معرفی کاکتوس اچینوماستوس مکدولی

معرفی کاکتوس اچینوماستوس مکدولی

معرفی کاکتوس اچینوماستوس مکدولی:نام دیگر این کاکتوس تلوکاکتوس مکدولی است. این گونه در تپه‌هایی با جنس سنگ آهکی دامنه بسیار کوچکی به میزان کمتر از ۱۰۰ کیلومتر مربع در صحرای مکزیک را به خود اختصاص داده است. با ارتفاعی حدود ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا یافت می‌شود. نام لاتین این کاکتوس ، Thelocactus macdowellii Echinomastus macdowellii است.

 

کاکتوس اچینوماستوس مکدولی گیاه بسیار نادر است و در طبیعت در یک مکان تک و خاص دیده شده از این‌رو به دلیل عدم پراکندگی جمع آوری غیر مجاز و چرای دام یک تهدید بسیار جدی است.

 

اچینوماستوس مکدولی یک کاکتوس با بدنه تک و انفرادی است که می‌تواند به صورت چند کله هم رشد کند. ساقه گیاه به رنگ سبز روشن تا ۱۰ سانتیمتر طول و با ۱۰ سانتیمتر عرض است.

 

تیغ‌های گیاه در رگه‌های مخروطی به طور منظم در اطراف بدنه تقسیم شده است. آرئولها به رنگ سفید و تیغ‌های شعاعی معمولاً بین ۱۵ تا ۲۵ عدد است. دارای ۲-۴ تیغ مرکزی نازک به رنگ سفید یا گاها زرد. گل‌های گیاه به رنگ قرمز یا صورتی مایل به قرمز با مرکز زرد رنگ و حدود ۶ سانتیمتر طول فصل شکوفایی گل‌های گیاه معمولاً در اواسط تا اواخر زمستان (یا اوایل بهار) است و تنها یک‌بار در سال گلدهی دارد.

 

اما گاهی اوقات می‌تواند در طول یک سال دو بار هم گلدهی داشته باشد. میوه گیاه به رنگ سبز و براق است.

 

شرایط نگهداری:
این یک گونه گیاهی مقاوم است و نیاز به مراقبت خاص و شرایط ویژه ندارد. در هر آب و هوایی با یک خاک خوب تخلیه شده و آبیاری مناسب به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

آبیاری:
در فصل بهار تا پاییز نیاز به آبیاری منظم (منظم نه زیاد) بعد از خشک شدن بستر کشت دارد آبیاری زیاد و بستر دائم خیس باعث فساد و پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه و نابودی اچینو می‌شود.

 

نور:
نیار به مکانی با نور کامل خورشید یا سایه نور و آبیاری دقیق احتیاج دارد. نور کم باعث علفی رشد کردن گیاه می‌شود اچینو ماستوس برای اینکه بتواند فرم فشرده بدنه را همراه با تیغ‌های قوی و محکم داشته باشد نیاز به نور خورشید دارد این گیاه در صورت اداپته شدن حتی می‌تواند نور کامل خورشید را  در تمام روز دریافت کند.

 

تا زمانی که آبیاری دقیق و منظم و تهویه و گردش هوا مناسب است شما می‌توانید این گیاه را در مکانی با نور کامل خورشید قرار دهید.

 

خاک:
نیاز به بستری با زهکشی بالا و مخلوط خاکی سبک و متخلخل دارد اگر کمپوست گلدانی بیش از حد غنی باشد می‌تواند رشد قدی گیاه را تحریک کرده و شما با اچینوماستوسی با بدنه باریک و بلند مواجه شوید.

 

زمستان گذرانی:
برای اچینو ماستوس مکدولی بسیار بهتر است که فصل زمستان دوره استراحت را طی کند و در حالت نیمه فعال باشد در این دوره آبیاری را بسیار کم و محدود کرده و فقط  برای جلوگیری از خشکی ریشه گیاه را آبیاری مختصر کنید.

 

دما:
گرما و دمای بالا را به شرط آبیاری منظم و تهویه مناسب در دوره رشد فعال تحمل می‌کند در زمستان به شرط آبیاری محدود دمای ۷- درجه سانتی‌گراد را دوام می آورد.

 

تکثیر:
این گیاه از طریق کاشت بذر و همچنین برش قلمه به راحتی افزایش می‌یابد. برای خرید بذر کاکتوس اچینوماستوس مکدولی اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید