۷ حشره‌ای که به آدنیوم حمله می‌کنند

7 حشره‌ای که به آدنیوم حمله می‌کنند

۷حشره ای که به آدنیوم حمله می‌کنند: آدنیوم گیاه مقاومی است که با مقداری توجه و نگهداری در شرایط مناسب دچار بیماری‌ها و آفت‌ها نمی‌شود. ولی برخی از بیماری‌ها و حشرات این گیاه را مورد حمله خود قرار می‌دهند که در این مقاله به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. هرگونه تغییر در ظاهر و شکل تنه و برگ‌ها در گل آدنیوم را باید مورد بررسی قرار دهید. برای مطالعه مقاله کمبود مواد غذایی در آدنیوم اینجا کلیک کنید.

علایم اولیه وجود آفت‌ها و بیماری‌ها در آدنیوم زرد شدن برگ‌ها، ریزش برگ‌های آدنیوم، لوله‌ای شدن برگ‌ها، تغییر رنگ در تنه و برگ‌ها، چروک شدن تنه آدنیوم، سیاه شدن برگ‌ها، نرم شدن تنه خود را نشان می‌دهد که باید بررسی و درمان شود. البته عوامل طبیعی مانند تغییر فصل یا سرد شدن هوا هم ممکنه باعث ریزش یا زرد شدن برگها شود.

 

۱- لاروهای پروانه سانان Lapidopterous larvae
رایج‌ترین کرم، کرم شاخه است که مخصوصاً در فصل بهار روی شاخه و برگ‌های قسمت‌های جوان گیاه فعالیت می‌کند و در دیگر فصول گاه به گاه روی گیاه دیده می‌شود. این حشرات تخم‌ها و لاروهای خود را بر روی قسمت‌های نرم و جوان گیاه می‌گذارند، رنگ آنها در ابتدا سبز است اما زمانی که از گیاهان تغذیه می‌کنند قرمز می‌شوند. یک‌بار سمپاشی با یک حشره کش مناسب زمانی که کرم‌ها در ابتدا به تعداد کم دیده می‌شود باعث جلوگیری از ایجاد مقادیر زیادی از آنها می‌شود، همواره سعی کنید با دیدن اولین آفات به فکر راه چاره باشید زیرا وقتی تعداد آنها زیاد شد خزندگان بالغ و بزرگ می‌توانند بسیاری از ساقه‌های نرم و جوان گیاه را بخورند. از سم‌های حشره کش مانند دیازینون می‌توان استفاده کرد.

بیماری آدنیومبیماری آدنیومبیماری آدنیوم7 حشره‌ای که به آدنیوم حمله می‌کنند

۲- حشره استینک  stink bugs
این آفت معمولاً در قسمت‌های انتهای گیاه فعالیت می‌کند. غذاهای طبیعی آنها به نظر می‌رسد غلاف‌های گیاهی apocynaceae هست و زمانی که آنها از مواد غذایی استفاده می‌کنند در داخل گیاه حرکت کرده و به سمت ریشه می‌روند.این حشرات با خوردن آب از غلاف‌های بذر مشکلات فراوانی را به وجود می آورند جوانه‌های چند روزه و جوان از بین می‌روند و جوانه‌های بزرگ‌تر دچار مشکل شده و به مرور می‌میرند. چرخه رشد به این‌گونه است حشرات بالغ تخم خود را در غلاف بذر گیاهان می‌گذارند تخم‌ها در این غلاف‌ها باز شده و نوزادان از دانه‌ها و سایر ضایعات الی موجود در گلدان و خاک تغذیه می‌کنند شفیره‌ها بر روی جوانه‌های تازه شکوفا شده بذر قرار گرفته و گسترش می‌یابند. شما حتی اگر غلاف‌ها را برداشته و بذرها را کامل تمیز و ضدعفونی هم کنید باز تخم‌های حشرات جوانه زدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شما می‌توانید بذور یا جوانه‌های آسیب دیده با جنین متورم را در بستر مشاهده کنید. این حشرات وقتی تعداد آنها کم است و در مراحل اولیه حمله به غلاف‌های بذر به آسانی به روش فیزیکی و گرفتن دستی قابل کنترل هستند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از یک حشره کش مناسب pyrethroids یا اورگانوفسفاته آنها را از بین ببرید قبل سم‌پاشی تمام غلاف‌های آلوده را از بین ببرید.

7 حشره‌ای که به آدنیوم حمله می‌کنند
تخمهای حشره استینک پشت برگهای جوان و فعالیت در قسمت انتهایی گیاه ادنیوم
تخمهای حشره استینک پشت برگهای جوان و فعالیت در قسمت انتهایی گیاه آدنیوم

بیماری آدنیومبیماری آدنیوم

۳- شپشک آرد آلود:
شپشک آردآلود آفاتی بسیار رایج هستند معمولاً با تمرکز بر قسمت‌های جوان گیاه رشد گل‌ها و برگ‌های جدید را تحریک می‌کنند و گاهی اوقات منجر به ایجاد گل‌های دوتایی می‌شوند. با حمله این افت شکل برگ‌ها تغییر کرده و بیشتر شبیه کمبود بور است. در مراحل اولیه حمله از آنجایی که حشرات بسیار کوچک هستند اغلب دشوار است که بین این دو (حمله افت و یا کمبود بور) تمیز داد. هنگامی که این حشرات به گیاه حمله می‌کنند از بین بردن آنها کمی مشکل و دشوار است. انها به اکثر افت کشها مقاوم هستند. در مراحل اولیه حمله افت شما می‌توانید با کمک الکل ایزوپروپیل ۵۰% آنها را از بین ببرید به ویژه هنگامی که آنها در زمستان تخم‌های خود را روی گیاه می‌گذارند. همچنین در بهار شما می‌توانید با هرس معمولی و کات کردن قسمت‌های خیلی آلوده آنها را از بین ببرید. همچنین سموم با فرمول‌های جدید حاوی امیداکلرپراید به نظر می‌رسد در از بین بردن این آفت مؤثر باشد. یکی از نشانه‌های حضور این آفت فعالیت بسیاری از مورچه‌ها در اطراف گیاه است. همیشه با دیدن جمعیت زیاد مورچه‌ها در اطراف گلدان‌هایتان حتماً گیاهان را برای حضور افت روی برگ و ساقه و یا احتمالاً در داخل خاک چک کنید.

حمله شپشک آرد آلود و ضعیف کردن گل ادنیوم
حمله شپشک آرد آلود و ضعیف کردن گل آدنیوم

بیماری آدنیوم

۴- شپشک ریشه:
این آفت اغلب بر روی گیاهان دیده نمی‌شود زیرا در درون خاک و روی ریشه‌ها فعالیت می‌کند. برگهای چروک ساقه‌های ضعیف و جمع شده و سستی و خمیدگی گیاه نشانه وجود این آفت است باز هم حضور مورچه‌ها در خاک گلدان در مورد وجود شپشک در ریشه یک هشدار است. در صورت وجود آفت گیاه را از خاک در آورده و ریشه‌ها را خوب بشورید آدنیوم به شستشوی ریشه واکنش نشان نمی‌دهد و تحمل شستشوی ریشه و قدرت ریشه زایی دارد اگر تنها چند گیاه آلوده باشد به این روش می‌توان افت را کنترل کرده و از بین برد ولی در حجم وسیع آلودگی بهتر است از حشره‌کش‌های مناسب مانند thimet یا حشره‌کش‌هایی که ماده فعال امیداکلرپراید دارند کمک گرفت.

