آفتاب سوختگی گیاهان راه‌های مقابله با آن

آفتاب سوختگی گیاهان راه‌های مقابله با آن

آفتاب سوختگی گیاهان راه‌های مقابله با آن: آیا میدانید که گیاهان و درختان نیز مانند انسان‌ها می‌توانند دچار آفتاب سوختگی شوند؟ آفتاب سوختگی در گیاهان خیلی شبیه آفتاب سوختگی در انسان است در این عارضه خورشید به لایه بیرونی پوست یک گیاه آسیب میزند. خورشید در برگها،ساقه‌ها و تنه‌هایی که در معرض نور مستقیم و قوی قرار دارند می‌تواند ضایعات یا نقاط آسیب دیده ایجاد کند این نقاط آسیب دیده می‌تواند بیماری را وارد سیستم دفاعی گیاه کند. آفتاب سوختگی می‌تواند باعث ایجاد گلهای غیر جذاب در گیاهان و میوه‌های مضر که پوسیدگی یا رشد ندارند شود.

 

آفتاب سوختگی چیست؟
هنگامی که یک گیاه برای مدت طولانی در معرض نور زیاد و مستقیم خورشید قرار می‌گیرد بخش‌های نرم‌تر گیاه می‌توانند در اثر تابش شدید آفتاب آسیب ببیند. این باعث می‌شود لکه‌های قهوه‌ای خشک بر روی برگ، ساقه، و تنه جوان گیاهان و میوه‌هایی که پوسیدگی یا بیماری را دریافت می‌کند ظاهر شود.

 

نور زیاد خورشید اغلب در گیاهان جوان مانند سیب، انواع توت‌ها و انگور، گوجه فرنگی، صیفی جات و گیاهان زینتی،کاکتوس‌ها و …. زمانی بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند که هرس در زمان مناسب انجام نشود یا زمانی که گیاه جوان است تمام طول روز نور تند، مستقیم و زیاد دریافت کند.

 

نور خورشید اغلب در پاییز یا پاییز و زمستان به درختان جوان آسیب میزند زمانی که هوا به سرعت تغییر می‌کند. روزهای گرم با خورشید قوی سلولها را تشویق به فعالیت می‌کند تا در تنه گیاهان جوان رشد فعال را آغاز کنند اما شب‌های سرد دوباره آنها را خاموش و غیر فعال می‌کند. گیاهان با تنه‌های قوی می‌توانند در ماه‌های سرد به نور خورشید واکنش نشان نداده و دوران استراحت را طی کنند.

 

چگونه از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم؟
عارضه آفتاب سوختگی درمان ندارد و تنها راه پیشگیری است. پس از آسیب رسیدن به گیاه هیچ راهی برای بهبود عارضه وجود ندارد. گیاهان خود را در جایی قرار دهید که بعد از ظهر به اندازه کافی سایه باشد. مقدار مناسب از آب و کود را در فصل رشد فعال در اختیار آنها قرار داده و پاییز و زمستان اجازه دهید دوره رکود را تجربه کند.

 

هرس شاخه‌های اضافی و آسیب دیده را در زمان مناسب انجام داده و بعد هرس تمام شاخه‌ها و برگها را از اطراف گیاه جمع کنید. برای گیاهان جوان خود در ظهر سایه سستی ایجاد کنید تا تنه گیاه، برگ و میوه‌ها دچار آفتاب سوختگی نشود. جلوگیری از دریافت نور زیاد خورشید در گیاهان جوان کاری است که شما باید حتماً در پاییز انجام دهید.

 

برای گیاهان جوان در حجم کم شما می‌توانید تنه گیاه و شاخه‌ها را با نوارهای بسته بندی رنگی پوشش دهید پایان نوار را با وسیله‌ای که به تنه گیاه آسیب نرساند مهار کنید نوارهای پیچیده دور گیاه را تا اواسط فصل بهار بر روی گیاه نگهدارید.

 

برخی از باغبانان و تولیدکنندگان میوه رنگ کردن تنه درختان جوان را با رنگهای سفید غیر جاذب پیشنهاد می‌دهند این روش کار می‌کند اما برای چند سال رنگ روی بدنه می‌ماند و شما با درختی با تنه سفید مواجه هستید که طرحی نازیبا مخصوصاً در محوطه سازی ایجاد می‌کند.

 

گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها را به یک باره جلوی آفتاب قرار ندهید. به تدریج و کم کم باید به آفتاب عادت کنند. گیاهان را از اوایل بهار که آفتاب شدید نیست به نور آفتاب منتقل کنید.


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

28 دیدگاه برای “آفتاب سوختگی گیاهان راه‌های مقابله با آن

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،در این مورد اطلاع دقیق ندارم ولی گیاه خیار برای باردهی باید نور مستقیم داشته باشه.

  1. راحله مرادی گفته:

    سلام من گیاه دراسنا کامپیک داشتم که ندونسته دوسه ساعت جلوی نور خورشید قرار دادم حالا برگاش سوختن چکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، به محیطی که خنکتر باشه ونور فیلتر شده داشته باشه انتقال بدید، اگر سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه اگر عمیق باشه جاش روی برگها میمونه وبمرور زمان که گیاه بزرگتر میشه اون قسمتهای سوخته پایین میمونه.

