آموزش قلمه زدن گل بنجامین

آموزش قلمه زدن گل بنجامین

آموزش قلمه زدن گل بنجامین: گل بنجامین را می‌توان از طریق قلمه تکثیر کرد. گل با نام علمی Ficus benjamina گیاه مناسبی است برای نگهداری در منزل یا گلخانه همچنین مناسب بونسای کردن است. برای آموزش نگهداری گل بنجامین اینجا کلیک کنید. در ادامه آموزش قلمه زدن گل بنجامین همراه با تصویر میپردازیم.

برای تکثیر این گیاه می‌توانید از طریق قلمه اقدام کنید. برای این کار باید از قلمه‌های چوبی و سفت شده استفاده کنید. یک قلمه سالم که طول آن ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشد و حداقل دارای یک گره است (گره محل اتصال برگ به ساقه) انتخاب کنید و با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی برش دهید. بهترین زاویه برش در حدود ۴۵ درجه است.

 

توجه کنید چاقو حتماً تیز وضدعفونی شده باشد،درغیر این صورت محل برش بر اثر فشار له شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد. بنجامین پس از بریده شدن شیره‌ای سفید رنگ از خود تولید می‌کند. ته قلمه ها را چند دقیقه‌ای داخل آب بگذارید تا جریان شیره سفید رنگ آن قطع شود.

 

برگ‌های اضافی را حذف کنید و فقط چند برگ را باقی بگذارید. برگ اضافی انرژی زیادی مصرف می‌کند و مانع ریشه زایی می‌شود ولی وجود حداقل دو برگ برای ریشه زایی الزامی و ضروری می‌باشد. برای کاشت قلمه‌ها به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارید تا مانع گندیدگی قلمه‌ها شود و همچنین نیاز به مواد مغذی می‌باشد تا قلمه‌ها بتوانند رشد کنند.

 

برای خاک قلمه‌ها می‌توانید از ترکیب ۴۰درصد پیتماس، ۴۰ درصد کوکوپیت، ۱۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد ورمی‌کمپوست یا کود پوسیده دامی استفاده کنید. پس از ترکیب خاک یک گلدان مناسب و متناسب با سایز قلمه‌ها انتخاب کنید.

 

خاک را داخل گلدان ریخته و قلمه‌ها را درون گلدان قرار دهید. قلمه‌ها را به اندازه ۳ الی ۶ سانتی متر به داخل خاک فرو کنید. گلدان ها را آبیاری کنید و در محلی سایه، روشن و خنک قرار دهید. دمای محیط باید ۲۰ الی ۲۵ درجه باشد تا ریشه زایی صورت گیرد. گلدان ها را هیچ‌گاه در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید.

 

هرگاه خاک گلدان خشک شد آبیاری کنید، آب باید فاقد املاح باشد و اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید حتماً آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف نگهداری کنید تا هم کلر آن از بین برود و املاح آن ته نشین شود و هم دمای آب با دمای محیط یکی شود.

 

اگر در منطقه با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید در هفته ۳ مرتبه آب بر روی برگ‌های قلمه‌ها اسپری کنید تا رطوبت آن‌ها تأمین شود و اگر در منطقه‌ای با آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید هفته‌ای یک مرتبه اسپری بر روی برگ‌ها کافی می‌باشد. قلمه‌ها بعد از دو هفته الی یک ماه بسته به شرایط محیطی ریشه دار می‌شوند و اولین جوانه پس از ریشه زایی صورت می‌گیرد.

 

می‌توانید قلمه‌ها را نیز در آب ریشه دار کنید اما من این روش را توصیه نمی‌کنم چون کیفیت ریشه زایی را کاهش می‌دهد و پس از مدتی که گیاه را به خاک منتقل می‌کنید قلمه‌ها چون به محیط آب عادت کرده‌اند دچار شوک می‌شوند و ممکن است از بین بروند.

 قلمه زدن بنجامین از طریق برگ قلمه زدن بنجامین از طریق برگ
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “آموزش قلمه زدن گل بنجامین

  1. ناشناس گفته:

    سلام.سودولیتوس در ایران هست؟نگهداری ازش از لیتوپس سخت تره؟پیوند میشه زد؟لیتوپس رو میشه پیوند زد؟و آیا لیتوپس دفرمه وجود دارد؟

  2. جاوید گفته:

    اگه قابل احیا هست چه کارهایی باید انجام بدهم
    در ضمن الان گذاشتمش دوباره داخل آب
    ممنون از راهنمایهاتون

  3. جاوید گفته:

    سلام
    وقت بخیر و خسته نباشید
    من دوماه پیش یک قلمه از بنجامین ابلق دوستان گرفتم و داخل اب ریشه دار کردم و به گلدان منتقل کردم،
    حدودیکماه رشد خوب وشادابی داشت و دوتا شاخه جدید دراورد و تعدادی برگ جدید
    ولی گلدانم یکم بزرگ بود و پلاستیکی بود و رطوبت خاک نمیخشکید و همیشه مرطوب بود و ابیاری تقریبا هر بیست روز بخاطر رطوبت انجام دادم
    چنروزی متوجه پژمردگی گیاه شدم و امروز دیدم شاخه های جدید خم شدن پایین ،
    از خاک بیرون کشیدم و دیدم انتهای قلمه پوسیده و ریشه ها هم پوسیده اند،
    انتهای قلمه و ریشه ها را کات کردم و یک عدد ریشه برای عکس گرفتن باقی گذاشتم،
    حالا ایا گیاهم مرده؟یا قابل احیا هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، باید گلدان کوچکی انتخاب کنید وحتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه اگر در ۲۰ روز خاک گیاه خشک نمیشه صدرصد خاک نامناسب هست و زهکش گلدان گرفته واین موضوع باعث پوسیدگی ریشه وساقه گیاه میشه، ظاهرٱ که خشک نشده برای اطمینان کامل ساقه رو به ارامی خم کنید اگر انعطاف داشت هنوز سالم هست اگر انعطاف نداشت وشکست متاسفانه نمیشه کاری کرد، اگر سالم بود قسمت پوسیده شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید و مجدد داخل اب یا خاک بگذارید تا ریشه داربشه، اور از خاک برای ریشه دارکردن میخواهید استفاده کنید حتما از خاک متخلخل وسبک برای ریشه دارکردن استفاده کنید وزهکش گلدان رو بررسی کنید که بازباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

  4. محسن گفته:

    سلام. بنجامین را اگر ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از قطع کردن در خاک بکارم مشکلی نیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست تا زمان کاشت داخل اب بگذارید تا اوند ها اسیب نبینند.

  5. مهدی گفته:

    سلام و درود بر شما
    من دو تا بنجامین نسبتا بزرگ گرفتم، بعد از مدتی اونها رو به گلدون بزرکتر منتقل کردم و حالشون خوب بود ولی بعد در یکی از گلدانها تعدادی هزارپا دیدیم، برای رفع مشکل اونها رو به حیاط با محیط سایه منتقل کردم و گلدونها رو با دیازنون آبیاری کردیم ولی بعد هر دوشون برگهاشون خشک شدن و الان دیگه خشک هستن … دلیلش سم بوده یا تغییر محیط؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هر دو عامل ممکن هست باعث خشک شدن گیاه شده باشه چند تا از شاخه ها رو به ارامی خم کنید اگر انعطاف دارند گیاه هنوز زنده هست وشروع به رشد میکنه ولی اگر شاخه ها موقع خم شدن شکست متاسفانه کاری نمیشه کرد. احتمالا دز مصرف سم زیاد بوده وگیاه بنجامین به جابجایی حساس هست وبا کوچکترین جابجای برگها میرزه وگیاه خشک میشه.

  6. سعیده سلطانی گفته:

    سلام، من کیش زندگی میکنم و دو درختچه بنجامین دارم که حدودا یک ماه پیش بخاطر بیرون زدگیه ریشه ها از کف گلدان و زرد شدن برگها بنجامینا رو به گلدانهای بزدگتر متتقل کردم ولی کم کم شروع به خشک شدن و ریزش برگهای سبز کرد که فکر میکردم بخلطر شک جابجایی هست ولی بعد با دیدن قارچ در گلدانها فهمیدم که مشکل قلرچ در خاک جدید بوده ، از باغبان سم قارچ کش گرفتم و روی برگها و تنه لسمری کردم و سم موردیه قارچ کش رو با آب مخلوط کروم و داخل خاک ریختم ولی وضعیت درختچه ها بدتر شده و حدودا ۷۰ درصد برگها و تمام جوانه های تلزه ی خودشونو از دست دادن ، چکار کنم که بهشکن کمک کنم تا از بین نرن؟؟؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله شوک تعویض گلدان میتونه باشه، گیاه بنجامین گیاه حساسی نسبت به تغیبر محیط نگهداری وجابجایی هست وبا کوچکترین تغییری در نگهداری شروع به ریزش برگ میکنه،بعد از تعویض خاک وگلدان بهتر هست گیاه در محیط خنک ونیمه سایه وثابت نگهداری بشه وبرای رفع کمبود رطوبت چند روزی کاور بشه،میتونید خاک گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وگیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید ومدتی جابجا نکنید بمرور زمان باخاک جدید ادابته بشن ریزش برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه تا حد ممکن گیاه رو جابجا نکنید ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی افزایش بدید.

  7. نیکزاد گفته:

    سلام. بنجامین از خاک با چند ساقه رویش کرده. میخواستم ببینم میشه تنه های درخت رو از هم جدا کرد و در گلدون های جدا کاشت و به نوعی یک تنه داخل گلدون باقی بمونه و اونایی دیگه هم به طبع گلدان های دیگه و اینجوری چند تا بنجامین کوچک داشت و پرورش داد. اگه میشه چه فصلی بهتره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر منظورتون تنه جوش هست بله میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وداخل کوکوپیت بکارید وریشه دار کنید.

  8. حسین گفته:

    سلام
    باعرض خسته نباشید
    میشه از استاپیلا بذر گرفت؟ گرده هاش نمیدونم کجاست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میشه، استاپلیا تک پایه هست موقعی که به گل نشست ابیاری رو قطع کنید، خودگرد افشان هست نیازی به گرد افشانی نیست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.