معرفی و آموزش نگهداری از گل کاغذی

معرفی و آموزش نگهداری از گل کاغذی

گل کاغذی یکی از گیاهان پرطرفدار در ایران است که به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. زادگاه گل کاغذی مناطق گرمسیری است در این مکان‌ها به عنوان گل بیرونی محسوب می‌شود ولی در مناطق سردسیری باید داخل گلخانه یا منزل نگهداری شود و از یخزدگی گیاه جلوگیری شود. گل کاغذی دارای گل‌های ریز به رنگ سفید می‌باشد. و در واقع رنگ و زیبایی خود را مدیون برگ‌هایش می‌باشد. اسم علمی گل کاغذی Bougainvillea می‌باشد. این گیاه بسیار مناسب برای ساخت بونسای می‌باشد و با هرس و سیم بندی می‌توان آن را به بونسایی زیبا تبدیل کرد. در این مقاله به معرفی و آموزش نگهداری از گل کاغذی می‌پردازیم.

گل گیاه کاغذی
گل گیاه کاغذی

گل کاغذی در تابستان چه در محیط باز و چه بسته نور زیادی احتیاج دارد. کنترل شرایط آب و هوایی در محیط باز کمی مشکل است و گلدهی در اختیار صاحب گیاه نیست اما با کنترل شرایط در داخل خصوصاً آبیاری گلدهی و همچنین رنگ در گل‌ها حدوداً تابع بونسایی را داراست. باید در هر حال توجه کرد که تابش نور خوشید از پشت شیشه طول موج‌های خطرناک برای گیاه را همراه دارد و باید با فیلتر کردن و پوشانیدن شیشه با کاغذ روزنامه یا هر صافی دیگر از تابش مستقیم جلوگیری به عمل آورد. در زمستان باید در درجه حرارت‌های ۱۵-۸ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد. که ممکن است برگ‌های مسن‌تر آن شروع به ریزش نمایند. توجه داشته باشید که کم آبی و هوای سرد نیز باعث ریزش برگ‌ها می‌گردد. کم آبی، پرآبی و سرما از این نقطه نظر نشانه‌های آنها همانند است.

آبیاری: 
در زمستان آبیاری را کم کنید و سطح خاک را تقریباً خشک و استخوانی نگه دارید. با کم کردن رطوبت برگ‌ها کمی تیره‌تر می‌شوند و با نزدیک شدن بهار میزان آبیاری را بیشتر کنید. با شروع باز شدن جوانه‌ها آبیاری را به‌طور مرتب تکرار کنید. اما مواظب باشید که گل کاغذی خاک باتلاقی و فاقد اکسیژن را دوست ندارد.

پیوند گل کاغذی
پیوند انواع رنگ گل کاغذی بر روی یک پایه

تعویض گلدان:
بهتر است زمانی که ریشه گلدان را پر کرد، که از نشانه‌های آن خروج ریشه از زیر گلدان می‌باشد، خاک و گلدان را تعویض کرد. به طور کلی هر ۳ تا ۵ سال یک بار گلدان گل کاغذی تعویض و خاک آن نو می‌گردد. خاک کاغذی بیشتر خاک برگ یا هر خاک آلی دیگر تشکیل می‌دهد که حدود ۸۰ درصد آن خاک برگ و بقیه شن و سنگریزه هستند. زهکش خوب و مواد غذایی فراوان از خواسته‌های این گیاه است.

هرس:
حذف شاخه‌های اضافی در زمانی که گیاه نیمه خواب است انجام می‌شود. هرس تابستانه پس از گلدهی به صورت سنگین خواهد بود. جوانه‌هایی که در بهار ظاهر شده‌اند باید برای سفت شدن اجازه پیدا کنند؛ سپس چنان هرس گردند که فقط یک یا دو برگ باقی بمانند این شاخه‌ها در گلدهی بعدی حتماً دارای گل خواهند بود. نکته دیگر در این بونسایی این است که چنانچه شاخه‌ها دیرتر هرس گردند گلدهی عقب می افتد و اگر زود هرس شوند رشد علفی و شاخه‌ها رو به ازدیاد می‌روند. با توجه به درجه حرارت و به طور کلی شرایط محیطی پس از یکی دو سال، تاریخ صحیح هرس به دست شما خواهد آمد.

بونسای گل کاغذی
بونسای گل کاغذی

تغذیه: 
در فصل رشد گل کاغذی را با کودهای کم ازت آبیاری کنید. با توقف در رشد در فصل زمستان تغذیه را هم متوقف و با شروع فصل بهار مجدداً کوددهی آغاز کنید.

تکثیر:
تکثیر گل کاغذی بیشتر از طریق قلمه می باشد. برای آموزش قلمه زدن اینجا کلیک کنید.

دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل کاغذی:
یکی از مشکلات در نگهداری گل کاغذی ریزش برگها و زرد شدن برگ ها می باشد. گل کاغذی به تعویض محل نگهداری و همچنین تغییرات دمایی حساس می‌باشد و جا به جایی، تغییر دما و در صورت تعویض گلدان ممکن است باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها شود. همچنین بیماری‌های قارچی، آفت‌ها مانند شپشک و شته و آبیاری بیش از حد نیز از عوامل زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

60 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری از گل کاغذی

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کود ۳بیست برای تقویت گیاه مورد مصرف قرار میگیره برای ترغیب گیاه به گلدهی بهتر هست از کودهایی که فسفر بیشتری دارنداستفاده کنید مثل ۱۰،۵٢،۱۰ یا ۱۳،۴۰،۱۳ یا کودهای مشابه.

  1. بهناز lk گفته:

    سلام وقتتون بخیر-من یک گل کاغذی گرفتم -این هم عکس پنجره مون هست که جنوبی هست-میشه گل رو پشت این پنجره روی یک میز نگهداری کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر نور گیری خوبی داره بله میتونید نگهداری کنید. گل کاغذی برای گلدهی به نور بیشتری نیاز داره نور کم باشه فقط خود گیاه رشد میکنه وگل نمیده.

  2. علی گفته:

    سلام من یه گل کاغذی بزرگ دارم تو گلدان بزرگیه ،، تقریبا طولش ۲ متر می شه ،، ۴ یا ۵ سالیه که دارمش ،، کود ۲۰-۲۰ -۲۰ دو هفته یه بار می دم بهش رشد و برگ دهیه خوبی داره ،، داخل بالکن خونه میذارم در فصل تابستون و بهار ،، ولی پاییز زمستون میارم داخل خونه ،، الان ۲ ۳ روزه هوا بشدت گرم شده منم الان تقریبا ۳ ماهه گلم رو هر روز ابیاری می کنم ،، ولی این ۲ ۳ روزه که گرمیه هوا زیاده گل پژمرده شده و یه تعداد از برگهاشم زرد شدن هیچ کنه یا شپشکیم نداره ،، به نظرتون ابیاری رو روزی ۲ بار انجام بدم ؟ اینم بگم که ابیاریش رو کامل می کردم از فروردین ماه هر روز اب می دادم تا ۳ روز پیش خوب بود که دیدم پژمرده شده

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،گل کاغذی رطوبت دوست هست میتونید براش جزیره زیر گلدانی درست کنید یا کنار گیاه تشت اب بگذارید تا بخارات اب موجودرطوبت محیطش رو تامین کنه یا نور رو فیلتر کنید که افتاب سوخته نشه. ابیاری اوایل صبح یا عصر انجام بدید سطح خاک هر زمان خشک شد.

  3. ملیحه گفته:

    سلام وقت بخیر
    حدود سه هفته هست که گل کاغذی خریدم همون موقع دادم باغبان گلدونش رو عوض کرد.تو بالکن شمالی نگهداری میکنم. و هفته ای یکبار سیرابش میکنم
    هفته اول حالش خوب بود بعد نصف بیشتر گلاش ریخت و الان هم یسری از برگاش زرد و سست شدن میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم حالش خوب بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید، برگهای زرد شده رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه. بعد از یک هفته بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

  4. ليلا رسولوي گفته:

    سلام خسته نباشید، در تارخ ١۴ مهر یه گلدون بزرگ و زیبا گل کاغذی از دوستم هدیه گرفتم ولی متاسفانه فردای آن روز گل هاش شروع به ریختن کرد و بعد از ۵ روز تمام برگهاش ریخت و الان نه گل داره ونه برگ لطفا راهنماییم کنید.
    شرایط نگهداری: جلوی پنجره ای که نور از شمال میخوره گذاشتم متاسفانه نور جنوب. رو نداریم و دو روز یکبار هم بهش آب میدم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گل کاغذی برای ادامه رشد به نور زیادی نیاز داره ممکن هست درنور کم زنده بمونه ولی گل نخواهد داد، اگر محیط پرنوری در منزل دارید به اون قسمت انتقال بدید اگر ندارید میتونید برای تامین نور مورد نیاز گیاه از نور مصنوعی استفاده کنید،از چند قسمت گیاه شاخه هارو به ارامی کمی خم کنید اگر انعطاف داشتند ابیاری رو ادامه بدید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه شروع به رشد میکنه ولی اگر شاخه ها شکست متاسفانه گیاه خشک شده.

  5. امیرمهدی گفته:

    سلام…من یه گل کاغذی چند ماه پیش خریدم و اول همه گل هایی که داشت ریخت حالا هم فقط رشد علفی داره و هیچ اثری از گل نداره، تو تراس نگهداریش میکنم و حدودا سه یا چهار ساعت هم آفتاب مستقیم بهش میخوره…آب هم یه روز درمیون میدم…میخواستم بدونم آیا جاش خوبه و باید منتظر بمونم یا اینکه تغییرش بدم و ببرمش تو راهرو پشت پنجره جنوبی؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. علیرضا گفته:

    باسلام
    گل کاغذی دو ساله در باغچه میباشد فقط رشد علفی دارد نور افتاب هم مستقیم دارد.وبهش کود کبوتر دادم چکار کنم که به بنشیند؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. الهام گفته:

    سلام من در دانمارک زندگى میکنم با أب و هوایی نسبتا سرد ،امروز یک گل کاغذى بسیار زیبا خریدم خواستم بپرسم این گل در چند درجه باید نگهداری شود و اگر ان را در زمین بکارم در زمستان چیکار باید انجام بدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گل کاغذی بومی مناطق گرمسیری هست وتا دمای ۸الی۱۵ درجه رو تحمل میکنه ولی دما از این اندازه پایین باشه باعث یخ زدگی گیاه میشه، گیاه رو باید در محیط سربسته نگهداری کنید واز یخ زدگی محافظت کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود عناصر داره میتونید با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید برای گلدهی هم از کود ۱۲،۱۲،۳۶ میتونید استفاده کنید دونوع کود رو بصورت دوره ای میتونید ماهی یک بار استفاده کنید. میتونید به فضای باز هم انتقال بدید ولی از نور مستقیم وسرما محافظت کنید. شاخه های بلند رو میتونید هرس کنید.

  8. زهرا گفته:

    سلام وقت بخیر من ۲ سال که گل کاغذی دارم سال اول فقط ۲تا دونه گل داد و از پارسال تا الان هم فقط رشد علفی داشته و اصلا گل نداده کنار پنجره که کامل در معرض آفتاب هست و هر دو روز بهش آب میدم به نظر شما مشکل چی میتونه باشه؟
    اگر در حیاط قرار بدم شرایطش بهتر میشه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.