آموزش نگهداری گیاه بنت قونسول

آموزش نگهداری گیاه بنت قونسول

آموزش نگهداری گیاه بنت القنسول: گیاه زیبای بنت القنسول که نام آن در کشور مصر به دلیل اینکه دختر سفیر آمریکا با خود به این کشور وارد کرده بود نام‌ گذاری شده است یعنی Bent El Consul یا دختر سفیر. گیاهی است نسبتاً حساس که با رعایت موارد زیر می‌توان به راحتی از آن نگهداری کرد. جالب است بدانید این گیاه از خانواده افوربیا می‌باشد و نام علمی آن Euphorbia pulcherrima می‌باشد. برگهای این گیاه به‌مرور به رنگ قرمز یا به رنگ‌های دیگر مانند سفید و شیری و سایر رنگ‌ها تبدیل‌شده و شکل زیبایی به این گیاه می‌دهند.

نحوه آبیاری گیاه بنت القنسول:
گیاه بنت القنسول به آب کافی و خاک مرطوب نیاز دارد. آبیاری باید در حدی باشد که حتماً از منافذ زیرین گلدان آب اضافی بیرون آید. اما از طرفی زهکش گلدان و نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل آلود و غرقاب نماند و به خوبی آب اضافی را از خود عبور دهد. آبیاری بیش از اندازه می‌تواند منجر به کم رنگ شدن رنگ سبز برگ‌ها و یا زرد شدن برگ‌های گیاه و ریزش برگ‌های جوان و نابالغ گیاه شود. خشکی کشیدن نیز موجب زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. بنابراین زمانی که گیاه را می‌خواهید آب دهید سطح خاک را بررسی کنید و اگر سطح خاک نیمه‌خشک، نیمه مرطوب بود این عمل را انجام دهید.

نور مناسب برای نگهداری گل بنت القنسول: 
بنت القنسول را در طی فصل رشد به مکانی پر نور و روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد البته از ۳-۲ ساعت نور مستقیم آفتاب در صبح گاه بخصوص از پشت پرده توری لذت می‌برد. نور کم محیط باعث کم رنگ شدن و زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های گیاه بخصوص برگ‌های پایینی و کدر شدن رنگ برگه‌های رنگین این گیاه می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، بنت القنسول بیشتر به دلیل برگه‌های رنگین موجود در انتهای ساقه مورد توجه قرار می‌گیرد. میزان نور محیط نقش بسیار مهمی را در رنگین شدن یا عدم رنگین شدن این برگه‌ها دارد. یعنی این گیاه در دوره رشد جدید خود باید مدتی را در حدود ۱۲ ساعت تاریکی قرار گیرد تا این برگه‌ها رنگین شوند. در غیر این صورت سبز باقی خواهند ماند. اما در همین مدت زمان و همراه با حداقل ۱۲ ساعت تاریکی مطلق در طی شب باید نور کافی در طی روز وجود داشته باشد تا گیاه بتواند بهترین رنگ را نشان دهند. به همین دلیل در اواخر تابستان و اوایل پاییز باید گیاه را در مکانی گذاشت که بعد از غروب آفتاب کاملاً تاریک باشد و به‌هیچ‌ وجه در میانه شب چراغی در آن روشن نشود. در طی دوران رشد این گیاه به مکانی روشن و پر از نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. نور مستقیم آفتاب می‌تواند منجر به کم‌رنگ شدن رنگ براکته ها و ایجاد نواحی سوخته در برگ‌ها شود.

دمای مناسب برای بنت القنسول: 
بهترین دما برای  نگهداری این گیاه  ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد در طی روز و ۱۴ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد در طی شب است. بهتر است که با فرارسیدن پاییز و زمانی که خطر دمای زیر ۱۳ تا ۱۲ درجه وجود دارد گیاه را به محیطی محافظت‌ شده منتقل می‌کنیم. گرمای بیش از این موجب کم ‌رنگ شدن برگه‌های رنگین آن می‌شود. این گیاه را در درون خانه به دور از منابع حرارتی مانند بخاری و شوفاژ قرار دهید. هر مقدار که هوا گرم‌تر باشد عمر گل‌های این گیاه نیز کمتر است. گاهی این مسئله پیش می‌آید که با آوردن گیاه به خانه، برگ‌های گیاه شروع به پژمردن می‌کند و هر قدر هم که مکان خوبی در اختیار گیاه قرار دهید این مسئله بازهم روی می‌دهد. چنین مشکلی به دلیل نگهداری این گیاه در فروشگاه‌های گل و گیاه در مکانی سرد روی می‌دهد و نمی‌تواند در مورد این گیاهان کاری انجام داد.

