آموزش تکثیر گل کراسولا خرفه‌ ای

آموزش تکثیر کراسولا خرفه‌ای
آموزش تکثیر کراسولا خرفه‌ای: کراسولا خرفه‌ای را می‌توان به راحتی در خانه و در هر فصلی از سال به شرطی که شرایط فراهم باشد تکثیر کرد. کراسولا شاخه‌های زیادی تولید می‌کند و اگر این شاخه‌ها کنترل نشوند گیاه زشت و بد فرم می‌شود. برای جلوگیری از بد فرم شدن و تبدیل شدن گیاه به بونسای باید گیاه را هرس کنیم. شاخه‌هایی که در هنگام هرس بریده می‌شوند را دور نریزید و آن‌ها را به راحتی تکثیر کنید و با این کار هم عمل هرس برای زیبایی گیاه را انجام داده‌اید و هم می‌توانید کلی کراسولای جدید تکثیر کنید.

اگر نمی‌خواهید گیاه را هرس کنید اما میخواهید عمل تکثیر را انجام دهید هم هیچ مشکلی نداشته و درهرصورت به روش زیر عمل کنید:برای تکثیر کراسولا خرفه‌ای از طریق قلمه گیری، شاخه و ساقه‌هایی را انتخاب کنید که چوبی و سفت شده باشند. طول قلمه باید ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر باشد و حداقل دارای یک گره باشد (گره محل اتصال برگ به ساقه).یک چاقو یا یک قیچی تیز تهیه کنید. تیز بودن چاقو یا قیچی خیلی مهم است و اگر کند باشد هنگام برش گیاه له شده و ریشه تولید نمی‌کند. یک یا چند ساقه با خصوصیاتی که گفته شد انتخاب کنید و آن را برش دهید. نیاز نیست برش اریب باشد و همان صاف برش بدهید. قلمه‌ی بریده شده را به مدت نیم ساعت درون آب قرار دهید تا جریان شیره گیاه قطع شود و برگ‌های اضافی را جدا کنید و حداقل ۴ الی ۶ برگ بر روی قلمه باقی بماند. 

وجود برگ زیاد بر روی قلمه انرژی گیاه را مصرف کرده و گیاه ریشه تولید نمی‌کند اما ریشه زایی بدون برگ هم امکان ندارد. در مرحله بعد قلمه ها را در جای خشک و خنک و سایه به مدت ۱ الی دو روز قرار دهید تا انتهای آن‌ها پینه ببندد یا خشک شود. بعد از خشک شدن انتهای قلمه آن را درون گلدان قرار دهید.

 

قلمه‌ها را می‌توانید در خاک کاکتوس قرار دهید. یا می‌توانید از خاک برگ و ماسه شسته استفاده کنید. گلدان قلمه ها را در محلی سایه روشن و خنک قرار دهید. هرروز خاک را چک کنید اگر حس کردید خشک شده آبیاری کنید. بعد از گذشت ۲ الی ۶ هفته قلمه‌ها تولید ریشه می‌کنند. وقتی ریشه‌ها بزرگ شدن یا اولین جوانه از گیاه ظاهر شد، عمل تکثیر موفق بوده است.

 

قلمه ها را از همان اول هم می‌توانید در آب ریشه دار کنید. داخل یک ظرف یا یک لیوان آب فاقد کلر و املاح سخت بریزید و قلمه ها را از همان اول برش (نیازی به بستن پینه یا خشک شدن انتهای قلمه نیست) داخل ظرف حاوی آب قرار دهید. آب را هرچند روزی یک‌بار تعویض کنید. بعد از گذشت چند هفته ریشه تولید می‌کنند. وقتی طول ریشه‌ها ۳ الی ۵ سانتی متر شد آن ها را به خاک انتقال بدید. هفته‌های اول انتقال، گیاه را در جای خنک و سایه قرار بدید تا کمی به محیط خاک عادت کند و بعد طبق شرایطی که برای گیاه مادری فراهم کرده بودید برای قلمه‌ها هم فراهم کنید.

.
آموزش تکثیر کراسولا خرفه‌ای
.
.
.
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

121 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گل کراسولا خرفه‌ ای

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، همچنین، گیاهتون کمبود نور داره وخاک وگلدانش مناسب نیست، خاکرو کامل ابیاری کنید تا نرم بشه بعد گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه های گیاه رو با اب ولرم شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید گلدانش رو هم کوچک کنیدگلدان فعلیش خیلی بزرگ هست سایز ۶ برای این اندازه گیاه مناسب هست یک هفته بعد از کاشت به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. برگهاش کوچک هست دقیق نمیشه گفت چه نوع ساکولنتی هست احتمال میدم از خانواده کراسولاها باشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      پیامها تکراری باشه برای موقت قفل میشید ولی بعد ازچند دقیقه مجدد میتونید پیام بفرستید. برای ارسال پیامها بهتر هست بین هر پیام حداقل یک دقیقه صبر کنید.

  1. dorsazaryab1 گفته:

    من درسا هستم من یه پورتولاکار افرا دارم شبیه به این گیاه کراسولا من تکثیر کردم به نظرتون گیاهی که ازش قلمه برداشتم رشد می کنه ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست، سنگین ورسی هست، وکمبود نور داره، گیاه رو از خاک خارج کنید ریشه های گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ریشه های پوسیده شده رو جدا کنید تمام شاخه وبرگهای خشک شده رو هم کات کنید بهتر هست تنه گیاه رو هم با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل گلدان کوچکی که یک سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه با خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید. حدود دو هفته بعد از کاشت بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، یک ماه بعد از تعویض گلدان با کودهای مخصوص کاکتوسها گیاه رو تقویت کنید.

  2. محمد گفته:

    سلام وقت بخیر من یک کراسولا دارم ک شاخه هاش زیاده اما برگاش کمه مدام برگاش رو میریزه تا کمی برگ در میاره مجدد میریزن از وقتی هم خریدیم خاکش خیلی سفت و سنگینه تقریبا یک ساله داریمش اما اصلا شاداب نیست پشت پنجره نگه میدارم و در روز یک ساعت نور پشت پنجره بهش میزنه و دو هفته یک بار آب میدم بهش. برای خوب شدنش چیکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.