تفاوت مامیلاریا پکتینی فرا با پلسی فورا

تفاوت مامیلاریا پکتینی فرا با پلسی فورا

تفاوت مامیلاریا پکتینی فرا با پلسی فورا: امروز با معرفی یک گونه خیلی زیبا و خاص از مامیلاریا ها در خدمت شما عزیزان هستیم که متأسفانه دلایلی چون تخریب زیستگاه، ساخت معادن، چرای بیش از حد دام‌ها و تخلیه زباله در زیستگاه آنها در خطر انقراض قرار دارد. می‌توان گفت دلایل دیگر برای انقراض این گونه زیبا بیشتر از برداشت انسان‌ها از این گیاه در طبیعت می‌باشد چون در گلخانه‌ها به راحتی قابل تکثیر است. نام علمی: Mammillaria pectinifera

 

سینومی این گیاه به پلسی قورا پکتیناتا، سولیسیا پکتینی فرا، پلسیفورا آسلیفورمیس بر می‌گردد که بسیار بسیار شبیه به پلسی فورامی باشد. تفاوت‌های این گونه با پلسی فورا در ادامه مقاله بیان می‌شود با اینکه از لحاظ ظاهری شبیه هم می‌باشند.

 

زیستگاه این گونه در مکزیک در دره‌های با سنگ‌های قیمتی و زینتی که یکی از عوامل تخریب این گیاه برای ساخت معدن می‌باشد زندگی می‌کند. زیستگاه این گونه دارای خاک قلیایی با آب و هوای نیمه خشک گرم با باران تابستان و نوسانات دمایی کم زندگی می‌کند.

 

 

این گیاه بسیار کوچک شبیه به پلسی فورا است که در روی تنه تکه تکه‌ای خود حدود ۲۰ تا ۴۰ عدد تیغ دارد که در پلسی فورا این تعداد ۴۰تا ۶۰ می‌باشد. این گونه کوچک ۳تا ۵ سانتی متر عرض می‌گیرد و طول تیغ‌های آن ۱٫۵ تا ۲ میلی متر می باشد و تیغ‌های سفیدتر و شفاف‌تری نسبت به پلسی فورا دارد که این امر باعث زیبایی بیشتر این گونه می‌شود.

 

مامیلاریا پکتینی فرا گل‌های زیبای سفید و صورتی رنگ باز می‌کند که یکی از دیگر تفاوت‌های این گونه با پلسی فورا می‌باشد که پلسی فورا گل‌های بنفش رنگی دارد. گلدهی مامیلاریا از روی سطح گیاه و از میان خارها اتفاق می افتد که در پلسی فورا از رأس گیاه  صورت می‌گیرد. یکی دیگر از تفاوت‌های این گونه با پلسی فوراً در سایز گلی است که باز می‌کنند. سایز گل‌های مامیلاریا ۲تا ۳ سانتی متر و پلسی فورا ۲ تا ۳٫۵ سانتی متر می‌باشد.

 

این گیاه بسیار کوچک بوده و به آرامی رشد می‌کند. وقتی گیاه جوان و روی ریشه خود می‌باشد رشد آرامی دارد ولی گیاه که بزرگ‌تر شد آنگاه رشد بهتری به خود می‌گیرد. این گونه باید در گلدانی با ارتفاع زیاد و قطر کم با خاکی غنی شده و بسیار متخلخل کاشته شود.

 

این گونه با آبیاری درست در فصل رشد به رشد هرچه بیشتر خودش تشویق می‌شود ولی به پوسیدگی ریشه بسیار حساس می‌باشد. در زمستان باید خاک کاملاً خشک باشد و آبیاری نداشته باشیم.

 

در هنگام تکثیر از بذر این گونه در ۲ هفتگی جوانه‌ها اگر هر دوهفته یک‌بار با کود پتاس بالای رقیق شده آبیاری شود سرعت بهتری در رشد خواهند داشت.

 Pelecyphora aselliformi
Pelecyphora aselliformi
مامیلاریا پکتینی فرا

نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میر یحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه