آموزش قلمه زدن برگ گل سانسوریا و تکثیر از طریق پاجوش

آموزش تکثیر سانسوریا از طریق برگ

در این مقاله روش تکثیر سانسوریا به صورت قلمه زدن برگ و ریشه دار کردن آنها در آب و خاک، همراه با طرز کاشت پاجوش ها در دو بخش همراه با عکس توضیح و آموزش داده شده است، مطالعه هر دو بخش میتواند برای شما مفید باشد و اگر سوالی داشتید در زیر همین مقاله بفرستید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

بخش اول

انواع روش های تکثیر گل سانسوریا

تکثیر سانسوریا از طریق سه روش کلی انجام می شود، کاشت بذر، تکثیر از برگ (قلمه زدن برگ) و تکثیر از طریق ریزروم‌ها (پاجوش ها)، کاشت بذر سانسوریا به دلیل عدم بذر دهی مناسب و سخت بودن کاشت خیلی رایج نیست، در عوض به آسانی میتوان آن را از طریق قلمه برگ و پاجوش تکثیر کرد.

تکثیر گل سانسوریا از طریق برگ (قلمه زدن سانسوریا)

تکثیر سانسوریا از طریق برگ به دو صورت انجام می شود، تکثیر از طریق ریشه دار کردن قلمه برگ در آب و تکثیر از طریق ریشه دار کردن قلمه برگ در خاک

تکثیر گل سانسوریا از طریق برگ در آب

لوازم مورد نیاز

  • چاقو یا قیچی تیز و تمیز
  • ظرف شیشه ای یا هر ظرفی که بتوان داخل آن آب ریخت
  • آب
  • هورمون ریشه زایی(اختیاری)

مراحل انجام کار

یک گیاه سالم سانسوریا انتخاب کرده و به وسیله چاقو یا قیچی تیز و تمیز برگ مورد نظر را از نزدیکی خاک کات کنید، اگر برگ بلند است میتوان آن را به چند قسمت تقسیم کرد، بخش پایین برگ ها را به شکل ۸ برش دهید، هرچند این کار ضرورتی ندارد ولی باعث افزایش سطح ریشه دهی شده و مانع از چسبیدن پایین برگ به کف ظرف می شود و برگ را مانند دو پایه بالا نگه می‌دارد.

برای ریشه زنی سریع میتوان از هورمون ریشه زایی استفاده کرد(اختیاری).

یک ظرف مناسب مانند یک لیوان انتخاب کنید و برگها را داخل آن قرار دهید، توجه داشته باشید که جهت برگ ها باید درست باشد و برگهایی که برعکس در داخل آب قرار داده شوند ریشه نخواهند زد.

آب ظرف را بهتر است هر هفته تعویض کنید، ظرف را در مکانی به دور از تابش مستقیم آفتاب و در مکانی با نور ملایم قرار دهید.

برگ ها معمولا بعد از یک تا دو ماه ریشه می زنند، پس از مشاهده ریشه ها میتوان قلمه ها را به گلدان (کاشت در خاک) منتقل کرد.

 

تکثیر گل سانسوریا از طریق کاشت قلمه برگ در خاک

لوازم مورد نیاز

  • چاقو یا قیچی تیز و تمیز
  • گلدان یا سینی کاشت یا هر ظرف مشابه
  • خاک
  • هورمون ریشه زایی (اختیاری)

مراحل انجام کار

برگ های مورد نظر را از قسمت نزدیک خاک با چاقو یا قیچی تیز برش دهید، اگر برگها بلند باشند به چند قسمت تقسیم کنید، در اینجا هم میتوان بخش پایین برگ ها را به شکل ٨ برش داد، برگهای برش داده شده را در مکانی به دور از تابش آفتاب شدید قرار دهید تا قسمت های برش خورده خشک شود (پینه ببندد) این کار ممکن است دو تا سه روز طول بکشد، این کار باعث می شود بیماریهای قارچی و ویروسی نتوانند وارد بافت گیاه شوند و آن را آلوده کنند.

سپس در جهت درست در خاک بکارید، خاک کاکتوس و ساکولنت که دارای زهکشی مناسبی است برای قلمه زدن برگ سانسوریا مناسب است، رطوبت خاک بهتر است کم باشد یعنی نه کاملا خشک و نه خیس، یک رطوبت نسبی کم، یا میتوان ظرف کاشت را با پلاستیک کاور کرد، برگ ها پس از یک ماه شروع به ریشه زنی در خاک می‌کنند. پس از ریشه زنی مانند گیاه بالغ انجام می شود.

هنگام کاشت توجه داشته باشید جهت برگ ها درست باشد

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش یا رزوم‌

لوازم مورد نیاز

  • چند عدد گلدان خالی
  • خاک مناسب سانسوریا

شاید بهترین روش تکثیر سانسوریا همین روش باشد، گل سانسوریا ریزروم های زیادی تولید می‌کند، ریزروم از روی ریشه ها تولید می شود و پس از تولید برگ از خاک بیرون می آید که ما به آن پاجوش میگوییم، این پاجوش ها تمامی اعضای یک گیاه بالغ را دارا هستند و تنها کافی است آنها را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان جدید بکاریم.

گیاه مادری که پاجوش های آن بیرون آمده را با احتیاط و به آرامی از گلدان خارج کنید، پاجوش ها را با دقت از ریشه گیاه مادری جدا کرده و در خاک و گلدان جدید بکارید، پس از دو تا سه روز بعد از کاشت آبیاری را شروع کنید، الان دیگه یک گیاه جدید دارید.

از ریزروم ها قبل از بیرون آمدن از خاک یا قبل از تولید برگ نیز میتوان برای تکثیر استفاده کرد.

نویسنده: کاظم دروگریان

پایان بخش اول

بخش دوم

گل سانسوریا از چندین روش تکثیر می‌شود و همه روش‌های آن آسان بوده و به‌راحتی می‌توانید در خانه این گیاه زیبارا تکثیر کنید. به علت کند رشد بودن گیاه سانسوریا عمل تکثیر آن نیازمند کمی صبر و حوصله می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تکثیر این گیاه را به روش قلمه برگی که ساده و آسان بوده و در محیط منزل هم امکان پذیر می‌باشد توضیح دهیم.

عمل تکثیر از طرق برگ باید به دقت و مرحله به مرحله صورت بگیرد.  برای قلمه گیری اولین مرحله انتخاب یک برگ بالغ و سالم می‌باشد. یک برگ سالم از گیاه سانسوریا که طول آن تقریباً ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر باشد انتخاب کنید و با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده آن را برش بزنید.

 

دقت کنید چاقو حتماً تیز وضدعفونی شده باشد، در غیر این صورت محل برش له شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد. برای جلوگیری از مشکلاتی همچون فعالیت قارچ‌ها و آفت‌ها چاقو را ضد عفونی کنید. برای ضدعفونی کردن چاقو می‌توانید چند ثانیه‌ای آن را بر روی شعله آتش قرار دهید یا آن را آغشته به الکل کنید. بعد از مرحله بریدن، روی محل برش گیاه مادری را با وازلین چرب کنید تا از فعالیت آفت‌ها جلوگیری شود.

 

قلمه را با چاقو به قطعه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. می‌توانید در اندازه‌های ۶ الی ۱۰ سانتی متری قلمه ها را تقسیم کنید. مراقب باشید حین تقسیم کردن قلمه‌ها سر و ته آن‌ها را فراموش نکنید چون قسمت سر قلمه ریشه زایی نمی‌کند. قلمه ها را در یک محل سایه و خنک قرار دهید تا کمی انتهای آن‌ها خشک شود و در همین حین گلدان و خاک را آماده کنید.

 

خاک قلمه‌ها بهتر است خاکی سبک با زهکشی خوب باشد تا از پوسیدگی جلوگیری کند. همچنین خاک باید دارای مواد معدنی مورد نیاز گیاه باشد چون جوانه‌ها برای مدتی از آن خاک تغذیه می‌کنند. می‌توانید از ۴۰ درصد پیتماس، ۳۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی استفاده کنید.

 

بعد از آماده سازی خاک یک گلدان با سایز مورد نیاز تعداد قلمه‌ها انتخاب کنید. کف گلدان را حتماً برسی کنید که برای زهکشی سوراخ داشته باشد. ته گلدان را یک لایه ۲ سانتی متری با سنگریزه پرکنید تا آب اضافی از گلدان خارج شود.

 

در مرحله بعد خاک را در گلدان بریزید و قلمه ها را به طور مرتب و با حفظ فاصله ۲ سانتی متری از یکدیگر درون گلدان قرار دهید. حتماً به سر و ته قلمه‌ها دقت شود و ته قلمه‌ها داخل خاک قرار بگیرد. لازم نیست زیاد داخل خاک فرو روند و به اندازه ۱ الی ۲ سانت داخل خاک فرو بروند کافی است. می‌توانید برای نتیجه بهتر انتهای قلمه ها را به پودرهورمون ریشه زایی یا عسل آغشته کنید، البته این مرحله ضرورتی ندارد و فقط به کیفیت ریشه زایی کمک می‌کند.

 

قلمه ها را درجای خشک و خنک و سایه، به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. به رطوبت نیازی نیست و هر وقت خاک به طور کامل خشک شد نسبت به آبیاری اقدام کنید. زیاد آبیاری نکنید چون انتهای قلمه‌ها بر اثر افراط در آبیاری خراب شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد.

 

قلمه‌ها بعد از گذشت ۲ الی ۳ هفته شروع به ریشه زایی می‌کنند. البته بسته به شرایط محیطی و عواملی دیگر ممکن است ریشه زایی بیشتر طول بکشد.

 

بعد از ریشه زایی گیاه پاجوش تولید کرده و سانسوریا های جوان ظاهر شده و سر از خاک بیرون می‌آورند. می‌توانید قلمه ها را با کود فسفر که برای ریشه زایی مناسب است هر دو هفته‌ای یک مرتبه با دز توصیه شده توسط شرکت سازنده تغذیه کنید تا هم ریشه‌ها بیشتر و زودتر گسترش یابند و هم تعداد پاجوش‌ها بیشتر شود. بعد از تشکیل و ظهور پاجوش‌ها صبر کنید تا اندازه آن‌ها بزرگ‌تر شود و پاجوش‌ها قوی‌تر شوند و بعد نسبت به انتقال آن‌ها به گلدان اصلی اقدام کنید. برای انتقال پاجوش‌ها به گلدان دیگر، قلمه را به آرامی از خاک بیرون بیاورید تا به ریشه‌ها آسیب نرسد و پاجوش ها را به آرامی از پایه مادری جدا کنید و داخل گلدان جدید بکارید.

 

توجه به چند نکنه:
۱_ سانسوریا هایی که ابلق هستند با این روش، پاجوش سبز تولید می‌کنند و تبدیل به سانسوریا معمولی می‌شوند. البته در بعضی مواقع استثناهایی وجود دارد که پاجوش آن‌ها نیز ابلق می‌شوند اما احتمال آن کم است. راه‌هایی هم از یکسری افراد با تجربه توصیه شده که مثلاً انتهای قلمه ها را به صورت ۸ برش دهید و بعد بکارید اما با امتحانی که من با این روش‌ها کردم نتیجه‌ای نگرفتم و باز پاجوش‌های سبز تولید کرد.

 

۲_ قلمه ها را نیز می‌توان در داخل آب ریشه دار کرد که البته من این روش را پیشنهاد نمی‌کنم چون هم زمان بیشتری طول می‌کشد تا ریشه دهند و هم کیفیت ریشه زایی کمتر می‌شود و حتی تلفات با این روش بیشتر شده و یکسری از قلمه‌ها از بین رفته یا می‌گندند.

 

اگر شما نیز راه‌ها و تجربه‌هایی در خصوص تکثیر این گیاه از این طریق را دارید در قسمت نظرات حتماً تجربیات خود را بنویسید تا ما و دیگران هم بتوانیم از این تجربه‌ها استفاده کنیم.

برگ سانسوریا

در اولین مرحله برش برگ به قطعات پنج تا هفت سانتی و سپس اجازه میدیم محل برش خشک شود

 

قلمه سانسوریا
کاشت برگ در بستر مناسب بعد استراحت دادن قلمه ها

 

ریشه سانسوریا
ریشه زایی بعد دو تا سه هفته بسته به دما و رطوبت

قلمه سانسوریا

جوانه زنی قلمه های سانسوریا
جوانه زنی قلمه های سانسوریا

 

کاشت جوانه های حاصل از برگ در گلدان
کاشت جوانه های حاصل از برگ در گلدان

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

پایان بخش دوم

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

284 دیدگاه برای “آموزش قلمه زدن برگ گل سانسوریا و تکثیر از طریق پاجوش

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتهای پایین در حال پوسیدگی هست این برگ سالم نیست وبرای قلمه زدن مناسب نیست از برگهایی که جوان وسالم هستند بهتر هست قلمه بگیرید.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، خاک کاکتوس بهتر هست خاک هلندی اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ومناسب سانسوریا نیست.

  1. علی گفته:

    نور قر مستقیم
    اون عکس قبلی برای قسمت بالای گل بوده
    و در این عکس یک برگ هست که زرد شود اون قسمت که قبلن عکس گزاشتم بقی گل زد شوده هفته ۱ بار اب میدم

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر جزو برگهای قدیمی باشه مشکلی نیست وطبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد ازاینکه کامل خشک شد میتونید جدا کنید، ولی اگر بیشتر برگها این مشکل رو دارند زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه وبعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید، ویکبار با محلول قارچ کش موقع ابیاری خاک رو ابیاری وگیاه سمپاشی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      با این عکس نمیشه تشخیص داد، این برگ در کدام قسمت گیاه قرارداشت؟ شرایط نگهداری به چه طریق بوده؟ عکس کلی و واضح از گیاه هم بفرستید تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، داخل اب زودتر ریشه میزنه حدود یک ماه، داخل خاک یک ماه ونیم الی دو ماه.

      • علی گفته:

        بخشید من داخل خاک میکارم میپوسه در اب میزارم میپوسه دلیل پوسدگی در اب چیست اب هر وقت کسیف شود اوز میکنم در جای قرار میدهم. نور قر مستقیم بخوره و گرم نباش ۱ سری هورمون ریش زای زدم پوسید یک بار داخل اب گزاشام پوسید دلیل چیست

        • کارشناس 2 گفته:

          برای برش حتما باید لوازمی که استفاده میکنید تیز واستریل شده باشه، خاکی که داخلش قلمه رو میکارید باید ضدعفونی شده وتمیز باشه اب هم همینطور وحتی ظرفی که داخلش اب رو میریزید، همه ی این نکات باید رعایت بشه وموقعی که قلمه رو از گیاه مادری جدا میکنید باید بصورت صاف برش بزنید ویکدست جدا بشه شکسته یا له نشه. بعد از برش هم دو الی سه روز در محیط سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک بکارید داخل اب فرق نمیکنه بلافاصله بعد از برش میتونید داخل اب بگذارید اب رو هم هر هفته یک بار عوض کنید وظرف اب رو هم کامل بشورید وضدعفونی کنید بعد مجدد اب تمیز یا جوشیده سرد شده بریزید وقلمه رو داخلش قراربدید.

          • علی گفته:

            ممنون. از کمک. که انجام دادی زرف که. در ان گزاشتم اوز کردم و دهانش کوچیک تر فلن که ۲ روز نپوسیده من. همش. میزاشتم داخل اب روز. اول میپوسید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه مفید نیست واز ریشه گیاهان تغذیه میکنن، بهتر هست رطوبت خاک رو کاهش بدید، میتونید با دو روش از بین ببرید موقع ابیاری گلدان رو داخل یک تشت یا سطل پر از اب بگذارید بصورتی که اب تا سطح خاک بیاد در این حالت هزارپاها داخل خاک خفه میشند ویا از داخل خاک خارج میشند وداخل اب از بین میرند، ولی احتمالش هست که تخمها داخل خاک باقی بمونه ومجدد فعال بشند، روش دوم با محلول حشره کش مثل سایپرمترین خاک رو دو بار بافاصله یک هفته ابیاری کنید.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، بستگی به میزان الودگی داره اگر زودتر اقدام بشه زودتر از بین میرند ولی اگر بالای۳۰ درصد گیاه درگیر بشه از بین بردنشون واقعا کار مشکلی هست، در کل از بین بردن شپشک سخت تر هست.

  2. علی گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    همون توری که گفتید خاک را تعویز کردم خاک. کود و ماسه به اندازه هم قاتی کردم بازم این شکلی شود دلیل چیست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، برگها روبصورت صاف برش بزنید بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده، قلمه ها باید از گیاه سالم جدا بشه اگر گیاه بیحال ومریض باشه قلمه ها از بین میرند میتونید داخل اب هم ریشه دارکنید یا داخل خاک بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید.

  3. علی گفته:

    بخشید شپ شک ممکن از گرما باش چون خونه ما گرم وقتی کولر روشن کردم تمام هشره ها انگار. نه انگار وچود ندارند و ایا بعد از فصل تابستان دگه هشره نمیزن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله با یک پنبه اغشته به الکل تمام قسمتهای الوده رو حذف فیزیکی کنید اگر سم حشره کش دارید بامحلولش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید، بمدت یک هفته هر روز گیاه رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید.

      • احمد گفته:

        برای از بین بردن شپ شک کار باریل سوین ۸۵/درصد خوب از بین میرن شپشک ها یا در برابر این سم مقاومنپ

          • احمد گفته:

            ینی اگه بازم شپشک ها بازم بودن از یک محلول زد هشره دیگری استفاده کنم یا باید چنبار این زد هشره روی گل امتهان کنم تا چواب بگیرم

            • کارشناس 2 گفته:

              ابتدا باید شپشکها رو حذف فیزیکی کنید بعد سمپاشی رو انجام بدید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو انجام بدید وهر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید وتهویه محیط رو بالاببرید اگر بعد از دوبار سمپاشی مجدد افتها بودن سم رو عوض کنید واز سم دیگری استفاده کنید.

          • احمد گفته:

            بخشید یک سوال دگه ایا با تویز خاک و شوس شوی همه برگ ها هشرات نابود میشند ایا گل اسیب نمیرسه وقتی از خاک در بیاوریم و خاک گل اوز کنیم
            یا تنها راهش این که سم پاشی کنم

            • کارشناس 2 گفته:

              اگرشپشکها داخل خاک وریشه هم باشند بله بهتر هست خاک رو هم تعویض کنید ولی اگر فقط روی برگها هستند با حذف فیزیکی وسمپاشی از بین میرند و بمدت یک هفته باید هر روز گیاه رو بررسی کنید چون احتمالش هست که تخم این نوع آفتها روی برگها بمونن ومجدد فعال بشن.

              • احمد گفته:

                بخشید دوباره مزاحمتون شودم میتونم وقتی از خاک در اوردم گیاه با سمی که دردسترس کار بایریل سوسن سمپاشی کنم و همه توخم ها از بین میره با این سم اون سمی که شما گفتید نتونستم تهیه کنم

                • کارشناس 2 گفته:

                  بله میتونید انجام بدید، حتما ریشه ها رو بصورت کامل بررسی کنید اگر الودگی زیاد بود باید ریشه های الوده رو کات کنید وخاکش رو دور بریزید واز خاک جدیدی استفاده کنید.

                • احمد گفته:

                  سلام ممنون از کمک که انچام دادید من از سم مالاتیوم استفاده کردم قیمت مناسبی داشت و امل کرد خوبی داشت در ارز ۱ روز همه شپشک ها از بین برد
                  ممنون از پاسوخ گوی و متلب مفیدی که در اختیار من گزاشتید

  4. علی گفته:

    سلام بخشید یک سوال دگه داشتم وقتی داخل اب میزارمشون سانسوریا میپوسه دلیل میشه بگید هر وقت اب کسیف میشه اوز میکنم و هر دفه لیوان دگری چاش میزارم ولی باز میپوسه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از برش برگ، چند روز در محیط منزل نگهدارید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد بکارید ویا میتونید بعد از برش روی قسمت بریده شده پودر قارچ کش یا پودر دارچین بزنید تا از پوسیدگی جلوگیری بشه، ظرف اب رو هم باید کامل بشورید وضدعفونی کنید ویک نکته مهم دیگه که انتهای برگ نباید با کف ظرف در تماس باشه میتونید روی ظرف یک پلاستیک بکشید ویا برگ رو با خلال چوبی روی اب اویزون بگذارید نباید انتهای برگ به کف ظرف اب بخوره به حالت اویزون ومعلق باید باشه.

  5. علی گفته:

    بخشید ایا الان میتونم دگه داخل خاک نزارم به محلول ریش زای اقاشته کنم و داخل اب بزارم محلول ریش زای من مایع است ایا میشه

  6. علی گفته:

    سلام ممنون از سایت خوب
    این سانسوریا ها داخل خاک کاشتم ولی میپوسه باید چیکار کنم
    نور قر موستقیم
    اب هر وقت خاک خوشک شود
    و هتا محلول ریشه زای زدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،این سوال رو روی مقاله آموزش تکثیر سانسوریا پرسیدید،همکارم جوابتون رو نوشتن که مجدد براتون کپی کردم، مطالعه بفرمایید، ⬇️
      سلام، خاکی که برای قلمه استفاده کردید مناسب نیست، برای قلمه بهتر هست از کوکوپیت ویا ماسه عدسی استفاده کنید، برای برش از یک چاقوی تیز وضدعفونی شده استفاده کنید نیازی نیست بصورت ۸ برش بزنید به صورت صاف برش بزنید بعد انتهای قسمت بریده شده رو پودر دارچین اغشته کنید ویک روز در محیط منزل نگهداری کنید و۲۴ ساعت بعد بکارید وابیاری رو بصورت سطحی وبا اسپری انجام بدید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

      • علی گفته:

        ممنون از پیگری که کردید ولی من از خاک کاتوس استفاده کرده و خاک الک کردم تا سنگ های دورشت ور داشته بشه و برای برش از قیچی که با الکل زد اوفونی شوده استفاده کردم و در زیر گلدان برای اب راهتر خورچ بشه سنگ ریختم ایا بقر از این خاکی که گفتید خاک دگه میشه چای گوزنی کرد

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، برای ریشه دار کردن قلمه های سانسوریا میتونید از ماسه عدسی، لیکا، کوکوپیت ویا پیت ماس استفاده کنید ،منظور یکی از این موارد یا داخل اب هم میتونید بگذارید ریشه که زد داخل خاک انتقال بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا قلمه ای رو که انتخاب کردید سالم نبوده ویا با وسیله تیز وضدعفونی شده برش نزدید برای قلمه از برگهای جوان وسالم انتخاب کنید وحتما برای برش از چاقوی تیز وضدعفونی شده استفاده کنید وقلمه ها رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

  7. علی گفته:

    سلام همون کاری که گفتید انچام دادم ولی میپوسه از پاین اب اوز میکنم و کنار پنچره گزاشتم نور مستقیم نمیخوره ولی میپوسه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت پوسیده رو جدا کنید، با حرارت دادن چاقو رو ضدعفونی کنید بعد از سرد شدن برگ رو برش بزنید و دو الی سه روز برگ رو در محیط سایه وخنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک سبکی بکارید.

      • علی گفته:

        بخشید توی گول دون باید بکارم یا توی زرف بکاریم که زیر زرف سوراخ نداشته باشه و یک سوال دگه من خاک دارم که شما گفتید اما با چنتا خاک دگه قاتی میشه از این خاک استفاده کرد برای کاشتن

        • کارشناس 1 گفته:

          فرقی نمیکنه داخل گلدان یا ظرف بکارید فقط باید گلدان یا ظرفی که انتخاب میکنید کَفِش سوراخ برای خارج شدن اب اضافی داشته باشه، برای خاک از خاک مخصوص کاکتوسها ویا از کوکوپیت میتونید استفاده کنید خاک رو باید مرطوب نگهدارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      در نظر قبلی توضیح دادم مطالعه بفرمایید وتمام قسمتهای پوسیده شده گیاه رو جدا کنید بعد ازاتمام کار یک هفته بعد خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،ابیاری بیش از اندازه اینا مواردی هستند که باعث این مشکلات میشن این موارد رو بررسی وایدال کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، سانسوریاها به ابیاری زیاد حساس هستند وریشه هاشون در اثر رطوبت زیاد خاک پوسیده شده وگیاه از بین میره برای خاک هم از خاک متخلخلی که اب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه استفاده کنید.زهکش گلدان رو هم باز کنید تا موقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه.

  8. محمد گفته:

    یک سوال دگه من ۲۰ تا برگ سانسوری دارم نمیدونم چرا از پاین زرد میشه و از پاین میپوسه نور قر مستقیم میخوره بهش بدش
    و هفته ۱ بار بهش اب میدم
    و یک ترف به دیوار برای همین میچرخون که به همه ترفش نور میخوره

    • کارشناس 1 گفته:

      ترکیب خاکشون چی هست؟ از برگها بصورت کامل عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. محمد گفته:

    سلام من گل سانسوریا با قیچی بریدم و قسمت پاین گل مانند ۸ بریدم بدش داخل اب گزاشتم ولی از پاین پوسید باید چیکار کنم لطفن کمک کنید
    در کنار پنچره گزاشتم اب تا الان ۲ بار اوز کردم اما بازم کسیف باید چیکار کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، برای برش بهتر هست لوازمی رو که استفاده میکنید تیز وضدعفونی شده باشه قیچی رو حتما تیز کنید وبا الکل ضدعفونی کنید بعد گیاه رو برش بزنید،قسمتهای پوسیده رو مجدد با قیچی یا چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل اب تمیز بگذارید بهتر هست از اب جوشیده سرد شده استفاده کنید وهفته ای یک بار اب رو عوض کنید تنگ اب رو هم کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید بعد مجدد اب داخلش بریزید وقلمه ها رو داخلش بگذارید داخل خاک سبک هم میتونید ریشه دارکنید.

  10. سلاله زهرا گفته:

    یه سوال دیگه م اینه ک من گل سانسوریام رو تو آب گذاشام برای قلمه زنی
    الان ۲ماهه ک گذشت ولی خیلی ریشه های ناک و کوتاهیه
    باید بزارم زمان بگذره تا ریشه هاش بزرگتر بشه یا همینقدر کافیه و میشه ب گلدان انتقال داد؟
    خاک سبک منظورتون یعنی خاک برگ میشه یا خاک برگ و ماسه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمانی که ریشه ها دوالی سه سانت شدند بهتر هست داخل خاک انتقال بدید، از کوکوپیت یا پیت ماس میتونید استفاده کنید ترکیب خاک برگ وماسه هم مناسب هست. فقط ابیاری رو بصورتی انجام بدید که ریشه ها پوسیده نشند هر زمان سطح خاک یک سانت خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

  11. سلاله زهرا گفته:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم من گل کاکتوسمو تو خاک ماسه کاشتم ولی موقع آبدهی وقتی آب میدم آب انگار خارج نمیکنه
    چون وقتی آب میدم رو گلدون وایمیایسته با اینکه خیلی کم کم میریزم و از زیر گلدون هم آبی خارج نمیکنه مشکل از کجاست بنظر شما؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا زهکش گلدان گرفته میتونید با انتهای یک مداد زهکش رو باز کنید. اگر باز نشد باید گیاه رو از خاک در بیارید وزهکش رو بررسی وباز کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.