آریوکارپوس فیسوراتوس اینترمدیوس

آریوکارپوس فیسوراتوس اینترمدیوس

آریوکارپوس فیسوراتوس اینترمدیوس: با معرفی یک گونه خاص و البته بسیار جالب در خدمت شما عزیزان هستیم. این گونه هیبریدی از فیسوراتوس است. فیسوراتوس یک گونه از آریو کارپوس ها با قدرت هیبرید پذیری بالا می‌باشد که پایه اکثر هیبریدهای آریو کارپوس ها می‌باشد و جالب‌ترین و زیباترین هیبرید آن نیز لوییدی است که در مقالات بعدی به بررسی آن می‌پردازیم.

 

یکی دیگر از هیبریدهای این واریته که بسیار خاص زیبا می‌باشد و باعث تولید گیاهانی با ویژگی ها و ظاهر متفاوت می‌شود هیبرید آن با اینتر مدیوس است که در این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم. نام علمی این گونه A.Fissuratus Intermedius می‌باشد. لازم به ذکر است که فیسوراتوس و لوییدی را امروزه جدا در نظر می‌گیرند و دو گونه متفاوت می‌خوانند و خیلی آرام رشد می‌کنند و حداکثر قطر ۲۰ سانتی متری می‌گیرند.

 

این گونه در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متری از سطح دریا می‌باشد و در تپه‌های کم ارتفاع سنگی و آهکی زیست می‌کند یعنی در زیستگاه خود در بین سنگ‌ها یافت می‌شود. محل زیستگاه این گونه نیز همانند سایر اریو ها مکزیک می باشد و یافت این گونه در زیستگاه خود مخصوصاً در فصل استراحت اش به شدت سخت می‌باشد چون گیاه آب خود را از دست می‌دهد و کامل در خاک فرو می‌رود و در بین سنگ‌ها پنهان می‌شود و در فصل رشد و گلدهی نیز معمولاً گل این گونه در بیرون از خاک یافت می‌شود و خود گیاه نیست.

 

 

رنگ تنه گیاه سبز تیره است و رنگ گیاه بسته به سن گونه می‌باشد. این گونه متأسفانه در معرض انقراض می‌باشد و به صورت حفاظت شده در طبیعت نگهداری می‌شود.

 

معرفی یک فیلد نامبر گیاه:
فیلد نامبر KMR5.2 یکی از فیلدهای اینترمدیوس است که کشف شده در مکزیکو کواهویلا می‌باشد. همان‌طور که بیان شد این گونه در زیستگاه خود با خاک‌های اطرافش مخلوط شده و دفن می‌شود در مواقع گلدهی می‌توان گیاه را تشخیص داد، افراد محلی از این گیاه به عنوان یک سنگ زنده یاد می‌کنند.

 

در این گونه تقریباً می‌توان گفت که ساقه وجود ندارد و برگ‌ها از مرکزیت هم به وجود می آیند و برگ‌ها با همپوشانی که برای همدیگر ایجاد می‌کنند گیاه را چندین برابر زیباتر می‌کنند. ارئولها یا فاصله برگها از همدیگر تقریباً ۳ میلی متر می باشد و این نیز به عنوان یک زیبایی در این گونه به شمار می‌رود.

 

همانند سایر آریو کارپوس ها دارای ریشه‌ای غده ای شکل می‌باشد که باعث می‌شود گیاه آب مورد نیاز خود را در آن ذخیره کند این نیز نشان دهنده نیاز به آبیاری کم در این گونه است. گلدهی این گونه در فصل پاییز اتفاق می افتد و دارای گل‌های بزرگ ۲٫۵ تا ۵ سانتی متری است که ۳تا ۴ روز طول می‌کشد و رنگ گل‌های صورتی مایل به بنفش دارد.

 

 

اطلاعات جامع نگهداری گیاه:
خاک: گرچه گیاهی دیر رشد می‌باشد ولی نگهداری از آن در گلخانه‌ها کار چندان سختی نیست. نیازمند گلدانی عمیق با قطر کم است که پر از خاک غنی شده با مواد معدنی و متخلخل البته با زهکش بالا می‌باشد.

نور: به نور کامل آفتاب نیاز دارد مثلاً جایی نزدیک به سقف گلخانه البته برای رشد هرچه بهتر گیاه.

آبیاری: تقریباً هفته‌ای یک‌بار به میزان کم در فصل رشد. گیاهی مقاوم به سرما است اما نباید در فصل خواب خاک مرطوب و دما به زیر ۱۰ درجه برسد ولی به مدت بسیار محدودی تا دمای ۱۰- را تحمل کرده و بعداً یخ زده و از بین می‌رود. جهت افزایش رشد گونه می‌توان از مخصوص کوددهی موجود در سایت استفاده کرد.

تکثیر گیاه:
معمولاً از طریق بذر تکثیر می‌شود و بذرها پس از دوره استراحت کاشت می‌شوند شرایط جوانه زنی برای این بذر رطوبت بالا ۹۰ درصد و نو کامل آفتاب با دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه می‌باشد.

تذکر:
گیاه سالخورده و مسن نیازمند مراقبت خاص و ویژه‌ای دارند چون ریشه گیاه رفته رفته ضعیف شده و به شدت در معرض بیماری قرار می گیرد و به طور ناگهانی از بین می‌رود. زمانی که قطر گیاه به ۲۰ سانتی متر می‌رسد رشد گیاه آرام تر شده و به مدت ۲تا ۳ سال به استراحت و تقویت ریشه می‌رود و بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی آخر به قدرت به رشد خود ادامه می‌دهد. معمولاً پیوند زده می‌شود و برای رسیدن به بلوغ گیاه در ریشه خود یک دهه زمان نیاز است. وقتی گیاه پیوند زده می‌شود معمولاً ارتفاع می‌گیرد و از حالت طبیعی خود در ریشه ارتفاع بیشتر دارد.

نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میریحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه