معرفی کاکتوس ژمینو کالیسیوم مونوریل

معرفی کاکتوس ژمینو کالیسیوم مونوریل

معرفی کاکتوس ژمینو کالیسیوم مونوریل با نام علمی gymnocalycium monvillei و نام مترادف Echinocactus monvillei بومی آرژانتین استان کوردوبا و سن لوئیس است. در مراتع رشد می‌کند دامنه نسبتاً گسترده‌ای دارد و فراوان است. این گونه در ارتفاع ۵۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا مشاهده می‌شود. در قدیم و بین مردم عامی با نام‌های کاملاً متفاوت و متغیری شناخته می‌شود. یک گیاه با نرخ رشد متوسط که به صورت انفرادی رشد کرده و در نهایت تشکیل توده‌های بزرگ می‌دهد.

 

ساقه گیاه کروی به رنگ سبز تیره یا سبز مایل به خاکستری که در مناطق بومی تا قطر ۲۰ سانتیمتر و ارتفاع ۸ سانتیمتر رشد می‌کند. گیاهانی که به شیوه پرورشی کاشت و نگهداری می‌شود می‌تواند تا ۳۰ سانتیمتر هم قطر بگیرد.

 

دارای ۱۰-۱۷ دنده و تیغ‌هایی که طول آنها به ۱۰ میلیمتر می‌رسد. تیغ‌های گیاه ضخیم کمی خمیده زرد با پایه‌های معمولی قرمز نارنجی اغلب شفاف دارای ۷-۱۲ عدد تیغ اما در گیاهان جوان معمولاً ۳-۵ عدد است که روی بدنه گیاه گسترده شده به رنگ زرد یا سفید مایل به قرمز طولانی‌ترین تیغ تا ۳ سانتیمتر می‌رسد.

 

جوانه گل تخم مرغی شکل کوتاه و گلوله‌ای،  پوشیده شده با گلبرگ‌های بیضوی، گل‌های گیاه قیفی شکل ۴-۸ سانتیمتر عرض به رنگ صورتی*سفید  صورتی مایل به قرمز این گیاه فصل تابستان و در سن ۵-۶ سالگی به گلدهی می‌رسد میوه‌های گیاه کروی یه رنگ سبز حاوی بذر که در زمان بلوغ (رسیدن بذور) زرد رنگ می‌شود دانه‌های گیاه به رنگ قهوه‌ای و کوچک با اندازه ۱ میلیمتر است.

 

شرایط نگهداری:
یک واریته از ژمینو با نرخ رشد متوسط که هیچ مشکلی در کشت ندارد به راحتی می‌توان این گیاه را در گلدان یا دیش گاردن و باغ‌های مینیاتوری کاشت نیاز به مراقبت زیاد و شرایط خاص نگهداری ندارد یک گونه گیاه تابستانی که نیازمند خاک سبک متخلخل و مکانی دور از تابش مستقیم نور است به خاطر فرم و نحوه قرار گیری تیغ‌ها که بدنه گیاه را محصور کرده مورد توجه علاقه‌مندان به گل و گیاه است.

 

خاک:
نیازمند بستر کشت شنی سبک متخلخل با زهکشی بالا که آب حاصل از آبیاری را به راحتی از خود عبور دهد خاک کاکتوس بستر مناسبی برای ژمینو مونویلی است.

 

آبیاری:
در فصول رشد فعال بهار و مخصوصاً تابستان به طور منظم و کافی گیاه را آبیاری کنید اجازه دهید بین دو آبیاری مانند اغلب کاکتوس‌ها خاک خشک شود آبیاری زیاد و مانده آبی در خاک باعث پوسیدگی ریشه می‌شود در زمستان آبیاری را محدود و متوقف و گلدان را در مکانی خشک منهای رطوبت محیطی نگهداری کنید.

 

کوددهی:
در بهار و مخصوصاً تابستان با کودهای پتاس بالا سه هفته یک‌بار گیاه را تغذیه کنید.

 

دما:
به شرط آبیاری منظم در تابستان گرما و دمای بالا را به راحتی دوام میاورد در زمستان این گیاه را از یخبندان و سرمای سخت محافظت کنید به شرط خشکی بستر و مدت کوتاه دمای ۵- را به راحتی تحمل می‌کند.

 

نور:از نور مستقیم و زیاد خورشید محافظت شود این گیاه مکان‌های سایه روشن با تهویه بالا می‌خواهد.

 

تکثیر: از طریق کاشت بذر می‌توان این کاکتوس را تکثیر کرد.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “معرفی کاکتوس ژمینو کالیسیوم مونوریل

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، نه ابلغ نیستند بخاطر دما تغییر رنگ دادن دمای نگهداری احتمالا کم یا زیاد شده در حال رشد هستند دما ایدال بشه به رنگ سبز در میان.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رنگ گیاه علائم خوبی نداره،با دو انگشت به آرامی تنه گیاه روفشار بدید ببینید نرم هست یا سفته اگر سفت باشه مشکلی نیست ولی اگر نرم شده باشه احتمالش هست که از درون پوسیده شده باشه.

  1. $ Mohammad گفته:

    سلام ی کاکتوس ژمینو شکلاتی دارم ۴ تا گل داده میخواستم بدونم آیا خود گل ها تبدیل ب بذر میشه یا باید کاکتوس دیگه ای هم داشته باشم؟ و میشه بگین برا کاکتوس هاماتو هم چطور هستش؟ ممنون از شما و سایتتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، باید یک کاکتوس پایه دیگه هم داشته باشید که همزمان گل داشته باشن تا بتونید گرد افشانی کنید،برای هاماتو بعضیهاشون جفت پایه وبعضیهاشون تک پایه هستند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.