بیماری قارچی کپک سفید در افوربیا

بیماری قارچی کپک سفید در افوربیا

بیماری قارچی کپک سفید در افوربیا: کپک پودری چون نواری سفید در قسمت‌های مختلف گیاه افوربیا و بیشتر بر روی برگ و گل این گیاه ظاهر می‌شود. این بیماری می‌تواند ناشی از رطوبت بیش از حد، تهویه نامناسب، نور کم، نگهداری گیاهان خیلی نزدیک به هم و همچنین مقاومت کم به عفونت ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. با توجه به موارد ایجاد بیماری می‌توان نتیجه گرفت بهترین راه محافظت بهبود شرایط نگهداری گیاه است. گیاهان آلوده باید بلافاصله جدا شوند و در بعضی موارد قسمت‌های آلوده باید برداشته و از بین برود.

 

تمیز کردن قسمت‌های آلوده گیاه و ضد عفونی کردن و استریل نگه‌داشتن وسایل هرس و تمیز کردن منظم محل نگهداری می‌تواند به کنترل آلودگی کمک کند. اگر با وجود حذف قسمت‌های بیمار و تغییر شرایط نگهداری باز هم نشانه‌هایی از بیماری بر روی بدنه گیاه مشاهده کردید ناگزیر به استفاده از مواد شیمیایی هستید. از آنجا که هیچ قارچ کش خاصی در بازار برای کپک سفید در افوربیا وجود ندارد شما باید یکی از قارچ کش های مؤثر و مورد استفاده برای کپک گل رز یا گل‌های زینتی را انتخاب کنید.

 

یکی از ضررهای استفاده از قارچ کش سیستمیک این است که نمی‌توان آن را در دوره استراحت گیاه مورد استفاده قرار داد چون در این زمان ریشه فعال نیست و عملاً آب به کندی در آوند جریان می‌یابد  در این زمان قارچ‌کش‌های تماسی یا گوگرد و همچنین اسپری‌های گیاهی استفاده می‌شود.

 

اسپری‌های گیاهی بر علیه عفونت‌های قارچی بسیار مؤثر و بی ضرر برای انسان است. بعضی از گونه‌های افوربیا در فصل گلدهی شهد فراوانی تولید می‌کنند.

 

اگر این شهد توسط زنبور، مگس یا حشرات دیگر جمع آوری نشود کپک سفید بر روی آن می‌تواند توسعه یابد در این حالت کپک سفید نمی‌تواند به طور مستقیم به گیاه آسیب برساند زیرا شهد برای مدتی کوتاه بر روی گل وجود دارد و پس از چند روز خشک می‌شود اما می‌تواند در امر گرده افشانی دخالت کرده و بذور آلوده تولید کند و هر ساله در گیاهان ایجاد شود برای درمان تجمع کپک سفید روی شهد گل به همان شیوه تجمع روی برگ (پاراگراف بالا) عمل کنید.

 

در نهایت انواع دیگری از اسپورهای قارچی که در خاک زندگی می‌کنند می‌تواند روی سطح بستر گیاه افوربیا کپک سفید ایجاد کرده و بدنه و اندام هوایی را نیز آلوده کند در این مورد تعویض خاک آلوده و تمیز کردن ریشه‌ها و کاشت گیاه در خاک و گلدان استریل مانع پیشروی بیماری می‌شود.

 

برنامه‌های مکرر استفاده از chinosol%1 نیز در رفع آلودگی مؤثر است. باز هم توصیه می‌کنیم قبل استفاده از هر نوع ماده شیمیایی لطفاً دستور العمل‌های ایمنی سازنده آن را که بر روی بسته بندی درج شده به دقت مطالعه کنید.

 

پیشگیری از بیماری آسان است کاشت گیاه افوربیا در یک نقطه با خورشید کامل یا مکانی با سایه جزئی در بعد از ظهر می‌تواند به مقدار زیاد آبیاری منظم و عدم کوددهی زیاد و استفاده از کود کامل ۱۰*۱۰*۱۰ رقیق شده در آب به یک چهارم قدرت (معمولاً ۱/۴ قاشق چای خوری در یک لیتر آب) یک‌بار در هفته در طول فصل رشد می‌تواند به مقدار قابل توجهی از بروز مشکل جلوگیری کند.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

10 دیدگاه برای “بیماری قارچی کپک سفید در افوربیا

  1. piadehkoohsar گفته:

    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۵۲۱_۱۳۲۳۱۵_modm.jpg
    سلام من ۵ روز پیش روی اپونتیا. ۳ تا آستریاس یک ماهه و ۲ تا اچینو ۲ ماهه پیوند زدم
    امروز دیدم کلان روی اپونتیا کلان کپک زده
    بعد گرفتم روی کپک رو قارچ کش زدم که مثل پنبه شد
    همین پیوند رو هم‌زمان روی یک اپونتیا دیگه هم زده بودم ولی اون اینجوری نشده بود
    اینم بگم که وقتی پیوند زدم روشون یه کاسه یکبار مصرف شفاف گزاشته بودم برای حفظ رطوبت

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، متاسفانه پیوند موفقیت امیز نبوده، تمام لوازمی رو که برای پیونداستفاده میکنید باید تمیز وضدعفونی شده باشند حتی دستهاتون، از چاقو یا تیغی که برای برش استفاده میکنید حتما باید تیز باشه. متاسفانه پایه هم قارچی شده وکاری نمیشه کرد.

  2. سارا گفته:

    سلام من افوربیا قرمزی دارم که در سلامت کامل به سر میبره اما روز اول که خریداری کردم قرمز تر بود و به مرور به سبز نزدیک تر شده فاصله آبیاری را از یک هفته به ده روز یک بار کاهش دادم حدود دو ماه می‌شود اما هنوز رنگ سابق برنگشته

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود نور باعث سبز شدنش میشه ،به محیط پرنوری انتقال بدید ،نور کافی دریافت کنه مجدد قرمز میشه.

  3. مریم گفته:

    سلام من یه افوربیا دارم که کنار یه پنجره شمالی نگهداری میشه و نسبتا اونجا نور خوبی داره تقریبا هفته ای یکبار آبیاری میکنم یعنی بعد ازاینکه خاکش خشک میشه
    الان یه چند وقتیه برگهای پایینیش اینجوری شده درصورتی که یه دست سبز بود
    علتش چیه آیا بیماریه؟
    http://uupload.ir/files/c8or_۲۰۱۹۰۹۲۲_۰۷۵۰۳۶.jpg
    http://uupload.ir/files/1l0_۲۰۱۹۰۹۲۲_۰۷۴۹۵۶.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست ولی اگر شدت زرد شدگی زیاد هست احتمالش هست که گیاه کمبود موادغذایی داره ومیتونید باکوددهی گیاه رو تقویت کنید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید ماهی یک بار برای تقویت گیاه استفاده کنید. زرد شدن برگها دلایل مختلفی میتونه داشته باشه،تغییر محیط نگهداری یا تعویض گلدان وخاک،قرار گرفتن گیاه در مجاورت باد کولر ودر نهایت تغییر ناگهانی دما، این موارد رو چک کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.