آموزش نگهداری هاورتیا اشک فرشته

آموزش نگهداری هاورتیا اشک فرشته

آموزش نگهداری هاورتیا اشک فرشته: هاورتیا اشک فرشته یکی از واریته های زیبای هاورتیاها می‌باشد. نام لاتین این گیاه haworthia tears of angels نام علمی:haworthia pumila و نام مترادف:haworthia tenshi می‌باشد. منشأ و محل زندگی: گونه‌ای پرورش یافته در باغ گیاه‌شناسی ژاپن.

 

شرایط نگهداری هاورتیا اشک فرشته:
هاورتیا اشک فرشته از کشت و نگهداری نسبتاً آسانی برخوردار است می‌توان گلدان این گیاهان را در منازل پشت پنجره و در مناطق با آب و هوای معتدل در فضای باز و همچنین باغ‌های مینیاتوری کشت کرد. گیاهی با نرخ رشد نسبتاً آهسته که با گذشت زمان پاجوش‌های کوچک تشکیل می‌دهد.

 

خاک مناسب هاورتیا اشک فرشته:
این گیاه به طیف وسیعی از خاک‌ها و زیستگاه‌ها مقاوم است اما ترجیح می‌دهد در مخلوط خاکی بسیار متخلخل با زهکشی بالا زندگی و رشد کند. خاک غیر اسیدی ایده آل این گیاه است می‌توانید این گیاه را در یک گلدان ۱۰-۱۵ سانتیمتری رشد دهید و گیاهان کاملاً شاداب باشند برای به دست آوردن بهترین نتایج در رشد و پاجوش گیری بهتر است گیاه را در گلدان کم عمق کشت کنید.

 

نور:
این گیاه نیاز به مکانی سایه روشن با نور خورشید اول صبح دارد در نور زیاد خورشید برگ گیاه ظاهری قرمز رنگ پیدا کرده و با تداوم دریافت نور خورشید گیاه آفتاب سوخته و رنگش به قرمز مایل به قهوه‌ای تغییر می‌کند.

 

آبیاری هاورتیا اشک فرشته: 
در فصول رشد فعال نیاز به آبیاری منظم دارد در طول ماه‌های گرم تابستان خاک باید مرطوب (و نه بیش از حد مرطوب) باشد در طول ماه‌های زمستان تنها زمانی خاک را آبیاری کنید که کاملاً خشک باشد خاک مرطوب مخصوصاً در فصول سرد به سرعت باعث پوسیدگی ریشه و ساقه می‌شود خاک اطراف ریشه نباید دائم خیس باشد اما رطوبت هوا همیشه مورد نیاز است.

 

کوددهی:
هاورتیا را در طول فصل رشد فعال یک‌بار با کود متعادل که ترکیب مساوی از ازت. فسفر. پتاس دارد تغذیه کنید.

 

دما:
دمای بالا را به شرط آبیاری منظم تحمل می‌کند اما در فصول سرد باید از سرما و یخزدگی محافظت شود به شرط خشکی خاک و برای مدت محدود دمای کمتر از پنج درجه را دوام می آورد.

 

آفات و بیماری‌های هاورتیا اشک فرشته:
نسبت به آفات مقاوم است فقط مشکل پوسیدگی ریشه در آبیاری زیاد و خاک نامناسب می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند در صورت ابتلا به بیماری قارچی استفاده از هر نوع قارچ کش بی اثر است.

 

تکثیر هاورتیا اشک فرشته:
هاورتیا اشک فرشته را مانند اغلب هاورتیاها از طریق جدا کردن پاجوش *کاشت بذر و همچنین قلمه برگ می‌توان تکثیر کرد. برگ‌های مناسب را از گیاه مادری جدا کرده و برای مدت دو هفته تا یک ماه (بسته به قطر و ضخامت برگ دارد) در مکانی سایه بگذارید تا محل بریدگی پینه ببندد بعد آن را در ظرفی  مناسب با خاک سبک متخلخل شنی لومی کشت کنید با تأمین رطوبت و دمای مناسب برگ‌ها بعد از یک ماه جوانه زده و یک گیاهچه تازه دارید.

