بیماری اروینیا، پوسیدگی نرم کاکتوس‌ ها و ساکولنت‌ ها

بیماری اروینیا، پوسیدگی نرم کاکتوس‌ها

بیماری اروینیا، پوسیدگی نرم کاکتوس‌ها و ساکولنت ها: هنگامی که شما به کاکتوس و دیگر گیاهان مناطق گرمسیری فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد شرایط خشک، شنی و بیابانی است. از اینرو دشوار است تصور کنید که قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توانند در چنین شرایط خشکی رشد کنند. در واقع کاکتوسها مانند سایر گیاهان حساس به تعدادی از بیماری‌های پوسیدگی و انواع بیماری‌های قارچی است. در حالی که اغلب بیماری‌های پوسیدگی کاکتوس به علت آب و رطوبت زیاد است این مقاله به طور خاص درباره پوسیدگی نرم اروینیا در کاکتوس‌ها بحث می‌کند.

 

پوسیدگی نرم اروینیا Erwinia carotovora باکتری است که باعث پوسیدگی نرم در گیاهان مخصوصاً کاکتوس‌ها می‌شود. و یکی از بیماری‌های اصلی در سیب زمینی می‌باشد. این باکتری علاوه بر کاکتوس‌ها بر روی بسیاری از گیاهان دیگر تأثیر می‌گذارد. در واقع پوسیدگی نرم باعث کاهش بسیاری از سبزیجات می‌شود. به طور خاص گیاهانی که با کمبود کلسیم مواجه هستند بیشتر از سایر گیاهان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

 

Erwinia carotovora به عنوان  Pectobacterium carotovia شناخته شده است. پوسیدگی نرم اروینیا در گیاهان مخصوصاً کاکتوس‌ها به وسیله باکتری‌ها وارد زخم و یا حفره‌های طبیعی گیاه می‌شود. زخم‌ها می‌توانند بر اثر آسیب‌های فیزیکی، نیش حشرات، آسیب حیوانات خانگی، یا به طور تصادفی و در اثر برخورد وسایل باغبانی با بدنه گیاه ایجاد شود.

 

در گیاهان کاکتوس حداقل یک هفته طول می‌کشد تا زخم به پوست برسد البته این زمان قطعی نیست و با توجه به اندازه زخم فرق دارد. در آب و هوای مرطوب یا گلخانه‌های که رطوبت محیطی بالا و تهویه کم است بیماری پوسیدگی کاکتوس می‌تواند بسیار سریع گسترش یابد. دمای مناسب برای رشد پوسیدگی نرم ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد با رطوبت بالا است. پوسیدگی نرم می‌تواند بر هر قسمت از گیاه کاکتوس از جمله ریشه‌هایی که از طریق پیوند، یا فعالیت حشرات و سایر آفات آسیب دیده است تأثیر بگذارد.

 

پوسیدگی نرم گیاهان کاکتوس می‌تواند توسط حشرات، ابزار باغبانی کثیف و آلوده، جابجایی گیاه بیمار و استفاده مجدد از گلدان و خاک آلوده به سرعت گسترش یابد. مهم این است که همیشه باغ را از تخریب‌های احتمالاً بیمار تمیز نگهدارید و ابزار باغبانی خود را بعد هر بار استفاده به طور کامل پاک‌سازی کنید. همچنین اگر یک گیاه کاکتوس در هر قسمت زخمی شد در هر نقطه و به هر علتی، زخم را بلافاصله با قارچ کش حاوی مس و یا محلول سفیدکننده و آب درمان کنید.

 

کاکتوس‌ها با پوسیدگی نرم ممکن است ابتدا شبیه یک نقطه زنگ زده به نظر برسد سپس بافت‌های گیاهی در این نقاط به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند. شما ممکن است تصور کنید که گیاه توسط حشرات یا برخورد فیزیکی آسیب دیده است. پس از نشان دادن این علائم، هیچ درمانی برای پوسیدگی گیاه کاکتوس وجود ندارد. در مراحل اولیه میتوان قسمت پوسیده گیاه را حذف کرد برای مطالعه این روش اینجا کلیک کنید.

 

پوسیدگی باکتریایی هیچ درمانی ندارد و بهترین روش برای درمان پوسیدگی نرم اروینیا در گیاهان کاکتوس اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آن است.

 

پوسیدگی باکتریایی اروینیا درمان ندارد و هیچ سمی روی آن مؤثر نیست  بهتر است محل نگهداری گیاه کاکتوس را کاملاً خشک نگهدارید گیاه را با توجه به نیاز و بعد از خشکی خاک آبیاری کنید فصول رشد فعال ماهانه یک‌بار گیاه را با کود کاکتوس که به آن کلسیم افزوده‌اید تغذیه کنید. از قرار دادن سبزیجات از جمله سیب زمینی و پیاز گندیده در اطراف کاکتوس‌ها خودداری کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “بیماری اروینیا، پوسیدگی نرم کاکتوس‌ ها و ساکولنت‌ ها

  1. پارسا گفته:

    سپاس فراوان از شما
    فقط میخواستم بدونم فیلتر شده منظورتون پشت پنجره هستش؟
    چون شرایط نور مستقیم آفتاب هم دارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،پشت پنجره های معمولی هم نور مستقیم محسوب میشه، بین نور وگیاه به غیر از شیشه های معمولی یک شئ باید باشه که نور شکسته بشه مثل پرده توری نازک ویا روی شیشه، شیشه مات کن بچسبونید،از پشت شیشه های رفلکس یا دوجداره نور فیلتر شده محسوب میشه.

  2. پارسا گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید چند روزیه که کاکتوسم شل و ول شده و پخش شده، قبلا راست وای میستاد ولی الان اینطور نیست، خاکشم دو روز پیش عوض کردم ریششو بررسی کردم مشکلی هم نداشت، ممنون میشم کمکم کنید نمیدونم چرا اینطوری شده، با نخ بسته بودم که شل نشه ولی دیدم بیشتر شل شده
    آبدهیشم قبلا هفته ای و یا هر دو هفته یکبار به میزانی که آب از زهکش بزنه بیرون، ولی چند مدتیه که نور مستقیم بهش نخورده
    باید چیکارش کنم، ابیاریشو از کی میتونم شروع کنم چون گلدونشم عوض کردم
    http://uupload.ir/files/o60a_img_20200326_001926.jpg
    http://uupload.ir/files/rg5d_img_20200326_001950.jpg
    http://uupload.ir/files/uyhz_img_20200326_002025.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری رو یک هفته بعد از تعویض خاک انجام بدید کمبود نور باعث اویزان شدن پدها شده یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید بمرور زمان نور کافی دریافت کنه بهبود پیدا میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.