آموزش هرس گل بنت قنسول

آموزش هرس گل بنت قنسول

آموزش هرس گل بنت قنسول: گل بنت قنسول (Euphorbia pulcherrima)  با برگ‌های خوش‌رنگ خود معروف است ولی اگر این برگ‌ها یا به اصلاح نگه‌دارندگان گل‌های آن در زمان مناسب هرس نشود باعث رشد طولی و بد شکل شدن این گیاه خواهد شد. در این مقاله روش‌های هرس گل بنت قنسول توضیح داده می‌شود. پس تا آخر مقاله با ما باشید.

 

بعد از گلدهی گیاه و در اواخر زمستان تا اواسط بهار می‌بایست بخش انتهایی ساقه‌های گل‌دار را به همراه قسمتی از ساقه جدا کرد. اینکه این عمل را چه زمانی انجام دهیم بستگی به این دارد که در آینده انتظار داشته باشیم که گیاه چه مقدار ارتفاع بیابد تا به گلدهی مجدد برسد.

 

یعنی هر مقدار که زودتر این سرزنی را انجام دهیم گیاه در آینده بلند قامت تر و هر مقدار که دیرتر این کار را انجام دهیم گیاه کوتاه قامت تر می‌شود. همچنین برخی از پرورش دهندگان در اوایل تا اواسط بهار مدتی این گیاه را کمتر آب می‌دهند و آن را در مکانی با دمای در حدود ۱۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌کنند و سپس در اواخر بهار عمل کوتاه کردن ساقه‌ها را انجام می‌دهند.

 

به هر حال چیزی که مشخص است عمل سرزنی این گیاه در فصل بهار و قبل از فرارسیدن تابستان صورت می‌گردد. بعد از انجام عمل سرزنی، بهتر است بر روی هر ساقه ۴-۳ برگ باقی بماند (برخی از پرورش دهندگان تعداد برگ‌های باقی مانده را ۳-۱ برگ ذکر کرده‌اند) و یا به بیان دیگر ۱۵-۱۰ سانتیمتر از طول را باقی بگذارید و بقیه را قطع کنید.

 

در اواخر بهار و یا اوایل تابستان گیاه را می‌توان به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کرد. بعد از انتقال و به مدت شش هفته می‌توان عمل سرزنی ساقه‌هایی که بلند می‌شوند را انجام داد تا گیاهی پرپشت‌تر به‌دست آید. در طی مدت تابستان مکانی با دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد برای این گیاه بسیار ایده آل است. آخرین سرزنی‌ها باید در اواخر مرداد- اوایل شهریور ماه باشد زیرا سرزنی بعد از این زمان می‌تواند مانع از گلدهی گیاه و همچنین شکل گیری برگه‌های رنگین شود.

 

همچنین عدم سرزنی نیز منجر به طویل و بلند شدن بیش از اندازه ساقه‌های گیاه می‌شود. فرارسیدن فصل پاییز و طولانی شدن مدت زمان شب، به شکل گیری گل‌های این گیاه کمک می‌کند. به نحوی که به شکل طبیعی این گیاه در اواخر پاییز یا اوایل زمستان گل می‌دهند. اما برای گلدهی مناسب در طی روز نیز باید به مقدار کافی نور دریافت کند. دریافت تعداد ساعات مشخص تاریکی در طی شب نیز (۱۴-۱۲ ساعت) از طرفی برای شکل گیری گل‌ها بسیار ضروری است.

 

مثلاً فرض کنید که در تاریخ ۹ مهر ماه شرایط وجود ۱۴ ساعت تاریکی را برای گیاه فراهم می‌کنید. دما را در طی این مدت باید در ۱۵ تا ۲۲ درجه در نظر گرفت. برخی از پرورش دهندگان نیز دمای ثابت ۱۸ درجه را برای این مقطع بسیار مناسب می‌دانند. این شرایط باید تا زمانی که برگه‌های گیاه رنگ نشان دهند ادامه یابد که اگر تاریکی ممتد در طی شب به مدت ۱۴ ساعت و دمای یاد شده وجود داشته باشد معمولاً ۸ تا ۱۰ هفته بعد و در نیمه‌های آذر ماه این برگه‌های رنگین مشاهده می‌شوند.

 

حال بسته به اینکه در چه زمانی از سال نیاز داریم که این گیاه گل بدهد و با توجه به اطلاعات موجود در رابطه با نیاز دمایی و نوری گیاه و نحو سرزنی، می‌توان زمان گلدهی را عقب‌تر و یا جلوتر انداخت.

 

برخی معتقد هستند به دلیل تو خالی بودن ساقه‌های گل بنت قنسول موقع هرس بهتر است از چسب مخصوص هرس استفاده شود.

نویسنده: دکتر گیاه
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید