آموزش کاشت بذر گل بنفشه

آموزش کاشت بذر گل بنفشه

آموزش کاشت بذر گل بنفشه: تکثیر گل بنفشه از طریق بذر صورت می‌گیرد. گل بنفشه را می‌توان به آسانی از طریق بذر تکثیر کرد. در بنفشه‌های اصلاح نژاد شده، حدود ۹ الی ۱۲ هفته بعد از کاشت بذر، گیاهان به اندازه‌ای رشد می‌کنند که می‌توانند گل بدهند. معمولاً از گل بنفشه برای زیبایی و کاشت در محیط‌های بیرون مانند باغچه و فضای سبز استفاده می‌شود.

 

گل بنفشه پس از بلوغ بذر تولید می‌کند و معمولاً اگر بذرها برداشت نشوند به پای گیاه ریخته و در سال بعد سبز می‌شوند. البته مسئله‌ای که در این بین وجود دارد این است که معمولاً در مورد بنفشه‌های اصلاح نژاد شده یا به اصطلاح F1، بذرهایی که گیاهان تولید می‌کنند، در سال آینده گیاهانی با گلهای ریزتری نسبت به گیاهان اولیه تولید می‌کنند.

 

به بیان دیگر گفته می‌شود که گیاهان نسل اول (گیاهانی که بذر آنان را شرکت‌های معتبر بذر ارائه می‌دهند) گل‌های درشتر و با کیفیت بهتر و گیاهان نسل دوم (گیاهان حاصل از بذر تولید شده گیاهان نسل اول) گل‌های ریزتر تولید می‌کنند.

 

اگر از گیاهان نسل دوم، باز هم بذر گرفته شود تا گیاهان نسل سوم به‌دست آیند باز هم کیفیت گل‌ها (در مقایسه با نسل دوم) تنزل نشان می‌دهد. بنابراین برای داشتن بنفشه‌هایی با گل‌هایی درشت و منحصر به فرد می‌بایست هر ساله از مؤسسات و شرکت‌های مربوطه، بذر نسل اول این گیاه را خریداری کرد.

گل بنفشه سیاه

برای داشتن گیاهی که قبل از فرا رسیدن زمستان گل داشته باشد بذرها در اواسط تابستان، برای داشتن گیاهانی که در بهار به گل بنشینند بذرها در اوایل تا اواسط پاییز و برای داشتن گیاهانی که در تابستان به گل بنشیند در فصل زمستان باید اقدام به کاشت بذر کرد.

 

آموزش کاشت بذر گل بنفشه:
برای کاشت بذرها می‌توان از خاکی سبک (مخلوط خاک معمولی، خاک برگ و پیت ماس) استفاده کرد و روی بذرها را نیز به ضخامت ۰٫۳ سانتی متر پوشاند. بهتر است از خاک عاری از بیماری‌های قارچی و آفت‌ها استفاده کنید.

 

بعد از اتمام کاشت بذرها نباید خاک حاوی بذرها خشک شود  و همواره باید مرطوب بماند. در روزهای اول و برای جلوگیری از جابجا شدن بذرها می‌توان از افشانه (غبار پاشی آب) بر روی بذرها استفاده کرد. دما در حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد در طی شب و ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد در طی روز برای جوانه زنی بذرها مناسب است.

 

جوانه زنی بذرها حدود دو هفته طول می‌کشد. زمانی که گیاهان جوان ۴ تا ۶ برگ داشتند می‌توان آنان را از بستر کاشت به مکانی که مورد نظر است منتقل کرد. نهال‌های بنفشه را از نهالستان‌ها و گل‌فروشی‌ها نیز به شکل آماده می‌توان تهیه کرد اما اگر قصد این کار را دارید نمونه‌هایی را بخرید که برگ‌هایی تیره رنگ دارند زیرا این گیاهان در آینده گلی درشت‌تر و با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند.

 

در هفته‌های اول نور ملایم بوده و آفتاب خیلی شدید باعث سوختگی و یا کاهش رشد جوانه‌ها می‌شود. از جمله بیماری‌های جوانه‌های بنفشه پوسیدگی در اثر قارچ‌ها می‌باشد که برای درمان باید از سموم قارچ‌کش استفاده کرد.

بذر گل بنفشه
بذر گل بنفشه

جوانه گل بنفشه

نویسنده: باغ سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر گل بنفشه

  1. شمس الدین گفته:

    سلام
    من بنفشه کاشتم ، نوع خاک پیت ماسه و همیشه مرطوب نگه هشون میدارم ، از قارچ کش هم استفاده میکنم ، جوانه میزنه ولی قبل اینکه رشد کنه خشک میشه ، دمای هوا حدود ۳۵ درجه است میتونه از اون باشه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید بستر رو کاور کنید تا رطوبت محیط هم تامین بشه دمای زیاد وخشکی هوا باعث این مشکل میشه ،بعد از اینکه جوانه ها کمی بزرگتر شدند میتونید بمرور زمان کاور رو بردارید یا میتونید دما رو کاهش بدید.

  2. احمد گفته:

    سلام میخواستم بدونم بذر های بدون اصلاح ژنتیک رو کجا میشه تهیه کرد و اینکه اونها هم مثل این اصلا شده ها تنوع رنگ دارن؟ و اگه دارن چه رنگ هایی هست، با تشکر

  3. Sha2000 گفته:

    سلام بذر گل بنفشه رو چه مقدار باید روی خاک پاشید ؟ باید به طور یک دست و پر باشه یا نه؟ و این که این بذر چقدر دوام میاره و چقدر وقت داریم که بکاریم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید بذرها رو با فاصله دو الی سه سانت از همدیگر کشت کنید، بذرها هر چقدر تازه باشند بهتر هست، قدرت جوانه زنیشون بالاتر هست، بذرها روتایک سال میتونید نگهداری کنید.

    • مهلا گفته:

      سلام من تازه بذرها رو از باغچه جمع آوری کردم شما فرمودید که هر چقدر تازه باشند بهتر ه برای کاشت . حالا که فصل بهاره میشه کاشت؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.