پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی : در این مقاله به سؤالات در مورد نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌پردازیم. سؤالاتی مانند وجود کرم خاکی در گلدان، نوع آبی مصرفی، ریختن آب بر روی کاکتوس‌ها، دلیل سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها و سایر سؤالاتی که ممکن است برای هر کسی که به کاکتوس‌ها علاقه‌مند است پیش آید.

سؤال: آیا ریختن آب موقع آبیاری بر روی کاکتوس‌ها ضرر دارد؟
پاسخ: بستگی دارد شما کی آبیاری انجام دهید بهتر است در زیر آفتاب این کار را انجام ندهید وگرنه ریخته شدن آب بر روی تنه گیاهان هیچ مشکلی پیش نمی‌آورد. همچنین که در گلخانه‌های بزرگ امکان آبیاری تک تک کاکتوس‌ها امکان پذیر نیست و از سیستم آبیاری بارانی استفاده می‌شود.

سؤال: آیا وجود کرم خاکی در خاک گلدان کاکتوس به آنها آسیب می‌رساند؟
پاسخ: کرم خاکی موجودی است که برای خاک و گیاهان بسیار مفید می‌باشد ولی به علت محدود بودن مواد غذایی در خاک گلدان ممکن است مجبور به تغذیه از ریشه کاکتوس‌ها یا سایر گیاهان کنند که در این صورت می‌تواند به آنها آسیب برسد. البته زمانی که تعداد آنها زیاد باشد.

سؤال: چه نوع آبی باید برای آبیاری کاکتوس‌ها استفاده شود؟
پاسخ: برای آبیاری کاکتوس‌ها بهتر است از آب‌های با املاح کم بخصوص عاری از شوری و آهک استفاده شود. آب‌های نسبتاً اسیدی بهتر از آب‌های قلیایی برای کاکتوسها می‌باشد .

سؤال: دلیل سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها چیست؟
پاسخ: پوسیدگی تاج در کاکتوسها یا سیاه شدن نوک کاکتوس ها توسط یک قارچ بیماریگر بنام helminthosprium ایجاد میشود. این پاتوژن به مقدار زیاد تولید اسپور یا هاگ میکند و توسط هوا ، آب، باران یا آبپاشی منتقل میشود. این هاگها برای جوانه زنی و نفوذ در گیاه به آب احتیاج دارند این بیماری بر عکس بقیه پوسیدگی ها که منشا خاک و ریشه دارند ابتدا در اندامهای هوایی و بیشتر تاج شروع میشود، بسیار هم در گلخانه های تولید کاکتوس روی گونه سرئوسها شایع است. علامت این بیماری ابتدا نقاط سیاه شده و فرو رفته و نرم که به تدریج گسترش پیدا کرده و کل گیاه را آلوده میکند. برای کنترل این بیماری در درجه اول مدیریت آبیاری اهمیت دارد حتی الامکان از خیس شدن زیاد کاکتوسها جلوگیری کنید. در مرحله بعد استفاده از قارچ کش نیوفانات متیل میتواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. برای پیشگیری در انتها جداسازی نمونه های آلوده اسپری محل بریدگی با سم قارچ مانکوزب برای جلوگیری از تولید هاگها و گسترش بیماری.

برای خرید سم مانکوزب اینجا کلیک کنید.

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش اول)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش دوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش سوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش ششم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم)

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

68 دیدگاه برای “پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)

  1. سارا گفته:

    سلام کارشناس عزیز
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید امروز موقع ابیاری یکی از کاکتوس های بزرگ و قدیمی متوجه شدم که در گلدان تکان میخوره وشله! طوری که راحت تونستم از خاک بکشمش بیرون یعنی کل ریشه هاشو از دست داده و لی خودش هنوز سالمه و سفته و اثار گندیدگی روش ندیدم من زیاد ابیاری نمیکنم هروقت میبینم خاکشون خشک هست اب میدم و خاکشون هم ماسه ای هست . و نور کافی دریافت میکنه .همونجور دوباره داخل خاک کاشتمش ولی ابیاری نکردم. بنظرتون چکار کنم از دست نره چون برای یکی دیگه هم این اتفاق افتاد و بعد مدتی گندید، این هارو خودم از بذر پرورش دادم و بسیار ارزشمندن برام لطفا راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری بیش از اندازه، یا خاک نامناسب، یا نبود زهکش مناسب باعث این مشکل میشه، تمام قسمتهای پوسیده شده رو بهتر هست جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید چند روز در فضای منزل نگهداری کنید بعد داخل خاک جدیدی که متخلخل باشه وگلدان زهکش خوبی داشته باشه بکارید ودر محیط خنک وسایه تا دو هفته نگهداری کنید.

