داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس

داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس

داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس: این مقاله بیشتر یک داستان در مورد شرایط نگهداری کاکتوس‌ها است پس کاملاً با دقت از اول تا آخر مقاله را مطالعه کنید.

مدت‌ها پیش یکی از دوستان تعدادی گلدان کاکتوس از من تهیه کرد تا در خانه نگهداری کند می‌دانستم که فضای گلخانه‌ای در خانه ندارد، پس کاملاً در مورد آبیاری، نوردهی، خاک و استفاده از قارچ‌کش‌ها برای او توضیح دادم و او هم با خوشحالی کاکتوس‌ها را به منزل برد و با رعایت نکات در چند مدت اول رشد خوبی از کاکتوس‌ها شاهد بود که پس از چند ماه با عکس یک گلدان گندیده از من سؤال کرد که این کاکتوس چرا خراب شده است؟ و علت خرابی آن چیست؟

اولین چیزی که به ذهنم رسید بر طبق ظاهر گیاه گفتم گندیدگی بر اثر آبیاری زیاد است و او هم گفت بسیار در آبیاری دقت کردم و خاک را تا کاملاً خشک نشده به کاکتوس‌ها آب نداده‌ام اما برای بار اول حرف مرا قبول کرد و پذیرفت که شاید اشتباهی در آبیاری آن رخ داده است.

گذشت تا چند روز بعد باز هم عکس یک کاکتوس گندیده دیگر فرستاد این بار هم گفت که در آبیاری بسیار دقت کردم و گفتم احتمالاً آن خاک قارچی شده و گیاهان قارچ ریشه دارند و مقداری قارچ‌کش به او دادم تا به کاکتوس‌های خود بدهد تا از پوسیدگی ریشه و در نتیجه آن گندیدگی گیاه جلوگیری شود اما دقیقاً یک هفته بعد باز هم عکس گیاهان گندیده برایم ارسال کرد و گفت من واقعاً دیگر نمی‌دانم که چرا این گیاهان دارند خراب می‌شوند و خودم نیز علتی برای خرابی کاکتوس‌های او سراغ نداشتم، بنابراین حضوری به پیش او رفتم تا از نزدیک محیط نگهداری کاکتوس‌ها را ببینم و در همان نگاه اول علت خرابی کاکتوس‌ها مشخص شد.

محل نگهداری یک نورگیر بود که دمای مناسب داشته و هم نور مناسب و رطوبت نسبی خوبی هم داشت اما هوا در آن جریان نداشت و کاملاً هوادر آن خفه و نفس‌گیر بود، همین عدم جریان هوا به هوادهی نشدن کاکتوس عامل بروز نوعی قارچ در آنها و در نتیجه آن خراب شدن سریع کاکتوس‌ها بود.

عدم رسیدن هوای تازه و مطلوب به کاکتوس‌ها از جمله دلایلی است که باعث خرابی کاکتوس‌ها می‌شود به همین دلیل است که در گلخانه‌های کاکتوس حتماً از سیستم تهویه مناسب استفاده می‌کنند تا به گیاهان هوای تازه برسد و شادابی گیاه حفظ شود این نکته را از آن دسته نکاتی است که اغلب در افرادی که در خانه به نگهداری کاکتوس مشغول هستند آن را رعایت نکرده و همین امر موجب خرابی کاکتوس‌هایشان می‌شود. باید محیط نگهداری کاکتوس‌های خود را در معرض هوای تازه قرار دهید و از قرار دادن کاکتوس‌ها در محیط‌های بسته و بدون جریان هوا جداً اجتناب کنید چون گیاه خود را از دست داده‌اید.

در خانه مکان‌هایی مثل آشپزخانه که دارای فضای بسته هستند یا مثلاً پشت پنجره‌ها که دارای پرده هستند، فضای بسته محسوب می‌شود یا به طور مثال درون قفسه‌ها، کمدها، اتاق‌های کوچک که این مورد باز هم فضای بسته محسوب می‌شود و عامل خرابی کاکتوس است.

دقت کنید که شاید برای شما هم سؤال باشد که من کاکتوس‌هایم را در این مکانها پرورش می‌دهم و هیچ مشکلی هم ندارم بله درست است شاید در چند ماه اول هیچ مشکلی برای شما وجود نداشته باشد و کاکتوس‌های شما بسیار خوب رشد کنند اما مرگ آنی در کمین گیاهان شما خواهد بود زیرا هوای تازه به گیاهان نمی‌رسد و مقاومت گیاه کم کم پایین میاید و خیلی سریع انواع قارچ‌ها و بیماری‌های مختلف سراغ گیاهان شما خواهند آمد.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اگر گیاهان خود را در گلخانه نگهداری می‌کنید حتماً باید از سیستم تهویه مناسب برای آنها استفاده کنید تا در تمام ساعات روز هوای تازه به کاکتوس‌ها برسد. بخصوص زمانی که رطوبت هوا بالاست. امیدوارم با رعایت این نکات کوچک همیشه گیاهان شادابی داشته باشید.

نویسنده:  hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “داستان مرگ ناگهانی یک کاکتوس

  1. وحید گفته:

    سلام من ی گلخونه کوچک پشت بوم خونه پدری ام دارم الان بخاطر سرما دربش رو کامل بستم . چون خودم نیستم نمیتونم هواکش رو خاموش و روشن کنم. بنظرتون هواکش چند ساعت تو روز باید روشن باشه برا تهویه هوا؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، روزی دوالی سه ساعت در ساعات گرم روز کافی هست، حتما هوادهی کنید وحداقل روزی یک بار درب رو باز کنید تا گیاهان هوای تازه دریافت کنند هوا راکد باشه وجریان نداشته باشه گیاهانتون به شپشک اردالود مبتلا میشند.

  2. سلام افوربیا پنتاگون من امروز سیاه شده همین جور داره بیشتر میشه توروخدا یه راهکار به من بدین واسه درمانش گفته:

    کمک

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کاربر گرامی ابتدا اسم ومتن رو در جای مشخص شده بنویسید، شرایط نگهداری گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. Najib گفته:

    ببخشید من یه کاکتوس خریدم که هیچی رشد نداشت هر کاری کردم تحریکش کنم جوانه بده فایده نداشت. قسمت نزدیک به خاک تقریبا رنگ چوب روشن شده بود امروز برش دادم دیدم هیچ مشکلی نداشت فقط انگار خیلی پیر شده. ریشه های کلفتی داشت که کل گدون رو پر کرده بود. همه اونام حالت زبر و چوبی داشتند. به نظرتون چیکارش کنم که قابل استفاده بشه. نصفه بالایی رو حالت افقی گذاشتم ریشه بده. خواهش میکنم کمکم کنید. یک دنیا ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      چه نوع کاکتوسی هست؟ اگر ریشه ها مشکلی نداشته باشند رشد میکنه، میتونید عکس از گیاه بفرستید تا بررسی بشه.

  4. dehghan5801 گفته:

    سلام و عرض خسته نباشید مطلب خواندم حال با توجه به خراب شدن از پایین کاکتوس میشود آن را از جای سالم برید و مجدد در خاک گذاشت آیا ریشه میزند و نیز طریقه استفاده از قارچ کش را توضیح دهید آیا همان لحظه میشود کاشت یا باید در آب بگذاریم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید تا جایی که خراب شده کات کنید تا به اوند سالم برسید،بعد داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید وچند روزی در جای خشک ونسبتا خنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید، ابیاری رو کاملا سطحی با اسپری اب انجام بدید به اندازه ای که فقط سطح خاک مرطوب بشه وتا زمان ریشه زنی ورشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،هر سه الی چهار روز یک بار اسپری اب رو روی سطح خاک انجام بدید.مقدار مصرف قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب یک به هزار هست یعنی یک گرم در یک لیتر اب، میتونید این میزان رو نصف کنید واستفاده کنید یعنی داخل نیم لیتر اب نیم گرم سم قارچ کش مخلوط کنید.یک قاشق چای خوری سرصاف تقریبا یک گرم میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.