نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن

نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن

نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن: کروتن گل خوش رنگ و زیبایی است که از خانواده افوربیا ها می‌باشد. کروتن بومی مناطق گرمسیری آسیا و مناطق غرب اقیانوس آرام می‌باشد. ارتفاع کروتن در زیستگاهش تا ۳ متر می‌رسد. نام علمی گل کروتن Codiaeum variegatum است.

 

کروتن دارای برگ‌های ضخیم و چرمی شکل است که طول برگ‌ها بین ۵ تا ۳۰ سانت متغیر است. برگ‌های براق  این گیاه ممکن است بیضی شکل باشد یا مارپیچی و یا دندانه‌ای باشد. برگهای کروتن در رنگهای مختلف صورتی، نارنجی، قرمز، زرد، سبز، سفید و یا ترکیبی از همه اینها مشاهده می‌شود. مانند همه افوربیاها ساقه‌های این گیاه نیز دارای شیره سفیدی است که در اثر برش یا شکستگی ساقه به بیرون هدایت می‌شود.

شکل برگ انواع مدل گل کروتن
شکل برگ انواع مدل گل کروتن

گل کروتن معمولاً در محیط خانه به ندرت گل می‌دهد ولی در محیط بیرون بخصوص در زیستگاه خود گلهای نر سفید و گلهای مادگی زرد رنگی تولید می‌کند. که با گرده افشانی می‌توان از این گیاه بذر تولید کرد. پس نتیجه می‌گیریم کروتن گیاهی است جفت پایه و نر و مادگی در این گیاه جدا می‌باشد.

شکل گل‌های نر در گیاه کروتن
شکل گل‌های نر در گیاه کروتن

 

شکل گل‌های ماده در گیاه کروتن
شکل گل‌های ماده در گیاه کروتن

گیاه کروتن معمولاً به عنوان گیاهی آپارتمانی شناخته می‌شود ولی می‌توان در محیط بیرون در باغچه یا با گلدان نیز این گیاه را پرورش داد. رنگ برگ‌ها در نور ملایم بهترین رنگ‌ها را خواهد داشت. پس به نور ملایم نیاز دارد و نور آفتاب شدید یا نور کم می‌تواند باعث رشد نامناسب گیاه شود. رنگ برگ‌ها در آفتاب شدید به رنگ خاکستری خشنی تغییر می‌کند.

 

آبیاری:
به رطوبت نسبی نیاز دارد و در صورتی که خاک کامل خشک شد می‌توانید آن را آبیاری کنید در فصول سرد آبیاری را کاهش دهید. در محیط گرم و مرطوب بهترین رشد را خواهد داشت.

 

خاک مناسب گل کروتن:
به خاک غنی با زهکشی مناسب احتیاج دارد و می‌توان در فصل رشد با کودهای مخصوص آبیاری کرد تا رشد بهتری داشته باشد. از کودهای npk مانند دوازده، دوازده سی و شش می‌توان استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

 

دلیل ریزش و زرد شدن برگ گل کروتن:
بهترین دما برای رشد گیاه کروتن در حدود ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد معمولاً برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند. تغییرات ناگهانی دما نیز ممکن است باعث زرد شدن و ریزش برگها شود.

 

آفت‌هایی مانند مگس سفید و شپشک آردآلود نیز این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند و باعث شل شدن و ریزش برگهای آن می‌شوند. برای مقابله با این بیماری‌ها اینجا کلیک کنید.

 

گیاه را در خانه در محلی قرار دهید که هوا در آنجا جریان داشته باشد. محیط بسته و بدون جریان هوا مناسب برای نگهداری این گیاه نیست.

 

گیاه کروتن را می‌توان از طریق ساقه‌های چوبی شده و همچنین از طریق بذر تکثیر کرد. در مقالات بعدی آموزش کامل تکثیر گل کروتن در سایت میهن کاکتوس قرار داده خواهد شد.

بذر گل کروتن
بذر گل کروتن

ترجمه شده در میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

446 دیدگاه برای “نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن

  1. معصومه گفته:

    سلام..باسپاس از شما که وقت میزارید جواب میدید.کروتن برگهاش خیلی می‌ریزه نصف برگش خشک میشه و می‌ریزه.نورخوب دریافت می‌کنه هفته ای یکبار آب میدم علتش چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تعویض یا تغییری داشته؟

  2. معصومه گفته:

    باسلام و تشکر فراوان از وقتی که می گذارید وراهنمایی های ارزنده تان.کروتن را چند ماه پیش خریدم.نور خوبی دریافت می کند و وقتی خاک تا یک سوم خشک شد اب می دم.ولی هر هفته چند برگ میریزه و از زمانی که خریدم برگ جدید اصلانداده.جزیره براش درست کردم روزی دوبار غبارپاشی می کنم.رنگهاش تغییر رنگ میده به قرمز کم رنگ (همانطورکه در عکس نشان داده شده) بعد می ریزند.دما ۲۸ درجه و تهویه نیز دارد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، تغییر رنگ برگها از نورهست قبلا نور زیادی دریافت کرده برگهای قدیمی پررنگ هستند، نور کمتری دریافت بشه برگها متمایل به سبز میشند، روزانه حداقل باید۴الی۶ ساعت نور کافی داشته باشه برای شروع به رشد میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید از کود ۱۲،۱۲،۳۶ میتونید استفاده کنید، ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید.

        • کارشناس 2 گفته:

          بله بهتر هست از کودهایی که ازت کمتری دارند استفاده کنید چون گیاهتون برگ رنگی هست استفاده از کودهایی که ازت زیادی دارند باعث تغییر رنگ برگهای گیاه شده ومتمایل به سبز میشند وزیباییشون رو از دست میدن کلا کود سه بیست برای گیاهانی که برگ سبز دارند مناسب هست.

          • معصومه گفته:

            بی نهایت سپاسگزارم.آیا برای اینکه انرزی گیاه از گل دادن به سمت تولید برگ بیشترو رشد رود , می توان کمی از گلهای کالانکوله را هرس کرد؟

            • کارشناس 2 گفته:

              ممنون از توجه شما، کالانکوئه ها بیشتر بخاطر گلهای زیبایی که دارند پرورش داده میشند چه نوع کالانکوئه ای هست؟

              • معصومه گفته:

                کالانکوئه کریسمس Kalanchoe blossfeldiana .چرا توی گلفروشی ها دور کالانکوئه پلاستیک می زنند.بخاطر زیبایی یا دلیل خاصی داره؟

                • کارشناس 2 گفته:

                  کالانکوئه بلوسفلدیانا بیشتر برای زیبایی گلهاش پرورش داده میشه گلها بعد از اینکه خشک شدن میتونید جدا کنید برای رشد وتقویت میتونید بعد از اتمام گلدهی با کودهای سه بیست وکود ۱۲،۱۲،۳۶ بصورت دوره ای تقویت کنید، هم بخاطر زیبایی هست و هم بدلیل جابجایی شاخه های گیاه نشکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.