روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان

روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان

روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان: آب مایع حیات بوده است و تمام موجودات زنده به وجود آب نیاز دارند. در گیاهان و پوشش گیاهی که یکی از پرجمعیت‌ترین موجودات زنده دنیا هستند نیز، نیاز به آب وجود دارد. در اندام‌های گیاهان آب وجود داشته و گیاهان با جذب آب عمل فتوسنتز را انجام داده و مواد عالی ساخته می‌شود. گیاهان بخش عمده آب مورد نیازشان را از طریق ریشه جذب می‌کنند و به اندام‌های دیگر می‌رسانند و گسترده‌ترین بخش در گیاهان ریشه‌های آن‌ها می‌باشد. آب به داخل خاک نفوذ می‌کند و مواد معدنی خاک را درون خود ترکیب می‌کند و از طریق ریشه این مواد را به گیاه می‌رساند و در ریشه‌ها بخشی وجود دارد به اسم تارهای کِشنده که وظیفه جذب آب را دارند. برخی از گیاهان قادرند از طریق ساقه و برگ‌های خود نیز آب را جذب کنند.

نیاز آب در گیاهان متفاوت بوده و برخی از گیاهان آب را درون اندام‌های خود ذخیره می‌کنند و در زمان خشکی از آن‌ها استفاده می‌کنند مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها که آب را درون بافت و اندام‌های گوشتی خود ذخیره می‌کنند و قادرند مدت زمان طولانی را بدون آب زنده بمانند اما بعد از مدتی آن‌ها نیز از بین می‌روند و این نشان می‌دهد که هیچ گیاهی بدون آب زنده نمی‌ماند. کمبود آب در گیاهان نشانه‌هایی دارد و از جمله این نشانه‌ها عدم رشد و گسترش شاخه‌ها، خشک شدن و ریزش برگ‌ها و در آخر مرگ گیاه را به همراه دارد و همچنین افراط در آبیاری نیز مشکلاتی همچون بیماری‌های قارچی، پوسیدگی و گندیدگی گیاه، زرد شدن و ریزش برگ‌ها و در نهایت مرگ گیاه را به همراه دارد.

 

روش‌های مختلفی برای ابیاری گیاهان وجود دارد مثلاً در گلخانه‌هایی که کشت و پرورش انبوهی دارند آب را به صورت پاشیدن با فشار یا آبیاری قطره‌ای انجام می‌دهند اما در خانه‌ها یا گلخانه‌های کوچک معمولاً آبیاری را به روش سنتی و معمولی از بالای گلدان به گیاه می‌رسانند. ریزش آب بر روی برگ و ساقه برخی گیاهان دچار ایجاد بیماری‌هایی می‌شود مانند گیاه بنفشه آفریقایی، به همین علت آبیاری باید از کف گلدان صورت بگیرد و بهترین آبیاری ممکن برای گیاهانی که در گلدان هستند جذب آب از کف گلدان است. این روش ممکن است کمی وقت گیر باشد اما بسیار آسان بوده و چندین مزایا دارد. یکی از مزایای آن جلوگیری از هدر رفتن مواد معدنی خاک می‌باشد که وقتی آبیاری را به روش سنتی از بالای گلدان انجام می‌دهیم مواد معدنی خاک را شسته و از کف گلدان خارج می‌کند و در دراز مدت خاک را ضعیف می‌کند.

 

آبیاری از کف گلدان بسیار راحت می‌باشد. یک ظرف کمی بزرگ‌تر از گلدانتان را انتخاب کنید به طوری که گلدان داخل آن قرار بگیرد و ارتفاع آن نیز تا وسط گلدان یا کمی پایین‌تر از سطح خاک قرار بگیرد، ظرف را از آب پرکنید به طوری که آب کمی از سطح خاک گلدان پایین‌تر باشد و گلدان را به آرامی داخل آن قرار دهید. خاک به تدریج و به آرامی آب را جذب می‌کند. ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد. هر وقت سطح خاک خیس و نمناک شد گلدان را از ظرف برداشته و کمی صبر کنید تا آب اضافی از زهکش کف گلدان خارج شود.

 

دیگر مشکلات آبیاری، آبیاری با آب سرد یا آب گرم است که برای گیاهان مضر می‌باشد. بهترین روش برای اینکه دمای آب مناسب گیاه شود و به آن آسیب نزند قرار دادن آب در محیط اطراف گیاه است. آب را درون ظرفی مناسب بریزید و به مدت ۲۴ ساعت در محیط اطراف گیاه قرار دهید تا هم دمای محیط شود و سپس برای آبیاری اقدام کنید.

 

گیاهان به میزان سختی آب و وجود کلر در آب حساس هستند و اینگونه آب می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. از آب سبک و فاقد املاح استفاده کنید و اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید بهتر است که آن را به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار دهید تا هم املاح آن ته نشین شود، هم کلر آن از بین برود و هم آب با دمای محیط یکی بشود و سپس آبیاری کنید.

 

برخی از افراد باور دارند که آب باران برای گیاهان بسیار مفید می‌باشد. می‌توان گفت آب باران به علت میزان اسیدی بودن خود و وجود برخی مواد معدنی برای برخی از گیاهان بسیار مفید بوده و باعث شادابی آن‌ها می‌شود از جمله برای کاکتوس ها اما بعضی گیاهان نسبت به اسیدی بودن خاک حساسیت نشان داده و آبیاری با آب باران برای آن‌ها ممکن از مضر باشد. آب باران در ابتدای شروع باراندگی ممکن است حاوی مواد زائد به دلیل آلودگی هوا باشد و بهتر است بعد چند دیگه از بارش آب تهیه شود. یکی از جالب‌ترین نکات این است که اکثر گیاهانی که در خانه و محیط کار نگهداری می‌شوند بجای اینکه از کمبود آب آسیب ببینند از افراط در آبیاری رنج می‌برند و می‌توان گفت اکثر گیاهانی که از بین می‌روند به علت افراط در آبیاری می‌باشد. برای آبیاری بهتر است دو بند انگشت خود را درون خاک فرو برده و اگر رطوبتی حس نکردید آبیاری کنید ولی اگر کمی رطوبت حس کردید آبیاری نکنید و باز به خاک فرصت دهید تا بیشتر خشک شود. از این روش می‌توان برای اکثر گیاهان استفاده کرد تا از افراط در آبیاری جلوگیری شود. برخی گیاهانی که خشکی دوست هستند مانند انواع کاکتوس‌ها بهتر است اجازه دهید که خاک به طور کامل خشک شود و سپس آبیاری کنید.

روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

24 دیدگاه برای “روش صحیح آبیاری گیاهان در گلدان

  1. امیر گفته:

    سلام
    این که گفتید آبیاری زیاد از بالا باعث میشه املاح خاک شسته بشه
    مثلاً اگه یک گلدان بدون گیاه مستطیل ۵۰ در ۷۰ سانتی متر در حیاط باشه زیر بارون اَملاحش شسته میشه و خاک فقیر میشه؟یا جریان آهسته بارون املاح رو از خاک خارج نمیکنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که اب به ارامی روی خاک بریزه این مشکل بوجودنمیاد باران همیشه ارام ونم نم میباره در این حالت خاک شسته نمیشه، زمانی این مشکل بوجود میاد که شدت بارش زیاد باشه یا موقع ابیاری اب رو بلافاصله بصورت یکجا روی خاک گلدان خالی کنید.

  2. مجید گفته:

    سلام وقت بخیر.درمورد گل اختر توسایت چیزی ندیدم.من چندوقت پیش یه گلدون اخترخریدم.یکماه بعدش گلدونش کوچیک شده بود عوض کردم.خاکشم ازاین خاکهای آماده خریدم که روش نوشته بودمخصوص گیاهان برگ پهن.باکمی ورمی کمپوست مخلوط کردم.آبیاری هم قبل این دوسه روز که هوا گرم ترشده دوروزیکبار بود.الان غنچه داده اما قبل بازشدن خشک‌میشند وسربرگهاشم سوخته.چون توحیاطه سمت پنجره جنوبی هرروز زیرشونم آب میگیرم که رطوبت داشته باشه.مشکلش چیه چون دوسه تاشاخه دیگه داره نمیخوام براغنچه های اوناهم این اتفاق بیفته وممنون ازشما که جواب تمامی سوالاتم راتاالان دادین وراهنمایی هایی عالی که داشتین خیلی کمک حالم بوده.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبین دو ابیاری اجازه بدید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری کنید.

      • مجید گفته:

        خیلی ممنون.درمورد حسن یوسف که آفت پنبه ای میزنه یک سوال داشتم توحیاط گذاشتم هرسه روزیکبارهم تمام برگها وساقه هارو بررسی میکنم ایناازبین نمیرند باالکل تمیزمیکنم یه دوسه باری سم مالاتیون استفاده کردم.بعدچندروزمیبینم یه قسمت دیگه رو آلوده کردن.به تازگی یه سم گرفتم کرم رنگ وحالت روغنی داره.استفاده ازاین سم اگع روخاکش بریزه مشکلی به وجودمیاره؟داخل خونه بود آفت نداشت ازوقتی بیرون گذاشتم اینجوری شده اینا توهوا زندگی میکنند که ازبین نمیرند؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،احتمالا تعدادشون زیاد هست وتخم ریزی کردن که از بین نمیرند وچرخه حیاتشون ادامه داره، در محیطی که تهویه بالایی داره نگهداری کنید وتمام قسمتهای الوده رو با پنبه یا قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید وگیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید تمام قسمتهای گیاه رو هر روز دو بار بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید اگر تعدادشون خیلی خیلی زیاد هست بهتر هست گیاه رو دور بندازید چون از بین نخواهند رفت. اسم سمی که میفرمایید چی هست؟

          • مجید گفته:

            توحیاط نگهداری میکنم.اسم سم یادم رفته گلخونه دار از سمی که خودش استفاده میکرد بهم داد مثل بقیه سمها که بسته بندی دارند نیست.یه گلدون بزرگ دارم که ارتفاع گلم ۹۰سانت هست که نذاشتم آفت زیاد بشه وهمیشه مراقبت میکنم.فقط ازبین نمیرند کامل جای سوال شده برام

            • کارشناس 1 گفته:

              از گیاه وقسمتهای الوده گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، اگر گلخونه دار سم رو تایید کرده میتونید استفاده کنید.

  3. ریحانه گفته:

    یک هفته پیش خاک چندتا از گلدون ها رو عوض کردم. مخلوطی از پرلیت، پیت ماس، ورمی کمپوست و خاک مخصوص گیاهان زینتی با نسبت های متفاوت برای هر گلدان استفاده کردم. خاک ها برای برندهای معروفی مثل گیلدا هستند. در آبیاری اول گیاهان رو با محلول قارچکش آبیاری کردم اما برای اینکه مطمعن بشم از زهکش گلدان آب خارج میشه یک مقدار بیشتر آبیاری کردم و زهکش ها باز بودن. بعد از گذشت یک هفته خاک تمام گلدان هایی که تعویض کردم خشک نشدن و وقتی انگشتم را داخل گلدان فرو میکنم همچنان خاک مرطوب هست و به انگشت می چسبه. البته حدود دو هفته ست در کرج بارندگی داریم، آفتاب کاملی نداشیم و میزان رطوبت هوا بالاست. سینگونیوم، فیکوس ابلق، پیله آ، فیلودندرون، آنتوریوم و آگلونما گیاهانی هستن که خاکشون عوض شده. سینگونیوم و آگلونما اندکی بی حال هستند و برگ هاشون افتادن. آبیاری تمام گیاهانم رو با تست کردن میزان رطوبت خاک انجام میدم. گیاهان پشت پنجره ی آفتاب گیر هستن و در طول روز دو سه ساعت پنجره رو برای گردش هوا باز میذاریم خصوصا این چند روزه که خاک گلدان ها خشک نشده. من نگران هستم که اگر خاک خشک نشه ریشه ی این گیاه ها بپوسه. نیاز هست مجدد خاکشون رو تعویض کنم؟!
    خاک حالت گل مانند داره.

    • کارشناس 1 گفته:

      گلدانها رو روی یک سبد بگذارید تا از زهکش هم هوا دهی انجام بشه وخاک زودتر خشک بشه نیازی نیست مجدد خاک رو تعویض کنید، هوا خنک باشه خاک گلها دیرتر خشک میشه. تهویه محیط رو هم بالاببرید تا مشکلی بوجود نیاد.

  4. امیر گفته:

    سلام
    بعد از آبیاری از کف گلدان وقتی گلدان رو از ظرف آب در میاریم مقداری آب از زهکشی خارج میشه این مواد معدنی رو نمیشوره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مشکلی نیست اب اضافی باید از خاک خارج بشه، ابیاری اگر به ارامی و اهسته انجام بشه خاک شسته نمیشه.

  5. لیلافردی گفته:

    سلام خسته نباشید من کاکتوس و گل اپارتمانی دارم ازعیدنگه داری میکنم چهاربار خاک گلدانشونو عوض کردم الانم فقط از ماسه برای خاکتوس هام وبرای گلهای بی نور مم از خاک وماسه قاطی شده استفاده کردم اصلا رشدنمیکنن چیکارکنم؟؟

  6. Mr.x گفته:

    سلام من یک بنسای دارم(فکر کنم جیسینگ باشه) مدتیه که برگ های جدید یا برگ های پایینی زرد میشدن.فهمیدم که در ابیاری افراط کردم پس برای مدتی ابیاری رو قطع کردم و هفته ای یک فنجان آب میدم مناسبه این مقدار؟ البته قبلاهم هر هفته سه بار به همین مقدار آب میدادم آیا مقدارش زیاده تو فصل بهار و تابستان؟ ایا کندن برگ های که خیلی کم زرد شده کار مناسبیه یا غلط؟ روی خاک برای تزیین سنگریزه ریخته شده ایا این مسئله دخول دارد؟ و یه سوال مهم دیگه باید چکار کنم گیاهم پرشاخ برگ بشه چون در هر شاخه با فاصله برگ داره حتی وقتی خریدم اما همین گونه ها رو دیدم خیلی برگ داشتن ایا سبکی در هرس کردن داره؟ لطفا بصورت کامل جواب بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری باید متوسط باشه نه زیاد نه کم زمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری کنید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،اگر فاصله برگها زیاد هست گیاهتون کمبودنور داره وبهتر هست به محیطی انتقال بدید که نور مناسبی داشته باشه،برگهایی که زرد میشند رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،برای پرشاخه شدن باید تمام شرایط نگهداری رو ایدال کنید، نور مناسی دریافت کنه، خاکش مناسب باشه، دما وتهویه و رطوبت مناسبی داشته باشه ابیاری بصورت منظم انجام بشه وبا کودهای کامل ماهی یک بار تقویت بشه.

  7. Mahdi گفته:

    سلام
    برای کاکتوس ها میشه از روش آبیاری از کف گلدان استفاده کرد؟؟؟
    تعداد گلدانهام زیاده اینکه ی ظرف پر آب کنم و گلدانارو بذارم داخلش مشکلساز نمیشه؟مثلا باعث انتقال بیماری یا قارچ های احتمالی

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید انجام بدید مشکلی بوجود نمیاد، ولی بعد از ابیاری باید مطمعن بشید که تمام ابهای اضافی از زهکش گلدان خارج شده باشه.

  8. نرگس راد گفته:

    سلام و وقتتون بخیر.. حالا که میفرمایید کلر آب و … میتونه به گل آسیب بزنه میتونیم از آب جوشیده برای آبیاری گیاهان استفاده کنیم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اب جوشیده هم مقدار املاحش زیاد میشه چون اب بخار میشه واملاحش زیاد میشه ،میتونید از اب دستگاه تصفیه استفاده کنید ویا اب رو داخل یک پارچ بریزید ۲۴ ساعت در محیط منزل بمونه بعد برای ابیاری گیاهان استفاده کنید،دقت کنید که پارچ درب نداشته باشه.

  9. سجاد گفته:

    سلام واسه ابیاری گدان های بزرگ ( یه گدان سطل ۳ نخل ماداگاسکار دارم ) از کجا بدونم خاک گلدان کاملا خشک شده ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید با یک سیخ چوبی خاک گلدان رو بررسی کنید از یک قسمت خاک که احتمال وجود ریشه کمتر باشه سیخ چوبی رو داخل خاک فروکنید وخارج کنید اگر سیخ چوبی تمیز بود خاک خشک هست ونیازبه ابیاری هست ولی اگر خاک به سیخ چوبی چسبید خاک هنوز رطوبت داره ونیازی به ابیاری نیست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.