آموزش کاشت درخت بلوط

آموزش کاشت درخت بلوط

آموزش کاشت درخت بلوط: درخت زیبای بلوط از طریق میوه های خود که در واقع بذرهای درخت هستند تکثیر می‌شود. درخت بلوط می‌تواند گزینه مناسبی برای کاشت در کوه‌ها و فضاهای سبز باشد. این درخت می‌تواند از فرسایش زمین جلوگیری کند و آلودگی هوا را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک کند.

جوندگانی همانند سنجاب میوه‌های بلوط را به منظور ذخیره سازی برای زمستان در عمق مناسبی دفن می‌کنند اما به دلیل اینکه برخی از این میوه ها توسط سنجاب‌ها فراموش می‌شوند، در آینده فرصت این را می‌یابند که در بهار جوانه بزنند.

زمان جوانه زنی بذرها بستگی به نوع بلوط متفاوت است. جهت کاشت میوه‌ها را در اوایل تا اواسط پاییز جمع کنید قبل از اینکه آنها از درخت بیفتند یعنی می‌بایست میوه‌ها را زمانی که به درخت متصل هستند چید.
میوه‌هایی را انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون ایراد داشته باشند. میوه‌ها باید قهوه‌ای رنگ با ته مایه‌ای از رنگ سبز باشند. از میوه‌های رسیده که به راحتی از درخت جدا می‌شنود انتخاب کنید.

قسمت بالای میوه جز آن نیست اما وجود آن حالتی محافظت کننده برای میوه دارند. جالب اینجاست که برخی از انواع بلوط همانند بلوط قرمز به دو سال زمان نیاز دارند تا میوه آنها بر روی درخت برسد.

گفته می‌شود میوه‌های بلوط که روی آب شناور می‌شوند کیفیت چندان خوبی ندارند و بهتر است از آنهایی استفاده کرد که کمی در آب فرو می‌روند.

آموزش کاشت درخت بلوط

میوه‌های بلوط را می‌توان در میان موادی همانند شن مرطوب قرار داد و سپس آنها را در داخل یخچال با دمای حدود ۴ تا ۵ درجه برای حداقل یک ماه و نیم گذاشت تا به جوانه زنی آنها کمک شود.

حتی زمانی که این بذرها در داخل یخچال هستند می‌بایست آنها را برای جوانه زنی بررسی کرد. ریشه از قسمت انتهایی میوه بیرون می‌آید. زمانی که گیاهان جوان حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر طول داشتند مناسب جابجایی هستند.

کاشت بذرها در فضای باز و در پاییز امکان پذیر است اما حتماً باید توجه کرد که دما در طی زمستان برای گیاهان جوان که به تازگی در پاییز جوانه زده‌اند نباید به زیر ۷ درجه نزول کند.

مورد دیگری که باید توجه داشت این است که ریشه‌های نهال‌های جوان بلوط قدرت بسیاری دارند و به محیط اطراف در زیر خاک به سرعت گسترش می‌یابند به همین دلیل است که جهت جلوگیری از رشد ولی ریشه و برای اینکه بتوان نهال بذری را بعداً به راحتی جابجا کرد بهتر است که اگر در فضای باز و در زمین بذرها کاشته می‌شوند (در گلدان نیستند) در زیر محل بذرکاری از صفحات سیمی مشبک مسی استفاده کرد.

نوک ریشه اصلی به این صفحه برخورد کرده و از رشد باز می‌ماند. قلمه نیز گاهی راه تکثیر دیگر این گیاه معرفی می‌شود البته چندان موفقیت آمیز نبوده است و برای بلوط‌هایی همانند بلوط قرمز نتایج نسبتاً موفقیت آمیزی تا کنون گزارش شده است. قلمه را باید از ساقه‌های جوان و همچنین درختان جوان تهیه کرد. قلمه بیش از ۱٫۲۵ سانتیمتر قطر داشته باشد و باید حدود دو جوانه بر روی آن وجود داشته باشد. استفاده از هورمون‌های ریشه زایی نیز در این رابطه بسیار توصیه شده است. گاهی برخی از بلوط‌ها تولید پاجوش نیز می‌کنند که می‌توان در حدود اواخر زمستان و اوایل بهار نسبت به حفر گودال در کنار گیاه مادری و بیرون آوردن پاجوش و کاشت آن در مکانی دیگر اقدام کرد.

هرس درخت بلوط: 
در مورد گونه‌های خزان کننده بهترین زمان هرس در آذر ماه و برای گونه‌های همیشه سبز بهترین زمان هرس در فروردین ماه است. هنگام هرس نیز می‌توان نسبت به قطع و جدا سازی ساقه‌های شکسته و زخمی اقدام کرد.

آموزش کاشت درخت بلوط

آفات و بیماری های درخت بلوط: 
بیماری مرگ ناگهانی بلوط  از بیماری‌هایی است که یک درخت بلوط سالم و تنومند را می‌تواند در عرض چند هفته از پای در بیاورد. بیماری پژمردگی بلوط نیز بیماری مرگبار دیگری است. پوسیدگی ریشه از دیگر بیماری‌ها هستند  که مورد آخری معمولاً در نواحی ساحلی پیش می‌آید. حشره گال یکی از مهم‌ترین آفات این گیاه است.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

6 دیدگاه برای “آموزش کاشت درخت بلوط

  1. مهران گفته:

    سلام.
    برای منطقه ای مثل ورامین تهران آیا کاشت این درخت توصیه می شود؟
    آیا صرفه تجاری و اقتصادی دارد؟

  2. سیدجعفرحسینی خلیلی گفته:

    سلام وقت بخیر من وخانمم امسال یعنی آخر سال ۹۹حدود۶۰۰میوه بلوط ازجنگل جمع کردیم توی باغ خودمون کاشتیم الان حدود۵۱۲تای آنهاتا۵۰ سانتی آمدن .زمستان ۱۴۰۰میخواهیم در مناطق خودمون که بلوط ندارد بکاریم به جنگلبانی یاد بدهیم که چطوری باید درخت بلوط کاشت و….
    از شرق مازندران

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بلوطهایی که میخواهید بکارید باید حتما بومی اون مناطق باشند در غیر این صورت خشک میشند، بهتر هست اواخر پاییز وقبل ازیخ بندان این کار رو انجام بدید.

  3. سید احسان گفته:

    سلام من پاییز چند تا بلوط در گلدان کاشتم اما سه تای انها از یکماه پیش پژمرده شده و لکه های سفید ریزی بر روی برگهایشان دیده میشود .علت پژمردگی و درمان آن چیست؟ با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.