انواع گونه‌ های گیاه آدنیوم

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم: گیاه محبوب آدنیوم دارای گونه‌های مختلفی است و هر گونه دارای زیر مجموعه‌های متعددی بخصوص در رنگ گلها می‌باشد. آدنیوم دارای شش گونه اصلی می‌باشد که گونه‌های آدنیوم آبسیوم و آدنیوم عربیکوم بیشتر شناخته شده تر هستند.

Adenium arabicum این گونه از آدنیوم به دلیل نحوه رشد و شکل برگ‌ها و شیوه گلدهی معمولاً برای تهیه بونسای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها سطحی پهن و حالتی چرمین دارد. تنه معمولاً شکلی کلفت جالب می‌یابد و از نظر ظاهری بین تنه اصلی و شاخه‌ها چندان تفاوتی وجود ندارد. پوسته ارغوانی مایل به قهوه‌ای تیره است و گل‌های این گیاه صورتی الی صورتی مایل به قرمز هستند.

Adenium arabicum
Adenium arabicum

 

Adenium multiflorum درختی با قامت کوچک است که به نواحی مرکزی و شرقی آفریقا تعلق دارد و از سم آن برای شکار ماهی استفاده می‌شود. همچنین برخی از انواع این گیاه نیز به شکل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Adenium multiflorum
Adenium multiflorum

 

Adenium boehmianum گیاهی سمی که بومی مناطق خشک شمالی کشور نامیبیا و نواحی جنوبی کشور آنگولا است. مردم این نواحی با جوشاندن ریشه، شیره گیاه را خارج کرده و از سم تهیه شده بدین طریق در شکار حیوانات استفاده می‌کنند شاید به همین دلیل نام انگلیسی این گیاه Bushman poison می‌باشد. برگ‌ها فقط در طی سه ماه بر روی گیاه است و در انتهای شاخه‌ها شکل می‌گیرد و گل‌ها نیز برای چند هفته در طی زمستان ظاهر می‌شوند. البته توجه داشته باشید که زمستان این کشورها هوایی گرم دارد.

Adenium boehmianum
Adenium boehmianum

 

Adenium obesum همان‌طور که اشاره شد از بین گونه‌های این گیاه گونه Adenium obesum بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه در زبان انگلیسی Desert Rose یا رز صحرایی خوانده می‌شود.

Adenium obesum
Adenium obesum

 

Adenium swazicum این گیاه بومی آفریقای جنوبی است. گیاهی گل‌دار و زیبا که گاهی به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Adenium-swazicum
Adenium swazicum

 

Adenium socotranum این گیاه به ارتفاع حدود ۴ متر نیز می‌تواند برسد و قطر تنه اصلی نیز می‌تواند به حدود ۱٫۸ متر دست یابد. در واقع این گیاه جز بزرگ‌ترین انواع آدنیوم است. گلهای صورتی رنگ برای چند هفته در بهار ظاهر می‌شود.

Adenium socotranum
Adenium socotranum

 

Adenium socotranum
Adenium socotranum در طبیعت

 

مشخصات ظاهری آدنیوم آبسیوم:

از آنجایی که گونه Adenium obesum بیش از دیگران به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد مشخصات ظاهری آن را در ادامه می‌آورم. این گیاه معمولاً همیشه سبز است اما در طبیعت و زمانی که دوره‌های خشکی وجود دارد برگ‌هایش خزان کرده و با بهبود شرایط رطوبتی محیط مجدداً برگ‌ها رویش می‌کنند. البته سرما نیز می‌تواند موجب ریزش برگ‌های گیاه شود. این گیاه به شکل بوته رشد می‌کند و به ارتفاع ۱ تا ۳ متر می‌رسد قسمت پایین تنه متورم است. برگ‌ها اکثراً در قسمت‌های بالای ساقه شکل می‌گیرند و بافتی چرمین، طول ۱۵-۵ سانتیمتر و عرض ۳-۰٫۳ سانتیمتر دارند. گل‌های شیپور مانند آن ۲ الی ۵ سانتیمتر طول و ۴ الی ۶ سانتیمتر قطر با ۵ عدد گلبرگ دارند که به شکل طبیعی به رنگ قرمز الی صورتی می‌باشند اما رنگ سفید نیز در بین آنان یافت می‌شود همچنین گل‌های دورنگه نیز وجود دارند. زمان گلدهی بسته به شرایط رشد از اواخر زمستان تا اواسط بهار است و گاهی حتی قبل از اینکه گیاه بعد از اتمام دوران رکود خود برگ بدهد گل‌ها شکوفا می‌شوند. امروزه نگهداری این گیاه به شکل بونسای رواج یافته است. از دیگر نام‌های انگلیسی این گیاه می‌توان به Sabi star,Kudu, Mock azalea, Impala lily, Desert rose اشاره کرد.

Adenium obesum
Adenium obesum

برای خرید بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

58 دیدگاه برای “انواع گونه‌ های گیاه آدنیوم

  1. بنفشه حيدري گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت شما …
    ممنون میشم لطف کنید اسم ادنیوم من رو هم بگویید ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نوک برگها تیز هست ادنیوم عربیکوم میتونه باشه ادنیوم ابسیوم نوک برگهاش بصورت بیضی هست ولی میتونید بازم برای کسب اطلاعات بیشتر روی مرور گرتون در این مورد سرچ کنید.

  2. رضا گفته:

    سلام هفته ای یبار یک لیوان اب میدادم نورشم غیر مستقیم از پشت شیشه دمای هواهم بین ۳۰ تا ۲۰ بوده
    ممنون میشم کمک کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه، وحتما از اب همدمای محیط وبدون املاح برای ابیاری استفاده کنید، ابیاری با اب سرد ودارای املاح بیشتر باعث این مشکل میشه.

  3. Bahar گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من این گیاه آدنیوم رو حدود ۷ ماهه کاشتم ولی جدیدا برگ هاش خراب میشن انگار ک سوختن. نور از پشت شیشه پنجره شمالی بهشون میخوره ممکنه این باعث سوختن برگ هاش شده باشه؟ آب و کودش رو هم به موقع میدم.
    البته ی آدنیوم دیگه هم دارم که اون حدود یک سالشه و تو همین شرایط هست ولی مشکلی نداره.
    ممنون میشم راهنماییم کنید مشکلش چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون چند تا مشکل اساسی داره وعلت خشک شدن نوک برگها همین موضوع هست، گلدانش خیلی بزرگ هست، خاکش فقیر هست، کوکوپیت هیچ ارزش غذایی نداره وکمبود عناصر موجود در خاک باعث خشک شد نوک برگهای گیاهتون شده، بهتر هست گلدانش رو کوچک کنید وخاکش رو عوض کنید، یک ماه بعد از تعویض خاک با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار تقویت کنید. برای ابیاری از اب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.