علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون: فیلودندرونها گیاهانی بسیار زیبا با برگ‌های بزرگ، جذاب و جدا از هم هستند که توانایی رشد و زندگی در محیط با نور کم و حتی نور مصنوعی را دارند. گاهی اوقات برگ‌های این گیاه می‌تواند به رنگ سبز کمرنگ مایل به زرد یا سبز با لکه‌های قهوه‌ای باشد که ظاهر گیاه را بسیار نا زیبا می‌کند.

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برگ‌های فیلودندرون شاداب خود با لکه‌های قهوه‌ای شبیه سوختگی مواجه شده و در اولین واکنش از خود بپرسید چرا برگ‌ها سوخته است؟

 

چند علت احتمالی برای این مشکل وجود دارد. فیلوندرونها برای رشد ایده آل به آبیاری منظم و رطوبت محیطی نسبی و نور خاصی نیاز دارند با مشاهده علایم بیماری در اولین حرکت شرایط محیطی و نگهداری را بررسی کنید.

 

آبیاری:
فیلودندرون برای سالم ماندن نیاز به آبیاری منظم و کمی رطوبت بستر دارد اگر فاصله بین دو آبیاری زیاد است و خاک گلدان برای مدت طولانی خشک می‌شود یا برعکس خاک دائم خیس است این خود می‌تواند علت بروز مشکلات باشد. هنگامی که شما گیاه فیلودندرون را آبیاری می‌کنید بهتر است آن را به نحوی آب دهید که آب اضافی از حفره‌های انتهای گلدان تخلیه شود ریشه‌های این گیاه تمایل ندارد مدت زیادی در خاک خیس بماند به این خاطر اطمینان حاصل کنید زهکشی گلدان باز و گلدان دارای حفره انتهایی زیاد باشد.

 

آبیاری کم و خشکی کشیدن خاک و برعکس می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای فیلودندرون را ایجاد کند. همچنین آبیاری با آب‌های املاح دار می‌تواند باعث رسوب نمک در خاک و آسیب به ریشه و ایجاد لک روی برگ‌ها شود از آب بدون املاح یا مانده برای آبیاری استفاده کنید.

 

نور:
نور هم می‌تواند عامل بروز تغییراتی در برگ‌های این گیاه شود. فیلودندرون بیشتر تمایل به دریافت نور غیر مستقیم و محیطی دارد حتی در نور مصنوعی هم این گیاه شاداب و سرحال است اما اگر شما فیلودندرون خود را در پشت پنجره‌های نورگیر یا فضای باز با نور مستقیم و زیاد خورشید قرار دهید می‌تواند سبب ایجاد آفتاب سوختگی یا تغییر رنگ برگ‌ها از سبز به زرد شود.

 

فیلودندرون همچنین از نور کم و مکان دائم سایه رنج می‌برد از این‌رو در زمستان و یا در اتاق تاریک ممکن است برگ‌ها شروع به زرد شدن کند.

 

بیماری‌ها:
لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی برگ‌های فیلودندرون می‌تواند به وسیله بیماری باکتریال نیز ایجاد شود. لکه‌های زرد رنگ روی برگ‌ها، نوک سوختگی برگ‌ها که پیشروی دارد یا لک قهوه‌ای با هاله زرد رنگ می‌تواند نشان بیماری باکتریال باشد. اگر گیاه شما آلوده به باکتریال یا اسپور قارچ است بهتر است از بقیه گیاهان جدا کرده و برگ‌های بیمار و آسیب دیده را از انتهای متصل به ساقه کات کنید با هر برش قیچی را ضد عفونی کنید.

 

اگر برگ‌های گیاه در حجم وسیعی آلوده شده بهتر است آنها را در سه مرحله با فاصله زمانی کات کنید تا شوک به گیاه وارد نشود. بیماری باکتریال درمان ندارد و تنها راه حذف قسمت‌های آلوده. بالا بردن گردش هوا و بهبود وضع نگهداری گیاه است.

 

برای جلوگیری از آلوده شدن گیاهان سالم گردش هوا را بالا ببرید مخصوصاً زمانی که خاک را آبیاری می‌کنید. از مرطوب کردن دائم برگ‌ها اجتناب کنید. باکتری‌ها برای زندگی و گسترش نیاز به رطوبت و گرما دارند با بهبود شرایط محیطی ادامه زندگی را برای آنها مختل کنید.


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

110 دیدگاه برای “علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

  1. دیانا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یک گیاه برکین دارم که از لحاظ رشد و ظاهر اوکی هست‌ . فقط دوست دارم درصد ابلغ بودن گیاه رو بالا ببرم چون خیلی جاها دیدم برگ های جدید کاملا سفید هستند و به مرور سبز میشن ، لطفا راه حل بفرمایید
    خاک جنگلی ، هر دوماه یک قاشق پلیت الکان طلایی، کود دهی هر دو هفته ۱۰ ۵۲ ۱۰ یا گاهی ۱۲ ۱۲ ۳۶
    آبیاری هر ۴ روز و مه پاشی روزی سه بار
    https://s6.uupload.ir/files/20220518_143034_lcma.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/20220518_143038_1yus.jpg
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، برکین گیاهی هست که بمرور زمان با بزرگ شدنش در صد ابلقیت برگهاش بیشتر میشه به شرطی که نگهداری ایدالی داشته باشه، اگر کود پلیتی که استفاده میکنید مرغی هست بهتر هست استفاده نکنید چون ازتش زیاد هست وباعث سبز شدن برگها میشه وابلقیتش رو از دست میده، همین دو کود npkکه فرمودید رو استفاده کنید بهتر هست، در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید ورطوبت محیط رو چک کنید که زیاد خشک نباشه، محیط نگهداریش ونورش ایدال هست.

  2. گیتی گفته:

    سلام مجدد من انجیری رو به فرموده شما بیرون اوردم خاکشو چک کردم ریشه کاملا سالم و سفید تو خاک هم ابدا کرم خاکی یا حشره دیگه ای نبود ولی باز قارچ کش زدم خاک و عوض کردم مجددا کاشتم
    علت پوسیدگی ریشه نبود پس دلیل دیگه چی میتونه باشه؟،

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، یک عکس واضح از برگ گیاهان بفرستید ولینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. گیتی گفته:

    یه سوال دیگه یه برگ انجیری دارم خیلی رشدش خوب بود یک دفعه متوقف شد حتی جوانه که داخل غلاف بود هم بیرون نیومد الان نزدیک دو ماهه اگه فکر کنیم بخاطر زمستون و خواب گل ها باشه قبلش تو همون زمستون داشت رشد میکرد بعلاوه گل های دیگه ای که دارم تو زمستون کلی جوونه دادن و رشد کردن
    چیکار کنم دوباره رشد کنه؟
    اونم‌پشت پنجره جنوبیه رطوبت عالی دارن چون هم غبار پاشی میکنم هم دستگاه بخورد سرد دارم

    • کارشناس 1 گفته:

      گیاهان اپارتمانی چون داخل منزل ویا در دمای بالای ۲۰ درجه نگهداری میشن به خواب نمیرند، ریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی یا وجود افت در خاک بررسی کنید احتمالا داخل خاک کرم خاکی وجود داره، از خاک جدید وتمیزی براش استفاده کنید وقسمتهای پوسیده رو جدا کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما، نه اون برگها به همون شکل باقی میمونند ودرمان نمیشند برگهای جدید سالم خواهند بود اون برگ بعد از مدتی فرسوده شده واز بین میره زمانی که کامل خشک شد میتونید جدا کنید نور رو حتما فیلتر کنید که چنین مشکلی بوجود نیاد وزمانی که نور روی گیاه هست روی برگها مه پاشی نکنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این لکه ها بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست، زمانی که نور روی برگها هست روی برگها مه پاشی نکنید ذرات اب مثل ذره بین عمل میکنن وباعث سوختگی میشند. نور رو حتما فیلتر کنید وابیاری رو زمانی که سطح خاک حدود یک سانت خشک شد ابیاری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.