نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده

نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده
در این مقاله دو روش ساده و عمومی کاشت بذر آدنیوم که از طریق آن میتوانید در منزل یا هر مکانی این گیاه زیبا را از طریق بذر تکثیر کنید.

روش اول

آموزش کاشت بذر آدنیوم (تصویری)

بذر گیاه آدنیوم را با همان روش کاشت بذر کاکتوس می شود به آسانی در آپارتمان و گلخانه کشت کرد.

روش دوم

کاشت بذر گل آدنیوم

نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده: یکی از راه‌های تکثیر گیاه آدنیوم از طریق بذر می‌باشد و البته راه‌های بیشتری برای تکثیر وجود دارد ولی تکثیر از طریق بذر آسان‌تر بوده به شرطی که به یکسری از نکات توجه شود. تکثیر آدنیوم در گلخانه‌ها به صورت انبوه بوده و روش کاشت بذر در گلخانه کاملاً متفاوت با کاشت بذر در خانه می‌باشد. ما قصد دارید روش کاشت بذر در خانه را در این مقاله آموزش دهیم. روش کاشت بذر در خانه بسیار آسان است و با کمی دقت می‌توانید این گیاه زیبا را خودتان در خانه پرورش دهید. برای این کار کافی است مراحلی که گفته می‌شود را به ترتیب انجام دهید.

 

۱_ انتخاب بذر تازه با قوه نامیه بالا:
به توانایی بذر برای جوانه زنی قوه نامیه گفته می‌شود. به تعداد بذرهایی که در طول یک زمان معین (مثلاً ۱۰ روز) جوانه می‌زنند نیز قوه نامیه میگویند که معمولاً با درصد بیان می‌شود. پس اولین مرحله خرید، بذر تازه و با کیفیت که دارای قوه نامیه بالا باشد است که بسیار مرحله مهمی می‌باشد و برای این کار حتماً از فروشگاه‌های معتبر که قوه نامی و تازگی بذر را ضمانت می‌کنند خرید کنید در غیر این صورت ممکن است تمام زحمات شما به حدر برود. بذر آدنیوم به رنگ چوب می‌باشد و طول آن‌ها تقریباً نیم سانتی متر (ممکن است کوچک‌تر و بزرگ‌تر باشد) می‌باشد. برای بالا رفتن درصد جوانه زنی بذر بهتر است بذرهای درشت را چند ساعتی در آب ولرم خیساند البته اینکار ضروری نیست و فقط کیفیت جوانه زنی بیشتر می‌شود.

برای خرید بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

۲_ خاک بستر کشت:

بستر کشت محلی است که بذر در آن جوانه زنی می‌کند و برای مدتی تا زمان انتقال درون آن رشد می‌کند. پس باید بستر کشت دارای خاکی با مواد مغذی باشد تا در طول دوران رشد جوانه، مواد مورد نیاز به گیاه برسد. خاکی که برای این کار انتخاب می‌کنیم پیت ماس است که هم رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند و هم مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند. می‌توانید پیت ماس را با کوکوپیت ترکیب کنید. برای این کار ۷۰ درصد خاک پیت ماس و ۳۰ درصد خاک کوکوپیت را باهم مخلوط کنید. البته می‌توان ماسه شسته رودخانه که ضدعفونی شده باشد هم به میزان کمی به خاک اضافه کرد، ماسه کمک می‌کند زمانی که رطوبت خاک کم می‌شود روی سطح خاک شکافت ایجاد نشود چون شکافت باعث می‌شود ریشه‌های ضعیف و کوچک جوانه پاره شود و ممکن است جوانه‌ها از بین بروند. اما ضرورتی نیست و با خاک پیت ماس خالی هم می‌توان بذر ها را پرورش داد.

 

۳_ ظرف بستر کشت:
برای کاشتن بذرها ما نیاز به یک ظرفی داریم که به تعداد بذرها فضا داشته باشد،نور را از خودش عبور دهد و رطوبت را برای جوانی زنی حفظ کند. برای این کار می‌توانیم از ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای یا هر ظرفی که شفاف باشد و نور از آن عبور کند استفاده کنیم. برای ظرفمان به یک درب نیاز داریم تا هوا از آن عبور نکند. درب ظرف نباید به قدری نازک باشد تا دمای محیط بیرون و داخل بستر به راحتی تبادل پیدا کند. می‌توانیم بجای درب از پلاستیک‌های فریزر به همراه کش استفاده کنیم. ارتفاع ظرف نباید کم باشد و حداقل ارتفاع مورد نیاز ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر می‌باشد. البته ارتفاع زیاد هم نیاز نیست. ظرف بستر باید دارای سوراخ‌هایی در کف خود باشد تا آب و رطوبت اضافی از کف آن خارج شود. اگر سوراخ نداشته باشد باید خودمان به کمک یک وسیله تیز برای ظرف سوراخ ایجاد کنیم. معمولاً ظرف‌های شیشه‌ای به منظور اینکه سوراخ کردنشان سخت است برای این کار مناسب نیستند. ظرف‌های پلاستیکی را به راحتی می‌توان در کف آن‌ها سوراخ ایجاد کرد. بهترین ظرف برای این کار همان جا نانی‌هایی است که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود. یک جا نانی با ظرفیت تعداد بذرها تهیه کنید و کف آن را سوراخ کنید. جا نانی به علت دارا بودن درب، کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. دقت کنید که جا نانی سفید و شفاف باشد تا نور به جوانه‌ها برسد.برای سوراخ کردن کف ظرف می‌توانید از یک پیچ گوشتی کمک بگیرید (فقط ظرف‌های پلاستیکی) پیچ‌گوشتی را بر روی شعله آتش قرار دهید تا داغ شود بعد از اینکه کاملاً داغ شد با آن روی ظرف سوراخ ایجاد کنید. هر وقت سرد شد باز چند دقیقه‌ای روی شعله قرار دهید و مجدداً تکرار کنید فقط خیلی مراقب باشید چون این کار کمی خطر هم دارد و در یک محل مناسب و بیرون از خانه این کار را انجام دهید چون ممکن است باعث آتش سوزی شود. سوراخ‌ها را به ترتیب و مرتب بر روی کف با فاصله ۲ سانتی متری از هم ایجاد کنید. تمام کف ظرف باید سوراخ داشته باشد. کف بستر باید با سنگ ریزه پر شود تا هم از ریزش خاک ظرف جلوگیری کند و هم فاصله‌ای ایجاد کند تا آب اضافی به راحتی خارج شود. سنگ‌هایی انتخاب کنید تا از سوراخ‌های کف ظرف کمی بزرگ‌تر باشد.

 

۴_مراحل ضدعفونی بستر:
بعد از خرید بذر و آماده کردن خاک و ظرف، شما نیاز به یک ضدعفونی کننده یا قارچ‌کش دارید. در بستر کشت رطوبت فراوان ایجاد می‌شود و به علت دارا بودن مواد مغذی خاک، محل رشد قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ‌ها برای جوانه‌ها بسیار خطر دارند و باعث از بین رفتن جوانه‌ها می‌شوند. این مرحله نیز یکی از مراحل حساس و مهم است.

.
نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده
.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

132 دیدگاه برای “نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده

    • کارشناس 1 گفته:

      دو جوانه قارچی شدند از بستر خارج کنید وخاک رو با محلول قارچکش ابیاری کنید وبعد هوادهی کنید. زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری رو انجام بدید.

  1. محمد گفته:

    سلام من جوونه های آدنیومی که ۲۴ بهمن کاشته بودم رو الان یه چیزی شبیه تارعنکبوت گرفته و یکیشونم نرم شده و تنش چلوسیده لطف کنید بگید چیکار کنم

  2. arianarial110 گفته:

    سلام من حدود ۱۰-۱۲ روز پیش آدنیومم رو سرزنی کردم الان چقد طول میکشه تا جوونه بزنه و شاخه زایی شروع بشه ؟
    بعدش ۱۶ ام بود که ۱۰تا بذر عربیکوم ازتون گرفتم ۲۴ کاشتم با روش اول کاشتم تا الان ۴ تاش جوونه زده بنظرتون خوبه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره حدود یک الی دو ماه زمان میبره، توی ۴ روز ۴ تا سبز شدن یعنی، خوب هست عجله نکنید مابقی هم جوانه میزنند.

  3. هدیه گفته:

    سلام من یازده عدد بذر آدنیوم خریداری کردم میخاستم ببینم موقع کاشتن تو بستر خاک.باید کپسول ها رو روی خاک بزارم یا کمی خاک روشون بریزم که زیر خاک قرار بگیرن؟؟واینکه خاک پیت تنها استفاده کنم یا کوکوپیت و پرلیت هم قاطیش کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه نیازی نیست روشون خاک بریزید به همون صورت بصور افقی روی سطح خاک بگذارید، فرقی نمیکنه در هر نوع از این خاکها رشد میکنه.

  4. علی گفته:

    سلام..جوانه های آدنیوم عربیکوم من در نود روزگی هستن..متاسفانه ده روزی هست که شروع کردن به زرد شدن و ریزش برگ ها…تا ده روز پیش حالشون عالی بود..خیلی ناراحتم????????????
    علتش چیه؟
    خواهشا خواهش میکنم راهنماییم کنید
    متشکرم
    پشت پنجره جنوبی در سطل ماست در پلاستیک هستن…هوادهی زیاد انجام ندادم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از بستر بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم بتازگی تغییری درنگهداری بوجود اومده؟ کوددهی یا سمپاشی اگر داشتید بفرمایید.

  5. ممد گفته:

    سلام وقت بخیر
    دما و نور چطوری باشه؟
    فصل پاییز و زمستان هم میشه کاشت؟
    آبدهی به چه صورت باشه؟
    دایم پلاستیک فریزر روی محل کشت باشه؟

  6. کسری مرادی گفته:

    سلام من این سه بذر خریدم تا چه مدت در یخچال میتونم نگهداری کنم و نحوه کاشتشون چجوریه

  7. مهياز گفته:

    سلام میتونیم بذرو از همون اول تو گلدون بکاریم ک دیگ نیاز ب انتقال نباشه؟؟سر گلدونو با سلفون بپوشونیم
    دمای مورد نیاز بذر چقدر هست؟

  8. محمدعلی گفته:

    سلام

    من یه بذر ادنیوم کاشتم که الان ۶ ماهشه

    دو ماهی بود رشدش خیلی کم شده بود منم نظرم به این جلب شد که مادرم خاک اضافه کرده به کنارش ممکنه باعث پوسیدگی و قارچ شده باشه

    یک مقدار خاکشو کم کردم

    اما بعد از یک روز دو برگ پایین شروع به زرد شدن کردن

    من ابدهی رو بیشتر کردم (حس کردم ممکنه از ابدهی کم هم باشه مخصوصا اینکه خاک ممکنه تکون خورده باشه) البته زیاده روی نکردم و از اب با درصد کمی قارچ کش استفاده کردم

    الان بعد از سه روز اون دو برگ کامل خزان کردن یه برگ دیگه شروع به زرد شدن کرده

    اما ساقه و بقیه ۶ برگ بعلاوه جوونه جدید سرحال هستن

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست ولی اگر باسرعت بیشتری زرد میشند میتونید گیاه رو با کودهای مخصوص کاکتوسها هر دو هفته یک بار تقویت کنید کم شدن رشد گیاهان در این فصل طبیعی هست بدلیل گرمای زیاد بصورت موقتی رشدشون متوقف میشه هوا کمی که خنک بشه مجدد شروع به رشد میکنه.

  9. حسن گفته:

    سلام
    برای قارچکشی با مانکوزب محلول روی روی جوونه آدنیوم هم اسپری کنم یا فقط روی خاک؟

      • حسین مقدم گفته:

        سلام من مراحل که گفتید انجام دادم میخوام یه چیزای خیلی کوچک رو بدونم آیا ظرف که بستر رو کشت کردم میتونم تو باغچه زیره سایه ها درخچه بزارم و ظرفی که تهیه کردم کاملن شفافه دقیق مثله ظرف یکبارمطرف سبزی ویا سالادی و یه سوال دیگه تا چند روز بعد جوانه میزنه تا ۱۰ هم ممکنه جوانه بزنه بعد از ۱۰روز نزد بذر خراب شده ویه سوال کوچولو من هر روز روی بستر کشت اب اسپری کنم مورد نداره و ۱۰دقیقه هر روز هوادهی کنم خیلی ممنون میشم این سوالاتم جواب داده بشه (بستر کشت تو بالکن افتاب نمیخوره میشه)

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، میتونید داخل باغچه هم نگهداری کنید ولی حتما بررسی کنید که نور مستقیم نخورند، بذرها تا وقتی که جوانه نزدند بهتر هست درب بستر باز نشه تا دما ورطوبت برای جوانه زنی بذرها فراهم بشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد انجام بدید، اگر هر روز ابیاری کنید بذرها پوسیده یا قارچی میشند واز بین میرند، زمان جوانه زنی بستگی به نوع بذر ودما ورطوبت بستر بستگی داره، از ۱۰ روز تا ۴۰ روز این زمان متغییر هست، بعضی از بذرها احتمالش هست که تا سه ماه جوانه نزنند. بهتر هست صبور باشید ودما ورطوبت جوانه زنی نوع بذری رو که تهیه کردید رو ایدال کنید جوانه میزنند.

  10. محسن گفته:

    سلام. سی و سه روز از تاریخ کاشت بذر میگذره و اونها ۶ برگی شدن. الان میتونم به گلدون انتقال بدم؟ میتونم توی خاک گلدون از هیومیک اسید پودری استفاده کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بعد از پایان چهار ماهگی بهتر هست تک کنید سی وسه روزه کوچک میشن واحتمال از بین رفتنشون زیاد هست.

  11. حسین مقدم گفته:

    باسلام خسته نباشید من بذر خریدم قبل از این که مطالعه کنم از شنیدن چند نفر رفتم بذر رو تو یخچال گذاشتم تا ۱هفته بعد رفتم تو اب گرم گذاشتم تا ۲روز بعد کاشتم تو خاک کوکوپیت الان ۳روزه بعد تازه روشون نایلون کشیدم تا هوانخوره بعد میخواستم بدونم کارغلط بود درمیاد یع توضیح کوچولو میخوام ممنون میشه ۲دونه دارم خراب نکنم خیلی لطف میکنید راهنمایم بکند اینارو خراب نکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بستر رو باید کامل ضدعفونی میکردید وحتما باید مرطوب باشه اگر بستر خشک باشه جوانه نمیزنند. مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید روش کاشت بصورت واضح توضیح داده شده.

  12. داریوش مظفریان گفته:

    آیا جوانه بذر آدنیوم همه موجود است چون من حدود یکمیون بابت بذر پول دادم ولی هچ کونه سمری دستگیرم نشده

دیدگاه‌ها بسته شده است.