مهم‌ترین بیماری‌ های گیاه شمعدانی

مهم‌ترین بیماری‌های گیاه شمعدانی

مهم‌ترین بیماری‌های گیاه شمعدانی: شمعدانی‌ها یکی از پرطرفدارترین گیاهان در محیط داخلی منازل و همچنین گیاهان کشت در فضای باز هستند آنها گیاهانی نسبتاً مقاوم‌اند که می‌تواند انواع شرایط آب و هوایی را تحمل کنند اما مانند هر گیاه دیگر می‌توانند به تعدادی از بیماری‌ها حساس باشند. مهم است که بتوانیم بیماری‌های شمعدانی را شناسایی کنیم و اگر زمانی با این مشکلات مواجه شدیم با آنها مقابله کنیم. در این مقاله شما را با برخی از بیماری‌های مشترک در واریته های مختلف شمعدانی آشنا می‌کنیم.

 

۱-بیماری alternaria leaf:
بیماری نقطه برگی با نقاط و دایره‌های قهوه‌ای تقریباً تیره، آبدار به قطر نیم سانت روی برگ‌ها مشخص می‌شود. در شمعدانی‌های مبتلا به این بیماری حلقه‌های متمرکز رنگی روی برگ‌ها را خواهید دید که یادآور حلقه‌های رشدی است که بر روز پایه درخت بریده شده مشاهده می‌کنید. این نقاط ممکن است توسط هاله زرد رنگ احاطه شده باشد. شایع‌ترین روش درمان این مشکلات گوشتی مانند این است که از سموم قارچ کش استفاده کنید.این بیماری از طریق باد و یا اسپری آب روی برگ‌های آلوده به سرعت انتشار می‌یابد در آب و هوای گرم شیوع و گسترش این بیماری بیشتر بوده و اسپور می‌تواند در برگ‌های آلوده که هرس شده و پای گیاه ریخته زندگی کرده و به فعالیت خود ادامه دهد.

 

۲-بیماری باکتریایی:
بیماری باکتریایی خود را به روش‌های مختلفی ارائه می‌دهد این بیماری می‌تواند توسط نقاط دایره‌ای و یا ناحیه‌ای که به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز یا قهوه‌ای تیره شناسایی شود. در مناطق جغرافیایی مختلف ممکن است شما این لکه‌ها را به رنگ زرد نیز مشاهده کنید. این لکه‌ها هم می‌تواند روی پهنه برگ و هم در بخش وسیعی در امتداد حاشیه برگ‌ها و همچنین در اطراف رگبرگ‌های برگ ایجاد شود و در مدت کوتاهی می‌تواند تمام برگ‌ها را مبتلا کند. بیماری باکتریال درمان ندارد و تنها راه حذف گیاه آلوده است.
گیاهان آلوده به باکتری و حتی گلدان. خاک، ابزار باغبانی آلوده و همچنین نیمکت‌های نگهداری گیاهان آلوده باید دور ریخته شود.

 

۳- بیماری botrytis blight:
بیماری بوتریتیس یکی از بیماری‌های شمعدانی است که به نظر می‌رسد بسیار شایع است مخصوصاً زمانی که شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب است.معمولاً یکی از اولین قسمت‌های که در گیاه آسیب می‌بیند و آلوده می‌شود شکوفه است. در این بیماری شکوفه‌ها به رنگ قهوه‌ای شده یا ممکن است با رنگ خاکستری پوشیده شود. شکوفه‌های آسیب دیده قبل از شکوفایی و بیش از موعد از روی گیاه سقوط می‌کنند و برگ‌هایی که در رأس گیاه و نزدیک ساقه گل دهنده است نیز به رنگ خاکستری شده و ریزش می‌کند. برای درمان باید قسمت‌های آسیب دیده را کات کرده و از بین ببرید. در صورت پیشرفت بیماری بهتر است گیاه آلوده را دور بیندازید.
استفاده از سموم قارچ کش در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ممکن است به کاهش گسترش ان کمک کند.

 

۴- بیماری pelargonium rust:
برخلاف بیماری لکه برگی و باکتریال که شبیه هم هستند و ممکن است تشخیص و تمیز آن از یکدیگر دشوار باشد تشخیص بیماری قارچی زنگ زدگی بسیار آسان است. در این بیماری پوسیدگی‌های قهوه‌ای مایل به قرمز با زمینه‌های زرد رنگ در سطح زیرین برگ‌ها ایجاد می‌شود. حذف برگ‌های آلوده و استفاده از سموم قارچ کش بهترین روش برای درمان شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ است.

 

۵- بیماری blackleg:
این یک بیماری گیاهی و بسیار نادر است که بیشتر قلمه های جوان را مبتلا می‌کند. ساقه‌های شمعدانی مبتلا به این بیماری از قسمت‌های انتهایی (نزدیک ریشه) سیاه شده و بیماری در مدت کوتاهی پیشروی کرده و کل ساقه را مبتلا می‌کند برگ‌ها زرد شده و می‌ریزد در مراحل پیشرفته بیماری گیاه ممکن است کاملاً از بین برود. تکثیر شمعدانی از طریق قلمه یکی از متداولترین و آسان‌ترین روش‌های افزایش این گیاه است همیشه به یاد داشته باشید قلمه را از گیاهان سالم و عاری از آلودگی تهیه کنید. با مشاهده کوچک‌ترین لکه‌های سیاه در روی ساقه که پیشروی هم دارد به فکر چاره باشید و در اولین اقدام قسمت‌های آلوده را کاملاً کات کنید،  از ابزارهای باغبانی استریل برای قلمه گیری و هرس گیاه استفاده کنید. تهویه بالا، رطوبت محیطی مناسب می‌تواند تا حدودی از ابتلا گیاه به بیماری جلوگیری کند.


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “مهم‌ترین بیماری‌ های گیاه شمعدانی

  1. نگين گفته:

    سلام روزتون بخیر ببخشید این گیاه مادبزرگم هستش و گفتن چندوقت پیش گلدانش رو عوض کردن و الان ساقه هاش کمى بیحال شده!باید چیکار کنیم؟و اینکه اسم این گیاه چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، Kalanchoe blossfeldiana کالانکوئه بلوسفلدیانا هست، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بیحال ویا بازرد کردن برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست بمدت یک هفته گیاه رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید یک هفته بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. موقع ابیاری یک بار با محلول جلبک دریایی یا اسید هیومیک ابیاری کنید مقداری کمبود نور هم داره، ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابتدا باید تمام قسمتهای الوده رو کات کنید بعد با سم قارچ کشی که حاوی مس باشه استفاده کنید از سم قارچ کش مانکوزب یا اکسی کلرو مس میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم خاک گیاهتون مناسب نیست.

  2. مینا سلیمانی گفته:

    سلام..دلیل زرد شدن برگ های شمعدونی چیه؟؟؟شمعدونی من برگاش زرد شده..به خصوص برگ های پایینی..و خیلی تنو تنو خاکش خشک و سفت میشه…هفته ای چند بار ابش بدم؟؟؟هنه میگن زیاد اب نده‌من تو تراس جنوبی..با نور مناسب میذارمش…و هفته ای ۳ بار چون خیل خاکش سفت و خشک میشه میذارم.

        • مینا سلیمانی گفته:

          http://uupload.ir/files/uhuj_20200520_184357.jpg

          http://uupload.ir/files/2qvf_20200520_184403.jpg
          این یکی از کاکتوسامه.

          http://uupload.ir/files/x4v1_20200520_184347(0).jpg

          اینم یکی دیگشون
          ممنونم اگه دلیلشو بگید و بهم بگید اگه ۴،۵ روز بخوام برم مسافرت کجا نگهشون دارم.
          شرایط نگه داریش تا الان:
          روی تراس جنوبی،با نور زیاد،(ولی افتاب کم بهشون میخورد)هفته ای دوبار اب میدادم،ولی خاکش تند تند خشک میشه..ولی بیشتر اب ندادم..گعتم شاید ریشه اش بپوسه.الان برا چند روز بخوام برم مسافرت کجا نگهشون دارم؟؟ممنون میشم.

          • کارشناس 2 گفته:

            زرد وخشک شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید، ولی اگر زرد شدن برگها با شدت بیشتری صورت میگیره گیاه کمبود عناصر داره میتونید با کودهای کامل ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید ،تغییر محیط نگهداری وجابجایی های مکرر وتعویض خاک هم باعث زرد شدن برگها میشه،میتونید گیاه رو کامل سیراب کنید تا برای چند روز که مسافرت هستید نیازی به ابیاری نداشته باشند یا به یکی از اقوام بسپارید که گیاهان رو ابیاری کنند، یا میتونید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا نیاز کمتری به اب داشته باشند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره،دما ونور زیاد یا سرما باعث تغییر رنگ شاخه وبرگ گیاهان میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شمعدانی اگر مد نظرتون هست مشکلی نداره فقط کمبود نور داره میتونید شاخه های بلند رو هرس کنید وبمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.