همه چیز در مورد کاکتوس مامیلاریا برتولدی

همه چیز در مورد کاکتوس مامیلاریا برتولدی

همه چیز در مورد کاکتوس مامیلاریا برتولدی: با معرفی یک از گونه‌های خاص دیگر و البته کمیاب و گران در خدمت شما عزیزان هستیم. مامیلاریا برتولدی، این گونه در مکزیک امریکای شمالی کشف شده است تنها گونه‌ای از مامیلاریا ها که در کمربند آتشفشانی یافت می‌شود. زیستگاه این گونه در میان سنگهای کوچک و صخره‌ها که عمدتاً از مواد معدنی غنی می‌باشند یافت می‌شود. لازم به ذکر است که این گونه تازه کشف شده است و اطلاعات خیلی زیادی از این گونه زیبا و خاص در دسترس نیست اما ما همه سعی خود را کرده‌ایم تا بهترین اطلاعات و جامع‌ترین ها را برای شما ارائه دهیم.

 

مامیلاریا برتولدی (mammillaria bertholdii)  یک گونه کوچک است که در سال ۲۰۱۳ توسط اندریاس برتولد در ایالت آچاکای مکزیک کشف شد و یک سال بعد در سال ۲۰۱۴ توسط توماس توصیف شده است. اینگونه حالتی بسیار خاص دارد همان‌طور که در عکس می‌بینید شبیه به اریو کارپوس کوتسوبیانیوس است و در سطح خاک می‌تواند کاملاً صاف دیده شود و یک حال دیسک مانندی خواهد داشت. این گونه خارهای بسیار شبیه به مامیلاریا پکتینی فرا و پلسی فوراً دارد ولی گلها و بذرهایش شبیه به مامیلاریا می‌باشد. این گونه در شرایط سخت زندگی می‌کند و به خوبی با شرایط سازگاری پیدا می‌کند. این گونه برخلاف اندازه کوچک خود ریشه قوی و خوبی دارد.

 

کریپتو کارپیک:
مامیلاریا برتولدی دارای گل‌های بسیار بزرگ نسبت به اندازه خود می‌باشد و یکی از معدود کاکتوس‌ها از خانواده مامیلاریا ها که دارای میوه کریپتو کارپیک می‌باشد. اما این یعنی چه؟ این اصطلاح بدین معنی است که میوه‌ها و بذرها در داخل گیاه تولید و حفظ می‌شوند. جالب است بدانید که پس از به پایان رسیدن گل ساقه های گیاه روی میوه را بسته و میوه در داخل گیاه محبوس می‌شود و بذرها در داخل گیاه مانده و می‌رسند و ممکن است بذرها در سال بعد کمی بیرون بیایند یا در همان داخل بمانند. در سال جدید و فصل جدید از رشد ممکن است با شروع به رشد گیاه غشای روی سطح میوه شکسته و بذرها بیرون میایند و یا ممکن است در همان داخل مانده و جوانه بزنند و بخشی از ساقه گیاه را برای زندگی انتخاب کنند. ولی می‌توان با تخریب و از بین بردن ساقه‌های قدیمی‌تر به بذرها دسترسی پیدا کرد. اما این راه انتخابی برای تکثیر چندان ساده نیست و تازه اول راه است. عکس زیر مربوط به مامیلاریا لوتئی می‌باشد.

یک نکته بسیار عجیب و جالب این است که بذرهای این گیاه بسیار کوچک بوده و دارای ماده‌ای هستند که از جوانه زنی آنها جلوگیری می‌کند، یعنی بذرهای جدید قدرت جوانه زنی ندارند و برای کاشت باید بذرهای قدیمی‌تر و سن گذشته را استفاده کرد و به طور غیر منتظره‌ای جوانه زنی ممکن است ۵ تا ۸ سال نیز طول بکشد. به همین دلیل است که این بذر را از سایت‌ها و شرکت‌های معتبر در سراسر دنیا نمی‌توان پیدا کرد.

 

 

لازم به ذکر است که نگهداری این گونه روی خاک به آسانی سایر مامیلاریا ها نیست و نیازمند خاک معدنی و غنی شده است. در فصل رشد گیاه آب دوست می باشد و در فصل زمستان خاک باید کاملاً خشک باشد و نیازمند خاک بسیار متخلخل است که توصیه می‌شود در فصل زمستان در گلخانه‌هایی با نور زیاد و دمای حداقل ۱۰ درجه نگهداری شود.

 

تکثیر از طریق بذر و پیوند زدن است اما همچنان جوانه زنی گیاه یک چالش بزرگ است به همین دلیل است که اکثر گیاهانی که تکثیر شده‌اند از طریق پیوند بوده است.

 

دوستان عزیز لازم به ذکر است که ۵ -۶ سال از کشف این گونه جدید می‌گذرد و هنوز اطلاعات کاملی در مورد این گیاه وجود ندارد تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و نظر دهید ممنون که با ما همراه بودید.

نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میر یحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “همه چیز در مورد کاکتوس مامیلاریا برتولدی

  1. احسان گفته:

    واقعا ممنون از میهن کاکتوس بابت مقالات حرفه ای و عالی که در سایت قرار میدهید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.