کنه قرمز تار عنکبوتی

کنه قرمز تار عنکبوتی

کنه قرمز تار عنکبوتی :
کنه قرمز تار عنکبوتی با نام علمی Tetranychus urticae از خانواده arachnid از آفات مهم درختان گیاهان کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌باشد. با نام‌های عمومی از قبیل کنه دو نقطه‌ایtwo-spotted spider و کنه قرمز تار عنکبوتی red spider mite هم شناخته می‌شود. این آفت خزنده، بدون بال، و دارای ۶ یا ۸ پا (بسته به مراحل رشدی) و بسیار ریز (در حدود ۰٫۵ میلی‌متر طول) می‌باشد و برای مشاهده آن به یک ذره بین قوی نیاز است.

حضور این آفت در ابتدا به‌صورت لکه‌های سفید تا زرد روشن در بدنه کاکتوس و یا سطح رویی برگ در گیاهان برگ دار قابل تشخیص است. این آفت از طریق آرواره‌های خود بافت گیاه را زخمی کرده و از شیره گیاهی تغذیه می‌کند. خسارت وارده تا حدودی شبیه به آفتاب سوختگی بوده و ایجاد لکه‌های خشک قهوه‌ای و چوب پنبه‌ای می‌کند. در مرحله پیشرفته‌تر قسمت‌های دیگر گیاه مانند جوانه و گل را آلوده کرده و برگ‌ها برنزه و بد شکل شده و در نهایت باعث مرگ گیاه می‌شود.

 

رنگ کنه قرمز تار عنکبوتی در بهار و در زمان زمستان گذرانی قرمز و در زمانی که تازه از تخم خارج شده سفید است. کنه‌های بالغ گاهی سفید و گاهی سبز رنگ و دارای دو نقطه در پشت می‌باشند.

چرخه زندگی این آفت با گرما سرعت بیشتری پیدا می‌کند. در روزهای گرم این چرخه ۳ روز و در هوای سردتر تا یک ماه می‌تواند باشد. در بهار آفت شروع به فعالیت کرده و تا پاییز و زمانی که گیاه به خواب زمستانی می‌رود، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سپس ماده‌های باقیمانده در مکانی مانند خاک، لابه‌لای پوست چوبی شده گیاهان بالغ یا درزهای دیوار زمستان گذرانی می‌کنند. لازم به ذکر است این کنه‌ها آن‌قدر ریز هستند که در کوچک‌ترین شیارها می‌توانند مخفی شده و زمستان گذرانی کنند.

در بهار دوباره ظاهر شده و ماده‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. تخم‌ها جوانه زده تبدیل به لارو می‌شود که دارای ۳ جفت پا هستند. لاروها پس از پیدا کردن مکان مناسب طی دو مرحله تغذیه و پوست اندازی تبدیل به کنه بالغ می‌شوند.

کنه‌های بالغ مجدداً تخم‌گذاری کرده نسل بعدی را تولید می‌کنند و همچنین با تنیدن تار محیط امنی را برای تخم‌ها و کنه های جوان به وجود می‌آورند. از طریق یک ذره بین قوی تارها، کنه‌های بالغ و نقاط آلوده قابل تشخیص است.

کاکتوس مبتلا به کنه
کاکتوس مبتلا به کنه

کنه قرمز تار عنکبوتی

کنترل:
۱) جلوگیری از ورود پرندگان، حیوانات، و حشرات به داخل گلخانه. زیرا این موجودات عامل اصلی انتقال کنه می‌باشند و کنه در مو و پر و بدن حشرات وجود دارد.مگس‌های سفید یکی از مهم‌ترین ناقلین این آفت است.
۲) جدا سازی گیاهان آلوده و اگر در توان شما هست نابود سازی آنها.
۳) سرکشی مداوم و بازرسی گیاهان خریداری شده جدید. (هنگام خرید از بازدید گیاه با یک ذره بین خجالت نکشید)
۴) شستشوی گیاه با فشار آب توسط سم پاش‌های دستی. زیرا کنه‌ها و سایر آفات مشابه به‌راحتی از بدنه گیاه شسته می‌شوند.
۵) کاهش کود دهی ازت زیرا کودهای ازته باعث نرم‌تر شدن بافت گیاه شده که بیشتر مورد علاقه آفات مکنده است.
۶) کنترل شیمیایی با استفاده از کنه‌کش‌های موجود در بازار. لازم به تاکید است که تخم کنه‌ها توسط کنه کش از بین نمی‌رود بنابراین، سم‌پاشی مجدد و استفاده از روش‌های تلفیقی ذکر شده در بالا الزامی است. مراقب خسارت فوتو تکسی (ذکر شده در پست‌های قبلی) باشید.
سموم سیستمیک چون دیر عمل می‌کنند برای مبارزه فوری مناسب نیستند و بیشتر جنبه پیشگیری دارند. بهتر است در سم‌پاشی از سموم تماسی استفاده شود. سم کنه کش مانند آبامکتین
سم‌پاشی اطراف محل آلودگی الزامی است چون کنه‌ها قبل از اینکه شما متوجه شوید ممکن است به محل جدید و گیاهان سالم سرایت کرده باشند.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

86 دیدگاه برای “کنه قرمز تار عنکبوتی

  1. زهرا ف گفته:

    سلام و خسته نباشید.ببخشیدیه درختچه یاس کبود دارم و دوتا لیمو ترش تو باغچه و تعدادی گلدون کنارباغچه که به مدت یکسال هست کنه دارن.کنه های همه رنگی دیدم تو درختچه ها و گلدونها.کنه سیاه قرمزو حتی توی خاک باغچه و روی دیوارها و توی گلدونهام.ازشهریور پارسال من سم آبامکتین هم استفاده میکنم.ولی احتمالا مقاوم شدن و ازبین نمیره.راهی برای ازبین بردنشون وجود داره.سم مالاتیون و کنفیدور و دیازینون هم دارم میتونم اینا رو استفاده کنم.اگر بخوام از دو نوع سم استفاده کنم روش مصرف رو بفرمایید ممنون میشم.چقدر استفاده کنم و فاصله دوره و به چه مدت.

      • زهرا ف گفته:

        سلام .نه تار عنکبوت دیدم.راه میرفتن روی تار.حشره های ریزی هستن شبیه عنکبوت که راه میرن روی تارها.قشنگ مشخص هست کنه هست.

  2. کاربر گفته:

    اون‌یکی حسن یوسف که کنارش کاشته شده این مشکل را نداره ازش هم ۳ تا قلمه گرفتم که الان خودش سالم مونده یک دوره هم گل کرد و الان هم دوباره یک جوانه دیگر گل کرده و هی برگ های پایینی تند تند می‌ریزند و الان گیاه زیادی بلند شده برای کنه سوال قبلی ناراحتم???

  3. کاربر گفته:

    سلام من این گیاه حسن یوسف را خیلی وقت هست که دارم یکبار شپشک زد که داخل حمام کامل با فشار آب شستم که از بین رفت و الان دانه دانه قرمز زده پشت پنجره هم نگهداری میکنم کنار یک حسن یوسف دیگه که هر دو در یک گلدان هستن ولی یکیش اینجوری دانه دانه زده فعلا از بقیه گیاه ها جداش کردم آیا این کنه قرمز هست ؟ باید چیکارش کنم ؟
    بقیه برگ ها ی پایینی هم دارن خشک میشن
    چیکار کنم ؟ هر کاری میکنم از روی گیاه کنده نمیشن??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عکستون واضح نیست نمیشه تشخیص داد که چه مشکلی داره عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. چند وقت هست که این مشکل بوجود اومده وشرایط نگهداری ازگیاه رو هم بفرمایید.

      • کاربر گفته:

        هر یک هفته یکبار آب بهش میدم و پشت پنجره نگهداری میکنم و از صبح تا عصر هوا گرم و متعادل هست ولی شب کمی سرد میشه
        در آبیاری در صورتی آب میدم که پاش خشک میشه که حدودا یک ۷ الی ۸ روزی میشه
        یک ۲ روزی هست که اینجوری شده و دیدم که نقطه ها را البته شاید بوده و من ندیدم چون آنقدر ریز هست که دوربین گوشیم نتونست واضح نشان بده
        این هم عکس خدمت شما
        متشکرم

  4. میلاد عباس نژاد گفته:

    سلام من آبامکتین پروتوناز دارم منتهی ۵ ماه از تاریخش گذشته بنظرتون فاسد شده یا میشه استفاده کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دربش کامل بسته بوده ودرمحیط تاریک بدون نور بوده وجایی نبوده که یخ بزنه میشه استفاده کرد ولی اثربخشیش کم خواهد بود.

    • کارشناس 2 گفته:

      کاربندازیم قارچ کش هست روی افات اثری نخواهد داشت بهترهست از کنه کش استفاده کنید ابتدا رطوبت محیط رو افزایش بدید وگیاهان الوده شده رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتمام گیاهان رو بهتر هست با محلول کنه کش سمپاشی وابیاری کنید ازکنه کش ایمیداکلوپراید یا فن پروکسی میت یا کنفیدور یا دیمیتوات میتونیداستفاده کنید،سمپاشی وابیاری با محلول رو دو بار بافاصله یک هفته تکرار کنید.

  5. صابر گفته:

    سلام کاکتوسم کنه داره و براش سم خریدم و هر سه روز یک بار اسپری کردم ولی نه تنها بهتر نشد بلکه بدترم شد … میشه نظرتون روبگید که چیکار باید بکنم

  6. امیر گفته:

    و اینکه میشه برای خزانه های بذری ام هم استفاده کنم کنه قرمز اصلا به جوانه ها حمله می‌کنه و اینکه هر ۱۴ روز قارچ کش رو چیکار کنم با اون ها تداخل نداشته باشه اگه نیاز به سمپاشی جوانه ها هست و آیا میشه نصف دز از این و نصف از قارچ کش زد و اسپری کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      کنه ها معمولا در محیطهایی که رطوبت کم باشه فعالیت میکنند در جاهای مرطوب فعال نمیشن. داخل بستر کشت چون همیشه مرطوب هست بندرت این اتفاق رخ میده در شرایطی که بستر خشک باشه ورطوبت نداشته باشه یا گیاهی الوده کناربستر باشه.نه سمها رو هرگز باهم مخلوط نکنید چون ممکن هست ph خاک رو تغییر بدن ویا همدیگر رو خنثی بکنند ویا گیاه رو مسموم کنن. برای اینکه سمها تداخل نداشته باشند اول سم قارچ کش رو استفاده کنید، چند هفته بعدسم حشره کش رو.

  7. امیر گفته:

    سلام . من این گیاه رو در کنار کاکتوس هام دارم و امروز نگاه کردم شبیه تار عنکبوت کمی روش زده بود . میخواستم بدونم کنه هستن ؟ . و من کاکتوس ها و این گیاه هم را در خانه نگه میدارم . آیا اصلا کنه ی قرمز بجز کاکتوس به گیاهان دیگر هم حمله میکنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله خسارت کنه تارعنکبوتی هست ،با محلول کنه کش میتونید دو بار بافاصله یک هفته تمام گیاهان رو سمپاشی وابیاری کنید. بله به بیشتر گیاهان خسارت میزنه، تهویه محیط رو هم بالاببرید.

      • امیر گفته:

        ببخشید چه نوعی بگیرم . میشه بگید چی و از کجا بخرمش؟ دیجی کالا یا تک کاکتوس؟

        • کارشناس 1 گفته:

          کنفیدور، فن پروکسی میت، ایمیداکلوپراید، دیمتوات، این سمها کنه کش هستند، از هرجا که مایلید میتونید تهیه کنید.

          • امیر گفته:

            آیا این هارو میشه برای بقیه حشرات استفاده کرد یا نه و اینکه آیا حشره کش های معمولی رو میشه برای این کنه استفاده کرد؟

            • کارشناس 1 گفته:

              سمهای کنه کش رو میشه برای سایر افتها هم استفاده کرد ولی سمهای معمولی حشرات برای کنه هااثر گذار نیستند مگر اینکه سیستمیک باشند. بهتر هست ازهر نوع سم که برای افت مخصوصی طراحی شده استفاده بشه تا اثر بخشیش ایدال باشه ومشکلی بوجود نیاد.

              • امیر گفته:

                آیا به صورت آبیاری میشه داد یا فقط باید اسپری باشه واینکه میشه برای گیاه توی خونه استفاده کرد یا خطرناکه؟ ممنون از پاسخگویی خوبتون

                • کارشناس 1 گفته:

                  باید هم بصورت ابیاری وهم بصورت اسپری انجام بدید که افتها از بین برند این نوع سم بوی نامطبوعی نداره میتونید داخل منزل هم استفاده کنید ولی اگر کودک خردسال یا افراد مسن یا فردی که حساسیت تنفسی داره در منزل دارید بهتر هست در فضای باز سمپاشی رو انجام بدید تا مشکلی بوجود نیاد.

  8. مسعود گفته:

    سلام و کلی چاما سرئوس دارم ک پوست گیاه خشک شده و تمام کاکتوسام گرفتن راه حل بدین بهم تصویر هم فرستادم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهتماییتون کنیم،حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.