نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن:  نگهداری بعد از سبز شدن کاکتوس‌ها در چند ماه اول مهم‌ترین قسمت پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. بعد از جوانه زنی بذرها مهم‌ترین نکاتی که باید دقت شوند تا جوانه‌ها رشد ایده ال داشته باشند عبارت‌اند از هوادهی، اسپری قارچ کش، آبیاری و کوددهی، که در ادامه مطلب به شرح  این موارد می‌پردازیم.

هوادهی جوانه‌های کاکتوس‌ها:
یکی از نکات خیلی مهم که اکثر پرورش دهندگان بخصوص برای کسانی که تجربه کافی ندارند هوادهی بستر کاشت است. معمولاً بعد از سبز شدن کامل بذرها هوادهی باید شروع شود. هوادهی به دلیل کم کردن رطوبت بستر انجام می‌گیرد، رطوبت زیاد باعث پوسیدگی ریشه و یا طوقه جوانه‌ها شده و در نهایت جوانه‌ها از بین خواهند رفت.

چطوری هوادهی را شروع کنیم؟
سعی کنید درب یا سلفون روی بستر را به‌کلی باز نکنید، این کار را به‌مرور زمان انجام دهید تا به جوانه‌ها شوک وارد نشود، باز کردن کلی درب باعث کم شدن ناگهانی دما و رطوبت شده و به جوانه‌ها شوک وارد می‌شود. توصیه ما برای هوادهی سه روز اول ۱۵ دقیقه درب به‌صورت نیمه باز کنید و سپس درب را ببندید، بعد از سه روز به مدت یک ساعت هوادهی را به‌صورت درب نیمه باز می‌توانید انجام دهید، هر چقدر هوادهی در روز فواصل زیادی داشته باشد بهتر است. برای مثال یک ساعت را در روز به چهار قسمت تقسیم کرده و در روز چهار بار هر بار ۱۵ دقیقه هوادهی انجام شود. اگر وقت کافی برای این کار را ندارید روزی یک ساعت هوادهی در ساعت گرم روز کافی خواهد بود.

هوادهی تا پایان شش ماهگی باید ادامه داشته باشد و تا این مدت هر روز باید مقداری به هوادهی افزوده شود تا در پایان شش ماهگی درب بستر به‌کلی برداشته شود، در مناطقی که رطوبت هوا زیاد هست بعد از پایان سه ماهگی هم می‌شود درب را برداشت. قبل از شش ماهگی و حتی در ماه‌های اول نیز می‌توان درب ظرف را کامل برداشت ولی این کار باعث خواهد شد که جوانه‌ها رشد کمی داشته باشند.

پیشگیری از ابتلا جوانه‌ها به قارچ:
بزرگ‌ترین مشکل در نگهداری جوانه‌های کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. حتماً سعی کنید از ابتلا به بیماری‌های قارچی جلوگیری کنید. زیرا درمان جوانه‌های مبتلا شده بسیار سخت خواهد بود. برای پیشگیری از ابتلا جوانه‌ها به قارچ بهتر هست هر دو هفته یک بار اسپری محلول قارچ کش انجام شود. برای این کار بهتر هست از قارچ‌کش پریویکور استفاده شود، اگر به این نوع قارچ کش دسترسی نداشتید می‌توانید از سم قارچ کش کاربندازیم و یا مانکوزب هم استفاده کنید. قارچ کشی تا پایان سه ماهگی هر دو هفته یک بار انجام خواهد شد. بعد از پایان سه ماهگی ماهی یک بار تا پایان یک سالگی، برای پیشگیری از ابتلا به قارچ در انواع گیاهان بهتر هست هر شش ماه یک بار با محلول قارچ کش تمام قسمت‌های گیاه و خاک سم‌پاشی شوند.

آبیاری جوانه‌های کاکتوس به چه نحوی باید باشد؟
جوانه‌ها تا یک ماه نیازی به آبیاری نخواهند داشت ( در صورتی که درب کامل بسته باشد) بعد از یک ماه کم کم سطح بستر کمرنگ خواهد شد و این دلیل کم شدن رطوبت بستر هست که در مشاهده چنین اتفاقی باید بستر کشت آبیاری شود، در ماه‌های ابتدایی بهتر هست آبیاری از طریق اسپری و از بالای بستر انجام شود، زیرا ریشه‌ها کم و سطحی بوده و اسپری مقداری آب برای تأمین آب بستر  کافی خواهد بود، برای آبیاری جوانه‌ها بهتر هست از آب‌های بدون کلر و فلوراید استفاده شود تا بستر رسوب نبندد. برای این کار می‌توان از آب باران، یا آب دستگاه تصفیه شده و یا آب جوشیده سرد شده و یا آب مانده که ۲۴ ساعت داخل ظرف بدون درب مانده باشد استفاده کرد. بعد از پایان سه ماهگی آبیاری را می‌توان از طریق زهکش بستر هم انجام داد، به این طریق که داخل یک ظرف بزرگ‌تر از بستر آب ریخته و بستر را داخل آب قرار دهید، تا زمانی که آب به سطح بستر برسد، بعد بستر را از داخل آب خارج کنید و روی وسیله‌ای مانند سبد بگذارید تا آب اضافه خارج شده و بعد بستر را در محیط اولیه خود قرار دهید. حتماً باید به این نکته دقت کنید که نباید سطح بستر خشک شود، خشک شدن بستر باعث ترک خوردن خاک بستر شده و به ریشه جوانه‌ها آسیب خواهند زد و احتمال از بین رفتن جوانه‌ها بسیار بالاست، کمبود آب مشکلی از قبیل وارد شدن شوک به جوانه‌ها هم وجود خواهد داشت که با متوقف شدن رشد و یا کم شدن رشد جوانه‌ها را در پی خواهد داشت.

کوددهی خزانه کاکتوس‌ها:
بعد از پایان سه ماهگی کوددهی باید شروع شود، کوددهی برای تقویت کردن جوانه ها استفاده می‌شود تا جوانه‌ها رشد ایده الی داشته باشند. برای این کار می‌توان از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کرد، برای اولین کوددهی بهتر هست از کود کامل بیو بیست طلایی bio20gold یا کود npk 3-11-38 استفاده شود، طریقه مصرف این نوع کود برای جوانه‌ی کاکتوس‌ها برای اولین بار ۱ میلی لیتر یا یک گرم در یک لیتر آب مخلوط کرده و بستر کشت را کامل با این محلول آبیاری کنید، یک هفته بعد مجدد با همین میزان کوددهی را  انجام دهید، دو هفته بعد کوددهی با کودهای npk پتاس بیشتر از ازت را شروع کنید، برای مثال کود npk 12،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸، که این دو نوع کود برای جوانه‌های کاکتوس‌ها مناسب می‌باشد. سری بعد استفاده از کودهای گفته شده شش ماه بعد خواهد بود، پس بهتر هست آخرین روز آبیاری با کود را یادداشت کنید و شش ماه بعد کوددهی را با این نوع کود تکرار کنید. کوددهی از پایان سه ماهگی شروع شده و تا پایان دو سالگی ادامه خواهد یافت، بعد از پایان دو سالگی ماهی یک بار در زمان رشد گیاهان. در این فواصل احتمال تقارن شدن مرحله کوددهی با سم‌پاشی محلول قارچ کش به وجود خواهد آمدن که در این شرایط اول سم‌پاشی با محلول قارچ کش را انجام دهید و کوددهی را به دو هفته بعد موکول کنید. این روش در اکثر گلخانه‌های صنعتی در هلند استفاده می‌شود.

نور و دما:
جوانه‌های کاکتوس از ابتدای سبز شدن به نور آفتاب نیاز دارند، نور ملایم روزی ۲ الی ۴ ساعت برای جوانه‌ها کافی می‌باشد. نور کم باعث باریک شدن جوانه‌ها و نور شدید باعث سوختگی یا پختگی جوانه‌ها خواهد شد. نور مصنوعی نیز می‌توان برای جوانه‌ها استفاده کرد ولی همیشه توجه داشته باشید که نور آفتاب بهترین منبع نوری برای کاکتوس‌ها می‌باشد.
دمای مناسب برای رشد اکثر جوانه‌های کاکتوس در حدود ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

سؤالات متداول در مورد جوانه‌ها:
جوانه‌ها تغییر رنگ داده‌اند و از رنگ سبز مایل به قرمز قهوه‌ای شده‌اند:
دلیل تغییر رنگ جوانه‌ها گرما و نور زیاد و یا سرما هست. بستر را در جایی که دما بین ۲۰_۳۰ درجه هست انتقال بدید و نور را بشکنید (فیلتر کنید). بعضی وقت‌ها تغییر رنگ جوانه‌ها کاملاً طبیعی بوده و به مرور زمان با رشد جوانه به حالت اولیه برمی‌گردد این نوع تغییر رنگ در جوانه‌های آستروفیتوم ها بیشتر شایع هست.

رشد جوانه‌ها بعد از یک ماه متوقف شده است:
جوانه‌ها بعد از رشد مقداری استراحت کرده و مجدد شروع به رشد می‌کنند و این علت طبیعی است. بعضی وقت‌ها جوانه‌ها تا چندین ماه رشدی ندارند و از همان ابتدای جوانه زنی کوچک می‌مانند دلیل این مشکل شوک وارد شده به جوانه‌ها می‌باشد، دلایلی که باعث شوک به جوانه‌ها می‌شود جابجایی بیش از اندازه بستر کشت، انعطاف پذیری بستر کشت، کمبود آبیاری و خشکی کشیدن جوانه به مدت طولانی.

جوانه‌ها به صورت طولی باریک و دراز رشد می‌کنند:
دلیل این مشکل کمبود نور هست بستر را به جای پرنور و فیلتر شده انتقال دهید. انتقال به مکان پرنور را به تدریج انجام دهید.

جوانه ها چروک می‌شوند:
این عارضه چند دلیل می‌تواند داشته باشد، کمبود رطوبت، بهتر هست بستر را کامل آبیاری کنید، استفاده بیش از اندازه از سموم قارچ کش، اگر دز مصرف قارچ کش زیاد شده، بهتر هست بستر را آبشویی کنید تا سم موجود در بستر خارج شود. وجود افت در خاک از جمله شپشک آردآلود، که بهتر هست از چند قسمت بستر جوانه‌ها با احتیاط از بستر خارج شوند و ریشه ها چک شود.

کنار بستر حشرات کوچکی پرواز می‌کنند:
علت این مشکل رطوبت زیاد بستر می‌باشد که مگس سیاه ماده علاقه‌مند به تخم گذاری در خاک‌های مرطوب را دارد، برای پیشگیری از این افت بهتر هست رطوبت بستر را کم کرده و کنار بستر از کارت‌های چسب‌دار استفاده شود، لاروهای این حشره به جوانه‌های کاکتوس‌ها آسیب جدی وارد می‌کنند که بهتر هست در زمان مشاهده لاروها در بستر، با محلول سم حشره کش کامل آبیاری شود.

سطح بستر سبز رنگ می‌شود:
دلیل این مشکل رطوبت زیاد بستر و تهویه نامناسب می‌باشد، بهتر هست بستر کشت هوادهی شده تا رطوبت بستر کم شود و اکسیژن کافی به جوانه‌ها برسد، نور را شکسته و نور غیر مستقیم به بستر بتابد. تا جای ممکن قسمت‌های سبز را با پنس استریل شده جمع کنید و روی سطح بستر ماسه‌هایی که از اندازه جوانه‌ها کوچک‌تر هستند و شکل کروی دارند بریزید تا نور با سطح بستر تماس نداشته و بستر جلبک نبندد. از ظرف‌هایی که مات هستند برای بستر کشت استفاده کنید ولی درب حتماً باید شفاف باشد تا نور کافی به جوانه‌ها برسد.

تارهای سفید رنگی اطراف جوانه نمایان شده:
اگر تارهای سفید رنگ در یک قسمت جوانه باشند ریشه‌های جوانه هستند، بعضی مواقع این تارها کل جوانه را در برمی‌گیرند که این نوع تارها شبیه تارهای عنکبوت هستند در این حالت جوانه قارچی شده و باید از بستر کشت خارج شود تا بقیه جوانه‌ها مبتلا نشوند.

جوانه های کیکو ابلق تست شده در میهن کاکتوس و جوانه های قرمز طبیعی
جوانه های کیکو ابلق تست شده در میهن کاکتوس و جوانه های قرمز طبیعی

آسترو

کاشت بذر کاکتوس

تغییر رنگ جوانه‌های کاکتوس که طبیعی می‌باشد( تصاویر بالا)

 

ff

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

سبز شدن و جلبک بستن سطح بستر (تصاویر بالا)

خراب

ژله‌ای شدن جوانه‌ها در اثر بیماری‌های قارچی که فوراً باید از بستر حذف شوند (تصویر بالا)

Low light

رشد علفی جوانه‌ها در اثر کمبود نور (تصاویر بالا)

کاشت بذر کاکتوس

ریشه جوانه‌ها (تصاویر بالا)

تغییر رنگ جوانه ها در اثر نور وگرما

تغییر رنگ جوانه ها در اثر نور و گرما

رشد ایدال وطبیعی جوانه ها

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

رشد ایده آل و طبیعی جوانه‌ها

برای آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.
برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

459 دیدگاه برای “نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

  1. sadegh_ghahremany گفته:

    سلام خسته نباشید من بذر دراگون فروت کاشتم والان جوانه زدن و تقریبا هرکدومشون ۲ سانت شدن ولی جوانه ها ساقه بلندی دارن و شبیه به کاکتوس نیستن بذرهارو هم خودم از میوه جدا کردم علتش چی میتونه باشه ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، جوانه های دراگون فروت معمولا باریک رشد میکنند برای جلوگیری از این کاربهتر هست بمرور زمان نور رو افزایش بدید.

  2. الهه گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم از گروه میهن کاکتوس به خاطر بذر های خوبتون تشکر کنم فکر کنم همشون درومدن
    فقط یک سوالی داشتم الان رشدشون برای کاکتوس ۲ماهه چطوره؟ و اینکه کود سه بیست برای کاکتوس خوبه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، رشدشون برای دو ماه خوبه، نه کود سه بیست برای کاکتوسها مناسب نیست برای تقویت میتونید بعد ازپایان سه ماهگی با کودهای مخصوص کاکتوسها مثل ۳،۱۱،۳۸ یا ۱۲،۱۲،۳۶ جوانه ها رو هر ۱۵ روز یک بار تقویت کنید.

  3. امیرعلی پاکزاد گفته:

    سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون.
    اگر بجای پیتماس کوکوپیت بریزیم تو روند کار تاثیر داره؟
    و اینکه بعضی از دوستان میگن تا ۵ ۶ ماه کلا درب ظرف بسته باشه. هوادهی نداشته باشه نمیشه؟
    بعد اگر در ظرف شفاف نباشه مشکل داره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از ‌شما، اگر پیت ماس دارید از پیت ماس استفاده کنید چون پیت ماس ارزش غذایی داره ولی کوکوپیت هیچ ارزش غذایی نداره ولی اگر به پیت ماس دسترسی ندارید میتونید از کوکوپیت هم استفاده کنید. ۶الی ۵ ماه درب باز نشه جوانه ها قارچی میشند واز بین میرند، بعد از جوانه زنی باید هوادهی شروع بشه تا هم رطوبت بستر کم بشه وهم اکسیژن به جوانه ها برسه هر روز یک ساعت هوادهی بهتر هست انجام بشه، درب باید شفاف باشه در غیر این صورت به جوانه ها نور نمیرسه ورشد خوبی نخواهند داشت.

  4. محمد گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یک خزانه ی آستریاس دارم که آماده ی تک شدن هست اگه من نخوام این خزانه رو جدا کنم بیاد چجوری آبیاری شون کنم
    خاکش هم همون پیت ماس و ماسه هست
    مشکلی براشون پیش نمیاد اگه توی این خاک بمون و مثل بغیه کاکتوس ها آبیاری بشن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید از کف گلدان ابیاری رو انجام بدید داخل یک تشت اب بریزید وگلدان یا بستر رو داخل اب بگذارید چند دقیقه بمونه بعد از اب خارج کنید با این روش جوانه هاهم خیس نمیشن فقط خاک وریشه اب میگیره.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،خاکش هر زمان کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، تا زمانی که جا برای رشد دارند میتونید به این صورت نگهدارید زمانی که بزرگتر شدند وجا برای رشد نباشه به همدیگه فشار میارن وشکلشون نامنظم میشه.

  5. سیمین گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    جوانه های کاکتوس بنده وارد ماه ششم شده اند و نمیدونم چطوری به نور آفتاب عادتشون بدم و نور رو زیادتر کنم، لطفا در این زمینه راهنمایی بفرمایید.
    عکس هر سه جوانه کاکتوس رو ارسال میکنم
    https://uupload.ir/files/02y5_img_20210330_110200.jpg
    https://uupload.ir/files/2a2o_img_20210330_110337.jpg
    https://uupload.ir/files/xmv1_img_20210330_110407.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، رشدشون خوب هست وکمبود نور ندارند حتما باید نور رو فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشند میتونید روی شیشه ،شیشه مات کن بچسبونید تا نور فیلتر بشه یا از پشت پرده حریری نوربهشون بتابه.

  6. امیر حسین علیزاده گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید ی سوالی داشتم
    من بذر هارو که کاشتم خاکم خاک پیت ماس نبوده و خاک کاکتوس بوده حدود ۴۰درصد خاک کاکتوس،۴۰درصد ماسه و۲۰درصد کربن زغال و الان جوانه هام سبز شدن و کود۱۲٫۱۲٫۳۶ دارم رنگش آبی هست، این کود مناسبه برا جوانه های کاکتوس؟
    و از چند هفته کی شروع کنم به کود دادن؟
    ممنون از راهنماییتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، مشکلی نیست داخل خاک کاکتوس هم سبز میشن، بله مناسب هست، بعد از پایان سه ماهگی میتونید کوددهی رو شروع کنید، هر دو هفته یک بار.

        • کارشناس 2 گفته:

          زودتر از سه ماهگی کوددهی شروع بشه جوانه ها از بین میرند بهتر هست صبر کنید بعد از پایان سه ماهگی کود دهی رو شروع کنید. ریشه ها در یک ماهگی ضعیف هستند وقابلیت جذب کود رو ندارند وکوددهی باعث سوختن ریشه ها واز از بین رفتن جوانه ها میشه.

  7. مهرداد عبودی گفته:

    با سلام خسته نباشید
    من حدود ۱۲روزه از سفارشم میگذره ولی هنوز ب دستم نرسیده این ممکنه از آدرسم باشه
    گفتم استان فارس شیراز بیضا روستای شیخ عبود
    لطفاً راهنماییم کنید ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، کدرهگیری براتون smsشده؟ برای روستا رو باید خودتون برید واز اداره پست شهرستان توابع تحویل بگیرید.

      • مهرداد عبودی گفته:

        بله sms شده
        میدونم باید برم خودم تحویل بگیرم ولی کسی تماس نگرفته
        ممکنه که به جای دیگه رفته باشه

        • کارشناس 2 گفته:

          ادرس هرچی که نوشتید به اون ادرس میره. کد رهگیری رو بزنید اطلاعات سفارشتون رو میتونید از اداره پست دریافت کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، پوسیدگی طوقه هست، در اثر رطوبت زیاد بستر این مشکل بوجود میاد، رطوبت بستر رو با هوادهی روزانه کاهش بدید.

  8. ALI گفته:

    باسلام بازم خجالتمون دادید ببخشید که مزاحم شدم یه سوال داشتم من از شما ۲ماه قبل بذر هایی خریداری کردم بگم هرچی خریدم همشون در اومدن ولی هرچی شما گفته بودید انجام دادم دما رطوبط و غیره ولی بعد از یک و نیم ماه همشون گندیدن و شل شدن من الان میخاستم از شما بذر استریاس ابلق بگیرم ولی میترسم لطفا کمکم کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قبل از کشت بستر رو بصورت کامل ضدعفونی کرده بودید؟دو هفته یک بار قارچ کشی رو انجام میدادید؟ بعد از جوانه زنی هوادهی رو شروع کردید، اگر بله روزی چقدر؟ دما ورطوبت بستر چقدر بود؟ نور؟

  9. سیمین گفته:

    سلام وقت شما بخیر.
    ممنون از اینکه از ابتدای کاشت بذر تا به الان هر سوال و مشکلی داشتم خیلی کامل و دقیق راهنمایی کردید.
    الان هم یه سوال داشتم. کاکتوس های من سه ماه کامل شده اند و بنده کود بیو بیست گلد طلایی رو خرید کردم اما در این مقاله پیشنهاد استفاده از سه نوع کود با هم داده شده، از اونجایی که کود بیو گلد رو گرون خریداری کردم نمیتونم بازم هزینه کنم. میخواستم بپرسم میشه تا پایان دو سالگی فقط از این کود استفاده کنم؟ در اینصورت روش مصرف چطوری میشه؟ و اینکه آیا این کودها تاریخ انقصا دارن یا میشه برای دوسال استفاده کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، مقاله رو بادقت مطالعه بفرمایید استفاده سه نوع کود همزمان قید نشده، این نوع کودها پیشنهاد شده، میتونید از کود بیو بیست طلایی استفاده کنید چون این کود کامل هست ماهی یک بار میتونید برای جوانه کاکتوسها استفاده کنید. هر ماه یک بار به اندازه ی یک میلی گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید، تاریخ تولید معمولا روی بسته بندی نوشته میشه، از تاریخ تولید تا سه سال قابل مصرف هستند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دما ونور زیاد باعث این تغییر رنگ شده، دما ونور رو بررسی وایدال کنید مجددسبز میشند.

  10. yaserghajar گفته:

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم، آیا شما کود اچ بی را برای جوانه ها توصیه میکنید؟ آیا این کود برای خوشرنگ تر شدن جوانه کاکتوسهای رنگی تاثیر داره؟ اگر جوابتون مثبته لطفا در مورد دوز مصرفش برای جوانه ها توضیح بدید.؟؟
    ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، کود HBبرای انواع گیاهان اپارتمانی مناسب هست برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی وجوانه کاکتوسها مناسب نیست،برای تقویت جوانه کاکتوسها بهتر هست از کود npk12،۱۲،۳۶ استفاده کنید.

  11. khaledian.z3 گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس ببخشید من تعدادی جوانه ژمینو ابلق دارم که یه سالشون میشه ولی یه مدت به دلیل تغییر دما رشدشون متوقف شده بود واسه همین رشد خوبی نداشتن میخواستم بدونم این جوانه ها برای تک شدن کوچیک نیستن و اینکه بهتره تو این فصل تک کنم یا تویه خزانه نگه دارم و کاهش دما باعث میشه به خواب برن یا خراب میشن و نیازی به استراحت تویه زمستون ندارن ممنون میشم کامل راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، تغییرات دمایی به گیاهان شوک وارد میکنه وباعث متوقف شدن رشد گیاهان میشه الان زمان مناسبی برای تک کردن نیست بهتر هست داخل بستر کشت نگهداری کنید و اوسط اسفند ماه اقدام به تک کنید، شوک مجدد باعث شروع به رشد گیاهان میشه. فعلا تا اسفند ماه در محیطی که نور ودمای ایدالی داره نگهداری کنید اگر دما بین ۱۰الی۱۵ درجه باشه بهتر هست استراحت زمستانی رو هم سپری میکنند وبهار بهتر شروع به رشد میکنند.

  12. elika137800 گفته:

    سلام وقتتون بخیر ۱۰روز از کاشت بذرهام میگذره و توی خزانه اول ۲۶تا از۳۰تا و تو خزانه دوم ۱۳تا از۲۰تا و خزانه سوم هم ۱۵تا از ۲۰تا در اومده و الان دو روزه جوونه جدید نزده. ظرفهای خزانه رو سلفون کشیدم و توی پلاستیک گذاشتم .الان وقت هوادهی رسیده؟برای هوا دهی اینکه پلاستیکو بردارم کافیه؟
    https://uupload.ir/files/k1bu_img_20201025_144701.jpg
    https://uupload.ir/files/tqsl_img_20201025_144848.jpg
    https://uupload.ir/files/efq_img_20201025_145012.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونید هوادهی رو شروع کنید میتونید از داخل کیسه پلاستیکی خارج کنید وفقط سلفون روی ظرف بستر باشه. بقیه هم بمرور زمان سبز میشن.بمرور زمان نور رو افزایش بدید تا نور کافی دریافت کنند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، عکس اول پوسیدگی طوقه در اثر تماس تنه گیاه با خاک مرطوب هست میتونید از قسمت کمی بالاتر با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ومجدد ریشه دار کنید،عکس دوم خسارت شپشک سپردار هست میتونید اون قسمت رو سربرداری کنید مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه گیاهتون کمبود نور هم داره،بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید.

  13. amini.mohammadali گفته:

    سلام وقتون بخیر
    الان که دما افت پیدا کرده جوانه بخواب میرن ایا؟ و اینکه احتیاج به هوادی هست چون اصلا خزانه هام با اینکه سبز شدن ولی بخار ابی جمع نشده دور ظرف
    ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر دمای نگهداری پایین باشه بله بخواب میرند، برای جوانه های کمتر از یک سال بهتر هست دما بالا باشه تا بخواب نروند چون کاهش دما علاوه بر خواب به جوانه ها شوک هم وارد میکنه، همیشه هوادهی رو انجام بدید، زمانی داخل بستر بخار میشه که دمای داخل بستر از دمای بیرون بستر گرمتر باشه،واین موضع ربطی به رطوبت زیاد یا کم بستر نداره.

  14. armin2007.esfandyari85aa گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    شما بذر ژمینو کیومرثی ندارین ؟
    آگه دارین قیمتش چنده؟
    ممنون از سایت خوبتون

  15. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    چند نوع کاکتوس در تاریخ اول تیر ماه کاشتم که ۲ماه اول روزی ۱ الی ۲ساعت هوادهی میکردم و ماه سوم روزی ۴-۵ ساعت حتی بیشتر هوادهی کردم و درب شفافی داره. الان خیلی دارن باریک رشد میکنن و حتی دارن از درب مخزن هم بالا میزنن و چون باقی روز دربشونو میبندم دارن کج میشن. دلیل اینطور رشد کردنشون چیه و باید چیکار کنم؟(درضمن آبیاریشون هم همون ۲هفته یکبار قارچکش زدن هست)
    با تشکر
    http://uupload.ir/files/zzfd_20201002_084552.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، سعی کنید سطح بستر همیشه مرطوب باشه مقداری کمبود نور دارند میتونید بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید جوانه های هیلو سرئوس به همین شکل رشد میکنند وطبیعی هست.

  16. elahetabar76 گفته:

    سلام روز بخیر من خزانه کاشت بذر هم قارچ زده
    تا اون جایی که تونستم قارچ هارو خارج کردم و بذر هایی که خراب شده بودن رو در اوردم بعدش هم با قارچ کش ابیاری کردم
    جوونه هام یک ماهشونه
    درست میشن ؟
    قارچ نزنن دوباره؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، رطوبت بستر رو باهوادهی کاهش بدید وجوانه هایی رو که سروته شدند میتونید با پنس یا هر وسیله نوک تیز دیگر که ضدعفونی شده درست کنید به ارامی این کار رو انجام بدید وریشه ها رو داخل بستر هدایت کنید،با احتیاط این کار رو انجام بدید که جوانه ها زخمی نشن رطوبت بستر کم بشه قارچی نمیشه ،ولی نگذارید سطح بستر خشک بشه برای یک ماهگی رشدشون خوب هست بمرور زمان نور رو افزایش بدید.

  17. FS گفته:

    سلام
    یه سوالی داشتم شما بذر هاتون رو خودتون تهیه میکنید یا از جاهای دیگه ای میخرین؟و اینکه آیا امکانش هست در آینده فروش خود گل و گیاه و کاکتوس رو داشته باشید؟ اگه فروش گل و گیاه هم اضافه بشه که عاالی میشه

دیدگاه‌ها بسته شده است.