شپشک آرد آلود در ریشه آدنیوم
شپشک در ریشه آدنیوم

۵- کنه عنکبوتی:
یکی دیگر از آفات مهم آدنیوم کنه قرمز دو نقطه‌ای است معمولاً در طول ماه‌های خشک و مرطوب این یک مشکل اساسی مخصوصاً روی گونه‌های حساس آدنیوم مثل A.swazicum و A.bohemianum است. در صورت آلوده شدن یک گیاه فوراً به فکر چاره باشید زیرا این افت به سرعت به بقیه گیاهان منتقل می‌شود. اولین تغییر بعد از حضور و فعالیت کنه روی گیاه این است که فرم سالم و شفاف برگ‌ها از بین می‌رود روی برگ‌ها نقاط و لکه‌های زرد و سفید ایجاد شده و تارهای ریزی مشاهده می‌کنید. در صورت تداوم فعالیت کنه برگ‌ها زرد و خشک شده و گیاه از بین می‌رود. با استفاده از سموم کنه کش یا افت کشهایی مانند metasystoxKelthane, mavrik, vertimec می‌توان با این افت مقابله کرد. اغلب بهترین راه برای جلوگیری از حمله این آفت به گیاه آدنیوم این است که در اواخر فصل زمستان تمام برگهای سبز را هرس کرده و در فصل بهار منتظر رشد تازه و سالم گیاه باشیم.

بیماری آدنیوم

کنه عنکبوتی
کنه عنکبوتی

۶- آفیدز:
افیدزها بیشتر تمایل به فعالیت روی گونه A.cslypos دارند و معمولاً اولین مورد برای نشان دادن آلودگی شته است. این آفت مانند بسیاری دیگر با مورچه‌ها همخوانی دارد در صورت کشت گلدانی و وجود افت حتماً لانه مورچه‌ها در گلدان را نابود کنید. این افت معمولاً به صورت جزئی در قسمت‌های نرم و تازه روییده گیاه و بیشتر در فصل بهار فعالیت می‌کند گیاهان مبتلا به آفیدز را از بقیه گلدان‌ها جدا کرده و با هرس و کات کردن برگ‌های بسیار آلوده و سم‌پاشی با یک حشره کش تماسی آنها را از بین ببرید.

آفیدز و وجود مورچه ها بر روی گیاه
آفیدز و وجود مورچه ها بر روی گیاه

۷- شپشک سپردار:
این افت زیاد گیاه آدنیوم را مورد حمله قرار نمی‌دهد در صورت مشاهده روی گیاه برگ‌ها را کات کرده و از حشره کش سیستمیک برای از بین بردنشان اقدام کنید.

شپشک سپردار
شپشک سپردار

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

24 دیدگاه برای “۷ حشره‌ای که به آدنیوم حمله می‌کنند

  1. سجاد گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای پشه سفید چه سمی استفاده کنم که تاثیر داشته باشه؟؟
    اسپری کنم یا آبیاری؟؟
    تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کنار گیاه الوده حتما کارت زرد نصب کنید وشب گیاه رو با محلول حشره کش ابیاری وسمپاشی کنید مخصوصا پشت برگها رو، از سم حشره کش اتیون یا استوکر میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر کنار گیاه مگسهای کوچک سفید رنگی پرواز میکنند کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وپشت برگها رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید واواخر شب یا اوایل روز گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید پشت برگها رو هم سمپاشی کنید تهویه محیط رو بالا ببرید.

  2. منیر گفته:

    سلام من سه ساله ادانیوم دارم ولی تا حالا گل نداده. سالی یک دفعه عنجه درمیاره ولی بازنمیشه خشک میشه دلیلش چی میتونه باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا خاکش فقیر هست میتونید در زمان رشد با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار تقویت کنید.

  3. فروغ گفته:

    سلام ،گیاه آدنیوم چندین ساله ای دارم که برگ ها به صورت چین خورده شده اند و الان یک ماه هست که گل نمی کنه،بنظرتون مشکل از کجاست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالاببرید تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو با کمک یک قلمو یا گوش پاکن اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید وتمام قسمتهای گیاه رو با محلول حشره کش ویا محلول اب وصابون مایع دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی کنید،اگر از محلول مایع صابون استفاده میکنید مواظب باشید داخل خاک گیاه نریزه،اگر از محلول حشره کش استفاده میکنید خاک گیاه رو هم با همون محلول ابیاری کنید،در این دو هفته گیاه رو تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

  4. سحر گفته:

    سلام خسته نباشید من ادنیوم دارم گذاشتم بیرون ولی نور مستقیم خورشید نداره سایه هستش ولی نور داره .وقتی خریده بودم برگاش همش زرد میشد میریخت الان خوب شده هم قد کشید و هم برگ اضافه شده اما امروز دیدم یکی از برگای قشنگش زرد شده من چیکار کنم آخه?

  5. مهسا گفته:

    سلام توروخداااا کمک کنین
    آدنیوم من امروز شیره ی نارنجی رنگ روی یکی از ۴شاخه ش درومده برگ های گیاهم کاملن سبز و شاداب هستن و رشد خوبی هم داره اما زیره تمام شاخه ها پایینه برگهاش دون دون های سفید هست و زیر یکی از شاخه ها شیره ی نارنگی رنگ هست . چیکار باید انجام بدمممم :(((( نور خوبی داره و آبیاری هر ۴.۵ روز یک بار انجام میدم زهکشی هم کامل انجام دادم ولی نمیدونم این شیره از چی هست . کاش میشد عکسش رو براتون بفرستم

  6. حسین گفته:

    نام حشره چیه؟ چه نوع سمی بزنم؟ . کونفیدور دارم و قارچ کش کاربندازیم هم دارم.

    • کارشناس 2 گفته:

      لارو مگس سیاه هستند،از سم کنفیدور میتونید استفاده کنید یا از دلتامترین یا سایپرمترین اگر دسترسی داشتید هم میتونید استفاده کنید، روی سطح خاک ماسه سایز عدس بریزید.

  7. حسین گفته:

    http://uupload.ir/files/2z3n_img_۲۰۲۰۰۱۱۲_۰۴۵۷۳۶.jpg

    سلام این حشره چجور از بین میره حتی سم کونفیدور هم نمیتونه این لامصبو از بین ببره. بسیار ریز هستن اندازه سر سوزن و توی خاک زندگی میکنن وقطی اب میدم به گلدان میان رو سطح خاک رژه میرن و بعد یواش یواش دوباره میرن تو خاک. خیلی هم زیادن. فقط لطفا بگین چطور نسلشون رو منقرض کنم. گیاهانمو از بین بردن.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سطح خاک رو جمع کنید ودور بریزید ،سطح خاک قارچی شده،رطوبت خاک رو کم کنید،با سم حشره کش محلول درست کنید وگلدان رو برای چند دقیقه داخل محلول قرار بدید،بعد گلدان رو خارج کنید وروی یک سبد بگذارید تا اب اضافی خارج بشه،زیر گلدانی رو خالی از اب کرده کامل بشورید وخشک کنید.

  8. حامد کرمانی گفته:

    سلام
    من تعدادی پلومریا کاشتم و حالا که تقریبا یک ماه و نیمه هستند، یکی یکی از وسط ساقه سیاه شده و خشک می شوند. علت آن چیست؟ ریشه ها را بررسی کردم و سالم هستند؛ فقط از ساقه است که سیاه می شوند. در ضمن، حشرات سیاه رنگ پرنده ای که در خاک زندگی می کنند، در بعضی از آنها وجود دارد ولی این حشرات که مثل پشه های سیاه ریزی هستند، در بقیۀ گلدان ها هم هستند و فقط در پلومریاها است که مشکل ساز شده اند.
    ممنون از راهنمایی شما؛
    عکس ها:
    http://s7.picofile.com/file/8380955800/IMG_6904.jpeg
    http://s7.picofile.com/file/8380955884/IMG_6905.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پوسیدگی سیاه هست،رطوبت رو کم کنید وخاک گیاهان رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب(یک گرم در یک لیتر اب) ابیاری کنید،میتونید قسمتی رو که سیاه شده با یک تیغ ضدعفونی شده کات کنید احتمالش هست که مجدد از ریشه رشد کنند قسمت بالایی گیاه رو هم میتونید مجدد بکارید، برای پشه سیاه کنار گیاهان کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید وروی سطح خاک ماسه سایز عدس که ضدعفونی شده باشند بریزید.

  9. امیر حسین گفته:

    تعداد آدنیوم بالا هست فقط می تونم کارت زرد نصب کنم.و حشره کش سمپاشی کنم.(بدون سمپاشی از بین می رن؟)

    • کارشناس 2 گفته:

      کنار گیاهان کارت زرد نصب کنید پشت برگها رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید وسمپاشی با محلول سم حشره کش رو در اوایل صبح قبل از طلوع افتاب ویا اواخر شب انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.