بهترین فصل برای جابجایی درختان چه زمانی است؟

بهترین فصل برای جابجایی درختان

بهترین زمان برای جابجایی درخت به گونه درخت و شرایط آب و هوایی منطقه شما بستگی دارد. به طور کلی درختان برگریز باید در فاز خواب خود که معمولا در اواخر پاییز یا اوایل زمستان است جابه جا شوند.

درختان همیشه سبز را می توان در هر زمانی جابجا کرد، اما بهتر است زمانی که خواب هستند، که معمولا در اوایل بهار است، جابه جا شوند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که جابجایی درخت، حتی در بهترین زمان، می تواند استرس زا باشد و می تواند به درخت آسیب برساند، بنابراین توصیه می شود قبل از اقدام به جابجایی درخت با یک درختکار حرفه ای مشورت کنید.

 

بهترین فصل برای جابجایی درختان: اگرچه به شکل تئوری و با رعایت اصول کاری در تمامی مواقع سال می‌توان نسبت به جابجایی یک درخت اقدام کرد اما به طور عملی بهترین نتیجه در امر جابجایی، در زمان‌های خاصی از سال امکان پذیر است. برخی از درختان نسبت به جابه‌جایی مقاومت بیشتری دارند ولی برخی نسبت به جابه‌جایی حساس می‌باشند. پس باید با شناخت درخت خود زمان مناسب برای انتقال را در نظر گرفت.

در مورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان جابجایی در فصل پاییز پس از ریختن برگ‌ها است. البته تا قبل از اینکه خاک به دلیل سرمای زمستان یخ بزند و سفت شود.

زمان مناسب دیگر برای جابجایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار است اما زمانی که هنوز رویش جوانه‌ها شروع نشده است و به بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است.

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابجایی این‌گونه از درختان است. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور،  ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

به طور کلی انتقال گیاهان در بهار و تابستان یعنی زمانی که رشد برگ‌ها و گل‌ها به سرعت انجام می‌شود،  توصیه نمی‌شود زیرا در این زمان رشد ریشه و ریشه زایی جدید گیاه کم است و رشد اندام‌های هوایی در حداکثر میزان خود است و به همین دلیل بعد از جابجایی ریشه جدید به سختی تولید می‌شود و احتمال گرفتن درخت اندک است.

گاهی برخی از پرورش دهندگان مطرح می‌کنند که در این زمان از سال اگر مجبور به جابجایی یک درخت شویم بهتر است که بعد از بیرون آوردن آن از گودال، مدتی در مکانی سرد و مرطوب نگهداری شود و بعد به مکان جدید برده و کاشت شود و این کار به مقاوم سازی درخت تا حدودی کمک می‌کند. البته این کار توسط پرورش دهندگان باتجربه انجام می‌گیرد و افراد آماتور بهتر است که تا جایی که امکان دارد فاصله زمانی بین بیرون آوردن درخت تا کاشت در مکان جدید را کاهش دهند.

این شرایط جابه‌جایی برای اکثر درختان از جمله درختان میوه مانند سیب، هلو، گردو، انگور، پسته، انار، آلو، زرد الو و غیره همچنین درختانی مانند چنار، کاج و انواع درختان مختلف کاربرد دارد.

با کاشت درخت به بقای دنیا کمک کنیم.

منبع: باغ سبز
انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

75 دیدگاه برای “بهترین فصل برای جابجایی درختان چه زمانی است؟

  1. مجید جعفری گفته:

    سلام من در شیراز یک درخت ازگیل حدود ۵ساله دارم والان هم اواخر بهمن است میخواهم حدود دو متر جابجا کنم لطفا اگه میشه یک فرد یا گروهی که استاد این کار هستند رابهم معرفی کنید یا ادارس ویا شماره تماس خیلی ممنون میشم

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام و عرض ادب متاسفانه همچین گروهی را برای معرفی سراغ نداریم.

  2. طاها گفته:

    سلام
    ما حدود۲۰ عدد درخت انار ۵ ساله کاشتیم به صورت ریشه لخت می خواستم بدونم زمان جابجای مدت ۴ ساعت بیرون از خاک بوده وکاشته شده والان نگرانیم که فصل بهار سبز نشه ممنون میشم راهنمایی کنید آیا باید کار دیگه ای انجام بدیم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای محیط زیاد نباشه مشکلی بوجود نمیاد بلافاصله بعد از کاشت کامل ابیاری کنید.

  3. امیر گفته:

    سلام
    تو باغچه خونه یه درخت گلابی پاییزه ۱۲ ساله و یه گل یخ هست میخواستم ۲سه متری جابجاشون کنم. درخت گلابی تازه میخواد جوانهاش رو باز کنه و گل یخ هم الان گل داره.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید امکان این کار هست و خشک نمیشند و چه نکاتی رو رعایت کنم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر زمین یخ نزده بله الان میتونید از خاک خارج کنید وجابجا کنید، بهتر هست بافاصله حدود ۵۰ سانت از تنه درخت زمین رو بیل بزنید تا ریشه های گیاه اسیب نبینند. دقت کنید که خاک کامل خیس باشه اگر خشک هست بصورت کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه و۲۴ ساعت بعد اقدام کنید.

  4. جلال گفته:

    سلام خدمت کارشناس عزیز. شیراز هستیم حدود.۳۰تا درخت سرو ناز کاشت کردیم .حدود۶ تا رشد نکردن سبز هستن.محبت کنید.راهمنای کنید .که چیکار کنن. نیاز هس جابجا کرد.ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، متاسفانه در مورد درختان اطلاعاتی ندارم تخصص ما در مورد گیاهان زینتی هست با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

  5. رضا گفته:

    سلام شهر ماه فعلا افتابی هست من درخت گل محمدی و. گل خرزهره را با ریشه جابه جاکردم گل محمدی ۳۰ سانت بود خرزهره ۱۵۰ سانت بود ریشه دشتن هوا ۱۵ درجه بود . بنظر شما اینا در اینده روشت میکنن یا بخاطر روز درخت کاری نیست خشک میشن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه خشک نمیشن بعد از کاشت ابیاری کنید و روی سطح خاکشون مالچ بریزید تا رطوبت ازدست ندن، بهار مجدد شروع به رشد میکنند.

  6. محمد گودینی گفته:

    سلام درختای پسته که پنج ساله هستن و دو ساله که پیوند خوردن رو میشه جابه جا کرد ؟

    • بهرام رستگار گفته:

      باسلادرخت هلو۳ساله وانار۳ساله دارم جایشان مناسب نیست میخواهم انهارادرگلدان بزرگ گذاشته بالای پشت بام ببرم لطفا راهنمایی فرمایید اصفهان هستم باسپاس فراوان

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر رشد دارند میتونید تعویض خاک وگلدان انجام بدیداگر رشدشون متوقف شده صبر کنید اواسط اسفند ماه اقدام کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اسفند ماه میتونید جابجایی رو انجام بدید. الان هم میشه بشرطی که خزان کرده باشه به اصطلاح به خواب رفته باشه قبل از اینکه زمین یخ بزنه میتونید جابجا کنید.

  7. نوید گفته:

    با عرض سلام و وقت بخیر
    یه درخت به جوان سه ساله در شهر اردبیل داریم میخواستم راهنمایی بفرمائین که زمان مناسب جابه‌جایی آن چه زمانی است؟

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام با توجه به سرد بودن منطقه شما بهتر است اسفند یا فروردین جا به جا کنید، البته الان هم میشه ولی امکان داره اگر زمستان خیلی سرد باشه درخت آسیب ببینه

  8. مهدی گفته:

    سلام و خسته نباشید . آیا درخت نارنج حدود ۱۰ ساله را میتوان جابجا کرد ؟ خشک نمیشه ؟ اگر میشه کی جابجاش کنیم ؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، زمانی که به خواب رفت وقبل از یخ زدن زمین ویا اواسط اسفند ماه.

  9. مونا گفته:

    باسلام یک بوته طالبی بسیار خوب در باغچه جلوی خانه ی ما می‌باشد و من می خوام اون رو به باغچه داخل خانه انتقال دهم رو آیا می توانم این کار را در اواخر پاییز انجام دهم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، فکر نکنم بعد از جابجایی سالم بمونه ریشه هاش جابجا بشه خشک میشه بهتر هست همونجا نگهداری کنید بوته طالبی گیاه یک ساله هست وبیشتر از یک سال دوام نمیاره.

  10. امیر صیادمصلح گفته:

    درود بر شما درخت سیب وگوجه سبز وخرمالو وپرتقال ۴ تا۵ساله رو میتوان در ابان ماه جابجاکرد البته شهر من بندر انزلیه

  11. مسعود گفته:

    سلام خسته باشید یک بادام ۳ ساله داریم میخاستم جابه جا کنم بهترین موقع کی هست اواخر پاییز یا وسط اسفند یا اول فروردین؟ بعد جابه جایی آبیاری شود یا نه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید اواخر پاییز زمانی که هنوز زمین یخ نزده جابجا کنید ویا اواسط اسفند ماه.

  12. علیرضا شریعتی گفته:

    سلام دوتا درخت گردو دوساله داخل گلدون خریدم داخل حیاط نگه میدارم رخ زدن اب هم میدم یکم برگای اون یکی درخت زرد شده و خشک شده ولی سرحالن میخاستم بپرسم الان شهریور میشه من اینارو بکارم یا بذارم واسه مهرماه بکارمشون؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، تغییر محیط نگهداری باعث زرد وخشک شدن برگهای گیاهان میشه که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، برای انتقال به داخل باغچه بهتر هست صبر کنید زمانی که هوا خنک شد انتقال بدید اواخر مهر ماه یا اوایل ابان ماه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میشه ولی الان زمان مناسبی برای این کار نیست، باید اواخر پاییز قبل از یخ زدن زمین ویا اواسط اسفند ماه اقدام کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر در منطقه ای هستید که خاک یخ نزده میتونید جابجا کنید ولی اگر خاک یخ زده بهتر هست یک ماه بعد اقدام کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.