خصوصیات خاک مناسب برای رشد گیاهان چیست؟

خصوصیات خاک مناسب برای رشد گیاهان چیست؟

خصوصیات خاک مناسب برای رشد گیاهان چیست؟ تمامی گیاهان برای رشد و نمو به خاک مناسب نیاز دارند. خاک باید دارای مواد مغذی برای رشد گیاهان باشد. همچنین گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها برای رشد سالم به خاکی نیاز دارند که دارای بافت سبکی باشد.

در خاک با زهکشی مناسب آب اضافی باقی نمی‌ماند. آب اضافی در خاک معمولاً باعث پوسیدگی ریشه و انتقال پوسیدگی به تنه گیاه خواهد شد. همچنین در خاک باید هوا نیز در جریان باشد. ریشه‌ها نیز برای بقا به جریان هوا تا حدودی نیاز دارند. خاک‌های سنگین هم زهکشی مناسبی برای آب ندارند و هم جریان هوا در آن به خوبی انجام نمی‌شود.

 

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، اصولاً میزان تهویه در خاک‌هایی که بافت سبک دارند بیشتر از خاک‌هایی است که بافت سنگین دارند. منظور از تهویه نیز یعنی میزان وجود هوا در بین ذرات خاک. توجه داشته باشید که در درون خاک و به‌جز ذرات آن، اجزا دیگری همانند هوا و آب نیز وجود دارند. میزان تهویه خاک مهم است زیرا وجود هوا در خاک برای تنفس ریشه‌ها مهم است.

 

در واقع زمانی که به یک گیاه بیش از اندازه آب می‌دهیم به نحوی که برای مدت زمان طولانی، آب و رطوبت در اطراف ریشه‌ها وجود داشته باشد، مانع از تنفس ریشه‌ها و در نتیجه خفگی آنان می‌شویم. به همین دلیل شاهد زرد شدن برگهای گیاه و پژمردن و حتی مرگ آن خواهیم بود. بنابراین اگر تصور کرده‌اید که با استفاده بیشتر  از ذرات ریز تشکیل دهنده خاک به دلیل اینکه این ذرات محتوی عناصر غذایی بیشتری هستند به تغذیه گیاهتان کمک می‌کنید، در اشتباه هستید. همچنین برخی از گیاهان براساس ساختار ریشه‌ای خود بافت سبک خاک و برخی بافتهای سنگین خاک را می‌توانند تحمل کنند. یعنی گیاهانی که ریشه‌هایی ظریف دارند، در خاک‌های نسبتاً سبک و گیاهانی که ریشه‌هایی کلف دارند خاک‌های نسبتاً سنگین‌تر بهتر رشد می‌کنند. البته این به معنی زیاده روی در سبک کردن و یا سنگین کردن خاک این گیاهان به منظور رشد بهتر آنان نیست.

 

کرم خاکی و انواع حشرات در طبیعت با سوراخ کردن خاک باعث ایجاد شبکه هایی برای عبور هوا و آب در خاک می شوند و گیاهانی بسیار مفید برای خاک هستند. برگهای پوسیده در خاک نیز بسیار برای افزایش کیفیت خاک مفید هستند.

 

برای تغییر بافت از خاک می‌تواند از ماسه، کوکوپیت، پیتماس و پرلیت استفاده کرد. البته این مواد بیشتر در حجم کم و بیشتر برای سبک سازی خاک گلدان یا باغچه کاربرد دارند.

خصوصیات خاک مناسب برای رشد گیاهان چیست؟

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

30 دیدگاه برای “خصوصیات خاک مناسب برای رشد گیاهان چیست؟

  1. sajadst گفته:

    سلام وقت بخیر با تشکر از زحمات شما
    در ترکیب خاک کاکتوس یعنی ۷۰ درصد ماسه عدسی ۲۰ درصد پیت‌ماس و ۱۰ درصد ورمی،
    زغال خورد شده هم لازمه؟؟
    خاصیت زغال در خاک چیه؟
    چرا پبت ماسو شارژ نمیکنید؟؟؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای کاکتوسها بله این ترکیب خاک مناسب هست، مقداری ذغال خرد شده هم میتونید ترکیب کنید، ذغال هم در حفظ رطوبت خاک موثر هست وهم حالت ضدعفونی کنندگی داره.

  2. khaledian.z3 گفته:

    سلام و خسته نباشید به کارشناسان میهن کاکتوس ببخشید میخواستم بدونم تفاله قهوه که خشک کردم میتونم تویه خاک کاکتوس استفاده کنم و اینکه نیاز به ضدعفونی داره و چند درصد میتونم تو خاکم ترکیب کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای کاکتوسها مناسب نیست ولی میتوند داخل خاک گیاهان اپارتمانی ترکیب کنید.

  3. سعید گفته:

    سلام و خسته نباشید من خاک کامل گلدان از بیرون تهیه کردم شاخه های گل حسن یوسف رو که در شیشه ریشه کردم داخل کلدانی که از این خاک پر شده میکارم کل پلاسیده و خشک میشه در حالی که در گلدانهای قدیمی اینطوری نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالش هست که خاک الوده باشه ویا رطوبت کافی نباشه بعد از کاشت بهتر هست خاک رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید وگیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده، بعد از یک هفته به محیط پر نور وفیلتر شده انتقال بدید.

  4. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    واسه ۵تا گلیاه خاکشونو عوض کردم و هرکدوم از ترکیبات خاک خودشون استفاده کردم(یاس رازقی-محبوبه- دراسنا-کراسولا-بونسای جنسینگ) ولی با گذشت ۴روز هنوز خاکشون مرطوب هست و خشک نشده. شرایط محیط با دمای۲۵ تا ۲۷ ، نور کافی غیرمستقیم خورشید؛ خاک محبوبه و یاس که در تصویر هست خاک باغچه، پیت ماس و کمی ورمی کمپوست هست و زهکش گلونهامو هم بررسی کردم و فضای خروج آب داشت. موقع آبیاری آب اضافی کمی دیر خارج شد( که با اکثر گلدونهام با اینکه خود گلدون زهکش خوبی داره، همین مشکلو دارم). قبلا یاس و محبوبه رو هرروز آبیاری میکردم ولی بعد از تعویض خاک و گلدون باگذشت چندروز هنوز خاکشون خیس هست. ممکن هست این خیس بودن خاک گیاه بعد از چندروز آسیب به ریشه وارد کنه یا بعد تعویض خاک و گلدان طبیعی هست؟
    با تشکر
    ببخشید لینک عکس رو فراموش کردم:
    (محبوبه هم برگهای جوونش داره میریزه)
    http://uupload.ir/files/uop4_20200629_102819.jpg
    http://uupload.ir/files/w754_20200629_102829.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا محیط نگهداری خنک هست به همین دلیل خاک خشک نشده، برای زهکش بهتر هست حدود یک الی دوسانت ماسه نخودی یا لیکا بریزیدتا اب اضافی براحتی از زهکش خارج بشه،ریزش برگها در اثر شوک تعویض خاک وگلدان هست که طبیعیه، حدود یک هفته تمام گیاهانی رو که خاکشون رو عوض کردید در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط اصلی انتقال بدید. اگر برگهای قدیمی وپایینی زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

      • احسان گفته:

        ممنون میشم اگر دررابطه با همین زهکش راهنمائی بفرمائید؛ من از چند نفر باتجربه در مورد لیکا پرسیدم میگن که لیکا در کف گلدان باعث میشه آب در کف جذب بشه و بمونه و مرطوب باشه که باعث پوسیدگی ریشه میشه. در رابطه با ماسه هم خیلی مصالح فروشی ها و گلفروشی ها رو سوال کردم و اکثرا ماسه یکدست (نخودی یا عدسی) ندارند و همه ماسه بادی یا ماسه رودخونه ای دارند که از سایز ریز تا درشت است و مهمتر از همه همشون خاک هم دارند. بخاطر همین مجبور شدم گیاه رو بدون لیکا و ماسه فقط با خاک خودش داخل گلدون بذارم.
        خیلی ممنون

        • کارشناس 2 گفته:

          لیکا نخودی مشکلی بوجود نمیاره واب براحتی از زهکش گلدان خارج میشه،میتونید ماسه رودخونه ای رو تهیه کنید وخودتون الک کنید وبشورید تا خاکش بره وبوسیله الک کردن سایزبندیهاشون رو جدا کنید.

  5. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم
    خاکهای بسته بندی استریل که تهیه میکنیم و آنها را باز میکنیم و مقدار زیادی از آنها باقی میماند، باید تحت چه شرایطی و کجا نگهداری شوند تا آفت مثلا تخم حشرات یا کرم ها به درون آنها نفوذ نکنند؟(بسته های خاک پلاستیک نازک هستند و زیپ هم ندارند) و کار هم به ضدعفونی و جوشاندن خاک نرسند و خاک بتواند سالم بودن خود را حفظ کند
    ممنون میشم دراین باره توضیح بدین چون جایی ندیدم به این موضوع پرداخته بشه
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر مدت زمان زیادی میخواهید نگهداری کنید بهتر هست داخل سینی یا هر وسیله دیگر پهن کنید تا کامل خشک بشه بعد داخل یک کیسه پلاستیکی که داخلش اب نفوذ نکنه در جای خنک وخشک نگهداری کنید. اگر بصورت مرطوب نگهداری کنید کپک میزنه ومحل تخم گذاری حشرات میشه.

  6. ایمان گفته:

    سلام من ی خاکی رو برای کاکتوس هام تهیه کردم متاسفانه رطوبترو دیر از دست میده نیازه خاک عوض کنم دوباره یا حجم اب کم کنم کافیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید داخلش ماسه شسته عدسی ترکیب کنید تا هم متخلخل بشه وهم اب رو مدت زمان کمی نگه داره. ویا ابیاری رو کاهش بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر فقط از لیکا استفاده کنید این روش هیدروپونیک میشه وباید کوددهی منظمی داشته باشید تا گیاهان کمبود مواد غذایی نداشته باشند.

  7. محبوبه گفته:

    سلام.من به گل شمعدانی از هر نوعش علاقه دارم…خاک مناسب برای رشد و گلدهیش چیه؟و اینکه علت اینکه شمعدانی های من(از نوع اژدر) برگاش رشد میکنه ولی گل نمیده چی هست.؟لطفا جواب بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای اطلاع کافی در این مورد پیشنهاد میکنم مقاله خاک مناسب گیاه شمعدانی رو مطالعه بفرمایید،برای مطالعه روی نوشته کلیک کنید. در مورد گلدهی، گیاه رو در محیط پرنوری نگهداری کنید وبرای تقویت از کودهایی که پتاس وفسفر بیشتری دارند استفاده کنید،مثل ۳،۱۱،۳۸٫

  8. وحید گفته:

    سلام و درود بی پایان
    جسارتن ماسه دوبار شسته رو الک کنم و سنگه های ریزشو با کوده های که فرمودید قاطی کنم بهتره یا اینکه همون ماسه دوبار شسته رو کامل مخاوط کنم
    ممنون از راهنمایهاتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر ترکیب خاک رو برای کاکتوسهای بالغ میخواهید استفاده کنید نیازی به الک کردن نیست، ولی اگر برای بستر کشت میخواهید استفاده کنید، بله الک کنید بهتر هست.

  9. سعید گفته:

    سلام بر شما
    مثل همیشه ممنون از صبر و حوصله و پاسخگویی شما
    یه سوال دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    با توجه به گران شدن هر روزه خاک و گل و گیا ه میخواستم بدونم خاک پیت ماس در بسته بندی وکیوم تا چند وقت خاصیت خود را از دست نمیدهد و قابل استفاده بوده و خواص کاملش حفظ میشود .
    علت این سوال اینه که یکی از مغازه های شهر خاکهای پیت ماسش رو حراج کرده به نصف قیمت که شرکتی بوده و محصول شرکت گلباران است که در بسته بندی کامل و وکیوم میباشد . من سالانه ۴ کیلو پیت ماس مصرف دارم و میخوام سه بسته ۴ کیلویی بگیرم آیا قابل نگهداری بدون باز کردن بسته به مدت طولانی هست یا خیر و خاصیتش از بین میره. ((یا اصلا به باز شدن یا نشن بسته ارتباطی دارد یا خیر)) . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید تا چند وقت قابل استفاده هست.
    ببخشید طولانی شد ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پیتماسها در کل در طبیعت وجود دارند وتاریخ مصرف ندارند وهر زمان میشه استفاده کرد مگر اینکه به پیتماس عناصر وریز مغذیهایی جهت تامین تغذیه جوانه ها اضافه بشه که در این صورت تا دو سال تاریخ مصرف دارند.

    • کارشناس 1 گفته:

      ترکیب خاک انواع کاکتوسها ۷۰درصد ماسه شسته عدسی،۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کود دامی کاملا پوسیده واستریل شده،حالا به این ترکیب میتونید مقداری زغال خرد شده+لیکا ویا سفال یا اجر خرد شده هم ترکیب کنید که خاک مناسبی برای استریاسهاست.

  10. امیر گفته:

    ممنون.. برای آستریاس های بالغ پیت ماس رو با چه خاکی ترکیب کنم؟؟ یا کلی بپرسم برای آستریاس چ حاکی استفاده کنم؟

  11. امیر گفته:

    با سلام و تشکر
    میخواسم بپرسم پیت ماس رو میشه دوباره استفاده کرد؟؟ یعنی بعد از کشت بذر و تک کردن کاکتوسها پیت ماس خاصیتشو از دست میده؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید داخل ترکیب خاک کاکتوسهای بالغ استفاده کنید، ولی برای کشت بذر بهتر هست از پیت ماس جدیدی استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.