معرفی کاکتوس آریوکارپوس اسکافارستوس

معرفی کاکتوس آریوکارپوس اسکافارستوس

معرفی کاکتوس آریوکارپوس اسکافارستوس: با معرفی یک گونه دیگر از آریوکارپوس ها در خدمت شما عزیزان هستیم. این گونه در سال ۱۹۳۰ کشف شده و اسکافارستوس (ariocarpus scapharostrus)  نام‌گذاری شده است ولی بعدها نامش به اسکافیروسترس تغییر یافته است. زیستگاه این گونه مکزیک نئولیون می‌باشد که یک منطقه بسیار محدود دره‌ای با چند تپه می‌باشد که تپه‌های آهکی و خاکستری کم ارتفاع می‌باشند. زیستگاه این گونه در ارتفاع ۹۵۰ تا ۱۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. نام این گونه در ترجمه لاتین اسم به معنای قایق و بدنه قایق شکل برگ‌های آن می‌باشد. این گونه در معرض انقراض قرار دارد.

تنه گیاه سبز تیره است و از گونه‌هایی با ریشه غده‌ای و دیر رشد می‌باشد. این گونه به سختی قادر به افزایش جمعیت خود در طبیعت می‌باشد. این گونه به تنهایی زندگی می‌کند و شکل گیاه روی خاک به حالت دایره‌ای شکل است. در زیستگاه خود ۳ تا ۶ سانتی متر قطر می‌گیرد و ۲ تا ۶ سانتی متر ارتفاع می‌گیرد ولی در گیاهان کاشت شده در گلخانه و پیوند شده ۹ تا ۱۵ سانتی متر ارتفاع می‌گیرد.

 

این گونه همانند سایر آریوها در بین برگ ها و قسمت بالایی گیاه پرزهایی کرمی پر رنگ در می‌آورد که محل گلدهی نیز می‌باشد و گل‌های صورتی مایل به بنفش به قطر ۴ سانتی متر از آنجا نمایان می‌شود. این آریو نیز جفت پایه بوده و برای تشکیل میوه و کپسول بذر باید با هم نوع خود گرده افشانی شود. فصل گلدهی پاییز است و بعد از گرده افشانی میوه‌هایی به رنگ صورتی کم رنگ سبز تیره به وجود می‌آید که اندازه میوه‌ها کوچک بوده و طولی به اندازه ۹ تا ۱۵ میلی متر و ۴ تا ۸ میلی متر عرض دارند.

 

این گونه بسیار دیر رشد و کوچک است و گل‌های بسیار نادری دارد. زمانی که به قطر ۲٫۵ سانتی متری می‌رسد شروع به گلدهی می‌کند. این گونه از آریوها یکی از سخت‌ترین‌ها در کاشت می‌باشند و درصد جوانه زنی بسیار کمی دارد. اغلب برای افزایش رشد و سرعت گلدهی پیوند زده می‌شود. پس از ۲ تا ۳ سال می‌توان شاهد گلدهی گیاه بود. به شدت آفتاب و گرما دوست می‌باشد و در نهایت بعد از بالغ شدن می‌توان شاهد حداکثر اندازه‌ای ۶ تا ۱۰ سانتی متری آن بود.

 

باید دقت داشت که گیاهان مسن‌تر و قدیمی‌تر رفته ریشه آنها ضعیف شده و بسیار در معرض بیماری قرار می‌گیرند و باید به شدت مراقبت شود تا گیاه سالم بماند. پس از آنکه گیاه به قطر ۵ سانتی متری می‌رسد به مدت ۲ تا ۳ سال به استراحت می‌رود و رشدی از خود نشان نمی‌دهد ولی بعد از بیدار شدن از آخرین خواب زمستانی خود در شرایطی خشک با نور کافی و دمای بالا رشد خود آغاز کرده و به شدت و سرعت رشد می‌کند و به حیات خود ادامه می‌دهد. در روی خاک حدود یک دهه طول می‌کشد تا گیاه به بلوغ برسد و گلدهی را شروع کند و معمولاً در ۸ تا ۱۲ سالگی در ریشه خود گلدهی می‌کند.

 

خاک و آبیاری:
به خاک بسیار متخلخل و قوی و البته محیط خشک نیاز دارد و آبیاری به شدت کمی نیاز دارد.

 

تکثیر:
از طریق بذر می‌باشد و بذرها به شدت سخت جوانه می‌زنند و برای کاشت بذر باید رطوبت ۹۰ درصد با دما و نور بالا باشد و مخصوصاً نور قوی خورشید برای جوانه زنی نیاز دارد.


نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میریحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید