بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟ گل کاغذی(Bougainvillea) گیاه مقاومی است که زیاد به نوع خاک حساس نیست ولی اگر خاک مناسبی استفاده شود هم عمر گیاه بیشتر می‌شود و هم رشد خوبی خواهد داشت در نتیجه گلدهی خوبی نیز خواهد داشت.

به خاکی با زهکش خوب نیاز دارد. از خاک‌هایی که محتوی مقادیر زیاد پیت و پرلیت است و آب را در خود نگه میدارد استفاده نکنید زیرا چنین محیطی منجر به پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد. مخلوط پیت و پرلیت نیز برای این گیاه مناسب نیست. این مخلوط اگر خشک شود مرطوب کردن مجدد آن کار مشکلی است.

اگر به چنین مخلوط خاکی که خشک شده است آب دهید، آب به شکل سریع و مستقیم به سمت پایین گلدان رفته و از منافذ انتهای گلدان خارج می‌شود بدون آنکه ریشه‌ها بتوانند از این آب استفاده کرده باشند. بنابراین پیت و پرلیت را همراه با مواد دیگر همانند ورمی کولیت استفاده کنید و حجم پیت را دو یا سه برابر پرلیت و ورمی کولیت در نظر بگیرید.

اگر هم  تمایل به استفاده از مخلوط خاکی ساده‌تری دارید می‌توانید از مخلوط یک قسمت خاک معمولی باغچه + دو قسمت خاک برگ و یا یک قسمت خاک‌های کیسه مخصوص گیاهان گلدانی با یک قسمت خاک برگ استفاده کنید. اضافه کردن ۲۰-۱۰% مخلوط‌های کوکوپیت یا پیت ماس و پرلیت مفید خواهد بود.

گل کاغذی برای رشد خوب به مواد غذایی کافی نیاز دارد برای رشد بهتر این گیاه باید بر طبق برنامه‌ای منظم و بخصوص در طی فصل گلدهی به آن کود داد. گل کاغذی بخصوص به کودهای نیتروژنه (برای رشد رویشی) و فسفرِ (برای رشد ریشه‌ها و همچنین گلدهی) نیاز دارد.
البته توجه داشته باشید که استفاده از کودهایی که اصولاً میزان بیشتری نیتروژن نسبت به سایر عناصر دارند منجر به رشد رویشی قوی‌تر گیاه در مقایسه با گلدهی آن خواهد شد.

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

عنصری که به گلدهی این گیاه کمک می‌کند فسفر است. بنابراین توجه کنید که حتماً در کودهای مصرفی این عنصر وجود داشته باشد. صرف کودهایی که محتوی آهن نیز هستند منجر به گل‌هایی خوش‌رنگ در گل کاغذی می‌شود.

کمبود نیتروژن موجب کم رنگ شدن برگ‌های مسن گیاه و قرمز شدن رگبرگ‌ها می‌شود.

کمبود فسفر منجر به قرمز، بنفش شدن رگبرگ‌ها می‌شود اما بقیه برگ سبز باقی می‌مانند.همچنین گلدهی به شدت کاهش می‌یابد،

کمبود پتاسیم موجب سوختن نوک برگ‌ها و ارغوانی شدن حاشیه برگ‌های مسن گیاه، کمبود کلسیم نیز موجب از بین رفتن برگ‌های جوان و جدید و کمبود آهن نیز موجب زرد شدن برگ‌های جوان و موجود در قسمت بالای گیاه خواهد شد به نحوی که رگبرگ‌ها سبز باقی مانده اما مابقی برگ، پریده رنگ خواهند شد.

کمبود منیزیم نیز می‌تواند منجر به ظهور نواحی کرم رنگ بر روی برگ‌ها بخصوص برگ‌های مسن‌تر گیاه شود که این مسئله در ارقامی که گل‌های زرد رنگ دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

کمبود روی معمولاً اتفاق نمی‌افتد اما می‌تواند لکه‌هایی زرد و یا کرم رنگ به وجود آورد.

