معرفی کاکتوس پارودیا هاسلبرگی

معرفی کاکتوس پارودیا هاسلبرگی
معرفی کاکتوس پارودیا هاسلبرگی: پارودیا هاسلبرگی (parodia haselbergii) با نام علمی کاکتوس براسیلی (Brasilicactus haselbergii) یا گلوله سکارلت نیز شناخته می‌شود و بومی کشور برزیل و مناطق مرتفع آرژانتین است و دارای بیش از ۵۰ گونه مختلف بوده و در ارتفاع ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و بر روی بسترهای سنگی، علفزارها، دشت‌ها و دیواره‌ها به خوبی رشد می‌کند. ظاهری به شکل کروی استوانه‌ای و تقریباً مسطح بوده که با افزایش سن ضخیم‌تر می‌گردند و به رنگ سبز تیره تا سبز مایل به خاکستری دیده می‌شوند. ارتفاع این کاکتوس به ۲۵ تا ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. ۱۲ الی ۲۵ شیار تقریباً مشخص و ۱۰ الی ۴۰ تیغ شعاعی و ۳ تا ۱۰ تیغ مرکزی که معمولاً از تیغه‌های شعاعی بلندتر می‌باشند، دارند که به واسطه خارهای متراکم روی گیاه نمی‌توان سطح آن را مشاهده نمود.
به سبب داشتن تیغه‌های ریز یکدست و درخشنده، زیبایی چشم نوازی را به گیاه، تیغه‌های پاره و یا به رنگ سفید روکش آن نیز زرد رنگ و تیز می‌باشد. در اواخر زمستان و اوایل بهار به گل می‌نشینند که در طیف رنگی نارنجی روشن تا قرمز آجری بوده و عرض آن ۲ سانتی متر می‌رسد که هرکدام می‌توانند تا ۳ هفته عمر کنند. فصل گلدهی نسبتاً طولانی دارند (حدود دو ماه). زمانی شروع به گلدهی می‌کند که قطری حدود ۶ سانتی‌متر داشته باشد اما گاهی اوقات گیاه به طرز غافلگیر کننده‌ای زیاد گل می‌دهند، علی‌الخصوص اگر عمری از آن گذشته باشد.شرایط نگهداری گیاه پارودیا هاسلبرگی:

آبیاری صحیح

آبیاری پارودیا می‌تواند به صورت هفتگی و در طول تابستان صورت گیرد در فصل بهار و تابستان فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود آبیاری بیش از حد باعث می‌شود ریشه گیاه از اکسیژن محروم شوند باید بدانید اکثر کاکتوس‌ها از جمله پارودیا در زمستان به آب نیاز ندارند زیرا رطوبت بالا و سردی خاک باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در ریشه‌ها و ساقه‌ها شده و پارودیا را دچار بیماری یا پوسیدگی می‌کند.

 

برای اطمینان از آبیاری موفق و داشتن کاکتوسی سر زنده نکات زیر را رعایت کنید:

۱٫ از آب سرد به خصوص گیاهان داخل آپارتمان خودداری کنید زیرا سردی آب باعث شوک به ریشه‌ها می‌شود.

۲٫ اجازه دهید کلر آب ته نشین شود.

 

خاک مناسب

می‌توانید از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید اما ترکیبی از پیت ماس، خاک باغچه و ماسه شسته استفاده نمایید. به خاطر داشته داشته باشید از گلدانی استفاده نمایید که زهکشی خوبی داشته باشند. برای تهیه خاک مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

 

نور:
پارودیا آفتاب کامل و نور مستقیم را دوست ندارد بنابراین باید بخصوص مرداد ماه در سایه جزئی یا فیلتر شده مثل پشت پنجره نگهداری کرد این گیاه می‌تواند در صبح و بعد از ظهر از نور مستقیم خورشید بهره‌مند شود.

 

کوددهی:
سالی یک بار کودهای پتاسیم دار و کم ازت استفاده کنید. توجه داشته باشید که گیاهان کهنسال نیازی به کود ندارند.

 

تکثیر:
تکثیر از طریق بذر صورت می‌گیرد. بذرها طی ۷ الی ۱۴ روز و در دمای ۲۱ الی ۲۷ درجه جوانه می‌زنند بعد شروع به رشد میکنند، روکش شیشه‌ای را از روی آن برداشته و تهویه لازم را فراهم کنید. جوانه‌ها از نور شدید متنفرند. برای قلمه زنی تنه جوشها را از گیاه مادری جدا کرده و به صورت چند هفته اجازه دهید خشک شود سپس تنه جوش را روی سطح خاک قرار داده وکمی داخل خاک بکارید سعی کنید جوانه ها را به نوعی صاف نگه دارید تا ریشه‌ها بتوانند رشدی به سمت پایین داشته باشند.

معرفی کاکتوس پارودیا هاسلبرگی

نویسنده: محدثه مفتاحی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید