علت پوسیدگی و افتادگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟

علت پوسیدگی و افتادگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟

علت پوسیدگی و افتادگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟ یکی از مشکلات کاشت بذر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها پوسیدگی جوانه‌ها است. علت اصلی پوسیدگی، ژله‌ای شدن و افتادگی جوانه‌ها بر روی خاک بیماری‌های قارچی است. با رعایت نکاتی که در ادامه توضیح داده می‌شود می‌توان به آسانی از ابتلای بستر کاشت به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

 

بیماری‌های قارچی قاتل اصلی جوانه‌های کاکتوس‌ها، ساکولنت ها و جوانه‌های همه گل‌ها و گیاهان هستند. بیماری‌های قارچی به دلیل سرعت بالای تکثیر و گسترش به سرعت می‌توانند خزانه‌ها را از بین ببرند. در بیماری‌های قارچی متأسفانه پس از مبتلا شدن گیاه درمان بسیار سخت خواهد بود و پیشگیری بهترین روش برای مقابله با این نوع بیماری‌ها است.

 

بسیار مشاهده می‌شود جوانه‌ها بعد از سبز شدن ضعیف شده و بر روی خاک می افتند و یا رنگ آنها تغییر کرده و بی رنگ یا سیاه می‌شوند. تمامی این مشکلات ناشی از بیماری‌های قارچی می‌باشد. که اگر سریعاً پیشگیری نشود می‌تواند کل خزانه شما را از بین ببرد. بذرها ممکن است اصلاً سبز نشوند یا در همان مرحله اول سبز شدن از بین بروند. یکی دیگر از نشانه‌های بیماری‌های قارچی رشد باریک و نخ مانند جوانه‌ها است. جوانه‌ها به دلیل ضعیف بودن سیستم ریشه‌ای خیلی سریع‌تر از گیاهان بالغ آلوده می‌شوند.

 

سه گونه از قارچ‌های بیماری زا شامل Rhizoctonia spp و Fusarium spp، Pythium spp بیشترین نقش را در ایجاد بیماری‌های بستر گیاهان دارند. این قارچ‌ها معمولاً در رطوبت بالا رشد و نمو می‌کنند و به سرعت جوانه‌ها را آلوده می‌کنند.

Pythium spp
شکل میکروسکوپی قارچ Pythium spp
Rhizoctonia spp
شکل میکروسکوپی قارچ Rhizoctonia spp
شکل میکروسکوپی قارچ Fusarium spp
شکل میکروسکوپی قارچ Fusarium spp

اسپورهای Fusarium spp می‌تواند توسط حشرات به خاک بستر منتقل شود. Pythium spp نیز بیشتر از لوازم آلوده مانند شلنگ، سینی، دست، شلنگ گسترش پیدا می‌کند. خاک آلوده، نور کم، سرد بودن خاک و عدم تهویه مناسب اصلی‌ترین عوامل رشد و نمو بیماری‌های قارچی می‌باشد.

 

پیشگیری و درمان پوسیدگی جوانه‌های کاکتوس:
۱- به محض مشاهده جوانه‌هایی که مشکوک به بیماری قارچی هست، آنها را جدا کرده و هوادهی به بستر کاشت را زیاد کنید، خزانه را در محلی پر نور تر قرار دهید و از سم‌های قارچ‌کش استفاده کنید. برای قارچ‌کشی از سموم قارچ‌کش مانند مانکوزب یا کاربندازیم می‌توانید استفاده کنید.

۲- قبل از کاشت تمامی وسایل کاشت را استریل کنید و در محیطی تمیز اقدام به کاشت کنید.

۳- خاک را قبل از کاشت با سم‌های قارچ‌کش ضد عفونی کنید و یا خاک را در فصل تابستان چند روز در معرض تابش شدید آفتاب قرار دهید.

۴- بذرها را از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. خود بذرها ممکن است آلوده باشند و پس از سبز شدن از بین بروند. تمامی بذرهای سایت میهن کاکتوس با قارچ کش های مخصوص ضدعفونی میشوند.

۵- از آب سرد برای آبیاری جوانه‌ها استفاده نکنید. آب ولرم و هم دما با محیط مناسب برای آبیاری می‌باشد.

۶- تا قبل از سه ماهگی اقدام به کوددهی نکنید.

۷- بعد از سبز شدن همه بذرها شروع به هوادهی کنید.

۸- سعی کنید محیط کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها جدا از گیاهان بزرگ باشد.

این بیماری‌ها همچنین در موقع قلمه زدن کاکتوس‌ها و ساکولنت ها بخصوص قلمه از برگ نیز مشاهده می‌شوند.

علت پوسیدگی و افتادگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟
ژله ای شدن جوانه ها در اثر بیماری قارچی

 جوانه ها در اثر بیماری قارچی جوانه ها در اثر بیماری قارچی جوانه ها در اثر بیماری قارچی جوانه ها در اثر بیماری قارچی

 جوانه ها در اثر بیماری قارچی
پوسیدگی در اثر بیماری های قارچی در سنین بزرگتر
 جوانه ها در اثر بیماری قارچی
پوسیدگی در اثر بیماری های قارچی در سنین بزرگتر
 جوانه ها در اثر بیماری قارچی
پوسیدگی در اثر بیماری های قارچی در سنین بزرگتر

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

63 دیدگاه برای “علت پوسیدگی و افتادگی جوانه‌های کاکتوس چیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بیماری قارچی هست قسمتی رو که تغییر رنگ داده با انتهای قلمو یا مداد بررسی کنید اگر نرم شده بهتر هست پیوندک رو جدا کنید قسمت الوده رو جدا کنید قارچ کش بزنید ومجدد پیوند بزنید، تمام لوازمی رو که استفاده میکنید قبل و بعد از انجام پیوند بصورت کامل ضدعفونی کنید.

  1. 000 گفته:

    سلام من تعدادی بذر دارم تقریبا ۶ ۷ ماهه هستند بعضیاشون کاملا قهوه ای شدن بعضی هاشونم ی قسمت سبز بقیش قهوه ای نرم هم نیستند مشکلشون چیه ؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا دما ونور زیاد هست این دو مورد رو بررسی وایدال کنید نور روحتما فیلتر کنید دما هم بین ۲۵ الی۳۰ درجه باشه.

  2. ایمان یزدی گفته:

    با سلام خدمت کارشناس محترم.
    دو ماه پیش ، مقدار بذر کاکتوس کاشتم .بستر پیت ماست ، قارچ کوش کاربندازیم و مانکوزب ، دما در منزل بوده و متعادل ، آبیاری از کف انجام شده .
    مشکل که پیش اومده مربوط به ۴۸ساعت قبله .
    جوانه ها رو به زیر پروژکتورlde رشد گیاه منتقل کردم و قبلش آبیاری از کف بستر هم انجام دادم

    قبل از این دوتا کار رنگ جوانه ها کاملا سبز بود ، الان تمامی رنگشون قهوه‌ای و قرمز شده.
    لطفا راهنمایی بفرمایید که ایا قارچ گرفته بستر .
    https://8pic.ir/uploads/1-3.jpg
    https://8pic.ir/uploads/1-2_d7d04.jpg
    https://8pic.ir/uploads/1-1_70a90.jpg
    https://8pic.ir/uploads/IMG-20210825-134308.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، نه قارچ نیستند دراثر نور زیاد تغییر رنگ دادند، قبلا نورشون کم بوده وبیکباره که به محیط پرنور انتقال یافتند تغییر رنگ دادند میتونید فاصله بستر رو با نور مقداری بیشتر کنید. نورشون نرمال بشه مجدد سبز میشن.

  3. کاربر میهن کاکتوس گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من ی کاکتوس دارم دورش ی عالمه تکثیر شده بود اونا رو ازش جدا کردن و دیدم زیرش اینجوری شده و بعضی از کاکتوس هایی که تکثیر شده بود کج و دراز بودن بیماری این کاکتوس چیه چیکارش کنم؟
    و اون کاکتوس هایی هم که کج هست چی کار کنم صاف بشن

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون، این تغییر رنگ درقسمت انتهایی گیاه در اثر رسوبات اب یا در اثر کهولت سن گیاه بوجود میاد ودرمانی نداره اگر جدا میشند رسوبات اب هستند میتونید گیاه رو کمی عمیق تر داخل خاک بکارید تا قسمتهایی که تغییر رنگ دادند داخل خاک بمونند. احتمالا تنه جوشها به طرف نور خم شدن بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید بعد از ریشه دار شدن به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وهر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه تا عمود بشن.

دیدگاه‌ها بسته شده است.