  2. فرشته گفته:

    با عرض سلام مجدد خدمت کارشناس محترم
    یک سوال دیگه داشتم ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    این کاکتوس هم مثل قبلی به احتمال خیلی زیاد دچار افت شده و چون من تجربه ای در خصوص کاکتوسها نداشتم فکر میکردم علتش ممکنه نور زیاد خورشید باشه و متاسفانه دیر متوجه شدم ،اما خوشبختانه در حال رشده ،سوالم اینه آیا بهتر نیست جوانه های سلام رو از مادر جدا کنم و توی گلدون دیگه بکارم ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ظاهرن که سالم هست وافتی نداره ولی باز هم همه ی قسمتهای گیاه رو از نظر وجود افت بررسی کنید، گیاه مادری پوسیده شده میتونید پدهای سالم رو به ارامی با پیچیدن جدا کنید وبعد ازاینکه قسمت جداشده خشک شد بکارید خاکش مناسب نیست ازخاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید ومورد دیگه داخل خاک کاکتوسها پوست تخم مرغ ویا هر نوع پسمانده خانگی نریزید ریشه کاکتوسها حساس هست وپوسیده میشه برای تقویت فقط ازکودهای مخصوصی که برای گیاهان درست شده استفاده کنید.

      • فرشته گفته:

        بله حتما دقت بیشتری میکنم،خاکشو عوض میکنم واز کود مناسب براشون استفاده میکنم ،فکر کنم این خوب باشه ،نوشته ماهی یک بار
        ممنونم که وقتتون و راهنمایی های بسیار مفیدتون

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، میتونید از این کود استفاده کنید، ولی بهتر هست در این فصل کوددهی رو متوقف کنید وبهار شروع کنید برای قلمه ها هم بهترهست ریشه دارکه شدن بعد کوددهی روشروع کنید.

  3. فرشته گفته:

    با سلام
    من یه کاکتوس دارم که قسمت هایی از اون زرد و به صورت توده ای شده نمیدونم علتش چیه میشه لطفا راهنمایی کنید,البته امروز از اسپره افت کش استفاده کردم و دو هفته میشه که کوددهی شده.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون به افت کنه قرمز مبتلا شده که احتمالا ازبین رفتن چون گیاه در حال رشد هست لکه های باقی مانده اثارخسارت این نوع افت هست که دیر اقدام کردید وبیشتر قسمتهای گیاه اسیب دیده بایک ذره بین از نزدیک تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید حشره های کوچک قرمز رنگی اگر روی گیاه در حال حرکت هستند با محلول کنه کش دو بار با فاصله یک هفته گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید. اگر حشره ای ندید باز هم سمپاشی رو انجام بدید چون احتمالش هست که تخمهاشون روی گیاه باقی بمونه ومجدد فعال بشن.

  4. رایموند اوانسی گفته:

    سلام لصفا راهنمای کنید من این کاکتوس رو ۱۸ساله دارم. مقداریش سیاه شده بود بریدم دور انداختم چیکار میشه کرد ممنون میشم راهنمای کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادن به ارامی جدا کنید وروی قسمت بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید ودر محیط سایه نگهداری کنید تا قسمتهای بریده شده خشک بشه بعد بکارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما، بهتر هست خاک رو ضدعفونی وخشک کنید گلدان رو هم همینطور بعد استفاده کنید با محلول قارچ کش میتونید انجام بدید.

  5. آوا گفته:

    سلام من کمتر از دو هفته پیش از کاکتوس قلمه زدم ولی بلافاصله کاشتمشون و نزاشتم که پینه ببندن قبلا اینطوری قلمه زده بودم و مشکلی نداشت اما الان چند تا از قلمه ها از پایین خشک و پوسیده و قهوه ای رنگ شده باید چیکار کنم ؟ ممکنه که بقیه قلمه ها هم اینجوری بشن؟ از چه کود یا قارچ کشی استفاده کنم اصن میشه نجاتشون داد؟؟لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، قلمه هایی رو که پوسیده شدند از خاک دربیارید وبا یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وپودر دارچین یا پودرقارچ کش به قسمت بریده شده بزنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده کامل خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید وبمدت دو هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از دو هفته بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

  6. Ali گفته:

    گلدون اینو که عوض کردم یه مقداری از اون قسمتش که زیر خاک بود رو آوردم روی خاک الان بعد یه ماه این قسمت پایینش اینجور شده و یکمم نرم شده ولی جوری نیست از هم وا بره اون سوراخ سوراخ پایینشم قبلا نبود این الان قارچی شده و پوسیدگی گرفته یا از کم آبیو گرماست؟
    https://s4.uupload.ir/files/162729966860fe9f54bf337_jglc.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/162729955760fe9ee5a500c_ucxy.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      بهتر بود تا قسمتی که داخل خاک بوده به همون صورت بمونه وبیرون نیارید اون قسمت بدلیل موندن در خاک نور دریافت نکرده ورنگش روشن هست در اثر کاشته شدن از سطح خاک اون قسمت افتاب سوخته شده اگر نرم نیست بهتر هست داخل خاک بگذارید اگر نرم شده تا قسمتی که تغییر رنگ داده بهتر هست کات کنید وگیاه رو مجدد ریشه دار کنید.

  7. ارشیا گفته:

    سلام من بغل نخل ماداگاسکارم یچیزی رشد کرده ایا این پاجوشه یا علف هرز و باید چه کارش کنم ؟

  8. سجاد گفته:

    سلام.من چندتا سوال داشتم اول اینکه من یک گل برگ بیدی رو یک ماه پیش خریدم اون موقع شاداب بود اما الان دیگه شاداب نیست و بیحال هست جای نگهداریش هم خوبه آبیاری هر موقع خاک خاک میشه.دمای اتاق. ونور فیلتر شده ی خوبی هم داره؟.سوال دوم آیا میشود به قلمه ی کاکتوس وقتی تشنه است اب را با سرنگ به اوند قلمه تزریق کنیم؟. سوال سوم ایا شما فقط بذر می فروشید خود کاکتوس را نمیفروشید؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، چه کاریه اخه! ، بصورت ابیاری اب بدید خوب، بااین کار اوند زخمی میشه وهم احتمال قارچی شدنش زیاد هست. بذر ولوازم کشاورزی وکود وسم، برای خرید کاکتوس میتونید به سایت گلیاب سربزنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید با محلول سرکه واب پاک کنید، یک قاشق اب ویک قاشق سرکه رو با هم ترکیب کنید وبه یک گوش پاکن اغشته کنید ولکه ها رو به ارامی از روی گیاه پاک کنید، این کار رو باید به ارامی و با حوصله انجام بدید که گیاه زخمی نشه وچند بار تکرار کنید تا لکه ها از بین برند.

  9. Armin گفته:

    سلام وقتتون بخیر. من توی پیت ماس هایی که برای کاشتن بذر کاکتوس هام استفاده کردم بعد از چند روز کرم های کوچیکی رو دیدم و از مالاتیون و دیازینون هم استفاده کردم ولی از بین نرفتن. من باید چی کار کنم تا از بین برن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا لارو مگس سیاه هستند، قبل از کشت بذر بهتربود پیت ماس رو با محلول حشره کش هم ضدعفونی میکردید. رطوبت بستر رو کم کنید،موقع سمپاشی این کرمها روی سطح بستر میان که میتونید بوسیله پنس از روی سطح بستر جمع کنید تنها راه خلاصی از این افت این کار هست که بهتر هست انجام بشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.