مشکلات آبیاری بیش از حد کاکتوس‌ ها

مشکلات آبیاری بیش از حد کاکتوس‌ها

مشکلات آبیاری بیش از حد کاکتوس‌ها : آبیاری زیاد یا اور واتر می‌تواند برای همه گیاهان و درختان بخصوص گیاهان گوشتی مثل ساکولنت ها و کاکتوس‌ها مضر باشد. آبیاری بیش از حد و رطوبت محیطی بسیار بالا دو دلیل مهم و اصلی به وجود آوردن مشکلات برای گیاهان مخصوصاً کاکتوس و ساکولنت است. بستر رشدی که گیاهان گلدانی در آن قرار می‌گیرند اگر به مراتب مرطوب باشد هرگز تخلیه به خوبی صورت نمی‌گیرد، ریشه‌ها به همان اندازه که به آب و رطوبت نیاز دارند برای عملکرد مناسب به اکسیژن هم نیاز دارند.

بین دو دوره آبیاری به خاک گیاهانتان فرصت دهید تا کمی خشک شود. قاتل شماره یک اکثر گیاهان ((آبیاری بیش از حد)) است مخصوصاً اگر ما کشت کاکتوس و ساکولنت داشته باشیم. احیانا یک گیاه که از کم آبی رنج می‌برد بسیار آسان‌تر از گیاهی است که دچار اورواتر شده است.

آبیاری بیش از حد می‌تواند سلامت گیاهان ما را به خطر بی اندازد ریشه را دچار پوسیدگی کرده و گیاه می‌میرد. رطوبت محیطی بالا بیماری‌هایی مانند: بیماری قارچی فیتوفترا، فیتیوم، پوسیدگی ریشه و پوسیدگی تاج را ایجاد می‌کند. همچنین آبیاری بیش از حد می‌تواند شرایطی را که به عنوان دی نتیریفیکاتیون شناخته می‌شود ایجاد کند.

 

یک کاکتوس زمانی خوب رشد می‌کند که ریشه به سرعت آب را جذب کند و سپس اجازه دهید خاک خشک شود این کار کمک می‌کند تا اکسیژن مورد نیاز ریشه در فضا موجود باشد و ریشه به درستی کار کند. اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد ریشه‌ها به زودی می‌پوسد و گیاه شروع به زخم شدن و تغییر رنگ در بدنه می‌کند زیرا آوند نمی‌تواند آب مورد نیاز بافت‌های گیاهی را جذب کند.

 

هنگامی که این اتفاق می افتد شما در اندام هوایی گیاه تغییراتی از جمله جمع شدگی ساقه، چروک شدن برگ‌ها، شل و آویزان شدن برگ و ساقه، و تغییر رنگ از سبز به زرد و… را مشاهده می‌کنید و تصور می‌کنید که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.

 

چه باید بکنیم؟؟؟
گیاهانی که از آبیاری بیش از حد رنج می‌برند ممکن است به نظر واقعاً نیاز به آب داشته باشند، برگ‌ها و ساقه شل و زرد می‌شود و گاهی اوقات از بین می‌روند، کسی که این حالت را می‌بیند ممکن است باور کند که گیاه نیاز به آب دارد و با آبیاری به مشکل می‌افزاید.

این مواقع بهترین راه برای جلوگیری از افزایش مشکلات بررسی و چک کردن خاک وریشه است. هنگامی که شک دارید که گیاه نیاز به آب دارد یا از آب زیاد رنج می‌برد حتماً حتماً در اولین اقدام خاک را بررسی کنید خاک +خشکی =نیاز به آبیاری، خاک +رطوبت بستر = عدم آبیاری

یکی از مواردی که ممکن است برای بعضی از گیاهان رخ دهد (مانند کاکتوس کریسمس) چروکیدگی پس از رشد جوانه‌های گل است چروکیدگی می‌تواند به علت عدم رطوبت و خشکی بستر یا آبیاری بیش از حد ایجاد شود.

چه کنیم تا گیاهان دچار مشکل نشود؟؟
گیاهانی که بین دوره‌های آبیاری منظم برخی دوره خشکسالی داشته باشند سیستم ریشه‌ای سالمی را حفظ می‌کنند. کوددهی و آبیاری منظم را در بهار و تابستان انجام دهید و اوایل پاییز آبیاری را محدود و زمستان آن را تقریباً متوقف کنید. در طول زمستان برای اکثر گونه‌هایی که فصل استراحت را طی می‌کنند توقف آبیاری بهترین روش است.

 

بسیاری از گیاهان در طی دوره خشکسالی نشانه‌هایی از انقباض در بدنه و برگ را نشان می‌دهند اما تا زمانی که ریشه‌ها از بی آبی دچار مشکل نشود، این امر طبیعی است. با شروع فصل بهار بسیار مهم است که گیاهان را آبیاری نکنید تا واقعاً نشانه‌هایی از رشد را در گیاهتان ببینید برخی از گونه‌ها قبل از آماده شدن برای رشد جدید، آبیاری خاک را قبول می‌کنند اما بسیار خطرناک است آبیاری مداوم و زیاد انجام ندهید.

 

بعضی از گیاهان با نشانه‌های رشد محدود وجود دارند که برای ریشه‌های جدید آنها دشوار است آبیاری را محدود کنید. اگر گیاه در طول زمستان آبیاری نشده  و بیش از ۶ ماه استراحت داشته است ممکن است با شروع فصل بهار علائمی از رشد نداشته باشد، بهتر است تا زمانی که گیاه دارای گرمای روزانه و خورشید کافی باشد، آبیاری را شروع کنید.

 

هنگامی که گیاهان در چرخه رشد خود،  تابستان را در استراحت هستند، برای بسیاری از گونه‌ها آبیاری گاه به گاه مناسب خواهد بود به شرطی که بین دو آبیاری خاک خشک شود. بعضی از گیاهان از جمله کاکتوس و ساکولنت چرخه رشد بهاره خود را تا ماه تابستان در اقلیم‌های شمالی ادامه می‌دهند و در این صورت آنها به مقدار زیادی آب نیاز دارند.

 

اول فصل رشد وقتی توده‌ای از ریشه در پایین گیاه قرار دارد تقویت خاک و یا تعویض گلدان را انجام دهید. در این زمان بهتر متوجه می‌شوید که ریشه‌ها چه وضعیتی دارد. فصل رشد فعال شروع شده و گیاه شروع به از بین بردن ریشه‌های آسیب دیده می‌کند. شما نیاز دارید بلافاصله پس از زنده شدن گیاه تمام ریشه‌های مرده و پوسیده را کات کنید و اجازه دهید   تا گیاه استراحت کرده و پینه ببندد.

 

اگر گیاه هیچ ریشه زنده‌ای نداشته، یا ریشه‌های زنده خیلی کمی داشته باشد بهتر است تمام ریشه‌ها را کات کنید و به گیاه اجازه دهید تا ریشه جدید و تازه بدهد.

 

اگر گیاه شما دارای نشانه‌های پوسیدگی ریشه باشد، آن را قبل کاشت مجدد با یک قارچ کش سیستمیک درمان کنید. هنگام شروع به آبیاری مجدد احتیاط کنید. گلدان‌های پلاستیکی نیاز به آب کمتری دارند در حالی که گلدان‌های سفالی می‌تواند به کاهش اثرات آبیاری زیاد کمک کند.
برای مطالعه مقاله اصول آبیاری کاکتوس اینجا کلیک کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

12 دیدگاه برای “مشکلات آبیاری بیش از حد کاکتوس‌ ها

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تا قسمتی که پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وروی قسمت بریده شده پودر قارچ کش یا پودر دارچین بریزید بعد در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل باشه بکارید ویک هفته بعد از کاشت ابیاری رو شروع کنید اولین ابیاری رو هم بهتر هست با محلول قارچ کش انجام بدید.

  1. نگين گفته:

    سلام ببخشید من کاکتوس هامو زیاد از حد آبیارى نمیکنم و وقتى خاکشون خشک میشه و خیلى کم بهشون آب میدم و نورشون هم نور مستقیم خورشیده کنار پنجره هستن ولى بعضى هاشون به مرور زمان چروکیده و پژمرده میشن و رشدشون هم خیلى کند هست!مشکلشون چیه؟

  2. خانی گفته:

    من یدونه نعل اسبی دارم ک از وقتی خریدمش برگاش خشک میشه و میریزه، دلیلش چی میتونه باشه؟! خاکش خشک میشه بهش آب میدم و جلوی پنجره هستش.محبت کنید راهنمایی بفرمایید اگر امکانش هست شماره تماس بدید تماس بگیرم این گیاه رو نجات بدیم ممنونتون میشم

  3. احسان گفته:

    ممنون از توضیحات خوبتون؛ فقط الان کاشتمش، دوباره از خاک درش بیارم؟ و آیا با ریشه (بدون خاک) باید روی روزنامه نگهداری کنم؟ ریشه خشک نمیشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما،اگر قلمه هایی که کشت کردید ریشه دارند نیازی نیست، اگر ریشه ندارند بهتر هست تا یک هفته ابیاری نکنید تاقسمت بریده شده داخل خاک پینه ببنده.

  4. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    بتازگی دوتا اپونتیا خریدم و بعد از ۳روز که خاکشون کاملا خشک بود بهشون آب دادم و از میزان حجم آبیاری اطلاعی نداشتم و فکر میکردم کاکتوس ها هم باید مثل اکثر گیاهان درحدی که یکم آب ازته گلدان خارج بشه نیاز به آبیاری دارند. بعد چندساعت دیدم که تنه گیاه اپونتیا کاجی داره چروک میشه و زرد میشن، وقتی ریشه و تنه رو بررسی کردم دیدم که یک ساقه کوچولو سوراخ شده و پوسیده و قهوه ای شده و جداش کردم و اسپری قارچ کش هم به ریشه و هم به برگاش زدم. اما بعد گذشت ۲-۳روز هنوز چروکیدگی های قبل ازبین نرفته ولی هنوز داره سبز میشه و برگهای جدید درمیاره و اپونتیا سفیدم هم برگهای زبانی شکلشون پفشون ازبین رفته و برگهاش لاغر شدن و ترک خوردگیهایی روی برگش ایجاد شده. امیدی به احیای دوباره و ازبین رفتن چروکیدگیها هست یا کم کم میمیرند؟ و وقتی خاک کاملا خشک شد چقدر حجم آب این کاکتوس ها نیاز دارند؟ (برای کاکتوس ها اکثرا درباره فاصله زمانی آبیاریشون توضیح داده شده ولی درباره حجم آبی که در هر نوبت آبیاری نیاز دارند کم گفته شده)
    http://uupload.ir/files/jann_20200612_120742.jpg
    http://uupload.ir/files/15kt_20200612_120822.jpg
    http://uupload.ir/files/od6p_20200612_120937.jpg
    http://uupload.ir/files/50ae_20200612_121004.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک گیاهانتون مناسب به نظر نمیرسه اگر خاکشون رسی هست بهتر هست خاکشون رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید،ابیاری باید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بشه به اندازه ای که مقداری اب از ازهکش گلدان خارج بشه. بعد از برش قسمت پوسیده شده چند روزی روی روزنامه در محیط سایه وخنک نگهداری کنید تاقسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ،عکس گیاه اول کمبود نور داره بهتر هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • ابوالفضل گفته:

        برای همه گلدون ها ایا شامل میشه یعنی گلدن سایز۱۰ با گلدون سایز۶۰هردووقتی خاکشون خشک بشه طوری بایدابیاری بشه که اززیرش اب بره یخورده بیرو ن این سوال مهمیه لطفا زودترجواب بدید

دیدگاه‌ها بسته شده است.