  2. khosravi گفته:

    سلام ماتوباغچه نون هرچقدر گل آهار میکاریم ۱۵روزه خشک میشه ۱۲ساعت آفتاب مستقیم میخوره چکار کنیم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ترکیب خاکی که داخلش میکارید چی هست؟ خاک این نوع گیاه باید سبک ومتخلخل باشه، خاکش سنگین ورسی باشه خشک میشه.

  3. پیام گفته:

    سلام. یه سوال چند روزه ذهنم مشغول کرده کاج کریسمس کوچیک برام هدیه اوردن تو گلدون یک روز کلا بیرون بود جلو افتاب مستقیم یادم رفت بیارم تو خونه دیدم سر برگهاش قهوه ای شده روز بروز داره همینجور قهوه ای تر میشه که خشک میشه لطفا بگین برای احیا شدن چکار کنم.ابیاری هم منظم یک روز درمیان یک لیوان میدم هفته یکبار هم سیر ابش میکنم تو خونه پشت پنجره نگهداری میکنم که شیشه مشجره. ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاریتون اشتباه هست با این کار ریشه های گیاهتون پوسیده میشه وگیاه از بین میره، گیاه رو به محیطی که نور غیر مستقیم داره انتقال بدید ویا نور رو فیلتر کنید ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد ابیاری کنید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

  4. سارا گفته:

    سلام من ی گیاه زامفیلیا دارم میخواستم گلدون و‌عوض کنم توی ماشین گذاشتم تا مسیر گل خانه متاسفانه آفتاب سوخته شده لطفا راهنمای کنید چکار کنم درست شه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، افتاب سوختگی اگر سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای سوخته شده رو ترمیم میکنه ولی اگر شدت سوختگی زیاد باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد وجاش روی گیاه باقی میمونه به محیط خنک ونیمه سایه نتقال بدید ویک بار با محلول هیومیک اسید ابیاری کنید.

  5. رها گفته:

    سلام من یه نهال انگور دارم ک خیلی سرحال بود تا اینکه همسرم گذاشتش تو نور مستقیم ..بعد از اون برگاش خشک شد و ریخت من دوباره جاشو عوض کردم و گذاشتمش تو سایه بعد از چند روز بهتر نشده باید چکار کنم؟اینم بگم ک تو تراس نگهداری میکنم چون حیاط نداریم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تنه گیاه ویا اگر شاخه ی نازکی داره به ارامی خم کنید اگر انعطاف داشت مجدد جوانه میزنه ولی اگر موقع خم کردن شکست احتمال داره که خشک شده باشه.

  6. پیمان گفته:

    با سلام و خسته نباشید،سپاس از سایت پرمحتوای شما.
    بنده یه سوالی داشتم اینکه آیا شیشه مات کن ها جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی کاکاتوس ها کافیه؟؟
    ممنون از راهنماییتون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بستگی به شدت نور داره اگر شدت نور کم باشه بله فیلتر میکنه ولی اگر شدت نور زیاد باشه باید از شید یا پرده توری هم استفاده کنید.

  7. امیدعلی گفته:

    سلام و عرض ادب
    من ۲ تا بونسای افرا خریداری کردم که متاسفانه بمدت یکهفته در معرض آفتاب قرار گرفته بودند ، متاسفانه دچار سوختگی برگ شده، خواهش میکنم بفرمایید من چیکار کنم از دست نرن، خیلی خیلی برام ارزشمند هستند، تازه تهیه کردم.
    http://8upload.ir/uploads/f139174324.jpg

    http://8upload.ir/uploads/f066721682.jpg

    http://8upload.ir/uploads/f87221243.jpg

    http://8upload.ir/uploads/f11004049.jpg

    ۴ تا عکس فرستادم که ببینید و نظرتون رو بفرمایید، در ضمن اون چسب های سفید فکر کنم برای قلمه هست، اینا بمونه و کاری باهاش نداشته باشم؟!
    سوختگی مهمه ممنون

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از شما،تمام این برگها خواهد ریخت، بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید گیاه رو در محیطی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید برای گیاه جزیره زیر گلدانی درست کنید تا رطوبت محیط تامین بشه بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه شروع به رشد میکنه ،قسمتی که چسب داره از اون قسمت پیوند زده شده فعلا بگذارید بمونه بعد از اینکه گیاه شروع به رشد کرد میتونید اون چسبها رو باز کنید.

        • امیدعلی گفته:

          واقعا” ممنون از راهنمایی دقیق و به موقع شما .

          کلام آخر ، توی این شرایط آیا کود خاصی پیشنهاد میکنید یا نه ؟

  8. sahar گفته:

    سلام نخل ماداگاسکارم رو زیر نور خورشید از صبح تا حدود یک ظهر زیر پلاستیک شفاف گذاشتم آفتاب سوخته شده باید جابه جاش کنم؟؟؟دوسه روزه که گذاشتم…چه کودی بهش کمک میکنه؟کلا گیاهی که آفتاب سوخته شده رو همینطور ولش کنیم عادت نمیکنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، باید بمرور زمان به نور مستقیم عادت میدادید بیکباره در نور مستقیم قرار بگیره افتاب سوخته میشه،اگر افتاب سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو ترمیم میکنه ولی اگر افتاب سوختگی عمیق باشه جای سوختگی روی گیاه میمونه وبا مرور زمان با رشد گیاه قسمت سوختگی در پایین باقی میمونه، گیاه رو به محیطی که نور فیلتر شده باشه انتقال بدید برای تقویت از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.