اچینوپسیس پایه‌ای مقاوم در کاکتوس‌ ها

اچینوپسیس پایه‌ای مقاوم در کاکتوس‌ها

اچینوپسیس پایه‌ای مقاوم در کاکتوس‌ها: مدتی قبل مقاله‌ای به نام آموزش پیوند روی پایه اچینوپسیس منتشر کردیم ( برای مطالعه اینجا کلیک کنید) که در آن در خصوص طریقه پیوند روی این پایه و ویژگی‌های پیوند آن صحبت شد و خوشبختانه این موضوع با استقبال خیلی خوبی همراه شد و عده زیادی از تولید کنندگان و گلخانه داران به سمت استفاده از این کاکتوس برای پایه پیوند رفتند.

 

لذا بر آن شدیم تا شما را بیش از پیش با این پایه پیوند آشنا کنیم و خصوصیات واریته های متنوع آن را بررسی کنیم این مقاله از آن جایی اهمیت دارد که اچینوپسیس دارای واریته های زیادی است که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند در نوع پیوندک تاثیرگذار باشد.

 

در این مقاله به صورت تخصصی در مورد اچینوپسیس دیناتوم صحبت خواهیم کرد. (اچینوپسیس پاندا)

 

مشکل کوچکی که بیشتر واریته های اچینوپسیس دارا هستند پوسته نازک و ضعیف آنها است که عمر یک پایه را کم می‌کند این امر باعث می‌شود که پایه اچینوپسیس پس از آبیاری زیاد یا رشد زیاد یا باد کردن پایه زیر پیوند، ترک بردارد و از هم شکافته شود و عامل جذب بیماری و آفات باشد و عمر کوتاهی پیدا کند.

اچینوپسیس پایه‌ای مقاوم در کاکتوس‌ها

به همین دلیل اگر هدف شما عمر طولانی پایه پیوند است باید از روی پایه اچینوپسیس پاندا استفاده کنید زیرا این واریته بر خلاف سایر واریته ها پوسته بسیار سخت‌تری دارد به همین دلیل عمر بسیار طولانی‌تر و مقاومت بالایی خواهد داشت این ویژگی منحصر به فرد پایه اچینوپسیس پاندا شاید از چندین سال اول پیوندک دیده نشود اما اگر با سایر واریته ها در مدت زمان پیوند مقایسه شود اچینوپسیس پاندا مقاومت بیشتری خواهد داشت.

 

از دیگر ویژگی‌های یک پایه  تن جوش دهی است برای یک پایه پیوند تا زمانی که بر روی آن پیوند انجام نشده تن جوش دهی زیاد بسیار خوب است و باعث ازدیاد پایه می‌شود اما هنگامی که روی این پایه پیوند داده می‌شود این تن جوش دهی بالا برای پیوندک خوب نخواهد بود زیرا باعث کاهش رشد پیوندک می‌شود.

 

اچینوپسیس پاندا برخلاف سایر واریته های اچینوپسیس کمترین تن جوش دهی را دارد و حتی پس از پیوند به نسبت سایر واریته ها بسیار کمتر تن جوش خواهد داد که این امر برای یک پایه پیوند بسیار خوب است.

 

عدم تن جوش دهی پایه پیوند از جایی اهمیت دارد که اولاً تن جوش‌ها عامل کاهش رشد پیوندک هستند دوما تن جوش‌ها باعث بدفرم شدن و چروک شدن پیوندک می‌شوند و سوما جداسازی آنها باعث ایجاد زخم روی پایه می‌شود که هم شکل پایه را خراب خواهد کرد و هم عامل انتقال بیماری خواهد بود.

 

این فاکتورها از جمله فاکتورهای مهم برای یک پایه محسوب می‌شوند و پایه‌ای که این‌چنین فاکتورها را داشته باشد از جمله پایه‌های خوب محسوب می‌شود سایر ویژگی‌های اچینوپسیس از جمله رشد بسیار زیاد و شکل و فرم پیوندک و طریقه تکثیر و قیمت پایین آن را نیز همانند سایر واریته های اچینوپسیس دارا هست.

 

امیدوارم در این مقاله شما بتوانید بهترین واریته اچینوپسیس را برای پیوندهای خوب انتخاب کنید تا هم از رشد بالای این پایه و هم سایر مزایای آن که در بالا ذکر شد استفاده کنید.

برای خرید بذر واریته اچینوپسیس دنیودانتوم اینجا کلیک کنید.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

27 دیدگاه برای “اچینوپسیس پایه‌ای مقاوم در کاکتوس‌ ها

  1. امیرعلی گفته:

    سلام
    آیا میشه از اچینو گروزونی به عنوان پیوندک استفاده کرد؟
    همه اچینو هام دارن میپوسن ولی این یکی از همشون بیشتر سن داره و دوس ندارم خراب شه
    ضمن اینکه رشدش خیلیییییی کمه
    و اینکه فقط پایه اپونتیا دارم اگر روش پیوند بزنم میتونم بعدا دوباره اچینو رو رو خاک ریشه دار کنم؟
    با تشکر از میهن کاکتوس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میشه ولی بهتر هست قطر گیاه پیوندک با قطر گیاه پایه تاحدودی یک اندازه باشه قطر پیوندک از قطر پایه زیاد باشه درصد موفقیت کم خواهد بود، در مورد پوسیدگی احتمالا یا ابیاریتون زیاد هست یا خاکش نامناسب هست ویا گلدان زهکش مناسبی نداره این موارد رو بررسی وایدال کنید. بله میشه مجدد روی خاک ریشه دار کرد.

      • امیرعلی گفته:

        ممنون
        و اینکه یک سوال دیگه هم داشتم
        اینکه چجوری بعضی جا ها دیده میشه که یه گیاه رو بافتن؟
        برای این کار باید اونقدر به گیاه آب نداد تا ساقه ها نرم بشه و بشه بافت؟
        و در باره پوسیدگی عرض کنم که گیاهان همگی داخل تراریوم هستن، و نبود زهکش مشکل اصلی هست
        و در ضمن، خیلی جا ها تو سایت شما گفته شده که نمیشه افوربیا و کاکتوس رو با هم پیوند زد، اما من یک افوربیا لاکتی و اچینو پسیس رو با هم پیوند زدم و گرفته(تقریبا هفده ماهه)
        و اینکه بنده حسن یوسف رو به پرسیکا پیوند زدم، در واقع بنده یازده سالم هست و دلیل این پیوند این بود که برادر کوچیکم هر دو گیاه رو شکوند و منم فرصت رو غنیمت شمردم و این پیوند رو انجام دادم
        به این صورت که سر پرسیکا رو صاف بریدم،ته حسن یوسف رو مثل مداد تیز کردم و حسن یوسف رو داخل پرسیکا فرو کردم
        تقریبا پارسال بود
        الان پیوند گرفته و خیلیم سرحاله

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،گیاهانی رو که میبافند موقعی که کوچک هستند وساقه انعطاف پذیری دارند بافت روشون انجام میشه وبمرور زمان با بزرگ شدن گیاه ساقه ها سفت میشه، افوربیا لاکتی حالت دفرمه داره چطور میشه بعنوان پایه ازش استفاده کرد؟ احتمالش هست که بعد از مدتی جدا بشه، میشه گیاهان مختلف رو روی هم پیوند زد ولی زیاد مرسوم نیست.

  2. Kian گفته:

    ببخشید این کاکتوسم ریشه داشت و لی وقتی درش اوردم نرم شده و وقتی یکم دقت کردم دیدم فقت موش مونده چیش شده لطفا زود راهنمای کنید تا اونای دگه اینتور نشه همش پوسیده و باری رفع چه کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب،گلدان بزرگ،نبود زهکش گلدان همگی باعث پوسیدگی ریشه گیاه ودر نهایت از بین رفتن گیاه میشند متاسفانه گیاهتون از بین رفته وکاری نمیشه کرد.

  3. Kian گفته:

    سلام از چه قارچ کشی استفاده کنیم و میتونم تا یک هفته دیگه خاکو عوض نکون‌ و من بذر گل محمدی رو خودم امروز گرفتم تا یک روز در یخچال است ایا مورد استفاده است که بکارم

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون،گیاهتون به قارچ مبتلا شده خاکش هم مناسب نیست روی گیاه اب نریزید ویا اگر ریخت حتما پاک کنید، قسمت وسط ریپها که تغییر رنگ داده بایک ذره بین بررسی کنید ببینید حشرات کوچک قرمز رنگی در اون قسمتها هست؟ بهتر هست خاک گیاه رو تعویض کنید واز خاک متخلخل وماسه ای استفاده کنید وکل گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد از کاشت داخل خاک جدید تا یک هفته ابیاری نکنیدودر محیط سایه وخنکی نگهداری کنید وبعد از یک هفته اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

  4. کاکتوس گفته:

    سلام من ایچینو پسیسم از پاین پف کرده اون مال اب زیاد از وسط لکه های سفید روش اوفتاده و بالا لکه های سیاه اوفتاده بخاطر چیه و چطور خوب میشه ممنون لطفا نگید عکس بگیرید راهنمای کنید

  5. سلیم گفته:

    سلام خدمت کارشناسان محترم و همشهریان عزیز
    ببخشید اچینو پسیس پاندانوس چند پایه هست و آیا قابلیت هیبرید شدن دارد .
    پیشاپیش ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، جفت پایه هست بله با اچینو پسیس یا سایر اچینوها تلقیح بشه بذرهای بدست امده هیبرید میشند.

  6. سلیم گفته:

    سلام خدمت کارشناسان عزیز
    میخواستم بدونم آیا اچینو گروزنی قابلیت پیوند زدن داره؟
    منظور پایه های قوی و خوب است
    ممنون از شما

  7. pooya.s$ گفته:

    ببخشید من یه کاکتوس میشناسم خیلی جاها رایجه حتما خودتون هم دیدید
    از دسته ی تریکوسرئوس هست پوست نازکی داره و پاجوش و تن جوش خییییلی میده من فقط یه جا خوندم نوشته بود تریکوسانتو سرئوس بلو سفلدیرام
    میخواستم بدونم آیا میشه برای پایه استفاده کرد؟

  8. رضا گفته:

    گاهی اوقات از سیلندریکا و کلیستو و.. برای پایه استفاده میشه اگه پایه دیگه ای هست نام ببرید ، میشه درباره گیاه فوکیا و روش نگه داریش توضیح بدید واگر گیاه دیگه ای مثل فوکیا هست نام ببرید، و اینکه طولانی ترین عمر در پایه ها از آن چه پایه ای هست؟ ببخشید که طولانی شد

    • کارشناس 1 گفته:

      از میرتلو، پایه نقره ای، سن پدرو، و… هم میشه بعنوان پایه استفاده کرد، شرایط نگهداری فوکیا مثل کاکتوسهاست، نور زیاد وفیلتر شده خاک متخلخل وسبک،ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد. گیاهان غده ای زیادی وجود داره که چند نوع رو من براتون اسم میبرم.
      پتوپنتیا ناتالنسیس PETOPENTIA NATALENSIS
      Fockea edulis فوکیا غده ای
      Jatropha cathartica جاتروفا
      Cyphostemma seitziana سیفوستما
      اوتانا لوباتا Othonna lobata
      Talinum caffrum تالینوم
      رچستینریا Rechsteineria leucotricha
      Beaucarnea Recurvata لیندا
      Dioscorea Elephantipes دیسکوریا
      بستگی به شرایط نگهداری داره در بین پایه ها بهترین رشد وعمر مفید رو در صورت شرایط نگهداری ایدال میرتلو. وپایه نقره ای وسن پدرو دارند.

  9. آیدین گفته:

    سلام من یک پیوند روی اچینوپسیس زدم الان بعد حدود یک ماه سطح بالای کاکتوس یعنی اطراف پیوندک شروع کرده از هر طرف ترک بخوره باید چیکار کنم؟

  10. فرزاد گفته:

    سلام.آیا میشه از اچینوپسیس بعنوان پیوندک استفاده کرد؟؟مثلا اچینو پسیس روی پایه هیلوسرِیوس پیوند زد؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میشه، حتی بعنوان پایه هم میشه استفاده کرد، معمولا کاکتوسهایی که روی خاک رشد زیادی ندارند پیوند زده میشن، اچینو پسیس رشد ایدالی داره برای همین بیشتر بعنوان پایه استفاده میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.