برای گل کاغذی‌هایی که در گلدان نگهداری می‌شوند باید برنامه کوددهی را به شکل ماهانه انجام داد و می‌توان هر ماه از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی البته با نصف غلظت استفاده کرد.

نصف غلظت بدین دلیل پیشنهاد می‌شود زیرا کودهای کامل معمولاً مقادیر مساوی از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم دارند. اگر این سه عنصر به شکل مساوی مورد استفاده قرار گیرند، گل کاغذی بیشتر از آنچه که گل بدهد رشد رویشی خواهد کرد.

بنابراین گفته می‌شود برای جلوگیری از این امر بهتر است که کود را کمی ضعیف‌تر استفاده کرد. گل کاغذی‌هایی که در خاک باغچه کاشته شده‌اند (مانند مناطق جنوبی ایران) البته به شرط مصرف کودهای ارگانیک (حیوانی) در خاک (هنگام آماده سازی خاک و همچنین ابتدای فصل بهار به شکل پراکندن در پای بوته)، به دو بار کوددهی در سال نیاز دارند یکی اوایل بهار و دیگری اواسط تابستان.

اما در صورت فقیر بودن خاک می‌توان هر ماه نسبت به کود دهی این گیاه اقدام کرد. به یاد داشته باشید که اگر کود مصرف می‌کنید اما در طی فصل شاهد رشد رویشی بیش از اندازه گیاه به همراه عدم گلدهی آن بودید، مصرف کود را کاهش دهید.

البته به طور کل اگر دسترسی به کودهایی با فرمول‌های مختلفی دارید می‌توانید در مورد این گیاه از کودهایی استفاده کنید که میزان نیتروژن آن کمتر از پتاسیم و فسفر باشد. بیشتر بودن فسفر از پتاسیم نیز ضروری نیست اصولاً فرمول‌هایی که فسفر از پتاسیم و ازت بیشتر است به گلدهی گیاه کمک خواهد کرد. یکی از محسنات گل کاغذی مقاومت آن در برابر خاکهای شور است. در چنین خاکهایی که معمولاً در اثر وجود املاح زیاد و یا آبیاری کم پیش می‌آید، رشد گل کاغذی مختل نخواهد شد.

یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه کرد نوع گلدان است. اگر از گلدان‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید نوع سیاه رنگ ان را بکار نگیرید زیرا گلدان پلاستیکی سیاه در اثر تابش مستقیم آفتاب بسیار گرم و داغ می‌شوند و به ریشه‌ها آسیب وارد می‌آید. بنابراین از گلدان‌های سفالی استفاده کنید. همچنین گل کاغذی تمایل دارد تا سیستم ریشه‌ای متراکمی داشته باشد بنابراین زمانی نسبت به تعویض گلدان گیاه اقدام کنید که ریشه‌ها در سطح خاک ظاهر شده‌اند و یا از منافذ زیر گلدان بیرون آمده‌اند. گلدان را نیز یک درجه بزرگ‌تر در نظر بگیرید زیرا کاشتن این گیاه در گلدانی بزرگ‌تر موجب کاهش گلدهی این گیاه خواهد شد.

ریشه‌های گیاه گل کاغذی بخصوص در ناحیه اتصال به طوقه شکننده هستند بنابراین هنگام تعویض مراقب باشید که به آنها آسیب وارد نشود. همچنین از گلدان‌هایی که کمتر از ۴۰-۳۰ سانتیمتر قطر دارند برای کاشت این گیاه استفاده نکنید.

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

برای خرید کود مناسب گل کاغذی اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

  1. Narges گفته:

    سلام، وقت بخیر ?
    من دو قلمه گل کاغذی رو از شمال تا اصفهان آوردم، بهم گفتن با وجود اینکه کامل ریشه نزده توی گلدون بکارم… خاکی که استفاده کردم تماما برگ بود و الان حدود یک ماه و دوهفته هست که کاشته شده، اما هیچ برگی جوونه نزده (قلمه ها فقط چوب بودن و برگ نداشتن)…. جایی که نگهداری‌ میکنم نور غیر مستقیم دریافت میکنه، ممکنه به نورش ربط داشته باشه؟
    و برای آبیاری، من هرروز خاکش رو مرطوب نگه میدارم، نحوه آبیاریم درسته؟
    *گیاه زندست و چوبش نرمه…

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،بهتر هست کاور کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه،بعد از اینکه ریشه زد شروع به جوانه زنی میکنه حدود یک الی دو ماه زمان میبره تا ریشه وجوانه بزنه، اگر ساقه چوبی باشه زمان بیشتری باید صبر کنید ولی اگر ساقه سبز ونازک باشه باشه یک الی دو ماه، برای ریشه زنی باید صبور باشید خاک رو هم مرطوب نگهدارید.

  2. نرگس گفته:

    با سلام و خسته نباشید من یه ساقه از گیاه گل کاغذی را در یک لیوان آب قرار دادن الان حدود دو ماه هست ولی به دور ساقه درون آب یک مایع لزج و کرم رنگ بوجود آمده که شباهتی به ریشه (حالت رشته ای)ندارد و یک گل صورتی زیبا هم داده .سوالم اینه آیا الان باید وارد گلدان شود یا خیر . و اینکه در مورد خاک مناسب راهنمایی کنید . ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست اب رو عوض کنید،فعلا بهتر هست صبر کنید ریشه بزنه بعد داخل خاک انتقال بدید،ترکیب انواع خاکهای مناسب برای این گیاه در مقاله فوق ذکر شده،مطالعه بفرمایید.

  3. علیرضا یزدانی گفته:

    سلام وقون بخیر. من گل های کاغذی رو توی گلدان بزرگ در تراس نگهداری میکنم، حدود دو ماه هست که خریدمشون، الان شروع به رشد کردن. از کود کامل به صور یک گرم در یک لیتر آب استفاده میکنم دو هفه یک بار. الان برگ های جدیدی که در میان چروکیده هستن. حالت برگ های آفت زده دارن اما هرچی نگاه میکنم روشون اثری از آفت نمیبینم. فقط چیز عجیبی که هس مگس ها به گیاه علاقه نشون میدن و روی گیاه گاها میبینم که چند تا مگس نشسته.
    مسئله ی دیگه این هست که برگ گل ها خیلی کوچیک تر از اندازه ی طبیعی هسن که توی گل های دیگه میبینم و حتی زمانی که خریدمشون و پر از گل بودن برگ گل های بزرگری داشن… لطفا راهنمایی کنین. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از گیاه وبرگهای گیاه وپشت برگها عکس واضح بفرستید وترکیب خاکش رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. علیرضا یزدانی گفته:

    سلام. وقتتون بخیر. حدودا یک ماه پیش چهار قلمه ی گل کاغذی خریداری کردم و در دو گلدان بزرگ کاشتم. دو تا از گل ها هنگام کاشتن دچار آسیب ریشه شدند که به پیشنهاد شما گلدان رو ثابت نگه داشتم و محیط رو خنک و مرطوب نگه داشتم. الان خدا رو شکر جون گرفتن اما برگهاشون نسبت به دو تای دیگه کمی مایلبه زرد هستش.لطفا راهنمایی کنید. همچنین چون گلدان ها رو توی تراس گذاشتم میخوام اول خوب بزرگ شن که کل تراس رو بگیرن و بعد گلدهی شروع شه. پیشنهادتون برای مراقبت در این فصلچی هست ؟ هم برای سبز تر شدن برگ ها و هم رشد سریع گیاه؟ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر قلمه ها شروع به رشد کردند، به محیط پرنوری انتقال بدید وبا کودهای کامل تقویت کنید،یک گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یک بار میتونید گیاه ها رو تقویت کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.