آموزش نگهداری گل ساعتی

آموزش نگهداری گل ساعتی

آموزش نگهداری گل ساعتی: گل ساعتی یا گل پیچ ساعتی گیاهی است رونده که دور اجسام می‌پیچد و رشد می‌کند دارای گلهای زیبا و رنگی است. نام علمی گل ساعتی Passiflora است. طول شاخه‌های گل ساعتی تا ۹ متر می‌رسد. گل ساعتی میوه‌هایی نیز تولید می‌کند که خواص دارویی دارد. در ادامه به آموزش نگهداری گل ساعتی می‌پردازیم.

خاک مناسب گل ساعتی: 
گل ساعتی به خاکی با زهکش خوب نیز دارد. به عنوان مثلاً می‌توان از مخلوط ماسه با پیت ماس و خاک معمولی و یا خاک معمولی با خاک برگ و شن استفاده کرد. برای کوددهی در طی فصل رشد می‌توانید هر دو ماه از کود کامل مانند سه بیست استفاده کنید. گل ساعتی را می‌توانید داخل باغچه و باغ هم بکارید.

 

نحوه آبیاری گل ساعتی: 
گلدهی این گیاه زمانی به خوبی انجام می‌گیرد که خاک از رطوبت و آبیاری مناسبی برخوردار باشد و این گیاه چندان خشکی خاک را خوب تحمل نمی‌کند. بنابراین با از دست دادن رطوبت سطح خاک، گیاه را آبیاری کنید. توجه داشته باشید که اصولاً گیاهی که در گلدان نگهداری می‌شود زودتر از گیاهی که در بستر باغچه قرار دارد به آبیاری نیاز می‌یابد. یکی از دلایل از بین رفتن ریشه‌های این گیاه بخصوص در طی زمستان خیس ماندن و ماندگاری رطوبت در خاک است. بنابراین در طی فصل زمستان اگر گیاه در فضای باز کاشته شده است مراقب عدم ماندگاری آب در پای گیاه باشید و اگر گیاه را در گلدان کاشته‌اید آبیاری آن را کاهش دهید. یعنی می‌توان در طی فصول پاییز و زمستان اجازه داد تا خاک تقریباً خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کرد.

 

نور مورد نیاز گل ساعتی: 
گل پیچ ساعتی روزانه به حداقل ۴ الی ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در مکان‌هایی که هوا در تابستان بسیار گرم می‌شود وجود مکانی که در اواسط روز نیم سایه است به رشد این گیاه کمک می‌کند. همچنین نور مستقیم صبحگاهی به نور مستقیم در عصر هنگام ارجحیت دارد. مکان‌های سایه که فاقد تابش اشعه مستقیم آفتاب هستند می‌توانند منجر به کاهش گلدهی گیاه و همچنین عدم شکوفایی گل‌ها و ریزش غنچه‌های گل شوند.

 

دمای مورد نیاز برای رشد گل ساعتی: 
حداقل دمایی که این گیاه می‌تواند تحمل کند در بین ارقام مختلف این گیاه متفاوت است. البته اصولاً مقاومت ریشه‌های این گیاه نسبت به شاخه‌های آن بیشتر است. حتی در مناطقی که برف می‌بارد و شاخه‌ها خشک شده و از بین می‌روند، با فرا رسیدن فصل بهار مجدداً ساقه‌هایی از جوانه‌های موجود بر روی قسمت طوقه و یا ریشه دوباره جوانه زده و ساقه تولید می‌کنند.

 

بنابراین اگر این گیاه را در فضای باز خانه خود کاشته‌اید می‌توانید با فرا رسیدن فصل زمستان قسمت هوایی آن را قطع کرده و بر روی ناحیه طوقه خاک برگ و یا کود دامی بریزید تا از یخبندان زمستانه محافظت شود.
با گرم شدن هوا شاهد رویش ساقه‌های جدید از سطح خاک خواهید بود.

 

همچنین به عنوان گیاهی گلدانی و البته اگر گیاه شما جز نمونه‌هایی باشد که خزان‌دار نیست بهتر است که در طی فصل سرما دمای محیط نگهداری گیاه را بیش از ۱۰ درجه سانتی‌گراد و در حد ۱۲ الی ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

 

در طی فصل گرما نیز میزان تحمل این گیاه بستگی به میزان محافظت آن از اشعه مستقیم آفتاب دارد. اگر در طی تابستان و در اواسط روز گیاه در مکانی سایه باشد می‌تواند دما را به راحتی تا ۳۵ درجه نیز تحمل کند.

 

اگرچه افزایش دمای محیط مساوی است با کاهش و حتی متوقف شدن گلدهی این گیاه. همچنین ریزش غنچه‌های گل نیز می‌تواند در اثر گرمای بیش از اندازه روی دهد رشد برگها نیز تا حدودی کاهش می‌یابد اما مشکلی دیگری برای آنان ایجاد نمی‌شود بخصوص اینکه اگر آبیاری در چنین مواقعی از سال به شکل مرتب و منظم صورت گیرد.

 

توجه داشته باشید که اگر بتوان در طی فصل گرم سال، گیاهان گلدانی را در مکانی قرار داد که گلدان آنان در سایه قرار بگیرد و ریشه‌ها گرم نشوند، بسیار به رشد و شادابی گیاه کمک می‌شود.

 

بهترین میزان گلدهی این گیاه زمانی صورت می‌گیرد که دما ۲۰-۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد اما در صورت نگهداری مناسب از این گیاه نیز در طی فصل گرما، گلدهی کم و بیش ادامه می‌یابد.

زمستان گذرانی گل ساعتی: 
اصولاً پیچ‌های ساعتی گیاهانی خزان‌دار و یا نیمه همیشه سبز هستند و در صورتی که به شکل گلدانی آنان را نگهداری می‌کنید اگر اجازه دهید که در طی زمستان دوران رکود خود را طی کنند، در طی فصل رشد بعدی از رشد و گلدهی بهتری برخوردار خواهند بود. برای دوران استراحت این گیاه به مکانی سرد خشک و نسبتاً تاریک نیاز است.

 

در چنین شرایطی گیاه برگ‌های خود را نیز از دست می‌دهد. در طی دوران استراحت فقط کافی است که هر ۳ تا ۴ هفته یکبار گیاه را آب دهید و آبیاری بیش از این لازم نیست. با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل بهار می‌توان گیاه را به مکانی روشن‌تر با دمای بیشتر منتقل کرد و همزمان میزان آبیاری را نیز افزایش داد تا رشد و نمو تحریک شود.

 

توجه داشته باشید که به شکل ناگهانی گیاه را از مکان استراحت خود که تاریک و سرد بوده است به مکانی با تابش مستقیم اشعه آفتاب منتقل نکنید بلکه به تدریج این کار را انجام دهید. در مورد زمستان گذرانی گیاهانی که در فضای باز نگهداری می‌شوند کافی است که بعد از خزان برگها، ساقه‌ها را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد و سپس به ضخامت ۱۰-۱۲ سانتیمتر بر روی طوقه خاک برگ یا کود پوسیده دامی ریخت تا قسمت‌های زیرین از یخزدگی زمستانه محافظت شوند.

میوه گل ساعتی
میوه گل ساعتی

منبع: باغ سبز
انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

39 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گل ساعتی

  1. لاله گفته:

    سلام من دوتا گل ساعتی در دو گلدان مجزا دارم بصورت قلمه خریدم ودر گلدان بزرگ کاشتم خیلی خوب رشد کردن وحدود سه چهار متر بزرگ شدن ولی گل نمیدن متاسفانه الان هم دوروزه یکی از گلدانها بطور ناگهانی برگهاش پژمرده شده وانگار داره خشک میشه هردوتا یکسان آبیاری میشن ودر بالکن گذاشته شدن البته من در اروپا هستم وهوای اینجا زیاد آفتابی نیست وامسال هم که بارندگی نسبتا زیاد بود لطفا راهنماییم کنید گل ساعتی قشنگم رو نجات بدم دوست ندارم ازبین بره ممنون از کمک وراهنماییتون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، برای گلدهی باید نور مستقیم وزیادی داشته باشند، در مورد پژمرده شدن خاک گیاه رو از نظر وجود افت ویا پوسیدگی ریشه بررسی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از ترکیب خاک پیت ماس ۵۰درصد،کوکوپیت۳۰درصد وپرلیت۲۰ درصد میتونید استفاده کنید.

  2. امیررضا گفته:

    سلام من مراحل کامل روش کاشت بذر گل ساعتی را میخواستم یعنی از مرحله سرمادهی تا جوانه زنی بذر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذرهای گل ساعتی نیازی به سرمادهی ندارند وبعد از جمع اوری دو هفته بعد میتونید کشت کنید،میوه های گل ساعتی در پاییز میرسند آنها را جمع کنید و در یک سینی بریزید و بگذارید ۱۴ روز دیگر بمانند تا رسیده شوند. سپس میوه را نصف کنید تا بذرهای داخل آن آشکار شوند. بذرها با مواد ژله مانند قرمز یا نارنجی رنگی پوشیده شده اند.الک را در سینک ظرفشویی بگذارید و بذرها را زیر آب سرد شیر شستشو دهید تا پوشش ژله ای آنها پاک شود.یک لیوان آب ولرم بردارید و بذرها را داخل لیوان بریزید. بذرهایی را که شناور میشوند دور بریزید چون قابل اعتماد نیستند. بگذارید سایر بذرها یک شب در آب بمانند تا پوشش سخت آنها نرم شود.بذرها را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید و بلافاصله آنها را بکارید. بذرهای تازه تر سریعتر و راحت تر از بذرهای نگهداری شده و کهنه، جوانه میزنند.دمای جوانه زنی بین ۲۰الی۳۰ درجه،خاک رو هم باید تا جوانه زنی بذرها مرطوب نگهدارید.

  3. غمزه گفته:

    سلام و خسته نباشید
    گل ساعتی رو قلمه زدن بهم دادن اما داره خشک میشه میشه لطفا دلیلش رو بهم بگین.
    آبیاریش چطور باید باشه من کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ بهش میدم
    نور مستقیم داره داخل حیاط هستش اما رشد نمی کند و خشک میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر هنوز ریشه نداره باید خاکش رو مرطوب نگهدارید تا ریشه بزنه،فعلا کوددهی نکنید چون اگر ریشه نباشه کود جذب نخواهد شد وقلمه از بین میره. نور رو حتما فیلتر کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

  4. جواد گفته:

    سلام خسته نباشی گل ساعتی من شرایط مناسبی داره آبیاری هم درست انجام میدم مدتیه روی بعضی برگاش لکه به صورت نقطه نقطه ایجاد شده انگار مثلا سیمان ریخته رو برگاش این شکلی شده چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

  5. رضا گفته:

    سلام
    آبیاری زمانی که خاک گلدان خشک شده باشد
    هر دوهفته کود ۲۰۲۰۲۰ محلول در آب
    نور مستقیم صبح ها یک تا یکنیم ساعت و بقیه روز نور غیر مستقیم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که گیاه روی گل هست کوددهی رو قطع کنید ونور رو افزایش بدید ،میتونید بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نیاز زیادی به غبار پاشی نداره ولی هر از گاهی میتونید روی برگها مه پاشی رو انجام بدید.

  6. پارسا گفته:

    سلام میخواستم بدونم میشه این گیاه رو در فضای باز با دمای -۱۰ درجه نگه داشت ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گل ساعتی جزو گیاهان گلدار هست وبه نور بیشتری برای گلدهی نیاز داره نور محیط کم باشه گلدهی نخواهد داشت، برای گلدهی به نور مستقیم نیاز داره این میزان نور کم خواهد بود.

  7. arash68.ma گفته:

    سلام خسته نباشید
    برای کاشت بذر گل ساعتی چه خاکی مناسبه ؟
    من خاک برگ کوکوپیت کود دامی پوسیده خاک کاکتوس شن زیر و پودر و خرده ذغال دارم
    از هر کدوم چند پیمانه بریزم؟
    فاصله بذر ها چقدر باشه؟
    یه سوال دیگه هم داشتم شرایط نگه داری بذر های کاشته شده به چه صورته
    دما
    نور
    رطوبت به چه اندازه باشن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای کشت بذر گل ساعتی میتونید از ترکیب خاک پیت ماس ۵۰درصد،کوکوپیت۳۰درصد وپرلیت۲۰ درصد استفاده کنید،بذرهای گل ساعتی بعد از برداشت وخشک شدن اماده کشت هستند ونیازی به سرمادهی ندارند،فاصله بذر ها از هم ۱الی ۲ سانت، بعد از کشت روی بذرها یک لایه نازک از همون ترکیب خاک بریزید وکامل ابیاری کنید دما بین ۲۰الی۲۵ درجه خاک رو مرطوب نگهدارید ،بعد از اینکه جوانه ها ۱۰الی۸ سانت شدند میتونید تک کنید.

    • arash68.ma گفته:

      سپاس فراوان به خاطر پاسخ گویی سریعتون
      خسته نباشید

      من همون طور که گفته بودم خاک پیت ماس ندارم با چی جایگزینش کنم؟

  8. حمیدرضا گفته:

    سلام.
    در ورامین تهران باغ دادم تابستانهای گرم دارد چه گیاهی دارید و معرفی میکنید برای پوشش دیوارها باغ

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهان زیادی برای پرچین وحصار وجود دارند چه نوعی میخواهید باشند؟ تیغ دار، گلدار، همیشه سبز؟

  9. ناصر گفته:

    در بخش معرفی پیچ ساعتی عکسی از گل ساعتی بود با برگهای قرمز وپرچمهای صورتی وسفید لطفا بفرمائید پیج ساعتی با این رنگ را برای فروش دارید متشکراز لطف شما از اصفهان مزاحم شدم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بذر‌های گل ساعتی بعد از شش ماه انبارداری در دمای صفر تا پنج درجه سانتیگراد، قدرت جوانه زنی یافته و همچنین درصد جوانه‌زنی بذر در این دما افزایش پیدا می‌کند.
      همچنین اگر ۲۴ ساعت قبل از کاشت بذر‌های گل ساعتی را در آب شناور و خیس کنید درصد جوانه‌زنی بسیار بالا می‌رود.
      پیش جوانه زنی این گیاه در خاکهای لومی وشنی با عمق کاشت ۲ الی ۶ سانتیمتر باعث ظهور وخروج بیشترین نهال میشود.
      در دمای ۳۰الی ۳۵ درجه سانتیگراد نهال های گل ساعتی ۸الی۹ روز بعداز کاشت جوانه میزنند. اما در شرایط غیر این خروج وظهور جوانه هاخیلی زمان لازم دارد.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر برای فضای باز میخواهید مناطق رطوبی رشد بهتری خواهد داشت ولی داخل منزل بخواهید نگهداری کنید هر منطقه ای میشه فقط باید خاک رو مرطوب نگهدارید ونور کافی دریافت کنه.

      • امیررضا گفته:

        سلام من مراحل کامل کاشت گل ساعتی را از مرحله سرمادهی تا مرحله جوانه زنی و دما و رطوبت محل نگه داری گلدان دا میخواستم بدونم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، بذرهای گل ساعتی نیازی به سرمادهی ندارند وبعد از جمع اوری دو هفته بعد میتونید کشت کنید،میوه های گل ساعتی در پاییز میرسند آنها را جمع کنید و در یک سینی بریزید و بگذارید ۱۴ روز دیگر بمانند تا رسیده شوند. سپس میوه را نصف کنید تا بذرهای داخل آن آشکار شوند. بذرها با مواد ژله مانند قرمز یا نارنجی رنگی پوشیده شده اند.الک را در سینک ظرفشویی بگذارید و بذرها را زیر آب سرد شیر شستشو دهید تا پوشش ژله ای آنها پاک شود.یک لیوان آب ولرم بردارید و بذرها را داخل لیوان بریزید. بذرهایی را که شناور میشوند دور بریزید چون قابل اعتماد نیستند. بگذارید سایر بذرها یک شب در آب بمانند تا پوشش سخت آنها نرم شود.بذرها را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید و بلافاصله آنها را بکارید. بذرهای تازه تر سریعتر و راحت تر از بذرهای نگهداری شده و کهنه، جوانه میزنند.دمای جوانه زنی بین ۲۰الی۳۰ درجه،خاک رو هم باید تا جوانه زنی بذرها مرطوب نگهدارید.

           

دیدگاه‌ها بسته شده است.