علت لکه‌های قهوه‌ای روی برگ گیاهان چیست؟

علت لکه‌های قهوه‌ای روی برگ گیاهان چیست؟

علت لکه‌های قهوه‌ای روی برگ گیاهان چیست؟ بسیاری از گیاهان زینتی و خوراکی در لایه‌های برگ ظاهری نازیبا و ناامید کننده دارند لکه‌هایی کوچک به رنگ قهوه‌ای یا زنگ مانند، این نشانه بیماری باکتریایی است. این بیماری در برگ‌های گیاهان لکه‌های کوچک و ریز ایجاد می‌کند به همین خاطر به بیماری نقطه برگ باکتریایی نیز نامیده شده است. نقطه برگ باکتریال در برگ گیاهان لکه‌های کوچک، ریز ایجاد می‌کند که بیشتر حالت سوختگی با مواد شیمیایی دارد این لکه‌ها در مدت کوتاه زیاد شده و تمام برگ را فرا می‌گیرد در موارد پیشرفته بیماری باعث مرگ کامل برگ می‌شود.

 

ارگانیزم‌های تک میکروسکوپی کوچک، باعث ایجاد بیماری باکتریال یا نقطه برگ باکتریایی می‌شوند. روش‌های متعدد و متفاوتی در مورد چگونگی درمان نقطه برگ باکتریایی و حفظ گیاه آلوده وجود دارد، شناسایی زود هنگام برای مدیریت مؤثر بیماری‌های نقطه باکتریایی بسیار مؤثر و مهم است.

 

نشانه‌های بیماری لکه برگ باکتریایی:
نقطه برگ باکتریایی در گیاهان ممکن است به روش‌های مختلفی ظاهر شود. نشانه‌های نقطه برگ باکتریایی ممکن است شامل ضایعات روی برگ با لبه سیاه و سفید، لکه‌های قهوه‌ای با هاله‌های زرد یا مناطق نازک و تاریک در شاخ و برگ گیاهان باشند. نقاط نامنظم و بسیار کوچک هستند آنها می‌توانند در بالا یا پایین یک برگ اتفاق بیافتند و وقتی که پیشروی کرده و تمام سطح برگ را احاطه کند می‌تواند بخش‌هایی از بافت داخلی را از بین ببرد. علائم نقطه برگ باکتریایی ممکن است بر روی لبه‌ها و حاشیه برگ ظاهر شود در این حالت لبه‌های برگ به رنگ قهوه‌ای درآمده برگ استحکام خود را از دست داده و ظریف می‌شود بافت برگ خشک شده و از بین می‌رود. این بیماری بیشتر در برگ‌های مسن اتفاق می افتد اما به سرعت در بافت‌های جدید ایجاد می‌شود.

 

نقطه برگ باکتریایی چیست؟
ارگانیزم‌هایی که نمی‌توانند با چشم غیر مسلح دیده شوند علت این بیماری است. شرایط مرطوب و سرد باعث تشکیل این باکتری‌ها می‌شود که می‌توانند به سرعت به گیاهان دیگر نیز سرایت کند. این باکتری‌ها بیشتر بر روی برگ‌ها و یا بر روی بقایای گیاهی در خاک نفوذ می‌کنند. باکتری‌ها برای تولید مثل تقسیم می‌شوند و یک باکتری می‌تواند به سرعت در عرض چند ساعت افزایش یابد. باکتری‌ها زمانی که درجه حرارت بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است سریع‌تر از همیشه تولید می‌شوند. میزان بالای عفونت باعث از بین رفتن برگ می‌شود و می‌تواند به طور جدی سلامت گیاهان را به خطر بیندازد. از همین رو بیماری نقطه برگ باکتریال بسیار بسیار مسری است. پاتوژن این بیماری همچنین می‌تواند توسط دانه آلوده حمل شود با این حال برخی از گونه‌های مقاوم در برابر بیماری‌ها وجود دارد.

 

درمان بیماری لکه برگ باکتریایی:
علاوه بر رعایت بهداشت و نکات پیشگیرانه و کنترل دما و رطوبت محیطی در گسترش این بیماری می‌توانید از یک قارچ کش مس در محصولات کشاورزی استفاده کنید البته این روش مقابله محدود است و فقط زمانی مؤثر است که در مراحل اولیه و ابتدایی سرایت بیماری به گیاه باشد.در گیاهان زینتی در اولین اقدام گلدان مبتلا را از بقیه گیاهان جدا کنید. برگ‌های آسیب دیده را حتی اگر یک نقطه کوچک از آلودگی دارد حذف کنید تا از بروز باکتری‌ها در برگ‌های مجاور جلوگیری کنید. در گیاهان مبتلا آبیاری را به روش کوزه‌ای و از زیر گلدانی انجام دهید. از اسپری آب بر روی برگ‌های آلوده خودداری کنید. برگ‌ها را بعد از کات کردن از بین ببرید.

 

بعضی از رایج‌ترین میزبان‌ها عبارتند از:
کاهو، چغندر، بادمجان، فلفل، گیاهان زینتی انواع ترادسکانتیاها، فیلودندرون ها، پاندانوس و….

 

 

حذف برگ‌های قدیمی و مسن گیاهان، کنترل دما و رطوبت، تهویه مناسب، استفاده از وسایل باغبانی استریل تا حدودی از بروز بیماری جلوگیری می‌کند. هیچ درمان شیمیایی شناخته شده‌ای برای بیماری نقطه برگ باکتریایی وجود ندارد. بهترین نتیجه این است که پیشگیری و کنترل مکانیکی در اولین علایم بیماری نقطه برگ باکتریایی باشد.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

7 دیدگاه برای “علت لکه‌های قهوه‌ای روی برگ گیاهان چیست؟

  1. hedi گفته:

    من یه گل فیکوس دارم ک جدیدا لک های قهوه ای پشت برگاش به وجود اومده و برگاش و زرد میکنه اگه میشه راهنماییم کنین ک چیکار کنم

  2. ایلیا گفته:

    سلام
    من چند تا کاکتوس خریدم که تازگی برگاشون لکه های قهوه‌ای افتاده نعل اسبی و یه کاکتوسی که سب زو قرمزه شبیه الوراست و غوره ای هم که شبیه نعل اسبی هستش برگاش افتاد سه ساکولنت از نوک برگاش داره خشک میشه یکی از پایین چیکار کنم نتونستم قسمت آپلود عکس رو پیدا کنم وگرنه براتون می فرستادم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست دوبرگ رو که لکه دارند جدا کنید، اگر بازم برگهای سالم به این صورت لکه دارشدن گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول سم قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید از قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

دیدگاه‌ها بسته شده است.