 

نکات مهم: 
بهتر است گیاه هاورتیا را در مکانی سایه روشن منهای نور مستقیم نگهداری کنید اگر در فضای منزل و پشت پنجره نگهداری می‌کنید پسندیده است که نور را به کمک پرده فیلتر کنید. خاک را در تابستان مرطوب (کمی مرطوب نه خیس) نگهدارید. در زمستان بستر کشت را خشک نگهدارید و آبیاری را فقط برای جلوگیری از خشک شدن ریشه انجام دهید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

10 دیدگاه برای “آموزش نگهداری هاورتیا اشک فرشته

  1. Ana گفته:

    سلام من هاورتیا اسپایدر دارم چند روز پیش دوستم بوده و دوستن خیلی بهش اب داده و پوسیده الان باید چیکار کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر اوند درگیر نشده باشه میشه مجدد احیاش کرد، بهتر هست از خاک دربیارید وریشه واوند رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  2. کیمیا گفته:

    سلام من یک هاورتیا شیشه ای دارم که دوستم به من هدیه داده. شامل دو گیاه در یک گلدان بود. بعد از اولین آبیاری متاسفانه یکی از دو گیاه کامل پلاسید و از بین رفت. البنه ناگفته نماند که پشت پنجره جنوبی زیر نور فیلترشده آفتاب تابستان هم بود وقتی که این اتفاق افتاد. بعد از اون از پشت پنجره گذاشتمش جایی که نور زیاد بهش نخوره. الان که زمستان هست دو سه هفته یکبار آب بهش میدم, با این حال بعد از هر آبیاری یکی دوتا از برگاش زرد میشه و از بین میره. برگهاش چروکیده شده و نمیدونم آبش بدم یا نه. رشد جدید هم نداشته و برگهاش فقط دارن دراز و درازتر میشن. کلا از ریخت و قیافه افتاده نمیدونم چیکارش کنم احساس میکنم خیلی حساسه! خواهش میکنم منو راهنمایی کنید. ممنون میشم

      • کارشناس 2 گفته:

        برگهای خشک شده رو جدا کنید،از قسمت زیرین پاجوش بررسی کنید ببیند ساقه پوسیده یا نه میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کمی برش بزنید ببیند سالم هست یا نه، اگر سالم بود که مشکلی نیست، اگر پوسیده بود تا قسمتی که پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید،گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر دمای اتاق چند روزی نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل ماسه شسته عدسی بکارید ویک روز در میان روی سطح خاک اب اسپری کنید به اندازه ای که سطح ماسه ها مرطوب بشه،تقریبا یک الی دو ماه زمان میبره تا ریشه دار بشه،تا زمان ریشه زنی در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،زمانی که شروع به رشد کرد میتونید گیاه رو داخل خاک مخصوص کاکتوسها انتقال بدید وابیاری رو بصورت کامل شروع کنید وبمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

    • کیمیا گفته:

      خیلی خیلی ممنون بابت پاسخ دهی سریع، کامل، و خوبتون. سایت شما بهترین سایت فارسی در مورد کاکتوس، ساکولنت، و گیاهان آپارتمانی هست.

  3. سعید گفته:

    سلام بر شما و خسته نباشید
    من قصد تعویض گلدان هاورتیا اسپایدر وایت رو دارم . این کیاه کامل گلدان رو پر ریشه کرده. برای تعویض این گیاه گلدان بزرگ را نیاز دارد برای پاجوش زدن و یا همچنان مثل سایر گیاهان گلدان کوچ ک بهتر است برای پاجوش دهی . چون در شرایط فعلی گلدانش کوچم و پر ریشه هست ولی پاجدش نمیده. لطفا راهنمایی کننید ممنون میشم. که گلدان بزرگ و عمیقق استفاده کنم . یا یک سایز بزرگتر. ممنون مبشم از راهنماییتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر ریشه ها از زهکش گلدان خارج شدن بله میتونید گلدان رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید برای پاجوش زدن باید مقداری جا داخل گلدان باشه، گلدان پر ریشه باشه پاجوش نمیزنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.