کاکتوس اکانتوکالیسیوم اسپینیفلوریوم

کاکتوس اکانتوکالیسیوم اسپینیفلوریوم

کاکتوس اکانتوکالیسیوم اسپینیفلوریوم با نام علمی Acanthocalycium spiniflorum یک کاکتوس کروی انفرادی که در حدود ۱۰-۱۵ سانتیمتر عرض دارد گل‌های گیاه به رنگ صورتی که در بهار و تابستان شکوفا می‌شود ارقامی با گل‌های سفید نیز وجود دارد و بدنه گیاه می‌تواند کمی متراکم‌تر و طولانی‌تر باشد. ساقه گیاه تکی، انفرادی، کروی تا کمی کشیده که ۲۰-۶۰ سانتیمتر قد و ۱۰-۱۵ سانتیمتر عرض دارد به رنگ سبز روشن تا سبز تیره، دنده‌های روی بدنه به تعداد زیاد ۱۵-۲۰ عدد برجسته حاد در حاشیه، ارئولها جداگانه دور از هم ۱/۵تا ۲ سانتیمتر تقریباً سفید رنگ هنگامی که جوان هستند.

 

تیغ‌های گیاه به تعداد ۱۰-۱۲ عدد در هر حلقه. نازک. قوی. سوزن مانند راست تا منحنی گسترده به رنگ زرد تا رنگ عسلی یا زرد تا قهوه‌ای روشن که حدود ۳ سانتیمتر طول دارد. تیغ‌های مرکزی ۳-۴ عدد در حال توسعه قهوه‌ای مایل به زرد که تا ۴ سانتیمتر طول دارد. گل‌های گیاه به شکل مستطیلی مسطح تا حدودی متغیر از یک گیاه به گیاه دیگر به رنگ صورتی تا بنفش که ۷ سانتیمتر طول و ۶ سانتیمتر عرض دارد در بهار و طول تابستان در حلقه‌های نزدیک مرکز انتهایی بدنه ظاهر می‌شود.

 

اکانتو کالیسیوم ویلیاسوم متعلق به گروهی از گیاهان است که حتی در فصل زمستان هم جذاب است با تیغ‌های منحصر به فرد زرد رنگ که بدنه گیاه را پوشانده است بدنه به رنگ سبز تیره تا سبز روشن.

 

گل‌های بنفش و بزرگ این گیاه شکل غیر معمول گل در خانواده کاکتوسها است که آن را به گیاهی محبوب برای کشت تبدیل کرده، اکانتو نسبت به اکثریت کاکتوس‌ها به انواع خاک بسیار مقاوم است گل‌های این نوع از کاکتوس متغیر و از یک گیاه به گیاه دیگر متفاوت است گاهی اوقات تقریباً سفید یا بنفش است بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه رنگ‌های متنوع گل‌های این گیاه را در مجموعه خود داشته و بتوانید برای گرده افشانی اقدام کنید پیشنهاد می‌کنیم چند گلدان از این گیاه تهیه و از زیبایی منحصر به فردش لذت ببرید.

 

یک کاکتوس با نرخ رشد نسبتاً سریع و به راحتی به گل می‌رود گیاهان مسن این نوع وقتی در باغ و فضای باز کشت می‌شود بسیار قوی‌تر و بهتر رشد می‌کند.

 

شرایط نگهداری:

خاک:
این کاکتوس خاک بسیار متخلخل با زهکشی بالا را دوست دارد برای کشت گلدانی بستر کاکتوس محیط کشت مناسبی برای اکانتو است از گلدان‌های با زهکشی بالا و حفره انتهایی زیاد برای کاشت استفاده کنید.

آبیاری:
در فصول رشد فعال بهار و تابستان به آبیاری منظم نیاز دارد اجازه دهید خاک گیاه بین دو آبیاری خشک شود  ریشه‌های فیبری این گیاه به خاک خیس حساس بوده و دچار پوسیدگی می‌شود در زمستان آبیاری را متوقف و خاک را خشک نگه دارید.

کوددهی:
در بهار و تابستان اکانتو را با کودهای پتاس بالا سه هفته یک‌بار تغذیه کنید.

دما:
گرما و دمای بالا را به شرط آبیاری منظم تحمل می‌کند در زمستان به شرط خشکی بستر و حفاظت از یخبندان برای مدت کوتاه دمای ۱۲- را دوام می آورد ولی در شرایط کشت گلدانی و برای رشد بهینه در بهار بهتر است دمای زمستان از ۸ درجه پایین‌تر نرود.

نور:
در فضای باز و کشت داخل زمین مکان سایه روشن با سایه بعد از ظهر و در کشت گلدانی و نگهداری در خانه یا گلخانه نیازمند مکان با نور روشن و زیاد و حتی نور اول صبح مستقیم بقیه تایم‌ها فیلتر شده است برای داشتن گیاه با بدنه قوی کروی فشرده و تیغ‌های محکم و برجسته باید نور مناسب تأمین کنید.

آفات و بیماری‌ها:
ممکن است برای انواع حشرات جذاب باشد اما اگر در شرایط ایده آل از نظر نور دما آبیاری بستر کشت نگهداری شود با تهویه بالا کمتر در معرض ابتلا به آفات است. از آفات به کنه قرمز و شپشک آرد آلود بسیار حساس و مستعد ابتلا است به خاطر تیغ‌های بلد و منحنی که دور بدنه را احاطه کرده در صورت ابتلا به آفات مخصوصاً شپشک آرد آلود حذف فیزیکی سخت است بدترین موقع وقتی است که شپشک به ریشه گیاه حمله کند. از بیماری‌ها پوسیدگی ریشه و طوقه و بیماری قارچی که در اثر آبیاری نامنظم و زیاد و زهکشی نامناسب ایجاد می‌شود در صورت ابتلا به بیماری قارچی سموم قارچ کش بی اثر است.

تکثیر:
از طریق کاشت بذر می‌باشد. بذرهای این گیاه رو در بهار و بعد از یخبندان کشت کنید بذور ۷-۱۴ روز بعد کاشت در دمای ۲۱-۲۷ درجه جوانه میزند این گیاه به ندرت و در صورت بالا رفتن سن تنه جوش تولید می‌کند.

اکانتو به سختی با کات کردن بدنه و قلمه گیری تکثیر و ریشه دار می‌شود بهترین روش کاشت بذر است.


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید