نحوه تشخیص افوربیا از کاکتوس

نحوه تشخیص افوربیا از کاکتوس

نحوه تشخیص افوربیا از کاکتوس: افوربیا و کاکتوس‌ها هر دو جز گیاهان گوشتی هستند ولی تفاوت‌هایی باهم دارند که این دو را از هم جدا می‌کند. پس افوربیاها کاکتوس نیستند! در ادامه به نحوه تشخیص افوربیا از کاکتوس‌ها اشاره می‌شود. البته این موارد کلی می‌باشد و ممکن است در بعضی از گونه‌ها تفاوت‌های بیشتری وجود داشته باشد یا بسیار به هم شبیه باشند.

 

دو راهکار کلی برای تشخیص افوربیا و کاکتوس وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد برخی از گیاهان افوربیا بسیار شبیه کاکتوس‌ها هستند اما دو تفاوت عمده بین این دو گروه از گیاهان وجود دارد. اول اینکه گیاهان افوربیا دارای شیره‌ای سفید رنگ هستند که در صورت زخمی شدن از میان پوست نواحی زخمی به بیرون ترشح می‌شود اما از اغلب کاکتوس‌ها یا چیزی ترشح نمی‌شود و یا ماده‌ای بی رنگ را ترشح می‌کنند. تیغ‌های افوربیا (البته در صورت تیغ دار بودن) از میان ساقه بیرون آمده‌اند اما تیغ‌های کاکتوس از ساختاری مدور و پهن به نام آرئول Areole بیرون می‌آیند.

 

جالب است بدانیم که اغلب (و نه تمامی آنان) گیاهان افوربیا بومی آفریقا و اکثر کاکتوس‌ها بومی آمریکا هستند.

تفاوت کاکتوس با افوربیا

همان‌طور که اشاره شد تنوع بسیار زیادی در بین گیاهان افوربیا وجود دارد اما مسئله‌ای که بین همگی آنان مشترک است وجود شیره سفید رنگی می‌باشد که در صورت زخمی شدن ساقه و برگ از محل زخم به بیرون جاری می‌شود. این شیره سمی است و در صورت تماس با پوست می‌تواند حساسیت‌های پوستی به وجود آورد.

افوربیا

گل‌های کاکتوس‌ها معمولاً رنگارنگ و درشت هستند و اکثر کاکتوس‌های گل‌های زیبایی دارند ولی گل افوربیاها اکثر بسیار کوچک هستند و تنوع چندانی ندارند.

تفاوت کاکتوس با افوربیا

شکل تیغ‌ها در کاکتوس‌ها با افوربیاها متفاوت می‌باشد. در شکل زیر می‌توانید تفاوت نوع تیغ‌ها را مشاهده کنید.

تفاوت کاکتوس با افوربیا

از نام‌های رایج انگلیسی گیاه افوربیا می‌توان به Spurge اشاره کرد. برخی از آنان نیز نام‌های خاص خود را دارند همانند Euphorbia trigona که با نام کاکتوس خوش شانس معروف است و اصولاً و در بسیاری موارد به اشتباه کاکتوس خواند می‌شود. Euphorbia flanaganii که به گیاه مدوزا Medosa plant معروف است که بر روی تنه اصلی آن ساقه‌های گل دهنده بلندی وجود دارد که همانند موهای یک انسان است به همین دلیل آن را به مدوسا تشبیه می‌کنند که الهه یونانی بود و توانایی طلسم جانوران و تبدیل آنان به سنگ را داشت.Euphorbia tirucalli نیز به گیاه مدادی Pencil plant و یا مرد سیگاری Cigarette-Smoking man معروف است زیرا ساقه‌هایی بلند و باریک همانند مداد و یا سیگار دارد.

تفاوت کاکتوس با افوربیا

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

11 دیدگاه برای “نحوه تشخیص افوربیا از کاکتوس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اسمش Euphorbia characias L. هست، گیاه خودرو هست که بیشتر در کوهپایه ها رشد میکنه، قیمتش رو اطلاع ندارم.

  1. محمد گفته:

    سلام اسم اینگونه ی افوربیا رو لطفا بفرمایید توی عکس هایی که گذاشتید هم هست همونی سرش قطع شده و ازش شیره میاده لطفا قیمت تقریبی شم بگید؟؟؟

  2. احسان گفته:

    سلام عید شما مبارک
    من یه افوربیا چند ساله دارم امروز متوجه شدم شاخه های بالایی گیاه حالت پوکی گرفتن مثل اینکه شیره در اون جریان نداشته باشه ساقه های هم شکل ظاهری خودشونو همچنان دارند ولی لاغر شدن هیچ گونه اثر بیماری یا گندیدگی ریشه وجود نداره شرایط نگهداری هم در سایه هفته ای یک بار آب دهی و ماهی یک بار کودهی میشه ممنون میشم کمکم کنید

  3. yoones گفته:

    سلام خوب هستید ۱ سوال دارم چرا برگ های کاکتوس سینلدیریکا شل و بی حال میشه و خود گیاه هم خم میشه اثری از له شدگی نیست بعد یک چیز دیگر روش نگهداری افوربیا تریگونا قرمز را کامل توضیح می دهید ممنون از شما

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دمای زیاد وکمبود ابیاری باعت این مشکل میشه این موارد رودبررسی وایدال کنید،افوربیا ها به نور زیاد وفیلتر شده نیاز دارند وتاحدودی دمای بالا رو دوست دارند، خاک مخصوص کاکتوسها براشون مناسب هست ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد بهتر هست انجام بشه، میتونید داخل خاک افوربیاها سنگهای اتشفشانی یا اکاداما هم ترکیب کنید که رشد بهتری خواهند داشت، کود دهی ماهی یک بار در زمان رشد،از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند بهتر هست استفاده بشه.

  4. زهرا گفته:

    سلام.خدا قوت.ببخشید علت سبز شدن افوربیا قرمز چی هست؟؟.میخوام یه افوربیا قرمز بخرم ولی بعضی قسمت های اون سبز هستن وبه طور کامل قرمز نیست.
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود نور باعث سبز شدن گیاهان رنگی میشه با افزایش نور این مشکل برطرف خواهد شد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.