معرفی کلیستو کاکتوس سامایپانتوس

معرفی کلیستو کاکتوس سامایپانتوس

معرفی کلیستو کاکتوس سامایپانتوس (cleistocactus samaipatanus) یکی دیگر از انواع کاکتوس‌های منحصر به فرد از خانواده کاکتاسه (Cactaceae) است که زیستگاه اصلی آن بولیوی، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه است و بر روی بسترهای سنگی می‌روید. به شکل استوانه‌ای بوده و بین ۱۴ تا ۱۷ ضلع کوتاه دارد و تیغه‌های آن کوتاه و متراکم به رنگ سفید یا زرد کم رنگ هستند که روی ساقه را پوشانده و در هر آرئول وجود دارد. بین ۸ تا ۳۰ خار شعاعی به اندازه حدود ۱.۵ سانتیمتر و چند خار مرکزی که بلندتر و قوی‌تر هستند، دارد.

آبیاری:
در فصل تابستان به طور منظم و پس از خشک شدن خاک گلدان و در  زمستان آبیاری را بسیار محدود کرده در فضای آزاد نگهداری شود. حتماً از ریزش باران دور نگه داشته شود چون باعث پوسیدگی ریشه این کاکتوس می‌شود.

خاک:
خاک متخلخل که رطوبت را در خود نگهداری نکند و مخلوطی از سنگ ریزه و شن برای این گیاه مناسب است.

کوددهی:
در فصل بهار بهتر است با کودهای پتاسیم بالا تقویت شوند.

نور:
بهترین رشد را در نور فیلتر شده خورشید دارد باید مواقعی زیر نور آفتاب و در مواقع دیگر زیر سایه باشد البته نباید نور مستقیم آفتاب بر آن بخورد چون دچار آفتاب سوختگی می‌شود.

دما:
در زمستان دمای بین ۵ الی ۱۵ درجه مناسب است و باعث گلدهی بیشتر در فصل بهار خواهد شد البته تا دو درجه زیر صفر برای مدت کوتاه تحمل می‌کند.

گلدهی:
گل‌های کلیستو زمستان تا اوایل پاییز سال بعد گل می‌دهد که بسیار تماشایی می‌باشد. گل‌ها در طیف رنگی سرخ متمایل به صورتی، نارنجی و زرد هستند که در انتهای خود روزنه‌ی کوچکی دارند. گرده افشانی ان زبان درازی چون پرنده معروف به هامینگ برد (Humming brid) نوک و زبان خود را در جستجوی شهد گل وارد آن میکنن طول آن‌ها بین ۳ الی ۵ و قطر ۲ سانتیمتر هستند.

تعویض گلدان:
از آنجایی که رشد این کاکتوس زیاد است به فضای زیادی برای ریشه‌هایش احتیاج دارد. هر دو سال یک بار یا زمانی که فضای گلدان برای ریشه‌های کاکتوس کم است، باید تعویض گلدان و تعویض خاک را انجام دهید. در هر حال، تعویض گلدان لزوماً به این معنا نیست که آن را به گلدان بزرگ‌تری انتقال دهید.

تکثیر:
تکثیر آن از طریق قلمه یا بذر ساده است. قلمه‌ها را در بهار یا تابستان برداشته و بگذارید که خشک شده و بخش برش خورده پینه بزند. سپس آن را در خاک تازه‌ی کاکتوس که اندکی مرطوب شده بکارید و همین شرایط را حفظ کنید تا ریشه بزند. کاشت بذری بهترین شرایط را دارد؛ دانه‌ها طی ۱۴ الی ۲۸ روز و در دمای ۲۰ درجه جوانه می‌زنند. البته به خاطر داشته باشید که جوانه‌ها از نور شدید و شرایط خشک متنفر هستند.

 

بیماری‌ها و آفات:
معمولاً رشد گیاه ساده است، علی‌الخصوص اگر عاری از آفت بماند. آن‌ها به شپشک و کنه‌ی عنکبوتی حساسیت دارند. به شدت مراقب عفونت‌های ساقه و ریشه که از طریق شپشک‌ها ایجاد می‌شوند باشید. همچنین امکان وقوع حملات قارچی نیز هست.

.
معرفی کلیستو کاکتوس سامایپانتوس
.
نویسنده: محدثه مفتاحی

پیشنهاد خرید