا چندین سال مشخص نباشد و سپس به یکباره خود را نشان دهد.

اغلب شما کاکتوس‌های دفرمه را بر روی پایه پیوند می‌بینید علت چیست؟
کاکتوس‌های دفرمه از آنجایی که در اغلب واریته‌های جز کاکتوس‌های کلکسیونی محسوب می‌شوند هم برای رشد بیشتر و بهتر و هم برای تکثیر بر روی پایه‌های مختلف پیوند داده می‌شوند البته یک علت دیگر برای پیوند کاکتوس دفرمه وجود دارد و آن هم این است که اگر این کاکتوس‌ها بر روی خاک باشند به علت شکل پیچ در پیچ در هنگام آبیاری آب بین بافت گیاه می‌ماند و باعث خرابی کاکتوس می‌شود لذا توصیه می‌شود که حتماً کاکتوس‌های دفرمه را از همان ابتدا بر روی پایه‌های مناسب پیوند دهید.

آیا کاکتوس‌های دفرمه بر روی خاک می‌توانند رشد کنند؟
بله کاکتوس‌های دفرمه بر روی خاک نیز می‌توانند رشد کنند اما ممکن است در برخی واریته ها رشد آنها بسیار آهسته باشد لذا معمولاً آنها را پیوند می‌دهند اما می‌توانند به راحتی نیز بر روی خاک رشد کنند.

آیا می‌توان کاکتوس‌های دفرمه پیوندی را به روی خاک آورد؟
بله می‌توان کاکتوس‌های دفرمه پیوندی را بر روی خاک نیز آورد ولی اندکی کار دشواری و اغلب ممکن است برای تازه کارها باعث خرابی گیاه شود لذا سعی کنید ا اغلب کاکتوس‌های دفرمه را بر روی پایه پیوند نگه دارید.

نرک در کاکتوس‌های دفرمه چیست؟
گاهی پیش میاد که یک کاکتوس دفرمه پس از مدتی که به شکل تاج مانند رشد کرد به یکباره بخشی از رشد جدید آن به صورت طبیعی شود و دیگر دفرمه نخواهد بود لذا به قسمتی از یک کاکتوس دفرمه که به شکل طبیعی رشد کرده است نرک می‌گویند.

نرک کاکتوس دفرمه را جدا کنیم؟
اغلب وقتی نرک در یک کاکتوس دفرمه پیش می‌آید صاحب کاکتوس چون شکل دفرمه را بیشتر دوست دارد نرک را جدا می‌کند اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد نرک کاکتوس دفرمه پس از مدتی دوباره به شکل دفرمه برگشته است لذا می‌توان در این موارد اندکی صبر کرد و شکل نهایی گیاه را پس از یک یا دو سال نگاه کرد ممکن است ترکیبی از نرک های متعدد و شکل دفرمه شکل بسیار زیباتری به کاکتوس شما بدهند.

کاکتوس‌های دفرمه همانند کاکتوس‌های ابلق در طبیعت وجود ندارند؟
خیر کاکتوس‌های دفرمه در طبیعت وجود دارند دفرمه شدن یک تغییر ژنتیکی نیمه پایدار در کاکتوس است که می‌توانند به صورت اتفاقی در یک کاکتوس سالم به وجود بیاید و این کاکتوس به یک باره شکل دفرمه به خود می‌گیرد ولی کاکتوس‌های ابلق چون رشد کمی دارند و نیاز به شرایط خاص و مراقبت بیشتری دارند در طبیعت به سرعت نابود می‌شوند.

گلدهی کاکتوس‌های دفرمه:
کاکتوس‌های دفرمه شکل تاج مانند دارند وقتی شروع به گلدهی می‌کنند نیز به صورت تاج مانند گل می‌دهند و شکل و تعداد زیباتری در گلدهی دارند این شکل زیبا نیز از دلایل محبوبیت کاکتوس‌های دفرمه است به همین دلیل است که اغلب کاکتوس‌های دفرمه را پیوند می‌دهند و در فصل بهار از گلدهی تاج مانند و متعدد آنها لذت ببرند.

کاکتوس‌های دفرمه جزو کاکتوس‌های کلکسیونی و ارزشمند و پرطرفدار محسوب می‌شود که بسیار مشتری هم دارد لذا اهمیت بالای فروش در بازار دارند پس حتماً اگر طرفدار کاکتوس‌های دفرمه خاص هستید و دوست دارید که یک کاکتوس گران قیمت و کلکسیونی تهیه کنید گونه‌های دفرمه شده کاکتوس‌ها را فراموش نکنید.

کاکتوس دفورمه

کاکتوس‌های دفرمه

کاکتوس‌های دفرمه

کاکتوس‌های دفرمه

کاکتوس‌های دفرمه

نخل ماداگاسکار دفرمه
نخل ماداگاسکار دفرمه

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

52 دیدگاه برای “کاکتوس‌ های دفرمه

  1. ashnakhoshbakht گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان میهن کاکتوس
    یه تشکر ویژه بابت جامع ترین سایتی که راه اندازی کردین
    یه سوال در مورد یک مورد دفرمه داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید.
    نژاد این پیوندک چیه ؟ سرعت رشد خیلی پایینی داره ! میدونم که باید طبق شرایط پایه نگهداریش کنم ولی بنظرم زیاد حساسه حتی به جابجایی گلدان هم واکنش نشون میده مثل تغیر رنگ.
    https://s6.uupload.ir/files/img_20220516_160401_3fqp.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img_20220516_160310_4grb.jpg

    https://s6.uupload.ir/files/img_20220516_160246_7oky.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی
      پیوندک Mammillaria bocasana
      cv. FRED هست مامیلاریا بوکاسانا که در نور زیاد قرمز میشه ودر نور کم سبز میشه بله رشد کمی داره وجزو گیاهان کلکسیونی هست.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،در مورد قیمت فکر کنم کمی گرونتر از گیاهان معمولی باشه، البته باید دفرمه بودنش بیشتر باشه، اچینو پسیسها از سن پایین هم تنه جوش میزنن.

        • کارشناس 1 گفته:

          دفرمه شدن گیاهان به چند عامل بستگی داره، دماوشرایط نگهداری گیاه، عوامل ژنتیکی، بعضی اوقات فرورفتن خار سایر گیاهان ویا نیش حشرات هم باعث دفرمه شدن گیاهان میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.