گل گیاه بنت قنسول
گل گیاه بنت القنسول

خاک مناسب گل بنت القنسول: 
از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. مثلاً مخلوط مساوی از پیت ماس+ پرلیت و یا خاک‌برگ +کوکوپیت + پرلیت برای این گیاه مناسب است و هنگام آماده‌سازی خاک اگر به میزان یک قاشق غذاخوری کود با فرمول ۰ -۴۶ -۰ (کود سوپر فسفات) به ازا هر ۳٫۵ لیتر از حجم مخلوط خاکی اضافه کنیم به رشد بهتر این گیاه کمک خواهیم کرد. این گیاه زمانی که گل دارد نیازی به کوددهی ندارد و توصیه شده است که حدود ۶ هفته بعد از زمان گلدهی، کوددهی این گیاه آغاز شود. بعد از اتمام گلدهی و قطع ساقه گل می‌توان هر ماه کودی با فرمول ۲۰-۱۰-۲۰ (و یا دیگر کودهایی که فسفر کمتری نسبت به نیتروژن و پتاسیم دارند) به گیاه داد. اگر چنین کودی در دسترس ندارید از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته با نصف غلظت استفاده کنید. زمان مناسب تعویض گلدان این گیاه اواخر فصل بهار و یا اوایل تابستان است.

آفات و بیماری‌های گیاه بنت القنسول:
از آفات می‌توان به شته، شپشک های آرد آلود، شپشک های سپردار، مگس سفید اشاره کرد. شرایط سرما و خاک مرطوب بیماری‌های ریشه را افزایش می‌دهد. اگر برگ‌های پایین زرد شدند و ریزش کردند حتماً شرایط محیطی و رطوبتی خاک گیاه را بررسی کنید زیرا این مسئله ممکن است به دلیل پوسیدگی ریشه باشد.قارچ‌های مختلفی می‌توانند منجر به پوسیدگی ریشه‌های این گیاه شوند بنابراین در این شرایط از قارچکش‌هایی با طیف وسیع برای خاک استفاده کنید. سفیدک پودری بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند این گیاه را گرفتار کند و در قسمت‌های مختلف برگها و گل گیاه لکه‌های سفید رنگ پودری شکل ایجاد می‌شوند. کپک خاکستری Botrytis cinera  لکه‌هایی خاکستری بر روی برگه‌ها رنگین و برگهای گیاه تولید می‌کند. البته عدم تعادل بین عناصر پتاسیم، کلسیم و منیزیم نیز می‌تواند لکه‌ای خاکستری بر روی این نواحی گیاه ایجاد کند. لکه برگی آنتراکنوز Antheracnose بیماری قارچی دیگری است که بر روی برگهای گیاه و همچنین ساقه‌های آن لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ با مرکز زرد رنگ و زخمی‌هایی قهوه‌ای رنگ با مراکز کرم رنگ ایجاد می‌کند. لکه برگی آلترناریا Alternaria لکه‌هایی کوچک و آبدار بر روی برگ ایجاد می‌کند که در نهایت لکه‌های قهوه‌ای قرمز- قرمز تیره می‌شوند گاهی در مرکز لکه‌ها سوراخی نیز تشکیل می‌شود. سوختگی اروینیا Erwinia blight یکی از بیماری‌های قارچی است که بخصوص قلمه‌های این گیاه را از بین می‌برد. این بیماری می‌تواند موجب پژمردن و از بین رفتن قلمه‌های این گیاه در طی ۲۴ ساعت شود. قارچ‌های پیتیوم Pythium، فیتوفترا Phytophthora،ریزوکتونیا Rhizoctonia همگی از عواملی هستند که می‌توانند منجر به پوسیدگی ریشه و همچنین ساقه این گیاه شوند.

منبع: باغبان سبز

انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

135 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گیاه بنت قونسول

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سوالتون در مورد چه نوع گیاهی هست؟ سوالتون رو واضح بفرمایید وشرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر بتونیم کمکتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید به این صورت بمونه کل گیاه از بین میره قلمه ها رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وداخل خاک سبکی بکارید وکاور کنید تا ریشه دار بشن خاک رو هم مرطوب نگهدارید.

  1. طاهره گفته:

    سلام و خسته نباشید من یه گیاه بنت قنسول دارم که توی محیط گلخانه درون خانه نگه داری میشه نور و دمای مناسبی داره آب هم با خشک شدن سطحی خاک میدادم اما چون بین بقیه گلها بود کمتر به خاکش توجه میکردم جدیدا با خشک شدن کم کم گل و برگاش خاکشو که چک کردم دیدم خر خاکی زیااادی تو خاکه سریع خاکشو عوض کردم و سم دیازینون دادم بهش حالا با این شرایط برای رسیدگی و احیا و مراقبت بعدش نمیدونم چیکار کنم که سریع تر سرحال بشه میشه راهنماییم کنین؟ تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، موقع تعویض خاک ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کردید؟ اگر ریشه ها سالم هست رطوبت محیط رو افزایش بدید وبمدت یک هفته درمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وموقع ابیاری یک بار با محلول جلبک دریایی گیاه رو ابیاری کنید یک هفته بعد به محیط اصلی انتقال بدید وماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

      • طاهره گفته:

        بله ریشه سالم و سفید بود ولی بخاطر شدت وجود حشرات مجبور شدم روی ریشه آب بگیرم بجای جلبک دریایی میشه از اسید هیومیک کمک گرفت؟ و اینکه کود ۱۰٫۵۲٫۱۰ براش تو شراط الانش بدم یا نه؟ ممنون بابت پاسخگویی سریع و دقیقتون

  2. فاطمه شهسوار گفته:

    باسلام
    بنت قنسول من متاسفانه حالش اصلا خوب نیست
    مدتی بعد از زمان خریداری،دچار مگس سفید در زیر برگها شد ٢بار ولی با آفت کش حل شد،مدتی بعد حشره های ریز سفید داخل خاک مشاهده شد که به محض آب دادن میومدن به سطح خاک و اونها هم با آفت کش از بین رفتن
    متاسفانه در این پروسه بیشتر برگها پژمرده شد و ریخت ولی مدتی بعد برگهای ریز جدید شروع به جوانه زدن و رشد کردن شدن
    بعد از آفت کشی آخری که انجام شد متاسفانه انتهای ساقه دچار لک سیاهی شده و داره پر رنگ میشه و به بالا سرایت میکنه،درضمن مکان نگهداری پشت پنجره جنوبی بوده و دمای نگهداری هم بین ٢٧،٢٩ درجه،نور مناسب و میزان آبیاری ٢،٣ بار درهفته بود??

  3. جمیل گفته:

    سلام. بنده برای گل بنت از ابتدای خرداد تا کنون هر دو هفته یکبار از کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ طبق دستور کارشناس مربوطه استفاده می کنم. همچنین در ابتدای تابستان برای رفع مگس سفید طی سه دوره ۱۵ روزه از سم مالاتیون و یک مایع آبی رنگ دیگر (اسمی روی آن نیست) طبق نظر کارشناس استفاده می کنم. در ابتدا مشکل مگسهای سفید رفع گردید ولی پس از یک هفته پس از سومین دوره دوباره مگسهای سفید پدیدار شدند. همچنین متاسفانه دو شاخه جوان از ساقه جدا شده است و ریزش برگها نسبتا افزایش یافته. راه حل چیست؟
    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،برای مگس سفید کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وپشت برگها رو با پنبه اغشته به الکل یا محلول حشره کش پاک کنید باید تمام تخم های پشت برگها از بین بره وسمپاشی رو شب انجام بدید تا ریشه کن بشه. تهویه محیط رو هم بالاببرید.

  4. جمیل گفته:

    سلام. چه گلدانی مناسب بنت است؟ با چه نسبت ارتفاعی میان گل و گلدان؟ در حال حاضر گل من از روی خاک ۳۵ سانت ارتفاع دارد و ارتفاع گلدان نیز ۱۵ سانت است. آیا نیاز به گلدان عمیقتر وجود دارد؟ با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، گلدانش اندازه هست،گلدان باید از حجم ریشه یک الی دو سانت بزرگتر باشه، اگر گیاه بلند باشه مثل سانسوریاها قد گلدان باید یک سوم گیاه باشه تا گیاه واژگون نشه.

  5. مریم گفته:

    سلام ببخشید من بنت خریدم موقع تعویض گلدان کلا از بیخ ساقه اصلی کنده شد سریع داخل خاکش کردم و آبیاری کردم و کاور پلاستیک کردمش الان کارم درسته میشه جواب بدین ممنون میشم و چقد باید کاور باش تا ریشه کنه دوباره

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،باید موقع تعویض خاک وگلدان به ارامی گیاه رو جابجا کنید که چنین مشکلی بوجود نیاد بهتر هست چند ردیف از برگهای پایینی رو هم جدا کنید وگیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا مجدد ریشه بزنه. رطوبت محیط رو هم افزایش بدید.

  6. بیاتی گفته:

    سلام
    من یک گیاه بنت قنسول خریداری کردم و بعد از چند روز گلدانش را عوض کردم گیاه کامل خوب بود دچار حشره و آفت هم شد اما با آفت‌کش از بین رفت اما الان بعد از دو ماه گیاه همه برگهایش خشک شد (قرمز بود)و برگ های جوان آن هم پژمرده شد گلدان آن را امروز عوض کردم و از برگ های آن قلمه زدم باید چیکار کنم که گیاه خشک نشه؟
    در دمای اتاق نگه داری میشه و هفته ای یکبار هم به مقدار کافی بهش آب میدم
    این چند روز که گل داشت خشک میشد گذاشتمش جلوی پنجره اما فایده نداشت

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، باید از ساقه ها قلمه بگیرید با برگ تکثیر نمیشه، با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید وداخل خاک سبکی بکارید، و کاور کنید تا رطوبت از دست ندن وخاک رو زمانی که رطوبت از دست داد ابیاری کنید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد کاور رو بردارید وبه محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • بیاتی گفته:

        خیلی ممنون از توضیحاتتون
        یک سوال دیگه داشتم اینکه قسمت بالای گیاه که برگ های قرمز داشت که البته همه خشک شدند، نرم شده این نشونه چیه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،عوامل مختلفی باعث این مشکل میشه، کمبود رطوبت محیط،اسیب دیدن ریشه گیاه ،شرایط نامناسب نگهداری و…

  7. مهدیه گفته:

    سلام وقتتون بخیر من دو هفته پیش گل بنت رو خریدم و گلدونش رو عوض کردم هیچ مشکلی نداشت و کاملا سرحال بود دیروز احساس کردم برگاش پژمرده شده جاش و تغییر دادم گذاشتم پشت پنجره و پرده رو کشیدم ولی وضعیتش بدتر شد و همه ی برگاش پژمرده شده باید چیکارش کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض گلدان وخاک به گیاه شوک وارد میکنه گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وجابجا نکنید ورطوبت محیط رو چند روز با کاور کردن گیاه تامین کنید بعد از چند روز با جزیره زیر گلدانی رطوبت محیطش رو تامین کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه درمحیطی که دما زیر ۳۰ درجه باشه نگهداری کنید. وموقع ابیاری یک بار با محلول اسید هیومیک گیاه رو ابیاری کنید.

  8. علی گفته:

    سلام. وقت بخیر
    برگهای بنت قنسول من همچنان کوچک و بیحال و یه کم پیچ خورده هستن. من برای بنت قنسول جزیره گذاشتم و کاور کردم. محیط پر نور هم داره. کود کامل هم دادم که فایده نداشت. چند هفته بعد کود پلیت مرغ دادم. که باز هم فایده نداشت. میتونم از جوش شیرین محلول در اب برای قلیایی کردن خاکش استفاده کنم؟ آیا اثری داره؟ راه حل دیگه ای برای بهتر شدن وضعیت برگها هست؟
    خیلی ممنونم

دیدگاه‌ها بسته شده است.