طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی

طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی

طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی: بنفشه آفریقایی گیاه بسیار حساسی نسبت به پوسیدگی ریشه است، پس باید در تهیه خاک آن دقت کنید و از خاک‌های استریل و با کیفیت استفاده کنید. ترکیب‌های خاک مختلفی برای این گیاه وجود دارد که در ادامه یکی از ترکیب‌های مناسب برای این گیاه را توضیح می‌دهیم. شما به راحتی می‌توانید در منزل این ترکیب خاک را درست کنید.

 

تهیه خاک توسط خودتان چند مزیت دارد. اولاً قیمت آن خیلی پایین‌تر از بسته بندهای موجود در بازار خواهد بود ثانیاً می‌توانید برای تهیه خاک از مواد درجه یک استفاده کنید تا خاکی با کیفیت و عالی داشته باشید.

 

خاک مناسب برای گل بنفشه آفریقایی: 
گیاهان بنفشه آفریقایی به مخلوط خاکی سبک و با زهکش خوب نیاز دارند تا علاوه بر تأمین رطوبت، آب اضافی را در اطراف ریشه‌های گیاه نگه ندارد. باقی ماندن این آب و چنین شرایطی به پوسیدگی ریشه‌ها و طوقه گیاه منجر می‌شود.

ریشه بنفشه آفریقایی
در تهیه خاک گل بنفشه آفریقایی می‌توان از این ترکیبات استفاده کرد: 
خاک برگ الک شده کاملاً پوسیده + شن یا خاک برگ الک شده +پرلیت (به نسبت‌های مساوی)، خاک برگ الک شده ۵۰٪ +کوکوپیت ۳۰٪ + پرلیت ۲۰٪، پیت ماس ۶۰٪ + ورمی کولیت ۴۰٪ + پرلیت ۲۰٪، خاک برگ +پیت ماس +پرلیت (اندازه مساوی از هر کدام).

 

وقتی گیاه را داخل خاک می‌گذارید مراقب باشید تا طوقه بالای سطح خاک باشد. گلدان بنفشه آفریقایی را سالی یک مرتبه عوض کنید و یا زمانی که طول ساقه گیاه ۲ تا ۳ سانتیمتر شد این کار را انجام دهید. برخی از پرورش‌دهندگان زمانی که عرض گیاه (منظور از عرض گیاه فضایی است که گیاه به شکل افقی اشغال می‌کند) ۳ برابر قطر دهانه گلدان شد موقع مناسبی برای تعویض گلدان معرفی کرده‌اند. گلدان را خیلی بزرگ‌تر از گیاه انتخاب نکنید.

 

برای گیاهی که ۲۰ تا ۲۲ سانتیمتر عرض دارد گلدانی با قطر ۸-۷ سانتیمتر و برای گیاهی که ۳۰ سانتیمتر عرض دارد گلدانی با قطر ۱۰ سانتیمتر انتخاب کنید. انتخاب گلدان بزرگ باعث می‌شود گیاه رشد کند اما فقط برگ دهد و تا زمانی که ریشه‌ها فضای داخلی گلدان را پر نکنند گیاه گل نخواهد داد.

 

گلدان این گیاه را دیگر عوض نکنید بلکه به آن زمان دهید تا به شکل طبیعی رشد کند و گل بدهد. در طی فصل رشد وجود برگ‌های ریز و با تعداد کم نشان‌دهنده کمبود مواد غذایی است. در این حالت هر دو هفته یک‌بار می‌توان از کودهای محلول با میزان بیشتر فسفر و پتاسیم نسبت به نیتروژن استفاده کرد تا گلدهی تحریک شود. البته در صورت در دسترس نبود چنین فرمول‌هایی می‌توان از فرمول‌های معمولی‌تر همانند ۱۰- ۱۰- ۱۰ یا ۲۰ – ۳۰ – ۱۰ نیز استفاده کرد تا گیاه دچار کمبود مواد غذایی نشود.

 

نویسنده: باغ سبز

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “طرز تهیه خاک بنفشه آفریقایی

  1. صدیقی گفته:

    سلام .
    منظور شما از خاک برگ الک شده چیست .
    دو تا محصول پس از الک حاصل میشه
    ۱. یکی که درشته پشت الک گیر میکنه
    ۲. ریز هاش که از الک عبور میکنه
    …….تشکر از راهنمایی شما

  2. طاهره غلامی گفته:

    سلام،وقتی میخوام به بنفشه آب بدهم چند روزی هست که حشره ای خیلی ریز می بینم که اطرافش پر میزنه ،فکر میکنم از رو خاک یا اطراف ساقه بلند میشه ،چه کار کنم ،آیا این هم یک نوع آفت است .لطفاً راهنمایم کنید .سیاه رنگ هم هستش
    نورش از پشت پنجره است از زیر یک پرده حریر و آبیاری هم هر ۲روز

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پشه قارچ هست، بله افت هست ولاروهای این حشره به ریشه های گیاهان اسیب جدی میرسونه، اگر تعدادشون کم هست کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وخاک رو با محلول حشره کش یک بار ابیاری کنید با سرنگ این کار رو انجام بدید که روی برگهای گیاه نریزه اگر تعدادشون زیاد هست بهتر هست خاکش رو تعویض کنید واز خاک جدیدی براش استفاده کنید.

  3. علی ذولفی گفته:

    سلام من میخوام بنفشه افریقایی تکثیر کنم ولی نمیدونم در چه بستری به جز ماسه و پیت ماس رشد میکتن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیشنهاد میکنم مقاله رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید ،همه ی ترکیبات خاکی که میشه برای بنفشه افریقایی استفاده کرد در مقاله فوق ذکر شده.

  4. صادق لی گفته:

    سلام وقتتون بخیر. خاک بنفشه آفریقایی برای سینگینیوم مینیاتوری هم قابل استفاده هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه خاک بنفشه افریقایی سبک هست ولی خاک اگزالیس باید غنی وسنگین باشه میتونید به ترکیبات خاک بنفشه افریقایی مقداری خاک باغچه تمیز ترکیب کنید وبرای گیاه اگزالیس استفاده کنید.

  5. www.babi6164 گفته:

    سلام .ببخشید من ترکیب خاکی که برای بنفشه آفریقایی نوشتید دقیق متوجه نشدم .۲ مرتبه پرلیت نوشته …..دو مرتبه پیت ماس نوشته و…..لطفا بگید از چه خاکی استفاده کنم و اینکه باید براشون جزیره درست کنم ؟منظورم اینه که باید گلدون و تو ظرف آب بذارم ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این ترکیباتی که نوشته شده چهار نوع ترکیب خاک هست بعد از علامت (ویرگول) درصدهای خاک بعدی نوشته شده، اگر رطوبت محیط کم هست بله میتونید برای گیاه جزیره زیر گلدانی درست کنید.
      ۱_خاک برگ الک شده کاملاً پوسیده + شن یا خاک الک شده +پرلیت (به نسبت‌های مساوی)،
      ۲_خاک برگ الک شده ۵۰٪ +کوکوپیت ۳۰٪ + پرلیت ۲۰٪،
      ۳_پیت موس ۶۰٪ + ورمی کولیت ۴۰٪ + پرلیت ۲۰٪،
      ۴_ خاک برگ +پیت موس +پرلیت (اندازه مساوی از هر کدام).

  6. پیمان گفته:

    درود. وقتتون بخیر
    میگم من یک پیت ماس دارم با ph=3.5 و یکی دیگه ph=6.5. اینها رو مخلوط کنم فرضا با نسبت مساوی اسیدیته خاکم میانگین میشه؟ یا همچین انتظاری نمیره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مار ک مهم نیست، بهتر است از خاک های متخلخل سبک استریل استفاده کنید، چون ریشه های این گیاه به هوای زیاد احتیاج دارند. pH خاک بنفشه آفریقایی باید بین ۴/۶تا ۲/۷۷باشد(اسیدی) . خاک نامناسب و غیر استریل باعث مشکلات زیادی برای گیاهتان ازجمله توقف رشد، عدم گل دهی، پلاسیده شدن برگ ها و حتی بیماری می شود.

  7. صابر رستمی گفته:

    سلام
    ببخشید برای گل دهی بیشتر بنفشه افریقایی باید از کدوم کود استفاده کنم ؟!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام برای گلدهی میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸ هر ۱۵ روز یک بار.

دیدگاه‌ها بسته شده است.